REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przekształcenie spółki nie jest unikaniem opodatkowania?

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Czy przekształcenie spółki może być uznane za unikanie opodatkowania?
Czy przekształcenie spółki może być uznane za unikanie opodatkowania?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Głównym celem przekształcenia pewnej spółki były korzyści podatkowe. Jednak Szef KAS (w jednej z opinii zabezpieczających) uznał, że nie ma tu do czynienia z unikaniem opodatkowania, bowiem korzyść podatkowa nie jest sprzeczna z przedmiotem ani celem ustawy podatkowej lub jej przepisu.

Przekształcenie spółki a unikanie opodatkowania

W listopadzie 2022 r. Szef KAS wydał interesującą opinię zabezpieczającą. Opinia dotyczyła przekształcenia transparentnej podatkowo spółki jawnej w spółkę komandytową (opinia z dnia 04.11.2022 r., sygnatura DKP1.8082.3.2022). Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że wspólnikami spółki jawnej są spółka z o.o. oraz osoba fizyczna. Wraz z przekształceniem wspólnicy spółki jawnej mieliby się stać wspólnikami spółki komandytowej: osoba fizyczna – komplementariuszem, zaś spółka z o.o. – komandytariuszem. Komplementariusz miałby być przy tym uprawniony do 99,99% zysku w spółce komandytowej. 

Przedmiotem opinii była kwestia czy tego rodzaju przekształcenie odpowiada kryteriom unikania opodatkowania określonym w art. 119a § 1 Ordynacji podatkowej.

Korzyści podatkowe z przekształcenia

Wnioskujący o wydanie opinii wskazali, że w ich ocenie planowane przekształcenie będzie wiązać się dwoma korzyściami podatkowymi. Po pierwsze będzie to obniżenie zobowiązania podatkowego w PIT wspólnika – osoby fizycznej. Po drugie – całkowite zniesienie obowiązku uiszczania daniny solidarnościowej od dochodu spółki. 
Pierwsza z wymienionych korzyści wystąpi z uwagi na rożne modele opodatkowania dochodów ze spółki jawnej i spółki komandytowej. Dochód osiągany przez spółkę jawną opodatkowany jest podatkiem dochodowym na poziomie jej wspólników. Z kolei zysk przypadający komplementariuszowi podlega opodatkowaniu – efektywnie – wyłącznie na poziomie spółki. Tym samym przekształcenie spowoduje osiągnięcie korzyści podatkowych przez wspólnika (osobę fizyczną) w postaci obniżenia zobowiązania podatkowego w podatku PIT. Druga korzyść, tj. brak daniny solidarnościowej, powstanie z tego względu, że dochody wspólników spółek komandytowych nie podlegają daninie solidarnościowej (nie zostały wymienione w art. 30h ust. 2 ustawy o PIT). Szef KAS potwierdził, że w sprawie zachodzą obie ww. korzyści podatkowe.

Szef KAS: osiągnięcie korzyści podatkowych głównym celem przekształcenia

We wniosku o wydanie opinii wnioskodawcy argumentowali, że głównym celem przekształcenia jest wprowadzenie motywacyjnego programu menedżerskiego. Program menedżerski miałby być skierowany do kluczowych pracowników i kontraktorów, którzy wpływają na rozwój produktów i wypracowywany zysk. Program umożliwiałby objęcie ogółu praw i obowiązków komandytariusza w spółce przez nowe osoby. W ten sposób nowi komandytariusze otrzymywaliby prawo do udziału w zysku spółki, a zarazem ich odpowiedzialność za zobowiązania spółki byłaby ograniczona. 

Szef KAS nie podzielił tego stanowiska i uznał, że głównym celem przekształcenia pozostawało osiągnięcie korzyści podatkowych. Taka decyzja była motywowana przede wszystkim tym, że zakładane cele ekonomiczne mogą być osiągnięte przez spółkę także w jej obecnej formie prawnej.

 

Wybór najkorzystniejszej formy działalności to nie unikanie opodatkowania

Pomimo stwierdzenia, że głównym celem przekształcenia są korzyści podatkowe, Szef KAS uznał, że nie mamy do czynienia z unikaniem opodatkowania. Wynikająca z braku podwójnego opodatkowania komplementariusza korzyść podatkowa nie jest sprzeczna z przedmiotem lub celem ustawy podatkowej lub jej przepisu. Konstrukcja zwolnień podatkowych adresowanych do wspólników spółek komandytowych wynika wprost z brzmienia ustawy o PIT i ustawy o CIT, a zatem z chęci osiągnięcia zamierzonego celu ustawodawcy. 

Co istotne, Szef KAS nie dopatrzył się w analizowanej sytuacji sprzeczności nawet pomimo przyznania komplementariuszowi prawie całego udziału w zysku spółki (tj. 99,99%). Również korzyść w postaci braku daniny solidarnościowej nie jest sprzeczna z przedmiotem lub celem ustawy podatkowej lub jej przepisu. Ustawodawca zmieniając zasady opodatkowania spółek komandytowych nie zdecydował się wszakże na objęcie dochodów z tych spółek daniną solidarnościową.

 

Podsumowując:

Wydana przez Szefa KAS opinia zabezpieczająca zawiera istotny dla podatników wniosek. Mianowicie, zmiana formy prowadzenia działalności motywowana wyłącznie chęcią osiągnięcia korzyści podatkowych nie stanowi podstawy do zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Decyzja o zmianie formy organizacyjno-prawnej prowadzonej działalności stanowi przejaw korzystania z konstytucyjnej wolności działalności gospodarczej. Szef KAS słusznie zauważa, że ustawodawca nie nakazuje podatnikom prowadzenia działalności w formie skutkującej najwyższym opodatkowaniem, dlatego przekształcenie motywowane korzyściami podatkowymi samo przez się nie stanowi unikania opodatkowania w rozumieniu art. 119a § 1 Ordynacji podatkowej.

autor: Krzysztof Cieplucha, Adwokat w Zespole Doradztwa Podatkowego w Mariański Group

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny za badania techniczne wzrosną już w 2025 r.? 260–280 zł - to postulat diagnostów. Zmienić się mają też opłaty karne za spóźniony przegląd i terminy

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

REKLAMA

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

Minister finansów: 240 tys. zł - nowy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku. Będą też inne zmiany w podatkach

Od przyszłego roku podniesiemy limit zwolnienia podmiotowego z VAT do 240 tys. zł – powiedział 10 lutego 2025 r. podczas konferencji „Polska. Rok przełomu” minister finansów Andrzej Domański. Obecnie ten limit wynosi 200 tys. zł. Minister Domański zapowiedział także zmiany w podatku miedziowym.

REKLAMA

Zastosowanie procedury marży w VAT przy sprzedaży towarów używanych – błędna interpretacja

Czym jest procedura marży w podatku od towarów i usług? Czy towary zakupione przed 1 maja 2004 r., które następnie były i są przedmiotem dostawy po tej dacie, mogą być objęte tą procedurą? Wyjaśnia prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Kiedy można zasiedzieć udział w nieruchomości (np. jako współwłaściciel)? Czy trzeba płacić podatek od takiego zasiedzenia?

Własność udziału w nieruchomości, podobnie jak całą nieruchomość, można nabyć przez zasiedzenie. Przesłankami nabycia własności udziału w tym trybie jest samoistne posiadanie i upływ określonego wymaganego czasu, który w przypadku dobrej wiary posiadacza wynosi lat 20, a w przypadku złej wiary 30 lat. Zasiedzenie udziału może nastąpić zarówno wówczas gdy każdy ze współposiadaczy korzysta z całej rzeczy, lecz również wówczas, gdy każdy ze współposiadaczy uważa się za posiadacza samoistnego posiadanej części, której się nie da fizycznie wydzielić (por. uchwałę SN z 26.01.1978 r., sygn.akt III CZP 96/77). Warto też podkreślić, że zasiedzieć udział w nieruchomości może zarówno osoba trzecia, jak i jej współwłaściciel.
Tym niemniej zasiedzenie udziału we współwłasności nieruchomości nie przebiega identycznie jak zasiedzenie całej nieruchomości czego trzeba mieć świadomość, a w określonych okolicznościach może też być ono w ogóle niemożliwe.

REKLAMA