REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowość: kontrola bez powodu, aby podatek się nie przedawnił

prawnik, redaktor portalu Infor.pl
Czy fiskus zacznie kontrolować na potęgę, aby zwiększyć przychody?
Czy fiskus zacznie kontrolować na potęgę, aby zwiększyć przychody?
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Projekt zmian w Ordynacji podatkowej: zawieszenie biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego z powodu wszczęcia kontroli celno-skarbowej. Fiskus zyska nową broń – wszczęcie kontroli pod byle pretekstem i możliwość przeciągania jej w nieskończoność.

Zmiany w ordynacji podatkowej – wywrócenie zasad przedawnienia podatku

Art. 70 Ordynacji podatkowej wskazuje na pięcioletni termin przedawnienia zobowiązania podatkowego (od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku). Jednocześnie są wymienione okoliczności, które przerywają lub zawieszają bieg przedawnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Nowy projekt zmian w prawie zakłada, że zawieszenie biegu przedawnienia podatku zostanie radykalnie rozszerzone. Stanie się tak na skutek wszczęcia kontroli celno-skarbowej.

Najważniejsze pytanie w tej kwestii – jakiego skutku można się spodziewać w praktyce? Niestety, dotychczasowe doświadczenia pokazują skłonność fiskusa do nadużywania podobnych przepisów.

Organy podatkowe mogą stać się skłonne do wszczynania kontroli celno-skarbowej bez podstaw merytorycznych, jedynie w celu zawieszenia terminu przedawnienia podatku. Taka kontrola może być wszczęta tuż przed nastąpieniem skutku przedawnienia.

REKLAMA

Kolejny możliwy skutek to przeciąganie kontroli celno-skarbowej. Organy podatkowe nie będą już związane terminem przedawnienia podatku, stracą motywację do szybkiego zakończenia sprawy. Kontrola celno-skarbowa uzyska szansę na wydłużanie się latami, a zobowiązanie podatkowe nie przedawni się.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotychczasowe nadużycia  – zarzuty karno-skarbowe, aby podatek się nie przedawnił

Organy podatkowe, tak jak wszystkie inne organy państwowe, mogą niekiedy nadużywać uprawnień. Taką praktykę można zaobserwować m.in. w odniesieniu do przepisu przewidującego zawieszenie przedawnienia podatku z powodu wszczęcia postępowania karno-skarbowego (art. 70 par. 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Sposobem fiskusa na zapobiegnięcie przedawnieniu podatku jest obecnie instrumentalne wszczynanie postępowań o przestępstwa lub wykroczenia skarbowe, również gdy nie ma ku temu uzasadnionych podstaw. Na bezprawność takiej praktyki zwrócił uwagę m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku sygn. II FSK 1014/21. Zgodnie z tym orzeczeniem:

„(…) sąd pierwszej instancji nie dokonał odpowiedniej analizy sprawy pod kątem ustalenia, czy wszczęcie postępowania karnego skarbowego (…) nie miało na celu wyłącznie stworzenia warunków formalnych do przyjęcia wystąpienia zawieszenia biegu terminu przedawnienia na podstawie ww. przepisu.”

Powyższy fragment wyroku wskazuje na tendencję fiskusa do bezzasadnego wszczynania odrębnych postępowań tylko po to, aby zobowiązanie podatkowe nie przedawniło się. Zapowiadane zmiany w prawie oznaczają radykalne zwiększenie możliwości tego rodzaju bezprawnych praktyk.

Wszczęcie kontroli celno-skarbowej jest potencjalnie łatwiejsze niż wskazanie zarzutów karno-skarbowych. Skutek w obu przypadkach byłby taki sam. Zobowiązanie podatkowe nie przedawni się. Jako bonus pozostanie wszczęta kontrola karno-skarbowa, która może potencjalnie ciągnąć się latami. Tak długo jak potrwa kontrola, podatek się nie przedawni.

Ograniczanie przedawnienia podatku może być niezgodne z Konstytucją - wyrok TK

Trybunał Konstytucyjny w orzeczeniu sygn. P 30/11 wskazuje, ze poprawne regulacje dotyczące przedawniania zobowiązań podatkowych muszą stabilizować relacje społeczne poprzez ustanowienie klarownych reguł w tym zakresie. Jednocześnie konieczne jest nałożenie ram czasowych na organy podatkowe, poprzez wymuszenie dochodzenia należności podatkowych w określonych ramach czasowych.

Proponowane zmiany w Ordynacji podatkowej są co najmniej wątpliwe z punktu widzenia zgodności z Konstytucją. Jeśli organy podatkowe zaczną stosować nowy przepis na zasadzie dowolności, to ilość kontroli celno-skarbowych może znacząco wzrosnąć, a szansa na przedawnienie podatku stanie się w dużej mierze fikcją.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA