REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wartość udostępnionych menedżerowi narzędzi pracy jest dla niego przychodem

Małgorzata Rymarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dla lepszego zarządzania kluczowymi działami swojego przedsiębiorstwa spółka z o.o. zatrudniła, na podstawie umów cywilnoprawnych, menedżerów. Czy wartość narzędzi pracy otrzymanych w związku z wykonywanymi przez nich czynnościami na rzecz spółki w postaci komputerów, telefonów komórkowych i samochodów osobowych powiększa ich przychody z działalności wykonywanej osobiście?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wartość udostępnianej przez zleceniodawcę infrastruktury technicznej potrzebnej do wykonywania pracy nie powinna powiększać przychodów osiąganych przez menedżerów. Niestety w ostatnim czasie organy podatkowe coraz częściej domagają się opodatkowania tego rodzaju świadczeń. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Zarządzanie przedsiębiorstwem lub jego działem, bez względu na to, czy następuje na podstawie kontraktu menedżerskiego, czy umowy o pracę, wymaga dostępu do niezbędnych narzędzi pracy, takich jak telefon, komputer, samochód.

REKLAMA

Organy podatkowe, co do zasady, nie kwestionują kosztowego charakteru takich nakładów po stronie zleceniodawcy, jednak równocześnie uznają je za przychód menedżera z tytułu nieodpłatnych świadczeń. W piśmie Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 27 września 2006 r. nr P-I/423/AN/06 czytamy, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) udostępnienie prezesowi zarządu w ramach umowy o zarządzanie telefonu, komputera przenośnego, samochodu oraz zwrot kosztów podróży służbowych stanowi świadczenie mające konkretny wymiar finansowy, ponieważ w przypadku nieudostępnienia przez spółkę ww. składników ponosiłby on osobiście te koszty, a co za tym idzie - żądałby wyższego wynagrodzenia. Zatem ponoszone przez spółkę wydatki na rzecz prezesa zarządu związane z korzystaniem z samochodu służbowego, komputera przenośnego i telefonów na podstawie zawartej z nim umowy o zarządzanie stanowić będą dla niego wartość otrzymanych świadczeń (oddanie tych składników majątku w miejsce świadczenia pieniężnego), tj. przychód podatkowy, od którego spółka jako płatnik obowiązana będzie do obliczenia, pobrania i wpłacenia do urzędu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Ta i inne opinie tej samej treści znajdujące się na stronie internetowej Ministerstwa Finansów powstały, jak się wydaje, na skutek nie dość wnikliwej analizy stanu faktycznego i błędnej interpretacji przepisów.

 

Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 updof przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Środki techniczne przekazane menedżerowi do przejściowego używania, z zastrzeżeniem że mają służyć wyłącznie wykonywaniu umowy o zarządzanie, nie stanowią przysporzenia majątkowego, ponieważ domniemany beneficjent nie może nimi swobodnie (czyli zgodnie z własnym uznaniem i dla własnych potrzeb) dysponować. Inaczej rzecz by się miała, gdyby ten sam sprzęt służył również albo wyłącznie do celów prywatnych, wówczas w tym zakresie świadczenie rodziłoby skutki podatkowe u menedżera, można byłoby je bowiem uznać za dodatkowe wynagrodzenie.

Trudny do zaakceptowania jest także argument, że w wypadku nieudostępnienia infrastruktury technicznej przez zleceniodawcę menedżer musiałby we własnym zakresie ponieść koszty zakupu danego urządzenia, a to eskalowałoby jego żądania finansowe wobec zleceniodawcy i w konsekwencji sprzyjałoby powiększeniu przychodu do opodatkowania.

Umowa między stronami najczęściej określa, kto i w jakim zakresie powinien dostarczyć potrzebne narzędzia pracy. Jeśli stroną tą jest zleceniodawca, to honorarium przyznane menedżerowi będzie z pewnością tak skalkulowane, żeby fakt ten uwzględnić. Nie ma w związku z tym powodu, aby z góry przyjmować, że obowiązek zapewnienia sobie infrastruktury technicznej leży zawsze po stronie menedżera.

Trzeba ponadto zaznaczyć, że w świetle przepisów updof status podatkowy menedżera zatrudnionego na podstawie kontraktu cywilnoprawnego, nawet jeśli prowadzi on działalność gospodarczą, jest w pewien sposób zbliżony do statusu pracownika. Organy podatkowe traktują bowiem wszelkie wpływy z tytułu umów o zarządzanie i kontraktów menedżerskich jako działalność wykonywaną osobiście (art. 13 pkt 9 updof), a wysokość możliwych do odliczenia przez menedżera kosztów uzyskania przychodów równa jest kosztom podatkowym przysługującym pracownikowi (art. 22 ust. 9 pkt 5 updof).

Tymczasem od pracowników korzystających z mienia pracodawcy w celu wykonywania czynności służbowych - czyli znajdujących się w analogicznej sytuacji faktycznej jak menedżer - nikt nie zażąda podatku w wysokości wartości czynszowej udostępnionego im np. komputera czy innego narzędzia pracy.

• art. 11 ust. 1, art. 13 pkt 9, art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

Małgorzata Rymarz

konsultant w kancelarii doradztwa podatkowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA