REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1 proc. podatku pod lepszą kontrolą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie pozwoli na lepszą kontrolę, komu przekazujemy 1 proc. podatku. Po wprowadzeniu nowych procedur organizacje pożytku publicznego, które przestaną spełniać wymogi, uprawniające do otrzymywania 1 proc. podatku, będą na bieżąco skreślane z listy.

Do tej pory zdarzało się, że mimo utraty uprawnień lub np. ogłoszenia likwidacji przez organizacje, nadal otrzymywały one pieniądze od podatników.

REKLAMA

Autopromocja


Lista organizacji pożytku publicznego


- W pewnym momencie państwo straciło kontrolę nad tym, jakim organizacjom przekazywane są środki z 1 proc. naszych podatków i jak są wykorzystywane. Ta zmiana jest po to, żeby przywrócić tę kontrolę, nie doprowadzać do takich sytuacji, w których organizacja, będąca na liście resortu pracy w dniu 30 listopada, ale potem wykreślona z KRS-u, miałaby prawo jeszcze uzyskiwać te środki - tłumaczy Mariusz Unisk, dyrektor generalny Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy.

Chodzi o nowelizację ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, którą prezydent podpisał 11 lutego. Ma usprawnić procedurę tworzenia i prowadzenia przez ministra pracy wykazu organizacji pożytku publicznego, uprawnionych do otrzymania środków z 1 proc. podatku. Zmniejsza to ryzyko, że przekazane przez podatników pieniądze trafią do podmiotów, które nie spełniają ustawowych wymogów.

Zmiany w organizacji urzędów skarbowych

- Podatnik, składając zeznanie podatkowe, korzysta z oficjalnej listy organizacji pożytku publicznego (OPP), która jest tworzona przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Do tej pory opublikowana lista pokazywała stan tych organizacji na dzień 30 listopada i potem się nie zmieniała, więc organizacje, które znalazły się na liście tego dnia, mogły otrzymywać środki z tego 1 proc. - mówi Mariusz Unisk. - Po nowelizacji ta lista w pewnym sensie będzie płynna. Na liście będą uwzględniane wykreślenia organizacji z Krajowego Rejestru Sądowego po 30 listopada - upadłości, likwidacje, utraty statusu organizacji pożytku publicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pobierz darmowy program do rozliczania rocznych PIT FORMAT

Zobacz: Serwis do rozliczeń rocznych PIT

 

 


Zmiany od 30 listopada 2014 roku


W konsekwencji pieniądze nie będą przekazywane stowarzyszeniom czy fundacjom, które nie powinny ich otrzymać.

- Zbliżające się rozliczenie podatku dochodowego i przekazywanie 1 proc. będzie się odbywało jeszcze na podstawie listy uprawnionych organizacji stworzonej na podstawie dotychczasowych przepisów - zwraca uwagę ekspert. - Lista przygotowana na podstawie nowych przepisów zafunkcjonuje dopiero na 30 listopada 2014 roku i będziemy z niej korzystać rozliczając się za ten rok, do 30 kwietnia 2015 roku.

Fiskus wypełni PIT za podatnika

Status organizacji pożytku publicznego może otrzymać ta organizacja pozarządowa lub religijna albo stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego, jeżeli m.in. prowadzi działalność na rzecz ogółu społeczności lub określonej grupy wyodrębnionej ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa; cały dochód przeznacza na działalność pożytku publicznego. W przypadku otrzymania statusu OPP ma obowiązek sporządzenia i ogłoszenia co roku sprawozdania z działalności - merytorycznego i finansowego.

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA