REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo rozliczyć roczny PIT za 2012 r.

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca kwietnia mamy czas na złożenie rocznych rozliczeń podatkowych za 2012 r. Deklarację składa każdy, kto w roku ubiegłym osiągnął dochód. Im szybciej złożymy nasz roczny PIT, tym szybciej otrzymamy ewentualny zwrot podatku.


Kiedy rozliczyć podatek


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, określa, że „podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, (...)”. W ustawie znajdziemy dwa wyjątki od tej zasady, generalnie jednak terminem obowiązującym większość podatników jest koniec kwietnia.

REKLAMA

Autopromocja


Rozliczenie indywidualne czy przez zakład pracy


Rozliczenia podatkowego może dokonać za nas zakład pracy (płatnik), w momencie kiedy nie uzyskaliśmy innych dochodów, nie korzystamy z ulg podatkowych, nie rozliczamy się wspólnie z małżonkiem lub z dziećmi. Warunkiem rozliczenia przez zakład pracy, jest złożenie stosownego oświadczenia do 10 stycznia danego roku. Ci, którzy nie zrobili tego w terminie muszą rozliczyć się sami.

PIT 2012 - Pobierz Program PIT

E-deklaracje, czyli PIT wypełnisz i wyślesz przez internet


Jaki druk PITu wybrać


Zeznania podatkowe, które zależy zgłosić do 30 kwietnia to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- PIT-37 - najbardziej popularny druk zeznania podatkowego. Jest to zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym. Składają go wszyscy posiadający umowę o pracę, dzieło, zlecenie, a także otrzymujący emerytury i renty. Można go wypełnić indywidualnie, rozliczyć się wspólnie z małżonkiem lub z dzieckiem, w przypadku rodziców samotnie je wychowujących;

- PIT-36 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, przeznaczone dla prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą lub specjalne działy produkcji rolnej, podlegające opodatkowaniu wg skali podatkowej;

- PIT-36L - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym dla podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą lub specjalne działy produkcji rolnej, które zdecydowały się na rozliczenie podatku nie w skali podatkowej lecz w wysokości 19 proc.;

Formularze PIT 2012. Jaki formularz wybrać do rozliczenia rocznego PIT?

- PIT-38 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, dla wszystkich tych, którzy uzyskali dochody ze sprzedaży akcji lub innych papierów wartościowych, ze sprzedaży udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, lub ze zbycia pochodnych instrumentów finansowych (np. opcji);

- PIT-39 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) dla podatników, którzy sprzedali nieruchomość kupioną lub wybudowaną po 31 grudnia 2008 r.

 


Preferencyjne warunki opodatkowania i ulgi


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje preferencyjne formy opodatkowania dla małżonków oraz osób samotnie wychowujących dzieci. Dla małżonków korzystne jest rozliczenie, kiedy mają oni znaczne różnice w dochodach, gdy dochód jednej strony powoduje, że wchodzi ona w wyższy próg podatkowy i musi zapłacić 32 proc. podatku. Wspólnie można też się rozliczyć np., jeśli jeden z małżonków nie osiągnął żadnych dochodów opodatkowanych. Osoby samotnie wychowujące dziecko liczą podatek od połowy wysokości swoich dochodów.

Jak rozliczyć się wspólnie z małżonkiem?

Po spełnieniu określonych warunków możemy skorzystać z ulg podatkowych od dochodu (składki ZUS, IKE, darowizny - krew i osocze, darowizny na kościół - kult religijny, internet, zwrot nienależnych świadczeń, rehabilitacja, szkolenie uczniów, pomoc domowa, ulga budowlana, darowizny na cele charytatywne) oraz od podatku (składka zdrowotna, ulgi prorodzinna, abolicyjna, budowlana, odsetkowa).

Jeśli korzystamy z ulg podatkowych, to nasze zeznanie musi zawierać odpowiednie załączniki. Przy ulgach budowlanych ( nabytych w latach ubiegłych) jest to PIT/D, przy pozostałych odliczeniach PIT/O.

Jak rozliczyć ulgę na dziecko?

Jak rozliczyć ulgę na Internet?

Jak skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej?

Jak odliczyć darowiznę na cele krwiodawstwa?


Czym jest 1 % i co z nim zrobić


1% od podatku, to kwota, którą podatnik może przy rozliczaniu się z Urzędem Skarbowym przekazać organizacji pożytku publicznego. Podatnik nie ponosi żadnego kosztu związanego z przekazaniem 1%, natomiast zyskuje konkretna organizacja przez niego wskazana. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej opublikowało wykaz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1 % podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2012.

Jak przekazać 1% podatku na OPP?


Jak złożyć zeznanie podatkowe


- Najpewniejszą metodą jest złożenie deklaracji osobiście w przypisanym do naszego miejsca zameldowania Urzędzie Skarbowym. Zyskujemy pewność, że dokument dotarł. Ważne jest, aby mieć ze sobą dodatkowo wypełniony formularz, na którym urzędnik przyjmujący PIT, przybije pieczątkę z datą, potwierdzającą przyjęcie dokumentu.

- PIT możemy wysłać także pocztą. Liczy się data stempla pocztowego. Dokument należy wysłać listem poleconym, ponieważ potwierdzenie nadania jest dla nas dowodem złożenia deklaracji w odpowiednim terminie.

 

- Deklarację podatkową możemy wysłać także za pomocą internetu, korzystając m.in. z rządowej strony e-deklaracje.gov.pl. System ten w prosty sposób umożliwia wypełnienie dokumentu PIT oraz jego wysyłkę. Po poprawnym wypełnieniu dokumentu otrzymamy Urzędowe Poświadczenie Odbioru, które różnoznaczne jest z dowodem nadania listu poleconego czy złożeniem zeznania w Urzędzie Skarbowym.


Biuro rachunkowe może rozliczyć PIT za nas


Jeśli prowadzimy przedsiębiorstwo, możemy powierzyć swoją księgowość w ręce biura rachunkowego, któremu zlecimy rozliczanie się, w naszym imieniu, z fiskusem. Biuro to musi posiadać dokument uprawniający go do składania i podpisywania deklaracji dla Urzędu Skarbowego w imieniu swoich klientów, z którymi podpisuje stosowne umowy. Warto upewnić się czy biuro rachunkowe zostało zarejestrowane, czy prowadzący je posiadają licencję Ministerstwa Finansów uprawniającą do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Bardzo istotne jest także czy biuro posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, dzięki któremu będziemy mogli domagać się odszkodowania w przypadku strat spowodowanych przez błędy jego pracowników. Dla pewności czy dane biuro rachunkowe jest wiarygodne, możemy sprawdzić czy posiada certyfikaty, np. Programu Rzetelna Firma. Takie wyróżnienie potwierdza, że firma działa uczciwie, nie jest dłużnikiem notowanym w Krajowym Rejestrze Długów. Aby sprawdzić czy firma ma aktualny Certyfikat wystarczy na stronie internetowej biura nieruchomości kliknąć w ikonkę z logo Rzetelnej Firmy. Uregulowane stosunku z Urzędem Skarbowym to też jeden z kroków zbliżających przedsiębiorcę do zdobycia Złotych Certyfikatów Rzetelności.

Jak szybko odzyskać zwrot nadpłaty z PIT

Terminowe i dokładne rozliczenie się z Urzędem Skarbowym jest obowiązkiem każdej osoby osiągającej dochody: pracownika czy przedsiębiorcy. Aby nie przysporzyć sobie żadnych kłopotów warto dokładnie zapoznać się z zasadami wypełniania dokumentów PIT. Należy też pamiętać, że zeznanie złożone po terminie - choć ważne, wywołuje wobec podatnika karne konsekwencje skarbowe - czyli podlega on karze grzywny za wykroczenie lub przestępstwo skarbowe.

Waldemar Sokołowski

Prezes Programu Rzetelna Firma

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obniżka stóp procentowych NBP już w maju 2025 r.? Prezes NBP, członkowie RPP i ekonomiści uważają, że to możliwe

Zdaniem Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, Rada Polityki Pieniężnej przymierza się do cięcia stóp procentowych NBP, być może już w maju, w zależności od danych. Zdaniem Glapińskiego w 2025 roku możliwe są obniżki dwa razy po 0,5 pp., a w 2026 r. stopy mogą spaść do 3,5 proc. Podobnego zdania są niektórzy członkowie RPP a także analitycy i ekonomiści.

Kompromitacja „JPK-ów” – zwroty VAT-u w 2024 r. wyniosły 188 mld zł. Prof. Modzelewski: Jest źle ale nie beznadziejnie; trzeba rozszerzyć stosowanie MPP

Według najnowszych informacji kwoty zwrotów podatku od towarów i usług wciąż są bardzo wysokie i wyniosły w 2024 r. 188 mld zł. Co prawda spadły o 31 mld zł w stosunku do rekordowej kwoty z 2023 r. Są jednak wciąż wyższe od kwoty wypłaconej w 2022 r. (177 mld zł) i o ponad 70 mld zł niż w ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2021 (113 mld zł). Czyli rok poprzedni zakończył się jednak jakimś sukcesem – rozdano trochę mniej pieniędzy niż w poprzednich latach. Udział zwrotów we wpływach z tego podatku jest wciąż na alarmującym poziomie – wyniósł około 40%: jest więc źle, a nie beznadziejnie – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Cła wzajemne Trumpa: Gospodarcza rewolucja czy ryzyko recesji?

Amerykański prezydent Donald Trump wprowadził nowe cła na importowane towary, określając je jako "deklarację niepodległości gospodarczej" USA. Eksperci jednak ostrzegają przed możliwymi skutkami ekonomicznymi, takimi jak wzrost inflacji, kryzys gospodarczy i problemy na rynku pracy. Jakie będą konsekwencje tej decyzji dla gospodarki USA i jej partnerów handlowych?

Dobroczynność, dzięki której zapłacisz niższy podatek. Sprawdź, jak to zrobić!

Angażujesz się w działania filantropijne? Wspierasz darowiznami fundacje i stowarzyszenia? Choć robisz to bezinteresownie, możesz na tym zyskać nie tylko w wymiarze społeczno-emocjonalnym. Darowiznę możesz odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem podatku. Pamiętaj jednak, że to nie jest to samo co przekazanie 1,5% podatku.

REKLAMA

Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

REKLAMA

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF jest już za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

REKLAMA