REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo rozliczyć roczny PIT za 2012 r.

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca kwietnia mamy czas na złożenie rocznych rozliczeń podatkowych za 2012 r. Deklarację składa każdy, kto w roku ubiegłym osiągnął dochód. Im szybciej złożymy nasz roczny PIT, tym szybciej otrzymamy ewentualny zwrot podatku.


Kiedy rozliczyć podatek


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, określa, że „podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, (...)”. W ustawie znajdziemy dwa wyjątki od tej zasady, generalnie jednak terminem obowiązującym większość podatników jest koniec kwietnia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Rozliczenie indywidualne czy przez zakład pracy


Rozliczenia podatkowego może dokonać za nas zakład pracy (płatnik), w momencie kiedy nie uzyskaliśmy innych dochodów, nie korzystamy z ulg podatkowych, nie rozliczamy się wspólnie z małżonkiem lub z dziećmi. Warunkiem rozliczenia przez zakład pracy, jest złożenie stosownego oświadczenia do 10 stycznia danego roku. Ci, którzy nie zrobili tego w terminie muszą rozliczyć się sami.

PIT 2012 - Pobierz Program PIT

E-deklaracje, czyli PIT wypełnisz i wyślesz przez internet

REKLAMA


Jaki druk PITu wybrać


Zeznania podatkowe, które zależy zgłosić do 30 kwietnia to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- PIT-37 - najbardziej popularny druk zeznania podatkowego. Jest to zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym. Składają go wszyscy posiadający umowę o pracę, dzieło, zlecenie, a także otrzymujący emerytury i renty. Można go wypełnić indywidualnie, rozliczyć się wspólnie z małżonkiem lub z dzieckiem, w przypadku rodziców samotnie je wychowujących;

- PIT-36 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, przeznaczone dla prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą lub specjalne działy produkcji rolnej, podlegające opodatkowaniu wg skali podatkowej;

- PIT-36L - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym dla podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą lub specjalne działy produkcji rolnej, które zdecydowały się na rozliczenie podatku nie w skali podatkowej lecz w wysokości 19 proc.;

Formularze PIT 2012. Jaki formularz wybrać do rozliczenia rocznego PIT?

- PIT-38 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, dla wszystkich tych, którzy uzyskali dochody ze sprzedaży akcji lub innych papierów wartościowych, ze sprzedaży udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, lub ze zbycia pochodnych instrumentów finansowych (np. opcji);

- PIT-39 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) dla podatników, którzy sprzedali nieruchomość kupioną lub wybudowaną po 31 grudnia 2008 r.

 


Preferencyjne warunki opodatkowania i ulgi


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje preferencyjne formy opodatkowania dla małżonków oraz osób samotnie wychowujących dzieci. Dla małżonków korzystne jest rozliczenie, kiedy mają oni znaczne różnice w dochodach, gdy dochód jednej strony powoduje, że wchodzi ona w wyższy próg podatkowy i musi zapłacić 32 proc. podatku. Wspólnie można też się rozliczyć np., jeśli jeden z małżonków nie osiągnął żadnych dochodów opodatkowanych. Osoby samotnie wychowujące dziecko liczą podatek od połowy wysokości swoich dochodów.

Jak rozliczyć się wspólnie z małżonkiem?

Po spełnieniu określonych warunków możemy skorzystać z ulg podatkowych od dochodu (składki ZUS, IKE, darowizny - krew i osocze, darowizny na kościół - kult religijny, internet, zwrot nienależnych świadczeń, rehabilitacja, szkolenie uczniów, pomoc domowa, ulga budowlana, darowizny na cele charytatywne) oraz od podatku (składka zdrowotna, ulgi prorodzinna, abolicyjna, budowlana, odsetkowa).

Jeśli korzystamy z ulg podatkowych, to nasze zeznanie musi zawierać odpowiednie załączniki. Przy ulgach budowlanych ( nabytych w latach ubiegłych) jest to PIT/D, przy pozostałych odliczeniach PIT/O.

Jak rozliczyć ulgę na dziecko?

Jak rozliczyć ulgę na Internet?

Jak skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej?

Jak odliczyć darowiznę na cele krwiodawstwa?


Czym jest 1 % i co z nim zrobić


1% od podatku, to kwota, którą podatnik może przy rozliczaniu się z Urzędem Skarbowym przekazać organizacji pożytku publicznego. Podatnik nie ponosi żadnego kosztu związanego z przekazaniem 1%, natomiast zyskuje konkretna organizacja przez niego wskazana. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej opublikowało wykaz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1 % podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2012.

Jak przekazać 1% podatku na OPP?


Jak złożyć zeznanie podatkowe


- Najpewniejszą metodą jest złożenie deklaracji osobiście w przypisanym do naszego miejsca zameldowania Urzędzie Skarbowym. Zyskujemy pewność, że dokument dotarł. Ważne jest, aby mieć ze sobą dodatkowo wypełniony formularz, na którym urzędnik przyjmujący PIT, przybije pieczątkę z datą, potwierdzającą przyjęcie dokumentu.

- PIT możemy wysłać także pocztą. Liczy się data stempla pocztowego. Dokument należy wysłać listem poleconym, ponieważ potwierdzenie nadania jest dla nas dowodem złożenia deklaracji w odpowiednim terminie.

 

- Deklarację podatkową możemy wysłać także za pomocą internetu, korzystając m.in. z rządowej strony e-deklaracje.gov.pl. System ten w prosty sposób umożliwia wypełnienie dokumentu PIT oraz jego wysyłkę. Po poprawnym wypełnieniu dokumentu otrzymamy Urzędowe Poświadczenie Odbioru, które różnoznaczne jest z dowodem nadania listu poleconego czy złożeniem zeznania w Urzędzie Skarbowym.


Biuro rachunkowe może rozliczyć PIT za nas


Jeśli prowadzimy przedsiębiorstwo, możemy powierzyć swoją księgowość w ręce biura rachunkowego, któremu zlecimy rozliczanie się, w naszym imieniu, z fiskusem. Biuro to musi posiadać dokument uprawniający go do składania i podpisywania deklaracji dla Urzędu Skarbowego w imieniu swoich klientów, z którymi podpisuje stosowne umowy. Warto upewnić się czy biuro rachunkowe zostało zarejestrowane, czy prowadzący je posiadają licencję Ministerstwa Finansów uprawniającą do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Bardzo istotne jest także czy biuro posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, dzięki któremu będziemy mogli domagać się odszkodowania w przypadku strat spowodowanych przez błędy jego pracowników. Dla pewności czy dane biuro rachunkowe jest wiarygodne, możemy sprawdzić czy posiada certyfikaty, np. Programu Rzetelna Firma. Takie wyróżnienie potwierdza, że firma działa uczciwie, nie jest dłużnikiem notowanym w Krajowym Rejestrze Długów. Aby sprawdzić czy firma ma aktualny Certyfikat wystarczy na stronie internetowej biura nieruchomości kliknąć w ikonkę z logo Rzetelnej Firmy. Uregulowane stosunku z Urzędem Skarbowym to też jeden z kroków zbliżających przedsiębiorcę do zdobycia Złotych Certyfikatów Rzetelności.

Jak szybko odzyskać zwrot nadpłaty z PIT

Terminowe i dokładne rozliczenie się z Urzędem Skarbowym jest obowiązkiem każdej osoby osiągającej dochody: pracownika czy przedsiębiorcy. Aby nie przysporzyć sobie żadnych kłopotów warto dokładnie zapoznać się z zasadami wypełniania dokumentów PIT. Należy też pamiętać, że zeznanie złożone po terminie - choć ważne, wywołuje wobec podatnika karne konsekwencje skarbowe - czyli podlega on karze grzywny za wykroczenie lub przestępstwo skarbowe.

Waldemar Sokołowski

Prezes Programu Rzetelna Firma

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA