REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NSA oddalił skargę w sprawie klasyfikacji samochodu typu pick-up

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 10 maja br. (sygn. akt I GSK 370/12) oddalił skargę kasacyjną podmiotu, złożoną na orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 4 października 2011 r. o sygn. I SA/Gd 685/11. Wyrokiem tym Sąd utrzymał klasyfikację pojazdu marki Mitsubishi model L 200 do pozycji 8703 taryfy celnej, a co za tym idzie uznanie go za samochód osobowy i opodatkowanie akcyzą.


Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał stanowisko dyrektora Izby Celnej w Gdyni w zakresie klasyfikacji taryfowej pojazdu marki Mitsubishi L200 (typu pick-up) do pozycji 8703 (jako samochód osobowy) oraz określenia podatku akcyzowego za prawidłowe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Naczelny Sąd Administracyjny podzielił stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz naczelnika urzędu celnego wskazując w ustnym uzasadnieniu, że do prawidłowego ustalenia pozycji taryfy celnej konieczne jest odwołanie się bezpośrednio do brzmienia pozycji taryfy celnej oraz ustalenie dominującej funkcji klasyfikowanego pojazdu w oparciu o jego cechy funkcjonalne, elementy wyposażenia i parametry techniczne.

Sąd podkreślił, iż podczas klasyfikacji pojazdu w pierwszej kolejności należy ustalić zasadnicze przeznaczenie pojazdu, tj. określenie czy pojazd służy do przewozu osób, czy do przewozu towarów, a dopiero w następnej kolejności należy posługiwać się pomocniczo brzmieniem Not Wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej. Dominującą funkcją tego modelu samochodu jest zatem przewóz osób, co niesie za sobą obowiązek podatkowy w akcyzie.

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, o zasadniczym przeznaczeniu pojazdu marki Mitsubishi model L 200 do przewozu osób, a więc klasyfikacji do pozycji 8703, przesądziło wyposażenie auta w dwa rzędy siedzeń wyposażonych w pasy bezpieczeństwa, co umożliwiało przewóz 5 osób, a także wielkość przestrzeni ładunkowej (skrzynia ładunkowa krótsza niż połowa rozstawu osi).

REKLAMA

Wyrok ten stanowi potwierdzenie stanowiska zajmowanego przez Ministerstwo Finansów i urzędy celne zakresie klasyfikacji tego typu samochodów i opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochody typu pick-up wyposażone w 2 rzędy siedzeń oraz przestrzeń ładunkową krótszą niż połowa rozstawu osi są sprowadzane przez autoryzowanych dilerów jako samochody osobowe i sprzedawane po zapłaceniu przez nich podatku akcyzowego należnego od samochodów osobowych. Natomiast podmioty zajmujące się importem indywidualnym często oferują takie same samochody do sprzedaży w cenie zbliżonej do cen dilerów, deklarując je uprzednio jako samochody ciężarowe. Uchylają się w ten sposób od obowiązku opodatkowania akcyzą, pozostawiając sobie wynikającą z różnicy wyższą marżę.

Tylko w 2011 r. Służba Celna wszczęła ponad 5 tys. postępowań podatkowych dotyczących zapłaty podatku akcyzowego od samochodów typu pick-up i innych samochodów osobowych, które zostały zadeklarowane jako samochody ciężarowe lub samochody specjalne.

Jednym z priorytetów Służby Celnej jest ułatwianie przedsiębiorcom prowadzenia legalnej działalności gospodarczej, również poprzez ochronę przed nieuczciwą konkurencją, a także przeciwdziałanie uchylaniu się od opodatkowania.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

REKLAMA

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod [zgłoszenie: ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF]

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA