REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy koszty bankietu z okazji otwarcia nowego oddziału firmy mogą zwiększyć wartość początkową środka trwałego (budynku)?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
Czy koszty bankietu z okazji otwarcia nowego oddziału firmy mogą zwiększyć wartość początkową środka trwałego (budynku)?
Czy koszty bankietu z okazji otwarcia nowego oddziału firmy mogą zwiększyć wartość początkową środka trwałego (budynku)?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. realizuje inwestycję polegającą na budowie nowego budynku, w którym będzie się mieścił jej oddział. Przed oddaniem budynku do używania spółka zamierza zorganizować na terenie nowego obiektu uroczysty bankiet (z gastronomią i rozrywką), w celu zaprezentowania oferty, przedstawienia informacji na temat własnych produktów oraz zachęcenie do korzystania z usług firmy. Na imprezę zostaną zaproszeni m.in. dziennikarze i kontrahenci spółki. Czy koszty organizacji uroczystości mogą podwyższyć wartość początkową środka trwałego (budynku), czy może można je ująć bezpośrednio w kosztach podatkowych?

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w ustawie jako koszty niestanowiące kosztów podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, jednak pod tym warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Wydatek można zaliczyć do kosztów podatkowych bezpośrednio, albo poprzez odpisy amortyzacyjne, a więc odpisy z tytułu zużycia środków trwałych dokonywane zgodnie z zasadami określonymi w ustawie.

Amortyzacji podlegają nabyte lub wytworzone przez podatnika we własnym zakresie składniki majątku o okresie używania dłuższym niż rok. Odpisów dokonujemy od wartości początkowej środków trwałych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zważywszy, iż generalnie odpisy amortyzacyjne stanowią koszty uzyskania przychodów, to prawidłowe określenie wartości początkowej składnika majątku decyduje o prawidłowym ustaleniu wysokości podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W przypadku wytworzonych środków trwałych wartość początkową stanowi koszt wytworzenia.

Do kosztów wytworzenia zalicza się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi, i inne koszty, które dają się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych.

Do kosztów wytworzenia nie zalicza się natomiast kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży, pozostałych kosztów operacyjnych, kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

REKLAMA

Z przedstawionego opisu wynika, że celem imprezy było "zaprezentowanie oferty, przedstawienie informacji na temat własnych produktów oraz zachęcenie do korzystania z usług firmy". A więc bankiet nie miał związku z wytworzeniem środka trwałego (budynku).

Przede wszystkim jednak koszty jego organizacji nie podwyższyły wartości początkowej tego środka trwałego, ponieważ nie zostały wymienione w ustawie jako wydatki, które można zaliczyć do kosztu wytworzenia.

Polecamy: serwis Koszty

Charakter wydatków (gastronomia, rozrywka), jak i cel organizacji bankietu sugerują, że należy je kwalifikować do działań marketingowych mających na celu pozyskanie klientów. Dlatego można ewentualnie zastanowić się, czy koszty organizacji bankietu stanowią koszty podatkowe na podstawie generalnej zasady, a więc, czy są to koszty poniesione w celu uzyskania, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i nie zostały wymienione pośród kosztów wyłączonych ustawowo z możliwości uznania ich za koszty podatkowe.

Cel zorganizowania tej imprezy i charakter wydatków (gastronomia, rozrywka) wskazuje na ich reprezentacyjny charakter.

Ustawy o podatkach dochodowych stanowią, że kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Jeżeli więc poniesione wydatki potraktujemy jako koszty reprezentacji, to również nie zaliczymy ich do kosztów podatkowych.

Reasumując, kosztami organizacji wspomnianej uroczystości nie można obciążyć kosztów podatkowych ani bezpośrednio ani poprzez odpisy amortyzacyjne.

Podstawa prawna: art. 15 ust. 1, art. 15 ust. 6, art. 16 ust.1, art. 16 ust. 1 pkt 28, art. 16g ust. 4  ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA