REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 stycznia 2012 r. płatnicy powinni korzystać z nowych formularzy PIT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia 2012 r. płatnicy powinni korzystać z nowych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych PIT obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Zmiany w formularzach mają przede wszystkim charakter aktualizacyjny i dostosowujący do zmian w przepisach.


Nowe wzory informacji i deklaracji należy stosować do wykazywania w nich dochodów za 2011 r. Należy jednak uznać za prawidłowe oświadczenia, deklaracje i informacje podatkowe o przychodach, dochodach (stratach) złożone przed 1 stycznia 2012 r. na dotychczas obowiązujących formularzach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dla pracodawców największe znaczenie mają nowe wzory druków PIT-2, PIT-12, PIT-11, PIT-40, PIT-4R, PIT-R, PIT-8AR i PIT-8C. Wspólną zmianą dla tych formularzy jest zastąpienie wyrazów „Numer Identyfikacji Podatkowej podatnika” wyrazami „Identyfikator podatkowy NIP/numer PESEL podatnika”. Ponadto usunięto pozycję przeznaczoną do wpisania przez podatnika numeru PESEL. Zmiany te wynikają z ustawy z 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 171, poz. 1016). Od 1 września 2011 r. osoby nieprowadzące działalności gospodarczej lub niezarejestrowane jako podatnicy podatku od towarów i usług posługują się bowiem tylko numerem PESEL, a od 1 stycznia 2012 r. znosi się numer identyfikacji podatkowej nadany osobom fizycznym objętym rejestrem PESEL, nieprowadzącym działalności gospodarczej lub niebędącym zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług (art. 67 ustawy z 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw).

Ponadto wszystkie deklaracje i informacje płatnicy mogą składać fiskusowi w wersji elektronicznej, o czym urząd informuje w treści pouczenia o sposobie wypełniania formularzy.

WAŻNE!

REKLAMA

Deklaracje i informacje PIT pracodawca może przesłać fiskusowi w wersji elektronicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W porównaniu do poprzednio obowiązującego formularza PIT-2, wprowadzono dodatkowo zmianę w punkcie 3. oświadczenia, w którym wyrażenie: „oświadczam, że nie otrzymuję świadczeń pieniężnych od organu zatrudnienia lub od biura terenowego FGŚP” zastąpiono sformułowaniem „oświadczam, że nie otrzymuję świadczeń pieniężnych wypłacanych z Funduszu Pracy lub z FGŚP”.

Powyższa zmiana jest konsekwencją zmiany ustawy z 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 197, poz. 1170). Na podstawie art. 2 tej ustawy zmieniono art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określający, co powinno zawierać oświadczenie PIT-2. Z uzasadnienia Ministerstwa Finansów do rozporządzenia wynika, że zmiana ta ma charakter redakcyjny, wskazujący na źródło wypłaty, a nie wypłacającego. Należałoby zatem uznać, że pracownicy nie są zobowiązani do złożenia oświadczenia PIT-2 na nowym druku, jeżeli stan faktyczny wynikający z oświadczenia złożonego przez nich w latach poprzednich nie uległ zmianie. Ponieważ jednak takie uzasadnienie resortu nie jest źródłem prawa, a treść oświadczenia uległa zmianie, wątpliwości płatników w tym zakresie rozstrzygnęłaby interpretacja ogólna prawa podatkowego.

WAŻNE!

Pracodawcy nie mają obowiązku żądania od pracowników złożenia oświadczenia PIT-2 na nowym formularzu.

 

W odniesieniu do poprzednio obowiązującego formularza PIT-4R wprowadzono zmianę w części E, która ma charakter doprecyzowujący, wskazujący na możliwość podpisu formularza przez pełnomocnika, co wynika z art. 80a Ordynacji podatkowej. W związku z tym w pozycji przeznaczonej na podpis pozostawiono wyrazy „Podpis i pieczątka”, a usunięto wyrazy „osoby odpowiedzialnej za obliczenie i pobranie podatku”, które stanowiłyby powtórzenie tytułu tej części druku.

Tej samej zmiany dokonano w części G formularza PIT-11, w części D formularza PIT-8AR, w części E formularza PIT-R oraz w części H formularza PIT-8C.

Obecnie jedynym załącznikiem do PIT-40 może być informacja PIT-R (informacja o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich). W poprzednio obowiązującym formularzu płatnik mógł również załączyć zgłoszenie NIP-3 podatnika. Ponadto zaktualizowano przypis do części G formularza PIT-40 przez usunięcie nieaktualnego sformułowania dotyczącego innych odliczeń od podatku.

• art. 27b ust. 2, art. 30-30c, art. 30e, art. 37, art. 38 ust. 1a, art. 45b pkt 1-2, pkt 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.),

• § 1 pkt 1 lit. d, pkt 2 lit. a, § 2, § 4 i załączniki nr 1, 4, 5, 7-10 do rozporządzenia Ministra Finansów z 9 listopada 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. Nr 252, poz. 1514),

• § 1 pkt 1, § 2, § 4 i załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 14 listopada 2011 r. w sprawie określenia wzorów rocznego obliczenia podatku oraz zeznań podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. Nr 252, poz. 1518),

• art. 1 pkt 1, art. 67 ustawy z 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 171, poz. 1016),

• art. 14a ustawy z 27 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie prawa podatkowego i rozliczenia pracowników

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA