REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie za pobieranie podatków

Dominik Mędrzycki
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów płatnikom przysługuje wynagrodzenie za pobieranie podatków. A zatem płatnicy (np. przedsiębiorcy zatrudniający pracowników) obliczający, pobierający i wpłacający podatki w terminie mogą liczyć na wynagrodzenie z tego tytułu.

 

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowa „pensja” za obowiązki płatnika to 0,3 % kwoty pobranego podatku - warto pamiętać, że stanowi ona przychód płatnika. Uprawnienie nie musi mieć zastosowania w przypadku podatków lokalnych, np. podatku od spadku i darowizn.

REKLAMA


Płatnikom przysługuje wynagrodzenie za pobieranie podatków


Płatnikom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, wynagrodzenie takie wynosi co do zasady 0,3 % kwoty pobranych przez płatnika podatków na rzecz budżetu państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Dochodami budżetu państwa, stosownie do przepisów ustawy o finansach publicznych są podatki i opłaty, które zgodnie z odrębnymi ustawami nie stanowią dochodów jednostek samorządu terytorialnego, przychodów funduszów celowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych. Podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa są: VAT, akcyza, PIT, CIT, podatek od gier.

Zmiany w organizacji urzędów skarbowych

1 proc. podatku pod lepszą kontrolą


0,3 % zaliczki na PIT


Co warto mieć na uwadze, powyższy przywilej dotyczy tylko poboru podatków, które wpływają do budżetu państwa, np. podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie będzie on miał natomiast zastosowania do płatnika pobierającego podatek stanowiący dochód jednostki samorządowej, chodzić tu może np. o podatek od czynności cywilnoprawnych czy podatek od spadków i darowizn, które stanowią źródło dochodów własnych gminy.

 

Art. 28 § 4 Ordynacji podatkowej stanowi wyłącznie, że rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa może ustalać wynagrodzenie dla płatników lub inkasentów z tytułu poboru podatków stanowiących dochody, odpowiednio, budżetu gminy, powiatu lub województwa. A zatem wynagrodzenie to jest fakultatywne, a jego wysokość może być określana w dowolny sposób.

 

Pobierz darmowy program do rozliczania rocznych PIT FORMAT

Zobacz: Serwis do rozliczeń rocznych PIT

 


Informacja w PIT-4R i deklaracji rocznej


W przypadku, gdy w roli płatnika występuje pracodawca, kwoty wynagrodzenia musi uwzględnić w składanej do urzędu skarbowego w styczniu informacji PIT-4R. W rubryce C formularza, w punkcie 12 należy wpisać obliczone kwoty wynagrodzenia płatnika. Równocześnie wszyscy płatnicy muszą pamiętać o uwzględnieniu tych kwot w swoim rocznym zeznaniu podatkowym - wynagrodzenie za pobór podatków podlega opodatkowaniu PIT lub CIT. Jeśli okazałoby się, że płatnik pobrał wynagrodzenie nienależne lub wyższe, niż wartość należnego, fiskus wyda decyzję o zwrocie nienależnego wynagrodzenia. Płatnik będzie obowiązany w takiej sytuacji dokonać tego zwrotu na rachunek fiskusa wraz z odsetkami za zwłokę.

Płatnik może, ale nie musi skorzystać z uprawnienia do pobrania wynagrodzenia od terminowego rozliczania podatników z fiskusem. Co także istotne, we wspomnianym rozporządzeniu nie ma mowy, że naliczenie wynagrodzenia musi mieć miejsce w miesiącu, w którym płatnik wpłaci w imieniu podatnika podatek. Dlatego też należy uznać, że to płatnik decyduje, czy wynagrodzenie pobiera miesięcznie, kwartalnie czy też raz do roku.

Zapraszamy na forum Księgowość

Katarzyna Miazek, Dominik Mędrzycki

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA