REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Meldunek należy liczyć od momentu nabycia mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Okres 12-miesięcznego zameldowania potrzebny do ulgi przy sprzedaży nieruchomości należy liczyć od dnia nabycia domu - upiera się fiskus.

Izba Skarbowa w Warszawie zinterpretowała stosowanie ulgi meldunkowej. Organ uznał, że okres 12-miesięcznego zameldowania potrzebny do skorzystania z ulgi meldunkowej należy liczyć od momentu nabycia nieruchomości, a nie od zameldowania. Interpretacja warszawskiej izby, a faktycznie ministra finansów (przyp. red. od 1 lipca 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie jest jedną z czterech izb, które w imieniu ministra wydają interpretacj) może dziwić, biorąc pod uwagę fakt, że 15 listopada 2007 r. w podobnej sprawie orzekł WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 1387/07), stwierdzając, że okres zameldowania należy liczyć od rzeczywistego zameldowania.

REKLAMA

REKLAMA

W opisywanym przypadku podatniczka z mężem w 1993 roku otrzymała przydział lokalu mieszkalnego na warunkach własnościowych. Od tego czasu była w nim zameldowana na pobyt stały. W 2002 roku małżonkowie rozwiedli się. W marcu 2007 r. nastąpił podział majątku, w wyniku którego podatniczce przyznano prawo do lokalu. Jednocześnie obciążono ją spłatą połowy wartości mieszkania na rzecz byłego męża. Podatniczka musiała sprzedać mieszkanie, aby spłacić męża. Przy tej transakcji chciała skorzystać z ulgi meldunkowej, uznając, że meldunek powinna liczyć od 1993 roku. Poglądu tego nie podzieliła Izba Skarbowa w Warszawie.

Zdaniem izby w 1993 roku podatniczka nabyła udział do lokalu na zasadzie współwłasności i w tej części przychód ze sprzedaży nie będzie podlegał PIT, bo zbycie nastąpiło po upływie pięciu lat od nabycia.

Następnie w dniu podziału majątku w marcu 2007 r. podatniczka nabyła odpowiednią część nieruchomości. W takiej też części dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości, które nastąpiło w 2007 roku, podlega 19-proc. PIT. Jak podkreśliła izba zameldowanie podatniczki na pobyt stały w sprzedawanym mieszkaniu od 1993 roku, tj. przed dniem nabycia udziału w lokalu w wyniku podziału majątku, pozostaje bez znaczenia dla zastosowania ulgi meldunkowej.

EWA MATYSZEWSKA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ELŻBIETA MUCHA

była wiceminister finansów odpowiedzialna za podatki

Przepisy dotyczące ulgi meldunkowej nie wprowadzają żadnych dodatkowych ograniczeń w przypadku zniesienia współwłasności mieszkania dla osoby, która stała się jedynym właścicielem takiej nieruchomości. Oznacza to, że jeśli po zniesieniu współwłasności jedyny właściciel zdecyduje się na sprzedaż mieszkania, to fakt, że w jakimś okresie lokal ten był współwłasnością małżonków, nie może mieć żadnego wpływu na prawo do skorzystania z ulgi. Takie stanowisko jest dodatkowo wzmocnione tym, że (jak się już wypowiadał warszawski WSA w swoim orzeczeniu) spełnienie przesłanki zameldowania na okres 12 miesięcy uprawniającej do skorzystania z ulgi meldunkowej powinno być rozpatrywane z punktu widzenia faktycznego zameldowania, a nie z punktu widzenia przysługującego prawa własności. Ponadto w trosce o zapewnienie jednolitości stosowania prawa podatkowego wszelkie interpretacje powinny uwzględniać w swoich rozstrzygnięciach orzecznictwo.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie – ekstrawagancja czy uzasadniony koszt? Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

REKLAMA

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA