REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przekształcenie spółki nie jest unikaniem opodatkowania?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Czy przekształcenie spółki może być uznane za unikanie opodatkowania?
Czy przekształcenie spółki może być uznane za unikanie opodatkowania?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Głównym celem przekształcenia pewnej spółki były korzyści podatkowe. Jednak Szef KAS (w jednej z opinii zabezpieczających) uznał, że nie ma tu do czynienia z unikaniem opodatkowania, bowiem korzyść podatkowa nie jest sprzeczna z przedmiotem ani celem ustawy podatkowej lub jej przepisu.

Przekształcenie spółki a unikanie opodatkowania

W listopadzie 2022 r. Szef KAS wydał interesującą opinię zabezpieczającą. Opinia dotyczyła przekształcenia transparentnej podatkowo spółki jawnej w spółkę komandytową (opinia z dnia 04.11.2022 r., sygnatura DKP1.8082.3.2022). Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że wspólnikami spółki jawnej są spółka z o.o. oraz osoba fizyczna. Wraz z przekształceniem wspólnicy spółki jawnej mieliby się stać wspólnikami spółki komandytowej: osoba fizyczna – komplementariuszem, zaś spółka z o.o. – komandytariuszem. Komplementariusz miałby być przy tym uprawniony do 99,99% zysku w spółce komandytowej. 

Przedmiotem opinii była kwestia czy tego rodzaju przekształcenie odpowiada kryteriom unikania opodatkowania określonym w art. 119a § 1 Ordynacji podatkowej.

Korzyści podatkowe z przekształcenia

Wnioskujący o wydanie opinii wskazali, że w ich ocenie planowane przekształcenie będzie wiązać się dwoma korzyściami podatkowymi. Po pierwsze będzie to obniżenie zobowiązania podatkowego w PIT wspólnika – osoby fizycznej. Po drugie – całkowite zniesienie obowiązku uiszczania daniny solidarnościowej od dochodu spółki. 
Pierwsza z wymienionych korzyści wystąpi z uwagi na rożne modele opodatkowania dochodów ze spółki jawnej i spółki komandytowej. Dochód osiągany przez spółkę jawną opodatkowany jest podatkiem dochodowym na poziomie jej wspólników. Z kolei zysk przypadający komplementariuszowi podlega opodatkowaniu – efektywnie – wyłącznie na poziomie spółki. Tym samym przekształcenie spowoduje osiągnięcie korzyści podatkowych przez wspólnika (osobę fizyczną) w postaci obniżenia zobowiązania podatkowego w podatku PIT. Druga korzyść, tj. brak daniny solidarnościowej, powstanie z tego względu, że dochody wspólników spółek komandytowych nie podlegają daninie solidarnościowej (nie zostały wymienione w art. 30h ust. 2 ustawy o PIT). Szef KAS potwierdził, że w sprawie zachodzą obie ww. korzyści podatkowe.

Szef KAS: osiągnięcie korzyści podatkowych głównym celem przekształcenia

We wniosku o wydanie opinii wnioskodawcy argumentowali, że głównym celem przekształcenia jest wprowadzenie motywacyjnego programu menedżerskiego. Program menedżerski miałby być skierowany do kluczowych pracowników i kontraktorów, którzy wpływają na rozwój produktów i wypracowywany zysk. Program umożliwiałby objęcie ogółu praw i obowiązków komandytariusza w spółce przez nowe osoby. W ten sposób nowi komandytariusze otrzymywaliby prawo do udziału w zysku spółki, a zarazem ich odpowiedzialność za zobowiązania spółki byłaby ograniczona. 

Szef KAS nie podzielił tego stanowiska i uznał, że głównym celem przekształcenia pozostawało osiągnięcie korzyści podatkowych. Taka decyzja była motywowana przede wszystkim tym, że zakładane cele ekonomiczne mogą być osiągnięte przez spółkę także w jej obecnej formie prawnej.

 

Wybór najkorzystniejszej formy działalności to nie unikanie opodatkowania

Pomimo stwierdzenia, że głównym celem przekształcenia są korzyści podatkowe, Szef KAS uznał, że nie mamy do czynienia z unikaniem opodatkowania. Wynikająca z braku podwójnego opodatkowania komplementariusza korzyść podatkowa nie jest sprzeczna z przedmiotem lub celem ustawy podatkowej lub jej przepisu. Konstrukcja zwolnień podatkowych adresowanych do wspólników spółek komandytowych wynika wprost z brzmienia ustawy o PIT i ustawy o CIT, a zatem z chęci osiągnięcia zamierzonego celu ustawodawcy. 

Co istotne, Szef KAS nie dopatrzył się w analizowanej sytuacji sprzeczności nawet pomimo przyznania komplementariuszowi prawie całego udziału w zysku spółki (tj. 99,99%). Również korzyść w postaci braku daniny solidarnościowej nie jest sprzeczna z przedmiotem lub celem ustawy podatkowej lub jej przepisu. Ustawodawca zmieniając zasady opodatkowania spółek komandytowych nie zdecydował się wszakże na objęcie dochodów z tych spółek daniną solidarnościową.

 

Podsumowując:

Wydana przez Szefa KAS opinia zabezpieczająca zawiera istotny dla podatników wniosek. Mianowicie, zmiana formy prowadzenia działalności motywowana wyłącznie chęcią osiągnięcia korzyści podatkowych nie stanowi podstawy do zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Decyzja o zmianie formy organizacyjno-prawnej prowadzonej działalności stanowi przejaw korzystania z konstytucyjnej wolności działalności gospodarczej. Szef KAS słusznie zauważa, że ustawodawca nie nakazuje podatnikom prowadzenia działalności w formie skutkującej najwyższym opodatkowaniem, dlatego przekształcenie motywowane korzyściami podatkowymi samo przez się nie stanowi unikania opodatkowania w rozumieniu art. 119a § 1 Ordynacji podatkowej.

autor: Krzysztof Cieplucha, Adwokat w Zespole Doradztwa Podatkowego w Mariański Group

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA