REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszt rachunkowy i koszt podatkowy to nie to samo

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Podejmując decyzję o rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej, kierujemy się przekonaniem, że realizowane działania doprowadzą do osiągnięcia zysku.  Zanim jednak na naszym rachunku bankowym zaobserwujemy kolejne wpłaty, musimy wypłacać, pożyczać, kupować. Już od początku prowadzenia biznesu, pojawiają się więc koszty. Towarzyszą one nam stale, przez cały okres działania firmy.

Przed poniesieniem wydatku, przedsiębiorca rozważa jego ekonomiczny sens. Pamięta bowiem, że każdy wydatek to zmniejszenie posiadanych składników majątkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z punktu widzenia rachunkowości koszty realizowane w ramach działalności gospodarczej są związane z tą działalności i podlegają ewidencjonowaniu w prowadzonych urządzeniach księgowych (kontach, dzienniku). W ujęciu rachunkowym koszt (rachunkowy) wyraża kwotowe zużycie czynników produkcji w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Analiza zapisywanych w urządzeniach ewidencyjnych zdarzeń gospodarczych umożliwia przedsiębiorcy oceniać sytuację majątkową firmy, rezultaty działalności gospodarczej oraz pomaga określić plany i zadania na przyszłość. 

Rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej to również szereg czynności, które należy podjąć w urzędach. Musimy pamiętać o licznych obowiązkach ewidencyjnych, o konieczności gromadzenia dokumentów, o obowiązkach sprawozdawczych i oczywiście o konieczności odprowadzania do budżetu państwa stosowanych danin, wśród których znajdują się podatki.

Koszt podatkowy jest związany z pojęciem „podatek”, a więc z przymusowym, bezzwrotnym i nieodpłatnym świadczeniem pieniężnym nałożonym przez państwo na podatnika w celu uzyskania dochodów dla pokrycia wydatków związanych z zadaniami państwa. 

REKLAMA

W przypadku podatków dochodowych – podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), obliczenie podatku i kwota, którą przekażemy państwu zależy od wysokości kosztów w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego każdy przedsiębiorca z pojęciem koszt podatkowy, powinien zapoznać się bardzo starannie. Zwrócić uwagę należy, że ustawodawca w przepisach regulujących podatki dochodowe nie posługuje się terminem „koszt podatkowy”, ale używa pojęcia „koszt uzyskania przychodu”. Koszt podatkowy to nic innego jak nieformalne i funkcjonujące w obrocie gospodarczym pojęcie oznaczające koszt uzyskania przychodu. 

Koszt uzyskania przychodu jest więc kategorią, którą wykształciło prawo podatkowe dla określenia dochodu i ustalenia podatku z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych albo osób prawnych. 

Koszt uzyskania przychodu i koszt rachunkowy nie stanowią więc kategorii tożsamych. Najprościej, koszt uzyskania przychodu jest związany wprost z kategorią przychodu, stanowiącego efekt prowadzonej działalności. Koszty takie pomniejszają przychód podatnika i zmniejszają jego dochód, a w konsekwencji również wysokość podatku dochodowego.

Bardzo często koszt uzyskania przychodu nie ma bezpośredniego przełożenia na zdarzenia ekonomiczne. Przejawem tego jest wskazanie w ustawach podatkowych wskaźnika lub określonej kwoty kosztów uzyskania przychodów (koszty ryczałtowe) i brak odniesienia do rzeczywistego ciężaru ponoszonego przez podatnika w związku z określonym zdarzeniem gospodarczym. 

Koszt rachunkowy to koszt związany z prowadzoną działalnością i funkcjonowaniem jednostki prowadzącej działalność gospodarczą. Oba pojęcia nie stanowią jednak kategorii rozłącznych. Koszt, który ewidencjonujemy w księgach rachunkowych może bowiem stanowić koszt uzyskania przychodu. 

Odpowiedzi, czy dany wydatek jest kosztem uzyskania przychodu, należy szukać w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osobowym od osób fizycznych i ustawy o podatku dochodowym od osobowym od osób prawnych, a nie w przepisach rachunkowych (patrz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 listopada 1998 r. IIISA 1271/97.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA