REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycofanie starego komputera - skutki podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leszek Porowski

REKLAMA

Prowadzę jednoosobową firmę i rozliczam się na podstawie pkpir. W 2004 r. kupiłem komputer jako sprzęt niezbędny do prowadzenia działalności. Wartość zakupu została zaliczona do kosztów w kwocie brutto, ponieważ w tamtym okresie nie byłem zarejestrowany jako podatnik VAT. Komputer wpisałem do ewidencji wyposażenia. Planuję zakupienie nowego komputera. Jakie są możliwości wykreślenia „starego” komputera z ewidencji wyposażenia firmy i jakie są tego skutki podatkowe?

Wycofanie komputera - skutki podatkowe

rada

REKLAMA

Wykreślenia starego komputera z ewidencji wyposażenia może Pan dokonać w każdym momencie. Na tę okoliczność należy spisać oświadczenie o przekazaniu komputera na cele osobiste lub protokół likwidacyjny, w zależności od przyczyny jego wycofania i jego „dalszego losu”. Informacje te należy odnotować w ewidencji wyposażenia. Skutki podatkowe zależą od tego, jaka będzie przyczyna wycofania komputera z firmy. Wskazujemy je w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Wycofanie komputera z wyposażenia firmy może nastąpić z różnych przyczyn. W opisanym stanie faktycznym Czytelnik planuje zakupić nowy komputer, który ma zastąpić stary. A zatem w tym przypadku należy rozważyć, czy podatnik wycofując komputer przekazuje go na cele osobiste, czy też dokonuje jego fizycznej likwidacji.

Przekazanie komputera na potrzeby osobiste

Przekazując komputer na cele osobiste, Czytelnik powinien spisać oświadczenie i odnotować fakt przekazania w ewidencji wyposażenia. Należy w nim ująć, że od konkretnego dnia komputer wpisany do ewidencji wyposażenia pod pozycją numer X Czytelnik przekazuje na potrzeby osobiste. Takie przekazanie nie rodzi skutków w pdof. Dzieje się tak dlatego, że komputer ten był wykorzystywany w celu uzyskania przychodów. Fakt jego wycofania z prowadzonej działalności gospodarczej, nawet na cele osobiste, nie zmienia tego faktu. Nie należy więc go wyłączać z kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku sprzedaży tego komputera przed upływem 6 lat (licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został on jako składnik majątku wycofany z prowadzonej działalności gospodarczej) przychód z jego sprzedaży będzie zawsze stanowić przychód z działalności gospodarczej. Nawet jeśli w momencie sprzedaży podatnik nie będzie już prowadził działalności, to i tak przychód ten będzie musiał potraktować jako przychód z tej działalności i jako taki wykazać go w zeznaniu rocznym. Nie spowoduje to oczywiście zapisów w pkpir, ponieważ nie będzie ona już prowadzona.

Przekazanie na potrzeby osobiste komputera w tym konkretnym przypadku nie będzie również rodziło żadnych konsekwencji w podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT za dostawę towarów należy bowiem uznać również przekazanie przez podatnika towarów (majątku) na cele osobiste podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie tych towarów. Skoro podatnik zakupił komputer w momencie, gdy nie był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i w związku z tym nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (odliczenia VAT) przy zakupie komputera, to jego przekazanie na potrzeby osobiste nie będzie stanowiło dostawy towarów. Tym samym nie będzie rodziło konsekwencji w VAT.

Faktyczna likwidacja komputera

Gdy podatnik podejmie decyzję o likwidacji komputera, powinien na tę okoliczność sporządzić protokół likwidacyjny i sporządzić notatkę w ewidencji wyposażenia o dacie i przyczynie likwidacji. Likwidacja może być uzasadniona między innymi moralnym zużyciem (zestarzeniem) się komputera. W tej sytuacji komputer należy oddać do profesjonalnej firmy zajmującej się utylizacją tego typu sprzętu. Podatnik otrzyma pokwitowanie oddania komputera do utylizacji. Pokwitowanie to podatnik powinien dołączyć do sporządzonego protokołu. Czynność utylizacji komputera i wycofania go z ewidencji wyposażenia nie będzie rodziła żadnych skutków podatkowych zarówno w podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i VAT. Zapłata za utylizację będzie natomiast stanowiła koszt uzyskania przychodu. Należy go ująć w kolumnie 13 (według starego wzoru księgi w kolumnie 14) pkpir.

Podstawa prawna

l art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219

l art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting
 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA