REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w organizacji urzędów skarbowych

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

27 stycznia 2014 r. podpisane zostało nowe zarządzenie Ministra Finansów w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Fin. z dnia 28 stycznia 2014 r. - poz. 3). Głównym celem nowego zarządzenia jest usprawnienie procesu poboru należności podatkowych i podniesienie efektywności funkcjonowania administracji podatkowej.

Nowe zarządzenie z 27 stycznia 2014 r. zastąpiło obowiązujące dotąd w tym zakresie zarządzenie Nr 39 Ministra Finansów z 21 września 2010 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 10, poz. 45).

REKLAMA

Nowe zarządzenie uwzględnia wdrażany aktualnie w Ministerstwie Finansów Program e-Podatki oraz konsolidację procesów pomocniczych wprowadzaną w izbach i urzędach skarbowych. Wprowadzone rozwiązania usprawniają funkcjonowanie administracji podatkowej. Nowe regulacje wzmacniają nadzorczą i koordynacyjną rolę izby skarbowej nad urzędami skarbowymi, jak również funkcjonowanie administracji w obszarze kontroli i egzekucji.

Przygotowanie administracji podatkowej do wdrożenia prac dotyczących konsolidacji procesów pomocniczych wymagało wprowadzenia zmian dostosowujących w zakresie regulowanym przez zarządzenie Ministra Finansów w sprawie organizacji izb i urzędów skarbowych oraz nadania im statutów.

Nowe zarządzenie wzmacnia funkcjonowania administracji w obszarze kontroli i egzekucji, niezbędnych dla zwiększenia dyscypliny podatkowej i zmniejszenia stanu zaległości podatkowych.

Zmiany wprowadzane nowym zarządzeniem obejmują m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- rozszerzenie formuły nadzoru izb skarbowych poprzez przypisanie nadzoru do poszczególnych komórek organizacyjnych izby skarbowej zamiast skupienia tej funkcji w jednej komórce organizacyjnej;

- utworzenie pionów organizacyjnych w izbach skarbowych w obszarach: zarządzania, finansów i księgowości, organizacji i logistyki, kontroli, poboru i egzekucji oraz orzecznictwa;

- wzmocnienie kompetencji izby skarbowej w obszarze procesów pomocniczych poprzez wpisanie do zadań odpowiednich komórek organizacyjnych izby skarbowej nadzoru lub koordynacji procesów pomocniczych realizowanych w urzędach skarbowych w zakresie kadr,  finansów, logistyki i majątku, zamówień publicznych, IT oraz informacji prawnie chronionych;

- wzmocnienie i ujednolicenie nadzoru nad kontrolą podatkową, m.in. poprzez utworzenie izbie skarbowej komórek zarządzania ryzykiem zewnętrznym i kontroli podatkowej;

- wzmocnienie procesu poboru należności podatkowychoraz zwiększenie i ujednolicenie nadzoru nad tym procesemoraz utworzenie w urzędach i izbach skarbowych komórek organizacyjnych spraw wierzycielskich;

- dostosowanie statutów urzędu i izby skarbowej zmian legislacyjnych dotyczących zadań administracji podatkowej.

 

Podstawa opodatkowania VAT 2014 - zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

 

Bez zmian pozostają kwestie dotyczące np.:

1. procesów podstawowych realizowanych przez:

- naczelników urzędów skarbowych działających jako organy podatkowe I instancji i organy egzekucyjne,

- dyrektorów izb skarbowych działających jako organy nadzoru i organy podatkowe II instancji,

2. funkcjonowania na poziomie województwa  izby skarbowej i nadzorowanych urzędów skarbowych, jako odrębnych urzędów w rozumieniu ustawy o służbie cywilnej,

3. aktualnej siatki 400 urzędów skarbowych i 16 izb skarbowych.

 

Projekt zarządzenia uzgadniany był z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Finansów oraz z dyrektorami izb skarbowych. W ramach konsultacji społecznych projekt zarządzenia został przesłany do organizacji związkowych zrzeszających pracowników zatrudnionych w jednostkach administracji podatkowej. Uwagi i propozycje przedstawione przez związki zawodowe zostały włączone do ogólnego zestawienia uwag i rozwiązań zgłoszonych w trakcie uzgodnień projektu i poddane analizie, w wyniku której uwzględnione zostały zaproponowane rozwiązania, które nie stały w sprzeczności z założeniami projektu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA