REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zaciągając kredyt, nabyłem prawo do ulgi odsetkowej

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Złożyłem w grudniu 2006 r. wniosek o kredyt na zakup mieszkania i zamierzam skorzystać z ulgi odsetkowej od kredytu zaciągniętego w 2006 roku. Który moment jest właściwy do zakwalifikowania kredytu, który będzie podstawą skorzystania z ulgi odsetkowej. Czy momentem zaciągnięcia kredytu jest: dzień złożenia wniosku, dzień otrzymania pozytywnej decyzji po dokonanej analizie wniosku czy dzień podpisania umowy kredytowej?

DARIUSZ STOLAREK

doradca podatkowy w Zespole Doradztwa Podatkowego kancelarii Salans

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT) obowiązującymi przed 1 stycznia 2007 r., przy spełnieniu określonych warunków, podatnikom przysługiwała tzw. ulga odsetkowa. Polegała ona na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi (rezydentowi polskiemu) na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie jego potrzeb mieszkaniowych, np. zakupu nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego od dewelopera.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. ulga odsetkowa została zniesiona. Niemniej jednak, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej ustawę o PIT, podatnikowi, któremu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt uprawniający do ulgi odsetkowej, ulga ta będzie przysługiwała na dotychczasowych zasadach - do upływu terminu spłaty określonego w umowie o kredyt zawartej przed dniem 1 stycznia 2007 r., nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

Z punktu widzenia możliwości nabycia prawa do ulgi odsetkowej kluczowego znaczenia nabiera wyjaśnienie pojęcia udzielenie kredytu. W szczególności chodzi o ustalenie, jakie zdarzenie związane z procedurą przyznawania kredytu powinno mieć miejsce przed 1 stycznia 2007 r., aby można było mówić o udzieleniu podatnikowi kredytu: dzień złożenia wniosku, dzień otrzymania pozytywnej decyzji po dokonanej analizie wniosku czy może dzień podpisania umowy kredytowej.

Wydaje się, że o udzieleniu kredytu można mówić w sytuacji, gdy kredytobiorca ma prawną możliwość żądania wydania środków pieniężnych będących przedmiotem kredytu, zaś bank obowiązany jest do ich przekazania na rzecz kredytobiorcy. Z sytuacją taką możemy mieć do czynienia dopiero po podpisaniu umowy kredytowej.

Za dzień udzielenia kredytu nie można uznać dnia złożenia wniosku kredytowego, gdyż wniosek taki jest wyrazem chęci zawarcia umowy kredytowej przez potencjalnego kredytobiorcę i rozpoczyna jedynie procedurę badania jego zdolności kredytowej. Złożenie wniosku kredytowego nie wiąże się zatem w żaden sposób z możliwością żądania środków pieniężnych od banku i nie może być postrzegane jako udzielenie kredytu. Podobnie o udzieleniu kredytu nie można mówić w momencie wydania przez bank decyzji o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku kredytowego. Mimo że decyzja ta jest potwierdzeniem zamiaru zawarcia umowy kredytowej przez bank, to nie ma ona znaczenia prawnego i jest jedynie wstępem do przygotowania i podpisania umowy kredytowej.

Ponadto za uznaniem, że przez udzielenie kredytu należy rozumieć podpisanie umowy kredytowej, może przemawiać także brzmienie art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej ustawę o PIT.

W świetle powyższego przez udzielenie kredytu jako warunku koniecznego dla nabycia przez kredytobiorcę prawa do ulgi odsetkowej należy uznać zawarcie umowy kredytowej.

 

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 9 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 217, poz. 1588).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA