REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki zakupu, a następnie zwrotu przedmiotu podlegającego pcc

Krzysztof Wojciechowski

REKLAMA

Kupiłem na aukcji internetowej monetę o wartości przekraczającej 1000 zł. Czy od tego zakupu powinienem zapłacić pcc? Jak postąpić, gdy zwrócę zakupioną monetę, jeśli nie spełni moich oczekiwań? Jak udokumentować takie „cofnięcie transakcji”?

RADA

Zapłata pcc będzie zależała od tego, czy sprzedaż monety podlegała opodatkowaniu VAT, czy była zwolniona z tego podatku. Jeżeli nie została opodatkowana VAT i jednocześnie nie była od niego zwolniona, to musi Pan zapłacić pcc oraz złożyć deklarację PCC-3. Podatek należy zapłacić według stawki 2% od wartości rynkowej nabytej monety w terminie 14 dni od dnia zakupu monety. Jeżeli zakupiona moneta nie będzie zawierała cech, właściwości, o których istnieniu był Pan przekonany na podstawie informacji udzielonych przez sprzedawcę i zostanie zwrócona, to będzie Pan mógł wystąpić o zwrot zapłaconego pcc. Zwrot monety należy udokumentować pisemnym oświadczeniem uzasadniającym przyczyny zwrotu.

UZASADNIENIE

Problem Pana dotyczy zarówno skutków zakupu monety, jak i ewentualnego jej zwrotu. Przedstawiamy je kolejno.

Skutki zakupu monety

Zawarcie umowy sprzedaży monety, tak jak innych rzeczy ruchomych, zasadniczo powoduje opodatkowanie tej transakcji pcc. Konieczność opodatkowania takiej sprzedaży pcc zależy jednak od tego, czy z tytułu dokonywanej sprzedaży jedna ze stron umowy była opodatkowana lub zwolniona w zakresie VAT. W przypadku sprzedaży rzeczy ruchomych obowiązuje zasada, że opodatkowanie jednej ze stron umowy sprzedaży VAT bądź zwolnienie jej z tego podatku automatycznie wyłącza taką sprzedaż spod opodatkowania pcc. Należy także pamiętać, że sprzedaż rzeczy ruchomej, której wartość rynkowa wynosi mniej niż 1000 zł, jest zwolniona z pcc. Jeżeli natomiast żadna ze stron transakcji nie opodatkowuje jej VAT oraz nie traktuje sprzedaży jako zwolnionej z tego podatku, a także wartość sprzedawanej rzeczy przewyższa 1000 zł, to taka umowa podlega opodatkowaniu pcc.

Podatnikiem jest w tym przypadku kupujący, przy czym należy zwrócić uwagę, że do końca 2006 r. podatnikami byli zarówno kupujący, jak i sprzedawca. Jeżeli więc moneta została zakupiona w 2006 r., to obie strony umowy sprzedaży odpowiadają solidarnie za zapłatę podatku.

Podatek wynosi 2% i jest naliczany od wartości rynkowej nabytej rzeczy. Istotne jest, że może wystąpić różnica pomiędzy kwotą faktycznie zapłaconą przez Czytelnika za monetę na aukcji internetowej a kwotą odpowiadającą wartości rynkowej takiej monety.

W razie zaistnienia takiej różnicy należy kierować się wartością rynkową przedmiotu umowy, którą należy ustalić według przeciętnych cen stosowanych w obrocie monetami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, z dnia dokonania czynności, bez odliczania długów i ciężarów. Zarówno złożenie deklaracji PCC-3, jak i zapłata podatku powinny nastąpić w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy sprzedaży.

Skutki zwrotu monety

Jeżeli po otrzymaniu monety stwierdzi Pan, że nie zawiera ona cech, właściwości, o których występowaniu był przekonany z informacji udzielonych przez sprzedającego, to oznacza, że zawarł Pan umowę pod wpływem błędu. Zakładając, że nie kupiłby Pan monety, posiadając wiedzę o jej rzeczywistym stanie, przysługuje Panu prawo do uchylenia się od skutków prawnych swojego oświadczenia woli, w wyniku którego doszło do zawarcia umowy sprzedaży. W takiej sytuacji może Pan, w terminie roku od chwili wykrycia błędu, złożyć sprzedawcy oświadczenie w formie pisemnej, że uchyla się Pan od skutków prawnych swego pierwotnego oświadczenia woli o zakupie monety, ze względu na działanie pod wpływem błędu.

W razie złożenia takiego oświadczenia przysługuje Panu zwrot zapłaconego pcc. Zwrot nie nastąpi jednak, jeżeli wystąpi Pan o jego uzyskanie po upływie 5 lat od końca roku, w którym podatek został zapłacony.

PRZYKŁAD

10 stycznia 2007 r. osoba fizyczna kupiła na aukcji internetowej monetę za 10 000 zł. Wartość rynkowa monety tego samego rodzaju wynosi 12 000 zł. Sprzedawca będący osobą fizyczną nabył monetę w drodze spadku i nie zajmuje się zawodowo sprzedażą takich przedmiotów. 13 marca 2007 r. kupujący dowiedział się od rzeczoznawcy, że moneta nie została wybita przez mennicę krakowską, o czym kupujący był zapewniany przez sprzedającego przed dokonaniem zakupu monety.

Sprzedaż monety nie podlega w omawianej sytuacji VAT, gdyż sprzedawca nie jest podatnikiem od towarów i usług z tytułu dokonanej sprzedaży. Wartość monety przekracza kwotę 1000 zł uzasadniającą zastosowanie zwolnienia przewidzianego w ustawie o pcc.

W terminie do 24 stycznia 2007 r. kupujący powinien złożyć do Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego ze względu na swoje miejsce zamieszkania deklarację PCC-3 i zapłacić podatek. Kupujący powinien obliczyć podatek od wartości rynkowej monety, tj. od kwoty 12 000 zł, a nie od kwoty faktycznie zapłaconej. Podatek wyniesie 240 zł (12 000 zł × 2%).

Ponieważ kupujący zawarł umowę działając pod wpływem błędu, to będzie mu przysługiwać uprawnienie do uchylenia się od skutków złożonego przez niego oświadczenia w związku z zawarciem umowy. Powinien do 13 marca 2008 r. złożyć stosowne oświadczenie sprzedawcy. Po jego złożeniu będzie się mógł ubiegać o zwrot podatku, nie później jednak niż do 31 grudnia 2012 r. W tym celu należy złożyć pisemny wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Podstawa prawna

l art. 2 pkt 4, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 4 ust. 1 pkt 1, art. 6 ust. 2, art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a), art. 9 pkt 6, art. 10 ust. 1, art. 11 ust. 1 pkt 1, art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629

l art. 84 i 88 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935


Krzysztof Wojciechowski

doradca podatkowy ze Spółki Doradztwa Podatkowego „Manugiewicz, Trzaska i Wspólnicy” Sp. z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA