REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zaciągając kredyt, nabyłem prawo do ulgi odsetkowej

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Złożyłem w grudniu 2006 r. wniosek o kredyt na zakup mieszkania i zamierzam skorzystać z ulgi odsetkowej od kredytu zaciągniętego w 2006 roku. Który moment jest właściwy do zakwalifikowania kredytu, który będzie podstawą skorzystania z ulgi odsetkowej. Czy momentem zaciągnięcia kredytu jest: dzień złożenia wniosku, dzień otrzymania pozytywnej decyzji po dokonanej analizie wniosku czy dzień podpisania umowy kredytowej?

DARIUSZ STOLAREK

doradca podatkowy w Zespole Doradztwa Podatkowego kancelarii Salans

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT) obowiązującymi przed 1 stycznia 2007 r., przy spełnieniu określonych warunków, podatnikom przysługiwała tzw. ulga odsetkowa. Polegała ona na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi (rezydentowi polskiemu) na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie jego potrzeb mieszkaniowych, np. zakupu nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego od dewelopera.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. ulga odsetkowa została zniesiona. Niemniej jednak, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej ustawę o PIT, podatnikowi, któremu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt uprawniający do ulgi odsetkowej, ulga ta będzie przysługiwała na dotychczasowych zasadach - do upływu terminu spłaty określonego w umowie o kredyt zawartej przed dniem 1 stycznia 2007 r., nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

Z punktu widzenia możliwości nabycia prawa do ulgi odsetkowej kluczowego znaczenia nabiera wyjaśnienie pojęcia udzielenie kredytu. W szczególności chodzi o ustalenie, jakie zdarzenie związane z procedurą przyznawania kredytu powinno mieć miejsce przed 1 stycznia 2007 r., aby można było mówić o udzieleniu podatnikowi kredytu: dzień złożenia wniosku, dzień otrzymania pozytywnej decyzji po dokonanej analizie wniosku czy może dzień podpisania umowy kredytowej.

Wydaje się, że o udzieleniu kredytu można mówić w sytuacji, gdy kredytobiorca ma prawną możliwość żądania wydania środków pieniężnych będących przedmiotem kredytu, zaś bank obowiązany jest do ich przekazania na rzecz kredytobiorcy. Z sytuacją taką możemy mieć do czynienia dopiero po podpisaniu umowy kredytowej.

Za dzień udzielenia kredytu nie można uznać dnia złożenia wniosku kredytowego, gdyż wniosek taki jest wyrazem chęci zawarcia umowy kredytowej przez potencjalnego kredytobiorcę i rozpoczyna jedynie procedurę badania jego zdolności kredytowej. Złożenie wniosku kredytowego nie wiąże się zatem w żaden sposób z możliwością żądania środków pieniężnych od banku i nie może być postrzegane jako udzielenie kredytu. Podobnie o udzieleniu kredytu nie można mówić w momencie wydania przez bank decyzji o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku kredytowego. Mimo że decyzja ta jest potwierdzeniem zamiaru zawarcia umowy kredytowej przez bank, to nie ma ona znaczenia prawnego i jest jedynie wstępem do przygotowania i podpisania umowy kredytowej.

Ponadto za uznaniem, że przez udzielenie kredytu należy rozumieć podpisanie umowy kredytowej, może przemawiać także brzmienie art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej ustawę o PIT.

W świetle powyższego przez udzielenie kredytu jako warunku koniecznego dla nabycia przez kredytobiorcę prawa do ulgi odsetkowej należy uznać zawarcie umowy kredytowej.

 

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 9 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 217, poz. 1588).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA