REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 stycznia 2012 r. płatnicy powinni korzystać z nowych formularzy PIT

REKLAMA

Od 1 stycznia 2012 r. płatnicy powinni korzystać z nowych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych PIT obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Zmiany w formularzach mają przede wszystkim charakter aktualizacyjny i dostosowujący do zmian w przepisach.


Nowe wzory informacji i deklaracji należy stosować do wykazywania w nich dochodów za 2011 r. Należy jednak uznać za prawidłowe oświadczenia, deklaracje i informacje podatkowe o przychodach, dochodach (stratach) złożone przed 1 stycznia 2012 r. na dotychczas obowiązujących formularzach.

REKLAMA

REKLAMA

Dla pracodawców największe znaczenie mają nowe wzory druków PIT-2, PIT-12, PIT-11, PIT-40, PIT-4R, PIT-R, PIT-8AR i PIT-8C. Wspólną zmianą dla tych formularzy jest zastąpienie wyrazów „Numer Identyfikacji Podatkowej podatnika” wyrazami „Identyfikator podatkowy NIP/numer PESEL podatnika”. Ponadto usunięto pozycję przeznaczoną do wpisania przez podatnika numeru PESEL. Zmiany te wynikają z ustawy z 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 171, poz. 1016). Od 1 września 2011 r. osoby nieprowadzące działalności gospodarczej lub niezarejestrowane jako podatnicy podatku od towarów i usług posługują się bowiem tylko numerem PESEL, a od 1 stycznia 2012 r. znosi się numer identyfikacji podatkowej nadany osobom fizycznym objętym rejestrem PESEL, nieprowadzącym działalności gospodarczej lub niebędącym zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług (art. 67 ustawy z 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw).

Ponadto wszystkie deklaracje i informacje płatnicy mogą składać fiskusowi w wersji elektronicznej, o czym urząd informuje w treści pouczenia o sposobie wypełniania formularzy.

WAŻNE!

REKLAMA

Deklaracje i informacje PIT pracodawca może przesłać fiskusowi w wersji elektronicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W porównaniu do poprzednio obowiązującego formularza PIT-2, wprowadzono dodatkowo zmianę w punkcie 3. oświadczenia, w którym wyrażenie: „oświadczam, że nie otrzymuję świadczeń pieniężnych od organu zatrudnienia lub od biura terenowego FGŚP” zastąpiono sformułowaniem „oświadczam, że nie otrzymuję świadczeń pieniężnych wypłacanych z Funduszu Pracy lub z FGŚP”.

Powyższa zmiana jest konsekwencją zmiany ustawy z 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 197, poz. 1170). Na podstawie art. 2 tej ustawy zmieniono art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określający, co powinno zawierać oświadczenie PIT-2. Z uzasadnienia Ministerstwa Finansów do rozporządzenia wynika, że zmiana ta ma charakter redakcyjny, wskazujący na źródło wypłaty, a nie wypłacającego. Należałoby zatem uznać, że pracownicy nie są zobowiązani do złożenia oświadczenia PIT-2 na nowym druku, jeżeli stan faktyczny wynikający z oświadczenia złożonego przez nich w latach poprzednich nie uległ zmianie. Ponieważ jednak takie uzasadnienie resortu nie jest źródłem prawa, a treść oświadczenia uległa zmianie, wątpliwości płatników w tym zakresie rozstrzygnęłaby interpretacja ogólna prawa podatkowego.

WAŻNE!

Pracodawcy nie mają obowiązku żądania od pracowników złożenia oświadczenia PIT-2 na nowym formularzu.

 

W odniesieniu do poprzednio obowiązującego formularza PIT-4R wprowadzono zmianę w części E, która ma charakter doprecyzowujący, wskazujący na możliwość podpisu formularza przez pełnomocnika, co wynika z art. 80a Ordynacji podatkowej. W związku z tym w pozycji przeznaczonej na podpis pozostawiono wyrazy „Podpis i pieczątka”, a usunięto wyrazy „osoby odpowiedzialnej za obliczenie i pobranie podatku”, które stanowiłyby powtórzenie tytułu tej części druku.

Tej samej zmiany dokonano w części G formularza PIT-11, w części D formularza PIT-8AR, w części E formularza PIT-R oraz w części H formularza PIT-8C.

Obecnie jedynym załącznikiem do PIT-40 może być informacja PIT-R (informacja o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich). W poprzednio obowiązującym formularzu płatnik mógł również załączyć zgłoszenie NIP-3 podatnika. Ponadto zaktualizowano przypis do części G formularza PIT-40 przez usunięcie nieaktualnego sformułowania dotyczącego innych odliczeń od podatku.

• art. 27b ust. 2, art. 30-30c, art. 30e, art. 37, art. 38 ust. 1a, art. 45b pkt 1-2, pkt 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.),

• § 1 pkt 1 lit. d, pkt 2 lit. a, § 2, § 4 i załączniki nr 1, 4, 5, 7-10 do rozporządzenia Ministra Finansów z 9 listopada 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. Nr 252, poz. 1514),

• § 1 pkt 1, § 2, § 4 i załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 14 listopada 2011 r. w sprawie określenia wzorów rocznego obliczenia podatku oraz zeznań podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. Nr 252, poz. 1518),

• art. 1 pkt 1, art. 67 ustawy z 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 171, poz. 1016),

• art. 14a ustawy z 27 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie prawa podatkowego i rozliczenia pracowników

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA