REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w organizacji urzędów skarbowych

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

27 stycznia 2014 r. podpisane zostało nowe zarządzenie Ministra Finansów w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Fin. z dnia 28 stycznia 2014 r. - poz. 3). Głównym celem nowego zarządzenia jest usprawnienie procesu poboru należności podatkowych i podniesienie efektywności funkcjonowania administracji podatkowej.

Nowe zarządzenie z 27 stycznia 2014 r. zastąpiło obowiązujące dotąd w tym zakresie zarządzenie Nr 39 Ministra Finansów z 21 września 2010 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 10, poz. 45).

REKLAMA

Nowe zarządzenie uwzględnia wdrażany aktualnie w Ministerstwie Finansów Program e-Podatki oraz konsolidację procesów pomocniczych wprowadzaną w izbach i urzędach skarbowych. Wprowadzone rozwiązania usprawniają funkcjonowanie administracji podatkowej. Nowe regulacje wzmacniają nadzorczą i koordynacyjną rolę izby skarbowej nad urzędami skarbowymi, jak również funkcjonowanie administracji w obszarze kontroli i egzekucji.

Przygotowanie administracji podatkowej do wdrożenia prac dotyczących konsolidacji procesów pomocniczych wymagało wprowadzenia zmian dostosowujących w zakresie regulowanym przez zarządzenie Ministra Finansów w sprawie organizacji izb i urzędów skarbowych oraz nadania im statutów.

Nowe zarządzenie wzmacnia funkcjonowania administracji w obszarze kontroli i egzekucji, niezbędnych dla zwiększenia dyscypliny podatkowej i zmniejszenia stanu zaległości podatkowych.

Zmiany wprowadzane nowym zarządzeniem obejmują m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- rozszerzenie formuły nadzoru izb skarbowych poprzez przypisanie nadzoru do poszczególnych komórek organizacyjnych izby skarbowej zamiast skupienia tej funkcji w jednej komórce organizacyjnej;

- utworzenie pionów organizacyjnych w izbach skarbowych w obszarach: zarządzania, finansów i księgowości, organizacji i logistyki, kontroli, poboru i egzekucji oraz orzecznictwa;

- wzmocnienie kompetencji izby skarbowej w obszarze procesów pomocniczych poprzez wpisanie do zadań odpowiednich komórek organizacyjnych izby skarbowej nadzoru lub koordynacji procesów pomocniczych realizowanych w urzędach skarbowych w zakresie kadr,  finansów, logistyki i majątku, zamówień publicznych, IT oraz informacji prawnie chronionych;

- wzmocnienie i ujednolicenie nadzoru nad kontrolą podatkową, m.in. poprzez utworzenie izbie skarbowej komórek zarządzania ryzykiem zewnętrznym i kontroli podatkowej;

- wzmocnienie procesu poboru należności podatkowychoraz zwiększenie i ujednolicenie nadzoru nad tym procesemoraz utworzenie w urzędach i izbach skarbowych komórek organizacyjnych spraw wierzycielskich;

- dostosowanie statutów urzędu i izby skarbowej zmian legislacyjnych dotyczących zadań administracji podatkowej.

 

Podstawa opodatkowania VAT 2014 - zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

 

Bez zmian pozostają kwestie dotyczące np.:

1. procesów podstawowych realizowanych przez:

- naczelników urzędów skarbowych działających jako organy podatkowe I instancji i organy egzekucyjne,

- dyrektorów izb skarbowych działających jako organy nadzoru i organy podatkowe II instancji,

2. funkcjonowania na poziomie województwa  izby skarbowej i nadzorowanych urzędów skarbowych, jako odrębnych urzędów w rozumieniu ustawy o służbie cywilnej,

3. aktualnej siatki 400 urzędów skarbowych i 16 izb skarbowych.

 

Projekt zarządzenia uzgadniany był z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Finansów oraz z dyrektorami izb skarbowych. W ramach konsultacji społecznych projekt zarządzenia został przesłany do organizacji związkowych zrzeszających pracowników zatrudnionych w jednostkach administracji podatkowej. Uwagi i propozycje przedstawione przez związki zawodowe zostały włączone do ogólnego zestawienia uwag i rozwiązań zgłoszonych w trakcie uzgodnień projektu i poddane analizie, w wyniku której uwzględnione zostały zaproponowane rozwiązania, które nie stały w sprzeczności z założeniami projektu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

REKLAMA

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA