REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycofanie starego komputera - skutki podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leszek Porowski

REKLAMA

Prowadzę jednoosobową firmę i rozliczam się na podstawie pkpir. W 2004 r. kupiłem komputer jako sprzęt niezbędny do prowadzenia działalności. Wartość zakupu została zaliczona do kosztów w kwocie brutto, ponieważ w tamtym okresie nie byłem zarejestrowany jako podatnik VAT. Komputer wpisałem do ewidencji wyposażenia. Planuję zakupienie nowego komputera. Jakie są możliwości wykreślenia „starego” komputera z ewidencji wyposażenia firmy i jakie są tego skutki podatkowe?

Wycofanie komputera - skutki podatkowe

rada

REKLAMA

REKLAMA

Wykreślenia starego komputera z ewidencji wyposażenia może Pan dokonać w każdym momencie. Na tę okoliczność należy spisać oświadczenie o przekazaniu komputera na cele osobiste lub protokół likwidacyjny, w zależności od przyczyny jego wycofania i jego „dalszego losu”. Informacje te należy odnotować w ewidencji wyposażenia. Skutki podatkowe zależą od tego, jaka będzie przyczyna wycofania komputera z firmy. Wskazujemy je w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Wycofanie komputera z wyposażenia firmy może nastąpić z różnych przyczyn. W opisanym stanie faktycznym Czytelnik planuje zakupić nowy komputer, który ma zastąpić stary. A zatem w tym przypadku należy rozważyć, czy podatnik wycofując komputer przekazuje go na cele osobiste, czy też dokonuje jego fizycznej likwidacji.

REKLAMA

Przekazanie komputera na potrzeby osobiste

Przekazując komputer na cele osobiste, Czytelnik powinien spisać oświadczenie i odnotować fakt przekazania w ewidencji wyposażenia. Należy w nim ująć, że od konkretnego dnia komputer wpisany do ewidencji wyposażenia pod pozycją numer X Czytelnik przekazuje na potrzeby osobiste. Takie przekazanie nie rodzi skutków w pdof. Dzieje się tak dlatego, że komputer ten był wykorzystywany w celu uzyskania przychodów. Fakt jego wycofania z prowadzonej działalności gospodarczej, nawet na cele osobiste, nie zmienia tego faktu. Nie należy więc go wyłączać z kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku sprzedaży tego komputera przed upływem 6 lat (licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został on jako składnik majątku wycofany z prowadzonej działalności gospodarczej) przychód z jego sprzedaży będzie zawsze stanowić przychód z działalności gospodarczej. Nawet jeśli w momencie sprzedaży podatnik nie będzie już prowadził działalności, to i tak przychód ten będzie musiał potraktować jako przychód z tej działalności i jako taki wykazać go w zeznaniu rocznym. Nie spowoduje to oczywiście zapisów w pkpir, ponieważ nie będzie ona już prowadzona.

Przekazanie na potrzeby osobiste komputera w tym konkretnym przypadku nie będzie również rodziło żadnych konsekwencji w podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT za dostawę towarów należy bowiem uznać również przekazanie przez podatnika towarów (majątku) na cele osobiste podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie tych towarów. Skoro podatnik zakupił komputer w momencie, gdy nie był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i w związku z tym nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (odliczenia VAT) przy zakupie komputera, to jego przekazanie na potrzeby osobiste nie będzie stanowiło dostawy towarów. Tym samym nie będzie rodziło konsekwencji w VAT.

Faktyczna likwidacja komputera

Gdy podatnik podejmie decyzję o likwidacji komputera, powinien na tę okoliczność sporządzić protokół likwidacyjny i sporządzić notatkę w ewidencji wyposażenia o dacie i przyczynie likwidacji. Likwidacja może być uzasadniona między innymi moralnym zużyciem (zestarzeniem) się komputera. W tej sytuacji komputer należy oddać do profesjonalnej firmy zajmującej się utylizacją tego typu sprzętu. Podatnik otrzyma pokwitowanie oddania komputera do utylizacji. Pokwitowanie to podatnik powinien dołączyć do sporządzonego protokołu. Czynność utylizacji komputera i wycofania go z ewidencji wyposażenia nie będzie rodziła żadnych skutków podatkowych zarówno w podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i VAT. Zapłata za utylizację będzie natomiast stanowiła koszt uzyskania przychodu. Należy go ująć w kolumnie 13 (według starego wzoru księgi w kolumnie 14) pkpir.

Podstawa prawna

l art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219

l art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting
 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA