REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki zakupu, a następnie zwrotu przedmiotu podlegającego pcc

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Wojciechowski

REKLAMA

Kupiłem na aukcji internetowej monetę o wartości przekraczającej 1000 zł. Czy od tego zakupu powinienem zapłacić pcc? Jak postąpić, gdy zwrócę zakupioną monetę, jeśli nie spełni moich oczekiwań? Jak udokumentować takie „cofnięcie transakcji”?

RADA

Zapłata pcc będzie zależała od tego, czy sprzedaż monety podlegała opodatkowaniu VAT, czy była zwolniona z tego podatku. Jeżeli nie została opodatkowana VAT i jednocześnie nie była od niego zwolniona, to musi Pan zapłacić pcc oraz złożyć deklarację PCC-3. Podatek należy zapłacić według stawki 2% od wartości rynkowej nabytej monety w terminie 14 dni od dnia zakupu monety. Jeżeli zakupiona moneta nie będzie zawierała cech, właściwości, o których istnieniu był Pan przekonany na podstawie informacji udzielonych przez sprzedawcę i zostanie zwrócona, to będzie Pan mógł wystąpić o zwrot zapłaconego pcc. Zwrot monety należy udokumentować pisemnym oświadczeniem uzasadniającym przyczyny zwrotu.

UZASADNIENIE

Problem Pana dotyczy zarówno skutków zakupu monety, jak i ewentualnego jej zwrotu. Przedstawiamy je kolejno.

Skutki zakupu monety

Zawarcie umowy sprzedaży monety, tak jak innych rzeczy ruchomych, zasadniczo powoduje opodatkowanie tej transakcji pcc. Konieczność opodatkowania takiej sprzedaży pcc zależy jednak od tego, czy z tytułu dokonywanej sprzedaży jedna ze stron umowy była opodatkowana lub zwolniona w zakresie VAT. W przypadku sprzedaży rzeczy ruchomych obowiązuje zasada, że opodatkowanie jednej ze stron umowy sprzedaży VAT bądź zwolnienie jej z tego podatku automatycznie wyłącza taką sprzedaż spod opodatkowania pcc. Należy także pamiętać, że sprzedaż rzeczy ruchomej, której wartość rynkowa wynosi mniej niż 1000 zł, jest zwolniona z pcc. Jeżeli natomiast żadna ze stron transakcji nie opodatkowuje jej VAT oraz nie traktuje sprzedaży jako zwolnionej z tego podatku, a także wartość sprzedawanej rzeczy przewyższa 1000 zł, to taka umowa podlega opodatkowaniu pcc.

Podatnikiem jest w tym przypadku kupujący, przy czym należy zwrócić uwagę, że do końca 2006 r. podatnikami byli zarówno kupujący, jak i sprzedawca. Jeżeli więc moneta została zakupiona w 2006 r., to obie strony umowy sprzedaży odpowiadają solidarnie za zapłatę podatku.

Podatek wynosi 2% i jest naliczany od wartości rynkowej nabytej rzeczy. Istotne jest, że może wystąpić różnica pomiędzy kwotą faktycznie zapłaconą przez Czytelnika za monetę na aukcji internetowej a kwotą odpowiadającą wartości rynkowej takiej monety.

W razie zaistnienia takiej różnicy należy kierować się wartością rynkową przedmiotu umowy, którą należy ustalić według przeciętnych cen stosowanych w obrocie monetami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, z dnia dokonania czynności, bez odliczania długów i ciężarów. Zarówno złożenie deklaracji PCC-3, jak i zapłata podatku powinny nastąpić w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy sprzedaży.

Skutki zwrotu monety

Jeżeli po otrzymaniu monety stwierdzi Pan, że nie zawiera ona cech, właściwości, o których występowaniu był przekonany z informacji udzielonych przez sprzedającego, to oznacza, że zawarł Pan umowę pod wpływem błędu. Zakładając, że nie kupiłby Pan monety, posiadając wiedzę o jej rzeczywistym stanie, przysługuje Panu prawo do uchylenia się od skutków prawnych swojego oświadczenia woli, w wyniku którego doszło do zawarcia umowy sprzedaży. W takiej sytuacji może Pan, w terminie roku od chwili wykrycia błędu, złożyć sprzedawcy oświadczenie w formie pisemnej, że uchyla się Pan od skutków prawnych swego pierwotnego oświadczenia woli o zakupie monety, ze względu na działanie pod wpływem błędu.

W razie złożenia takiego oświadczenia przysługuje Panu zwrot zapłaconego pcc. Zwrot nie nastąpi jednak, jeżeli wystąpi Pan o jego uzyskanie po upływie 5 lat od końca roku, w którym podatek został zapłacony.

PRZYKŁAD

10 stycznia 2007 r. osoba fizyczna kupiła na aukcji internetowej monetę za 10 000 zł. Wartość rynkowa monety tego samego rodzaju wynosi 12 000 zł. Sprzedawca będący osobą fizyczną nabył monetę w drodze spadku i nie zajmuje się zawodowo sprzedażą takich przedmiotów. 13 marca 2007 r. kupujący dowiedział się od rzeczoznawcy, że moneta nie została wybita przez mennicę krakowską, o czym kupujący był zapewniany przez sprzedającego przed dokonaniem zakupu monety.

Sprzedaż monety nie podlega w omawianej sytuacji VAT, gdyż sprzedawca nie jest podatnikiem od towarów i usług z tytułu dokonanej sprzedaży. Wartość monety przekracza kwotę 1000 zł uzasadniającą zastosowanie zwolnienia przewidzianego w ustawie o pcc.

W terminie do 24 stycznia 2007 r. kupujący powinien złożyć do Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego ze względu na swoje miejsce zamieszkania deklarację PCC-3 i zapłacić podatek. Kupujący powinien obliczyć podatek od wartości rynkowej monety, tj. od kwoty 12 000 zł, a nie od kwoty faktycznie zapłaconej. Podatek wyniesie 240 zł (12 000 zł × 2%).

Ponieważ kupujący zawarł umowę działając pod wpływem błędu, to będzie mu przysługiwać uprawnienie do uchylenia się od skutków złożonego przez niego oświadczenia w związku z zawarciem umowy. Powinien do 13 marca 2008 r. złożyć stosowne oświadczenie sprzedawcy. Po jego złożeniu będzie się mógł ubiegać o zwrot podatku, nie później jednak niż do 31 grudnia 2012 r. W tym celu należy złożyć pisemny wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Podstawa prawna

l art. 2 pkt 4, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 4 ust. 1 pkt 1, art. 6 ust. 2, art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a), art. 9 pkt 6, art. 10 ust. 1, art. 11 ust. 1 pkt 1, art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629

l art. 84 i 88 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935


Krzysztof Wojciechowski

doradca podatkowy ze Spółki Doradztwa Podatkowego „Manugiewicz, Trzaska i Wspólnicy” Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA