REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek na raty nie dla każdego

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji, gdy w zeznaniu podatkowym wykazana jest kwota do zapłaty trzeba ją uregulować do 30 kwietnia. W razie, gdy jest ona zbyt wysoka byś mógł ją uiścić w formie jednorazowej płatności, możesz starać się o rozłożenie na raty. W tym celu należy złożyć wniosek, jednak nie oznacza to automatycznie pozytywnej decyzji fiskusa.


Brak wpłaty w terminie wiąże się nie tylko z koniecznością zapłaty odsetek za zwłokę ale także postępowaniem o wykrocznie skarbowe.

REKLAMA

REKLAMA


Zaległość podatkowa rozłożona na raty tylko na wniosek


W sytuacji, gdy podatnik nie może wywiązać się z obowiązku uregulowania niedopłaty w wyznaczonym terminie może zwrócić się do organu podatkowego z prośbą o rozłożenie płatności na raty. Organ podatkowy, może wówczas podjąć pozytywną decyzję  o rozłożeniu kwoty należności na części, wyznaczając przy tym nie tylko wysokość każdej z nich, ale także kolejne terminy płatności. Żeby jednak tak się stało, podatnik musi  wystąpić z wnioskiem, a także wnieść opłatę prolongacyjną, która stanowi 50% stawki odsetek za zwłokę, obowiązującej w dniu wydania decyzji o odroczeniu (obecnie wartość ta wynosi  14%). Oznacza to, że w zamian za rozłożenie płatności na raty podatnik zapłaci o połowę mniej, niż gdyby w ogóle nie uregulował zobowiązania wobec fiskusa w terminie.

Należy przy tym pamiętać, że możliwość rozłożenia na raty kwot zaległych fiskusowi to jedna z ulg uznaniowych, co oznacza, że jej przyznanie zależy od decyzji organu podatkowego.


Uzasadnienie wniosku


Ze względu na to, iż podstawą do uwzględnienia wniosku są sytuacje uzasadnione ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, koniecznym jest, aby we wniosku przedstawić rzeczowe uzasadnienie, dlaczego należność podatkowa nie może zostać uregulowana w pełnej wysokości w terminie.

REKLAMA

W związku z tym, że oba pojęcia nie zostały ściśle sprecyzowane przepisami prawa podatkowego, zarówno kryterium ważnego interesu podatnika, jak i interesu publicznego podlega indywidualnej ocenie. Organ podatkowy dla każdej konkretnej sprawy uwzględnia okoliczności jej towarzyszące. I tak ustalając ważny interes podatnika organ sprawdza przede wszystkim sytuację majątkową oraz to, jakie skutki dla podatnika i jego rodziny wywołałaby konieczność jednorazowego zapłacenia podatku. Warto przy tym pamiętać, że okolicznościami przemawiającymi za przyznaniem ulgi w postaci rozłożenia podatku lub zaległości podatkowej na raty poza trudną sytuacją finansową mogą być także problemy zdrowotne podatnika będące następstwem zdarzeń losowych uniemożliwiających zapłatę podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Termin złożenia wniosku


Istotnym wydaje się również, aby podkreślić, że w razie, gdy wspomniany wniosek  dotyczy rozłożenia podatku na raty, musi zostać złożony przed upływem terminu przewidzianego na wniesienie płatności podatku, a więc przed dniem 30 kwietnia. Należy przy tym pamiętać, że jeżeli w tym czasie podatnik nie zapłaci podatku powstanie zaległość podatkowa, która spowoduje konieczność naliczenia odsetek za zwłokę.

Elżbieta Węcławik, Małgorzata Jawińska, Tax Care

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA