REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo rozliczyć roczny PIT za 2012 r.

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca kwietnia mamy czas na złożenie rocznych rozliczeń podatkowych za 2012 r. Deklarację składa każdy, kto w roku ubiegłym osiągnął dochód. Im szybciej złożymy nasz roczny PIT, tym szybciej otrzymamy ewentualny zwrot podatku.


Kiedy rozliczyć podatek


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, określa, że „podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, (...)”. W ustawie znajdziemy dwa wyjątki od tej zasady, generalnie jednak terminem obowiązującym większość podatników jest koniec kwietnia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Rozliczenie indywidualne czy przez zakład pracy


Rozliczenia podatkowego może dokonać za nas zakład pracy (płatnik), w momencie kiedy nie uzyskaliśmy innych dochodów, nie korzystamy z ulg podatkowych, nie rozliczamy się wspólnie z małżonkiem lub z dziećmi. Warunkiem rozliczenia przez zakład pracy, jest złożenie stosownego oświadczenia do 10 stycznia danego roku. Ci, którzy nie zrobili tego w terminie muszą rozliczyć się sami.

PIT 2012 - Pobierz Program PIT

E-deklaracje, czyli PIT wypełnisz i wyślesz przez internet

REKLAMA


Jaki druk PITu wybrać


Zeznania podatkowe, które zależy zgłosić do 30 kwietnia to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- PIT-37 - najbardziej popularny druk zeznania podatkowego. Jest to zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym. Składają go wszyscy posiadający umowę o pracę, dzieło, zlecenie, a także otrzymujący emerytury i renty. Można go wypełnić indywidualnie, rozliczyć się wspólnie z małżonkiem lub z dzieckiem, w przypadku rodziców samotnie je wychowujących;

- PIT-36 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, przeznaczone dla prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą lub specjalne działy produkcji rolnej, podlegające opodatkowaniu wg skali podatkowej;

- PIT-36L - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym dla podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą lub specjalne działy produkcji rolnej, które zdecydowały się na rozliczenie podatku nie w skali podatkowej lecz w wysokości 19 proc.;

Formularze PIT 2012. Jaki formularz wybrać do rozliczenia rocznego PIT?

- PIT-38 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, dla wszystkich tych, którzy uzyskali dochody ze sprzedaży akcji lub innych papierów wartościowych, ze sprzedaży udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, lub ze zbycia pochodnych instrumentów finansowych (np. opcji);

- PIT-39 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) dla podatników, którzy sprzedali nieruchomość kupioną lub wybudowaną po 31 grudnia 2008 r.

 


Preferencyjne warunki opodatkowania i ulgi


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje preferencyjne formy opodatkowania dla małżonków oraz osób samotnie wychowujących dzieci. Dla małżonków korzystne jest rozliczenie, kiedy mają oni znaczne różnice w dochodach, gdy dochód jednej strony powoduje, że wchodzi ona w wyższy próg podatkowy i musi zapłacić 32 proc. podatku. Wspólnie można też się rozliczyć np., jeśli jeden z małżonków nie osiągnął żadnych dochodów opodatkowanych. Osoby samotnie wychowujące dziecko liczą podatek od połowy wysokości swoich dochodów.

Jak rozliczyć się wspólnie z małżonkiem?

Po spełnieniu określonych warunków możemy skorzystać z ulg podatkowych od dochodu (składki ZUS, IKE, darowizny - krew i osocze, darowizny na kościół - kult religijny, internet, zwrot nienależnych świadczeń, rehabilitacja, szkolenie uczniów, pomoc domowa, ulga budowlana, darowizny na cele charytatywne) oraz od podatku (składka zdrowotna, ulgi prorodzinna, abolicyjna, budowlana, odsetkowa).

Jeśli korzystamy z ulg podatkowych, to nasze zeznanie musi zawierać odpowiednie załączniki. Przy ulgach budowlanych ( nabytych w latach ubiegłych) jest to PIT/D, przy pozostałych odliczeniach PIT/O.

Jak rozliczyć ulgę na dziecko?

Jak rozliczyć ulgę na Internet?

Jak skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej?

Jak odliczyć darowiznę na cele krwiodawstwa?


Czym jest 1 % i co z nim zrobić


1% od podatku, to kwota, którą podatnik może przy rozliczaniu się z Urzędem Skarbowym przekazać organizacji pożytku publicznego. Podatnik nie ponosi żadnego kosztu związanego z przekazaniem 1%, natomiast zyskuje konkretna organizacja przez niego wskazana. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej opublikowało wykaz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1 % podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2012.

Jak przekazać 1% podatku na OPP?


Jak złożyć zeznanie podatkowe


- Najpewniejszą metodą jest złożenie deklaracji osobiście w przypisanym do naszego miejsca zameldowania Urzędzie Skarbowym. Zyskujemy pewność, że dokument dotarł. Ważne jest, aby mieć ze sobą dodatkowo wypełniony formularz, na którym urzędnik przyjmujący PIT, przybije pieczątkę z datą, potwierdzającą przyjęcie dokumentu.

- PIT możemy wysłać także pocztą. Liczy się data stempla pocztowego. Dokument należy wysłać listem poleconym, ponieważ potwierdzenie nadania jest dla nas dowodem złożenia deklaracji w odpowiednim terminie.

 

- Deklarację podatkową możemy wysłać także za pomocą internetu, korzystając m.in. z rządowej strony e-deklaracje.gov.pl. System ten w prosty sposób umożliwia wypełnienie dokumentu PIT oraz jego wysyłkę. Po poprawnym wypełnieniu dokumentu otrzymamy Urzędowe Poświadczenie Odbioru, które różnoznaczne jest z dowodem nadania listu poleconego czy złożeniem zeznania w Urzędzie Skarbowym.


Biuro rachunkowe może rozliczyć PIT za nas


Jeśli prowadzimy przedsiębiorstwo, możemy powierzyć swoją księgowość w ręce biura rachunkowego, któremu zlecimy rozliczanie się, w naszym imieniu, z fiskusem. Biuro to musi posiadać dokument uprawniający go do składania i podpisywania deklaracji dla Urzędu Skarbowego w imieniu swoich klientów, z którymi podpisuje stosowne umowy. Warto upewnić się czy biuro rachunkowe zostało zarejestrowane, czy prowadzący je posiadają licencję Ministerstwa Finansów uprawniającą do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Bardzo istotne jest także czy biuro posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, dzięki któremu będziemy mogli domagać się odszkodowania w przypadku strat spowodowanych przez błędy jego pracowników. Dla pewności czy dane biuro rachunkowe jest wiarygodne, możemy sprawdzić czy posiada certyfikaty, np. Programu Rzetelna Firma. Takie wyróżnienie potwierdza, że firma działa uczciwie, nie jest dłużnikiem notowanym w Krajowym Rejestrze Długów. Aby sprawdzić czy firma ma aktualny Certyfikat wystarczy na stronie internetowej biura nieruchomości kliknąć w ikonkę z logo Rzetelnej Firmy. Uregulowane stosunku z Urzędem Skarbowym to też jeden z kroków zbliżających przedsiębiorcę do zdobycia Złotych Certyfikatów Rzetelności.

Jak szybko odzyskać zwrot nadpłaty z PIT

Terminowe i dokładne rozliczenie się z Urzędem Skarbowym jest obowiązkiem każdej osoby osiągającej dochody: pracownika czy przedsiębiorcy. Aby nie przysporzyć sobie żadnych kłopotów warto dokładnie zapoznać się z zasadami wypełniania dokumentów PIT. Należy też pamiętać, że zeznanie złożone po terminie - choć ważne, wywołuje wobec podatnika karne konsekwencje skarbowe - czyli podlega on karze grzywny za wykroczenie lub przestępstwo skarbowe.

Waldemar Sokołowski

Prezes Programu Rzetelna Firma

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA