REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NSA oddalił skargę w sprawie klasyfikacji samochodu typu pick-up

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 10 maja br. (sygn. akt I GSK 370/12) oddalił skargę kasacyjną podmiotu, złożoną na orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 4 października 2011 r. o sygn. I SA/Gd 685/11. Wyrokiem tym Sąd utrzymał klasyfikację pojazdu marki Mitsubishi model L 200 do pozycji 8703 taryfy celnej, a co za tym idzie uznanie go za samochód osobowy i opodatkowanie akcyzą.


Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał stanowisko dyrektora Izby Celnej w Gdyni w zakresie klasyfikacji taryfowej pojazdu marki Mitsubishi L200 (typu pick-up) do pozycji 8703 (jako samochód osobowy) oraz określenia podatku akcyzowego za prawidłowe.

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny podzielił stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz naczelnika urzędu celnego wskazując w ustnym uzasadnieniu, że do prawidłowego ustalenia pozycji taryfy celnej konieczne jest odwołanie się bezpośrednio do brzmienia pozycji taryfy celnej oraz ustalenie dominującej funkcji klasyfikowanego pojazdu w oparciu o jego cechy funkcjonalne, elementy wyposażenia i parametry techniczne.

Sąd podkreślił, iż podczas klasyfikacji pojazdu w pierwszej kolejności należy ustalić zasadnicze przeznaczenie pojazdu, tj. określenie czy pojazd służy do przewozu osób, czy do przewozu towarów, a dopiero w następnej kolejności należy posługiwać się pomocniczo brzmieniem Not Wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej. Dominującą funkcją tego modelu samochodu jest zatem przewóz osób, co niesie za sobą obowiązek podatkowy w akcyzie.

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, o zasadniczym przeznaczeniu pojazdu marki Mitsubishi model L 200 do przewozu osób, a więc klasyfikacji do pozycji 8703, przesądziło wyposażenie auta w dwa rzędy siedzeń wyposażonych w pasy bezpieczeństwa, co umożliwiało przewóz 5 osób, a także wielkość przestrzeni ładunkowej (skrzynia ładunkowa krótsza niż połowa rozstawu osi).

REKLAMA

Wyrok ten stanowi potwierdzenie stanowiska zajmowanego przez Ministerstwo Finansów i urzędy celne zakresie klasyfikacji tego typu samochodów i opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochody typu pick-up wyposażone w 2 rzędy siedzeń oraz przestrzeń ładunkową krótszą niż połowa rozstawu osi są sprowadzane przez autoryzowanych dilerów jako samochody osobowe i sprzedawane po zapłaceniu przez nich podatku akcyzowego należnego od samochodów osobowych. Natomiast podmioty zajmujące się importem indywidualnym często oferują takie same samochody do sprzedaży w cenie zbliżonej do cen dilerów, deklarując je uprzednio jako samochody ciężarowe. Uchylają się w ten sposób od obowiązku opodatkowania akcyzą, pozostawiając sobie wynikającą z różnicy wyższą marżę.

Tylko w 2011 r. Służba Celna wszczęła ponad 5 tys. postępowań podatkowych dotyczących zapłaty podatku akcyzowego od samochodów typu pick-up i innych samochodów osobowych, które zostały zadeklarowane jako samochody ciężarowe lub samochody specjalne.

Jednym z priorytetów Służby Celnej jest ułatwianie przedsiębiorcom prowadzenia legalnej działalności gospodarczej, również poprzez ochronę przed nieuczciwą konkurencją, a także przeciwdziałanie uchylaniu się od opodatkowania.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA