REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w organizacji urzędów skarbowych

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

27 stycznia 2014 r. podpisane zostało nowe zarządzenie Ministra Finansów w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Fin. z dnia 28 stycznia 2014 r. - poz. 3). Głównym celem nowego zarządzenia jest usprawnienie procesu poboru należności podatkowych i podniesienie efektywności funkcjonowania administracji podatkowej.

Nowe zarządzenie z 27 stycznia 2014 r. zastąpiło obowiązujące dotąd w tym zakresie zarządzenie Nr 39 Ministra Finansów z 21 września 2010 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 10, poz. 45).

REKLAMA

REKLAMA

Nowe zarządzenie uwzględnia wdrażany aktualnie w Ministerstwie Finansów Program e-Podatki oraz konsolidację procesów pomocniczych wprowadzaną w izbach i urzędach skarbowych. Wprowadzone rozwiązania usprawniają funkcjonowanie administracji podatkowej. Nowe regulacje wzmacniają nadzorczą i koordynacyjną rolę izby skarbowej nad urzędami skarbowymi, jak również funkcjonowanie administracji w obszarze kontroli i egzekucji.

Przygotowanie administracji podatkowej do wdrożenia prac dotyczących konsolidacji procesów pomocniczych wymagało wprowadzenia zmian dostosowujących w zakresie regulowanym przez zarządzenie Ministra Finansów w sprawie organizacji izb i urzędów skarbowych oraz nadania im statutów.

Nowe zarządzenie wzmacnia funkcjonowania administracji w obszarze kontroli i egzekucji, niezbędnych dla zwiększenia dyscypliny podatkowej i zmniejszenia stanu zaległości podatkowych.

REKLAMA

Zmiany wprowadzane nowym zarządzeniem obejmują m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- rozszerzenie formuły nadzoru izb skarbowych poprzez przypisanie nadzoru do poszczególnych komórek organizacyjnych izby skarbowej zamiast skupienia tej funkcji w jednej komórce organizacyjnej;

- utworzenie pionów organizacyjnych w izbach skarbowych w obszarach: zarządzania, finansów i księgowości, organizacji i logistyki, kontroli, poboru i egzekucji oraz orzecznictwa;

- wzmocnienie kompetencji izby skarbowej w obszarze procesów pomocniczych poprzez wpisanie do zadań odpowiednich komórek organizacyjnych izby skarbowej nadzoru lub koordynacji procesów pomocniczych realizowanych w urzędach skarbowych w zakresie kadr,  finansów, logistyki i majątku, zamówień publicznych, IT oraz informacji prawnie chronionych;

- wzmocnienie i ujednolicenie nadzoru nad kontrolą podatkową, m.in. poprzez utworzenie izbie skarbowej komórek zarządzania ryzykiem zewnętrznym i kontroli podatkowej;

- wzmocnienie procesu poboru należności podatkowychoraz zwiększenie i ujednolicenie nadzoru nad tym procesemoraz utworzenie w urzędach i izbach skarbowych komórek organizacyjnych spraw wierzycielskich;

- dostosowanie statutów urzędu i izby skarbowej zmian legislacyjnych dotyczących zadań administracji podatkowej.

 

Podstawa opodatkowania VAT 2014 - zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

 

Bez zmian pozostają kwestie dotyczące np.:

1. procesów podstawowych realizowanych przez:

- naczelników urzędów skarbowych działających jako organy podatkowe I instancji i organy egzekucyjne,

- dyrektorów izb skarbowych działających jako organy nadzoru i organy podatkowe II instancji,

2. funkcjonowania na poziomie województwa  izby skarbowej i nadzorowanych urzędów skarbowych, jako odrębnych urzędów w rozumieniu ustawy o służbie cywilnej,

3. aktualnej siatki 400 urzędów skarbowych i 16 izb skarbowych.

 

Projekt zarządzenia uzgadniany był z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Finansów oraz z dyrektorami izb skarbowych. W ramach konsultacji społecznych projekt zarządzenia został przesłany do organizacji związkowych zrzeszających pracowników zatrudnionych w jednostkach administracji podatkowej. Uwagi i propozycje przedstawione przez związki zawodowe zostały włączone do ogólnego zestawienia uwag i rozwiązań zgłoszonych w trakcie uzgodnień projektu i poddane analizie, w wyniku której uwzględnione zostały zaproponowane rozwiązania, które nie stały w sprzeczności z założeniami projektu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE – wszystko, co musisz wiedzieć o finansach publicznych w Polsce

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA