REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1 proc. podatku pod lepszą kontrolą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie pozwoli na lepszą kontrolę, komu przekazujemy 1 proc. podatku. Po wprowadzeniu nowych procedur organizacje pożytku publicznego, które przestaną spełniać wymogi, uprawniające do otrzymywania 1 proc. podatku, będą na bieżąco skreślane z listy.

Do tej pory zdarzało się, że mimo utraty uprawnień lub np. ogłoszenia likwidacji przez organizacje, nadal otrzymywały one pieniądze od podatników.

REKLAMA

REKLAMA


Lista organizacji pożytku publicznego


- W pewnym momencie państwo straciło kontrolę nad tym, jakim organizacjom przekazywane są środki z 1 proc. naszych podatków i jak są wykorzystywane. Ta zmiana jest po to, żeby przywrócić tę kontrolę, nie doprowadzać do takich sytuacji, w których organizacja, będąca na liście resortu pracy w dniu 30 listopada, ale potem wykreślona z KRS-u, miałaby prawo jeszcze uzyskiwać te środki - tłumaczy Mariusz Unisk, dyrektor generalny Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy.

Chodzi o nowelizację ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, którą prezydent podpisał 11 lutego. Ma usprawnić procedurę tworzenia i prowadzenia przez ministra pracy wykazu organizacji pożytku publicznego, uprawnionych do otrzymania środków z 1 proc. podatku. Zmniejsza to ryzyko, że przekazane przez podatników pieniądze trafią do podmiotów, które nie spełniają ustawowych wymogów.

Zmiany w organizacji urzędów skarbowych

REKLAMA

- Podatnik, składając zeznanie podatkowe, korzysta z oficjalnej listy organizacji pożytku publicznego (OPP), która jest tworzona przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Do tej pory opublikowana lista pokazywała stan tych organizacji na dzień 30 listopada i potem się nie zmieniała, więc organizacje, które znalazły się na liście tego dnia, mogły otrzymywać środki z tego 1 proc. - mówi Mariusz Unisk. - Po nowelizacji ta lista w pewnym sensie będzie płynna. Na liście będą uwzględniane wykreślenia organizacji z Krajowego Rejestru Sądowego po 30 listopada - upadłości, likwidacje, utraty statusu organizacji pożytku publicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pobierz darmowy program do rozliczania rocznych PIT FORMAT

Zobacz: Serwis do rozliczeń rocznych PIT

 

 


Zmiany od 30 listopada 2014 roku


W konsekwencji pieniądze nie będą przekazywane stowarzyszeniom czy fundacjom, które nie powinny ich otrzymać.

- Zbliżające się rozliczenie podatku dochodowego i przekazywanie 1 proc. będzie się odbywało jeszcze na podstawie listy uprawnionych organizacji stworzonej na podstawie dotychczasowych przepisów - zwraca uwagę ekspert. - Lista przygotowana na podstawie nowych przepisów zafunkcjonuje dopiero na 30 listopada 2014 roku i będziemy z niej korzystać rozliczając się za ten rok, do 30 kwietnia 2015 roku.

Fiskus wypełni PIT za podatnika

Status organizacji pożytku publicznego może otrzymać ta organizacja pozarządowa lub religijna albo stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego, jeżeli m.in. prowadzi działalność na rzecz ogółu społeczności lub określonej grupy wyodrębnionej ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa; cały dochód przeznacza na działalność pożytku publicznego. W przypadku otrzymania statusu OPP ma obowiązek sporządzenia i ogłoszenia co roku sprawozdania z działalności - merytorycznego i finansowego.

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA