REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zaciągając kredyt, nabyłem prawo do ulgi odsetkowej

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Złożyłem w grudniu 2006 r. wniosek o kredyt na zakup mieszkania i zamierzam skorzystać z ulgi odsetkowej od kredytu zaciągniętego w 2006 roku. Który moment jest właściwy do zakwalifikowania kredytu, który będzie podstawą skorzystania z ulgi odsetkowej. Czy momentem zaciągnięcia kredytu jest: dzień złożenia wniosku, dzień otrzymania pozytywnej decyzji po dokonanej analizie wniosku czy dzień podpisania umowy kredytowej?

DARIUSZ STOLAREK

doradca podatkowy w Zespole Doradztwa Podatkowego kancelarii Salans

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT) obowiązującymi przed 1 stycznia 2007 r., przy spełnieniu określonych warunków, podatnikom przysługiwała tzw. ulga odsetkowa. Polegała ona na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi (rezydentowi polskiemu) na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie jego potrzeb mieszkaniowych, np. zakupu nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego od dewelopera.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. ulga odsetkowa została zniesiona. Niemniej jednak, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej ustawę o PIT, podatnikowi, któremu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt uprawniający do ulgi odsetkowej, ulga ta będzie przysługiwała na dotychczasowych zasadach - do upływu terminu spłaty określonego w umowie o kredyt zawartej przed dniem 1 stycznia 2007 r., nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

Z punktu widzenia możliwości nabycia prawa do ulgi odsetkowej kluczowego znaczenia nabiera wyjaśnienie pojęcia udzielenie kredytu. W szczególności chodzi o ustalenie, jakie zdarzenie związane z procedurą przyznawania kredytu powinno mieć miejsce przed 1 stycznia 2007 r., aby można było mówić o udzieleniu podatnikowi kredytu: dzień złożenia wniosku, dzień otrzymania pozytywnej decyzji po dokonanej analizie wniosku czy może dzień podpisania umowy kredytowej.

Wydaje się, że o udzieleniu kredytu można mówić w sytuacji, gdy kredytobiorca ma prawną możliwość żądania wydania środków pieniężnych będących przedmiotem kredytu, zaś bank obowiązany jest do ich przekazania na rzecz kredytobiorcy. Z sytuacją taką możemy mieć do czynienia dopiero po podpisaniu umowy kredytowej.

Za dzień udzielenia kredytu nie można uznać dnia złożenia wniosku kredytowego, gdyż wniosek taki jest wyrazem chęci zawarcia umowy kredytowej przez potencjalnego kredytobiorcę i rozpoczyna jedynie procedurę badania jego zdolności kredytowej. Złożenie wniosku kredytowego nie wiąże się zatem w żaden sposób z możliwością żądania środków pieniężnych od banku i nie może być postrzegane jako udzielenie kredytu. Podobnie o udzieleniu kredytu nie można mówić w momencie wydania przez bank decyzji o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku kredytowego. Mimo że decyzja ta jest potwierdzeniem zamiaru zawarcia umowy kredytowej przez bank, to nie ma ona znaczenia prawnego i jest jedynie wstępem do przygotowania i podpisania umowy kredytowej.

Ponadto za uznaniem, że przez udzielenie kredytu należy rozumieć podpisanie umowy kredytowej, może przemawiać także brzmienie art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej ustawę o PIT.

W świetle powyższego przez udzielenie kredytu jako warunku koniecznego dla nabycia przez kredytobiorcę prawa do ulgi odsetkowej należy uznać zawarcie umowy kredytowej.

 

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 9 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 217, poz. 1588).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA