REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Meldunek należy liczyć od momentu nabycia mieszkania

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Okres 12-miesięcznego zameldowania potrzebny do ulgi przy sprzedaży nieruchomości należy liczyć od dnia nabycia domu - upiera się fiskus.

Izba Skarbowa w Warszawie zinterpretowała stosowanie ulgi meldunkowej. Organ uznał, że okres 12-miesięcznego zameldowania potrzebny do skorzystania z ulgi meldunkowej należy liczyć od momentu nabycia nieruchomości, a nie od zameldowania. Interpretacja warszawskiej izby, a faktycznie ministra finansów (przyp. red. od 1 lipca 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie jest jedną z czterech izb, które w imieniu ministra wydają interpretacj) może dziwić, biorąc pod uwagę fakt, że 15 listopada 2007 r. w podobnej sprawie orzekł WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 1387/07), stwierdzając, że okres zameldowania należy liczyć od rzeczywistego zameldowania.

REKLAMA

Autopromocja

W opisywanym przypadku podatniczka z mężem w 1993 roku otrzymała przydział lokalu mieszkalnego na warunkach własnościowych. Od tego czasu była w nim zameldowana na pobyt stały. W 2002 roku małżonkowie rozwiedli się. W marcu 2007 r. nastąpił podział majątku, w wyniku którego podatniczce przyznano prawo do lokalu. Jednocześnie obciążono ją spłatą połowy wartości mieszkania na rzecz byłego męża. Podatniczka musiała sprzedać mieszkanie, aby spłacić męża. Przy tej transakcji chciała skorzystać z ulgi meldunkowej, uznając, że meldunek powinna liczyć od 1993 roku. Poglądu tego nie podzieliła Izba Skarbowa w Warszawie.

Zdaniem izby w 1993 roku podatniczka nabyła udział do lokalu na zasadzie współwłasności i w tej części przychód ze sprzedaży nie będzie podlegał PIT, bo zbycie nastąpiło po upływie pięciu lat od nabycia.

Następnie w dniu podziału majątku w marcu 2007 r. podatniczka nabyła odpowiednią część nieruchomości. W takiej też części dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości, które nastąpiło w 2007 roku, podlega 19-proc. PIT. Jak podkreśliła izba zameldowanie podatniczki na pobyt stały w sprzedawanym mieszkaniu od 1993 roku, tj. przed dniem nabycia udziału w lokalu w wyniku podziału majątku, pozostaje bez znaczenia dla zastosowania ulgi meldunkowej.

EWA MATYSZEWSKA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ELŻBIETA MUCHA

była wiceminister finansów odpowiedzialna za podatki

Przepisy dotyczące ulgi meldunkowej nie wprowadzają żadnych dodatkowych ograniczeń w przypadku zniesienia współwłasności mieszkania dla osoby, która stała się jedynym właścicielem takiej nieruchomości. Oznacza to, że jeśli po zniesieniu współwłasności jedyny właściciel zdecyduje się na sprzedaż mieszkania, to fakt, że w jakimś okresie lokal ten był współwłasnością małżonków, nie może mieć żadnego wpływu na prawo do skorzystania z ulgi. Takie stanowisko jest dodatkowo wzmocnione tym, że (jak się już wypowiadał warszawski WSA w swoim orzeczeniu) spełnienie przesłanki zameldowania na okres 12 miesięcy uprawniającej do skorzystania z ulgi meldunkowej powinno być rozpatrywane z punktu widzenia faktycznego zameldowania, a nie z punktu widzenia przysługującego prawa własności. Ponadto w trosce o zapewnienie jednolitości stosowania prawa podatkowego wszelkie interpretacje powinny uwzględniać w swoich rozstrzygnięciach orzecznictwo.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA