REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup domu w budowie lub w stanie surowym zamkniętym korzysta ze zwolnienia z PCC?

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
Czy zakup domu w budowie lub w stanie surowym zamkniętym korzysta ze zwolnienia z PCC?
Czy zakup domu w budowie lub w stanie surowym zamkniętym korzysta ze zwolnienia z PCC?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w trzech nowych (z listopada 2023 r.) interpretacjach indywidualnych uznał, że zwolnienie z podatku PCC nie obejmuje zakupu jednorodzinnego domu w budowie ani domu w stanie surowym zamkniętym, również z wykonaną elewacją.

Nabycie nieruchomości gruntowej z budynkiem mieszkalnym w stanie surowym zamkniętym

Na początku września 2023 r. podatnik wraz z małżonką kupił nieruchomość gruntową z budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w stanie surowym zamkniętym. Nabycie nieruchomości nastąpiło do majątku objętego wspólnością majątkową małżeńską. Małżonkom do momentu nabycia tej nieruchomości nie przysługiwało prawo własności (ani ułamkowy udział w takim prawie) do żadnej nieruchomości w myśl przepisu przewidującego zwolnienie PCC (art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Nieruchomość ta jest ich pierwszą nabytą nieruchomością zarówno we wspólnocie majątkowej małżeńskiej, jak i każdego z osobna. Po zawarciu umowy notariusz jednak pobrał i odprowadził podatek od czynności cywilnoprawnych.  Zadano więc pytanie Dyrektorowi KIS, czy notariusz postąpił właściwie pobierając od małżonków podatek, skoro był to zakup ich pierwszej nieruchomości. Argumentując swoje stanowisko, mąż występujący z wnioskiem o interpretację indywidualną w tej sprawie powołał się na przepisy Prawa budowlanego. Wskazał, że na podstawie art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane zakupiony budynek w stanie surowym zamkniętym spełnia znamiona budynku mieszkalnego jednorodzinnego. To z kolei w kontekście art. 9 pkt 17 ustawy o PCC prowadzi do wniosku, że podatek został pobrany nienależnie, ponieważ jest to jego i żony pierwsza nieruchomość mieszkalna, a więc wszystkie niezbędne przesłanki zwolnienia podatkowego zostały spełnione. 

REKLAMA

REKLAMA

Brak zwolnienia dla budynku w stanie surowym 

Dyrektor KIS uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe z powodu niespełnienia jednej przesłanki zwolnienia. Organ ten wskazał, że przedmiotowe zwolnienie dotyczy sprzedaży prawa własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawierają jednak definicji budynku mieszkalnego jednorodzinnego, więc zastosowanie znalazł przepis Prawa budowlanego przywołany we wniosku przez podatnika. Organ jednak zaproponował odmienną interpretację tego przepisu. Art. 3 pkt 2a Prawa budowlanego brzmi następująco: 

budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku”. 

Dyrektor KIS stwierdził więc: „Z powołanego powyżej przepisu wynika, że budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym jest budynek w stanie umożliwiającym jego normalne użytkowanie i tym samym służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. W opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że nabyty przez Pana budynek był w stanie surowym zamkniętym co jest jednoznaczne z tym, że nie mógł być formalnie oddany do użytkowania. Zatem budynek w takim stanie nie służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Natomiast zwolnienie określone w art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obejmuje sprzedaż, której przedmiotem jest nieruchomość stanowiąca budynek mieszkalny jednorodzinny, tj. budynek w stanie umożliwiającym jego użytkowanie i tym samym służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Budynek, co do którego nie uzyskano pozwolenia na użytkowanie lub nie złożono zawiadomienia o zakończeniu budowy (zgodnie z Prawem budowlanym) nie podlega zwolnieniu, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie. Skoro więc nabył Pan - razem z żoną - nieruchomość gruntową wraz z prawem własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego w stanie surowym zamkniętym, to nie mógł Pan skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym notariusz prawidłowo pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych od zawartej umowy sprzedaży”. 

Źródło: Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 XI 2023 r., sygn. 0111-KDIB2-3.4014.365.2023.2.ASZ.

Budynek w stanie surowym zamkniętym z wykonaną elewacją

Do analogicznych wniosków Dyrektor KIS doszedł w innej interpretacji indywidualnej. W interpretacji z 22 XI 2023 r. uznał on, że nabycie nieruchomości przez małżonków spełniających te same przesłanki w zakresie nieposiadania żadnych praw do innych nieruchomości również podlegać będzie opodatkowaniu. Organ powołał się na ten sam przepis Prawa budowlanego. Stwierdził więc, że dom jednorodzinny w stanie surowym zamkniętym z wykonaną elewacją również nie spełnia wymogów zwolnienia, ponieważ nie mógł być formalnie oddany do użytkowania. Z tego ma wynikać, że budynek w takim stanie nie służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Co ciekawe, w tym przypadku notariusz przy podpisywaniu aktu notarialnego nie pobrał tego podatku przyjmując, iż małżonkom zwolnienie podatkowe przysługuje.

Źródło: Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 XI 2023 r., 0111-KDIB2-3.4014.351.2023.3.BZ.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dom w budowie

W innej sprawie małżonkowie planowali kupić dom będący w trakcie budowy. Budynek nie był jeszcze odebrany przez inspektorat budowlany, a wraz ze sprzedażą miało dojść do przeniesienia pozwolenia na budowę na nowych nabywców. W tym przypadku jednak stan domu pozwalał na jego użytkowanie, gdyż jego wykończenie wymagało drobnych prac związanych z montażem barierek. Jak wskazano w interpretacji z 16 XI 2023 r. (0111-KDIB2-3.4014.314.2023.1.JKU), notariusz nie wiedział, w jaki sposób interpretować nowy przepis. Postanowił zatem pobrać od małżonków podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 14 200 zł, a w zakresie ewentualnych roszczeń nabywcy mieli zgłaszać się bezpośrednio do urzędu skarbowego. W sprawie ustalono również, iż konsultant Krajowej Informacji Skarbowej w rozmowie telefonicznej potwierdził zainteresowanym, że mogą skorzystać ze zwolnienia, a to, czy budynek jest już odebrany przez inspektorat budowlany nie przesądza o możliwości skorzystania ze zwolnienia. Zdanie Dyrektora KIS okazało się jednak odmienne:

Skoro więc, brak jest pozwolenia na użytkowanie budynku, wydanego przez uprawnione podmioty, to taki budynek nie może być w świetle prawa użytkowany. Tym samym nie może zaspokajać potrzeb mieszkaniowych. Sprzedaż, której przedmiotem jest nieruchomość, która nie spełnia definicji budynku mieszkalnego jednorodzinnego, tj. nie umożliwia użytkowania budynku zgodnie z przepisami prawa, nie podlega zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych, wskazanym w przywołanym powyżej art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W przedmiotowej sprawie wskazał Pan, że budynek nie jest odebrany przez inspektorat budowlany i jego sprzedaż wiąże się z przeniesieniem pozwolenia na budowę (po zawarciu umowy sprzedaży). Zgodnie z powyższym, budynek co do którego nie uzyskano pozwolenia na użytkowanie lub nie złożono zawiadomienia o zakończeniu budowy (zgodnie z ustawą - Prawo budowlane) nie podlega zwolnieniu z art. 9 pkt 17 ww. ustawy. To oznacza, że w przedstawionych okolicznościach, umowa sprzedaży nie korzysta z ww. zwolnienia”.
Źródło: Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 XI 2023 r., sygn. 0111-KDIB2-3.4014.314.2023.1.JKU.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA