REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najemca w galerii handlowej - jak zaliczać opłaty jednorazowo do kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny

REKLAMA

REKLAMA

Wynajęcie powierzchni handlowej w galerii handlowej jest kosztowną inwestycją. Podstawowy problem w zakresie zaliczania ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu dotyczy ich kwalifikacji jako tzw. „inwestycje w obcych środkach trwałych” albo jako „jednorazowy koszt podatkowy”.

Przepisy nie definiują wprost pojęcia „inwestycje w obcych środkach trwałych”. W ustawach o podatku PIT i CIT zdefiniowane jest pojęcie „inwestycji”. Są to środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy o rachunkowości.

REKLAMA

Organy podatkowe na ogół przyjmują, że inwestycje w obcych środkach trwałych to efekt działań podatnika w stosunku do niestanowiących jego własności środków trwałych, które prowadzą do ulepszenia. Z kolei przez ulepszenie uznają przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację (np. rozbudowę lokalu wykorzystywanego na podstawie umowy najmu). 

Przeczytaj także: Rozliczanie kosztów w czasie metodą kasową (uproszczoną) i metodą memoriałową

Pomimo trudności w kwalifikacji aktywów firmy jako „inwestycje w obcych środkach trwałych” umiejętność w tym zakresie jest niezbędna dla przedsiębiorców. Amortyzacji podlegają bowiem – pomimo braku aktu własności - przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych. I to niezależne od przewidywanego okresu używania. Nie można więc zwiększać tego typu kosztów uzyskania przychodu bez pośrednictwa odpisów amortyzacyjnych.

W praktyce istnieje ścisły związek inwestycji w obce środki trwałe z takimi umowami jak najem lub dzierżawa. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Opis przykładowych problemów tu występujących znajdziemy w interpretacji indywidualnej z 19 sierpnia 2009 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB1/415-635/09-2/AG). W piśmie zawarta jest ocena skutków podatkowych niektórych zapisów umowy najmu na lokalu handlowego w galerii handlowej.

REKLAMA

W sklepie miała być prowadzona sprzedaż detaliczna odzieży, obuwia, wyrobów skórzanych i sportowych. W lokalu tym przed rozpoczęciem działalności musiały zostać wykonane prace wykończeniowe, gdyż lokal był w stanie surowym (zakup materiałów remontowych, usługi remontowo-montażowe, opłaty eksploatacyjne, ubezpieczenie, usługi projektowe). Dodatkowo najemca zobowiązany był do zapłaty na rzecz wynajmującego jednorazowej opłaty związanej z ceremonią otwarcia galerii w kwocie 13 179,11 zł netto. Opłata została zapłacona przed rozpoczęciem działalności handlowej w wynajmowanym lokalu w centrum handlowym. Jak rozliczyć taką opłatę jako koszt podatkowy?

Organ podatkowy zajął następujące stanowisko w tej sprawie:
„Wnioskodawczyni uznała opłatę tę za koszt podlegający rozliczeniu w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne, związany z wykonanymi w najmowanym lokalu pracami wykończeniowymi. Opłaty tej nie można bezpośrednio powiązać z konkretnymi przychodami osiąganymi przez Wnioskodawczynię. Jednorazowa opłata związana z ceremonią otwarcia galerii, w której Wnioskodawczyni wynajmuje lokal nie została wymieniona w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, określonych w art. 23 ww. ustawy, a zatem w przypadku spełnienia pozostałych przesłanek może ona zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, nie jednak poprzez odpisy amortyzacyjne. Wydatek ten bowiem nie podnosi wartości początkowej lokalu handlowego najmowanego przez Wnioskodawczynię i trudno uznać go za ulepszający wynajmowany środek trwały. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż poniesiona przed zakończeniem prac inwestycyjnych jednorazowa opłata, związana z otwarciem Centrum Handlowego, w którym Wnioskodawczyni dzierżawi od najemcy lokal na cele prowadzonej działalności gospodarczej, nie powiększa wartości początkowej dzierżawionego lokalu przez poniesione nakłady inwestycyjne w obcym środku trwałym. Opłata ta stanowi jednorazowo koszt uzyskania przychodów”.

Polecamy: Co jest kosztem

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA