REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co z podatkiem od firmowej wigilii?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Uczestnictwo w firmowym spotkaniu opłatkowym jest opodatkowane - takie jest stanowisko urzędów skarbowych. Przedsiębiorcy od lat próbują wpłynąć na Ministerstwo Finansów, aby wydało interpretację stwierdzającą, że nie trzeba płacić podatku od tego rodzaju świadczeń dla pracowników. Na razie resort jest nieugięty.

- Podjęliśmy próby wpływania na Ministerstwo Finansów, aby problem opodatkowania świadczeń pracowniczych, w tym imprez integracyjnych, zlikwidować - mówi Jacek Bajson, ekspert Rady Podatkowej PKPP Lewiatan i doradca podatkowy z firmy Martini i Wspólnicy. - To, że fiskus domaga się zapłaty podatku od tego rodzaju świadczeń, to jaskrawy przykład tego, że resort finansów za wszelką cenę chce opodatkować wszystko i wszystkich z tytułu spotkań, w których pracownicy uczestniczą nie w celach uzyskania przysporzenia ekonomicznego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na wokandach sądów administracyjnych wciąż są dziesiątki spraw dotyczących konieczności płacenia podatku od firmowego spotkania wigilijnego dla pracowników. Przez długi czas sądy administracyjne stawały po stronie podatników, którzy domagali się uchylenia decyzji organów podatkowych w sprawie konieczności zapłaty takiego podatku.

Sytuację zmieniło wydanie przez Naczelny Sąd Administracyjny w 2011 r. uchwały w sprawie pakietów medycznych dla pracowników, w której sąd w pełnym składzie orzekł, że pakiety medyczne dla pracowników podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako nieodpłatne świadczenia. Organy podatkowe w wydawanych decyzjach i interpretacjach podatkowych powołują się na tę uchwałę i nakazują płacić podatek od uczestnictwa w firmowej wigilii.

Rada Podatkowa PKPP Lewiatan w różny sposób usiłuje nakłonić Ministerstwo Finansów do zmiany stanowiska.

REKLAMA

- Próbujemy w jakiś sposób wpłynąć na dokonanie tych zmian, np. poprzez próby tłumaczenia, przedstawienia punktu widzenia przedsiębiorców na to zjawisko. Myślę, że zrozumienie tego, że spotkania i świadczenia nie są tylko po to, żeby majątek pracowników uległ przysporzeniu, ale są organizowane w innych celach, może prowadzić do tego, że przepisy będą zmienione czy też interpretacje przynajmniej pójdą w bardziej pozytywnym dla przedsiębiorców kierunku - tłumaczy ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej na temat opodatkowania nieodpłatnych świadczeń w Monitorze Księgowego
Zamów prenumeratę Monitora Księgowego >>

Jacek Bajson podkreśla, że wigilia firmowa nie jest spotkaniem, na którym pracownicy ekonomicznie się bogacą.

 - Na pewno celem zaproszenia na taką imprezę nie jest to, aby pracownik uzyskał jakąś korzyść ekonomiczną czy przysporzenie ekonomiczne, a w konsekwencji zapłacił podatek od tego. Niestety, organy skarbowe podchodzą dość fiskalnie do tego problemu - wyjaśnia doradca podatkowy. - Na szczęście organy podatkowe odeszły już od takiej interpretacji, że samo zaproszenie na taką imprezę byłoby opodatkowane, ale niestety ciągle są głosy, że uczestnictwo w przyjęciu wigilijnym czy imprezie integracyjnej jest zdarzeniem, które powoduje opodatkowanie, i że powinniśmy podzielić wartość faktury, którą płaci pracodawca przez ilość pracowników, którzy uczestniczą w takiej imprezie, i zapłacić podatek.

To - zdaniem eksperta Lewiatana - trzeba zmienić, a może to zrobić tylko Ministerstwo Finansów.

 - Nie wszędzie należy się doszukiwać dochodu. Mam nadzieję, że może w przyszłym roku będziemy mieli jakieś lepsze informacje i ten temat przynajmniej ze strony podatkowej zostanie rozwiązany, żebyśmy się spotykali na wigilii, ale żebyśmy nie musieli się potem martwić, że zapłacimy z tego powodu podatek - mówi Jacek Bajson.

 

 

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA