REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowość: kontrola bez powodu, aby podatek się nie przedawnił

prawnik, redaktor portalu Infor.pl
Czy fiskus zacznie kontrolować na potęgę, aby zwiększyć przychody?
Czy fiskus zacznie kontrolować na potęgę, aby zwiększyć przychody?
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

Projekt zmian w Ordynacji podatkowej: zawieszenie biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego z powodu wszczęcia kontroli celno-skarbowej. Fiskus zyska nową broń – wszczęcie kontroli pod byle pretekstem i możliwość przeciągania jej w nieskończoność.

Zmiany w ordynacji podatkowej – wywrócenie zasad przedawnienia podatku

Art. 70 Ordynacji podatkowej wskazuje na pięcioletni termin przedawnienia zobowiązania podatkowego (od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku). Jednocześnie są wymienione okoliczności, które przerywają lub zawieszają bieg przedawnienia.

Nowy projekt zmian w prawie zakłada, że zawieszenie biegu przedawnienia podatku zostanie radykalnie rozszerzone. Stanie się tak na skutek wszczęcia kontroli celno-skarbowej.

Najważniejsze pytanie w tej kwestii – jakiego skutku można się spodziewać w praktyce? Niestety, dotychczasowe doświadczenia pokazują skłonność fiskusa do nadużywania podobnych przepisów.

Organy podatkowe mogą stać się skłonne do wszczynania kontroli celno-skarbowej bez podstaw merytorycznych, jedynie w celu zawieszenia terminu przedawnienia podatku. Taka kontrola może być wszczęta tuż przed nastąpieniem skutku przedawnienia.

Kolejny możliwy skutek to przeciąganie kontroli celno-skarbowej. Organy podatkowe nie będą już związane terminem przedawnienia podatku, stracą motywację do szybkiego zakończenia sprawy. Kontrola celno-skarbowa uzyska szansę na wydłużanie się latami, a zobowiązanie podatkowe nie przedawni się.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotychczasowe nadużycia  – zarzuty karno-skarbowe, aby podatek się nie przedawnił

Organy podatkowe, tak jak wszystkie inne organy państwowe, mogą niekiedy nadużywać uprawnień. Taką praktykę można zaobserwować m.in. w odniesieniu do przepisu przewidującego zawieszenie przedawnienia podatku z powodu wszczęcia postępowania karno-skarbowego (art. 70 par. 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Sposobem fiskusa na zapobiegnięcie przedawnieniu podatku jest obecnie instrumentalne wszczynanie postępowań o przestępstwa lub wykroczenia skarbowe, również gdy nie ma ku temu uzasadnionych podstaw. Na bezprawność takiej praktyki zwrócił uwagę m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku sygn. II FSK 1014/21. Zgodnie z tym orzeczeniem:

„(…) sąd pierwszej instancji nie dokonał odpowiedniej analizy sprawy pod kątem ustalenia, czy wszczęcie postępowania karnego skarbowego (…) nie miało na celu wyłącznie stworzenia warunków formalnych do przyjęcia wystąpienia zawieszenia biegu terminu przedawnienia na podstawie ww. przepisu.”

Powyższy fragment wyroku wskazuje na tendencję fiskusa do bezzasadnego wszczynania odrębnych postępowań tylko po to, aby zobowiązanie podatkowe nie przedawniło się. Zapowiadane zmiany w prawie oznaczają radykalne zwiększenie możliwości tego rodzaju bezprawnych praktyk.

Autopromocja

Infor IFK - bieżące aktualności o zmianach przepisów:

Nowe obowiązki biur rachunkowych związane z KSeF
Jakie zmiany czekają w prawie pracy i podatkach na 2024 rok?

Subskrybuj serwis IFK

Wszczęcie kontroli celno-skarbowej jest potencjalnie łatwiejsze niż wskazanie zarzutów karno-skarbowych. Skutek w obu przypadkach byłby taki sam. Zobowiązanie podatkowe nie przedawni się. Jako bonus pozostanie wszczęta kontrola karno-skarbowa, która może potencjalnie ciągnąć się latami. Tak długo jak potrwa kontrola, podatek się nie przedawni.

Ograniczanie przedawnienia podatku może być niezgodne z Konstytucją - wyrok TK

Trybunał Konstytucyjny w orzeczeniu sygn. P 30/11 wskazuje, ze poprawne regulacje dotyczące przedawniania zobowiązań podatkowych muszą stabilizować relacje społeczne poprzez ustanowienie klarownych reguł w tym zakresie. Jednocześnie konieczne jest nałożenie ram czasowych na organy podatkowe, poprzez wymuszenie dochodzenia należności podatkowych w określonych ramach czasowych.

Proponowane zmiany w Ordynacji podatkowej są co najmniej wątpliwe z punktu widzenia zgodności z Konstytucją. Jeśli organy podatkowe zaczną stosować nowy przepis na zasadzie dowolności, to ilość kontroli celno-skarbowych może znacząco wzrosnąć, a szansa na przedawnienie podatku stanie się w dużej mierze fikcją.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(4)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Promil
    2023-06-27 06:33:11
    Panstwo rzadzone przez Patologie i Spekulacje....sami kradna a zlodziei robia wszystkich polakow
    1
    pokażodpowiedzi (1)
  • Jacek
    2023-06-28 06:45:05
    Fiskus kontrolę niech zacznie od siebie. Póki co to zwrotu nadpłaconego podatku jeszcze nie widziałem.
    0
  • Kamila
    2023-06-30 10:26:03
    Fajny artykul. Polecam tez portal FK dla poszerzenia wiedzy. Materiały udostępniane przez Wydawnictwo Wiedza i Praktyka są rzetelne i oparte na najnowszych badaniach oraz wiedzy eksperckiej, co gwarantuje wysoką jakość informacji.
    1
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zrozumieć startupy: 3 błędy, które trzeba naprawić, by odblokować innowacyjność

To nie granty pozwalają przyciągać najlepsze startupy do Polski – przyciągają „grant turystów”. Wokół startupów wciąż jest wiele niezrozumienia. Traktujemy je jako projekty technologiczne, albo oczekujemy, że będą zatrudniać jak korporacje. Zdaniem założyciela Maverick Nation, dopóki nie nauczymy się, na czym polega ich wartość, nie zbudujemy prawdziwej innowacyjności.

Podwyższenie kapitału zakładowego spółki. Kiedy zwolnienie z PCC?

Umowy spółki i ich zmiany powodujące podwyższenie kapitału zakładowego spółki, podlegają opodatkowaniu PCC. Jednak część czynności jest zwolniona z tego opodatkowania pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek.

WIBOR konsekwentnie w dół a za nim spadają raty kredytów. Rynek już wie co zrobi RPP w październiku 2023 r.?

Kredytobiorcy mający kredyty w złotówkach oparte o WIBOR 3M mogą dziś spodziewać się spadku raty o około 8-10%. A to dlatego, że WIBOR zdążył już spaść nie tylko po wrześniowym cięciu stóp, ale też w oczekiwaniu na kolejny ruch w dół w październiku 2023 roku. Aktualne notowania sugerują, że rynek jest pewien cięcia stóp procentowych w październiku  o 25 punktów bazowych, a nie wykluczony jest ruch w dół o 50 punktów. 

Tabela kursów średnich NBP nr 191/A/NBP/2023 - z 3 października 2023

Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 3 października 2023 roku. NBP nr 191/A/NBP/2023. Średni kurs euro w tym dniu to 4,6147 zł.

Od jakiej kwoty pełna księgowość w 2024 roku?

Obowiązek prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych w 2024 roku zależy od limitu przychodów za rok obecny. Konieczność prowadzenia ksiąg powstanie po przekroczeniu kwoty 9 218 200 zł. Zdecydował o tym kurs euro z 2 października br.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych 2024 - limity, stawki, najem prywatny

Jakie limity dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będą obowiązywały w 2024 roku? Kto może płacić ryczałt w 2024 roku? Kto może płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych kwartalnie w 2024 roku? Jakie stawki ryczałtu obowiązują w 2024 roku?

PKPiR 2024 (podatkowa księga przychodów i rozchodów) - limit przychodów. Które przychody trzeba uwzględnić licząc limit?

PKPiR 2024 - limit przychodów. Podatkową księgę przychodów i rozchodów (stosuje się skróty: pkpir lub kpir) może prowadzić w 2024 roku ten rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnik PIT (tj. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie i przedsiębiorstwa w spadku – wykonujące działalność gospodarczą), który w 2023 r. uzyskał mniej niż 9.218.200,- zł (2.000.000,- euro x 4,6091 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych. Średni kurs euro w NBP wyniósł 2 października 2023 r. (pierwszy dzień roboczy tego miesiąca) - 4,6091 zł.

MF: 1,5 mld zł z tytułu 1,5 proc. podatku na OPP

Polacy przekazali w tym roku organizacjom pożytku publicznego (OPP) 1,5 mld zł z tytułu 1,5 proc. podatku dochodowego za ubiegły rok; OPP otrzymały 416 mln zł więcej niż rok temu - poinformowało Ministerstwo Finansów. Dodano, że 1,5 proc. podatku przekazało 12,7 mln podatników, o 3,2 mln mniej niż w roku ubiegłym. Najmniejsza przekazana kwota dla OPP wyniosła 1,20 zł, a przeciętna 121 zł.

MF: Objaśnienia podatkowe dla cen transferowych, w zakresie stosowania metody ceny koszt plus

Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych nr 6 dotyczących metody koszt plus.

Limity podatkowe 2024. Rachunkowość, mały podatnik, ryczałt

W 2024 roku nastąpią istotne zmiany w zakresie limitów podatkowych, które dotyczą małych podatników VAT, PIT i CIT. Średni kurs euro, ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na pierwszy roboczy dzień października 2023 roku, stanowi podstawę do obliczenia ważnych limitów podatkowych. Niższy kurs euro wpływa na niższe limity określające małego podatnika, a także na kwotę amortyzacji jednorazowej i limit stosowania ryczałtu ewidencjonowanego w 2024 roku. Ponadto, kurs euro wpływa na wskaźniki przyjęte dla celów rachunkowości.

REKLAMA