REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na podstawie wniosku od pracownika można zaprzestać potrącania podatku od wynagrodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy na podstawie wniosku od pracownika można zaprzestać potrącania podatku dochodowego od wynagrodzenia? Moim zdaniem można to zrobić tylko na podstawie decyzji naczelnika urzędu skarbowego. Czy mam rację?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, Czytelnik ma rację. Do zaprzestania potrącania zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia pracownika potrzebna jest decyzja naczelnika urzędu skarbowego. Wniosek o wydanie takiej decyzji musi złożyć zainteresowany podatnik (pracownik).

UZASADNIENIE

Organ podatkowy, na wniosek podatnika, może zwolnić płatnika z obowiązku pobrania podatku. Zwolnienie to może nastąpić, jeżeli:

1) pobranie podatku zagraża ważnym interesom podatnika, a w szczególności jego egzystencji, lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) podatnik uprawdopodobni, że pobrany podatek byłby niewspółmiernie wysoki w stosunku do podatku należnego za rok podatkowy lub inny okres rozliczeniowy.

Z sytuacją, w której można zastosować pkt 1 powyższego przepisu Ordynacji podatkowej, mielibyśmy do czynienia w przypadku wyjątkowym dla podatnika, np. klęski żywiołowej, pożaru lub innego tragicznego wydarzenia, które mu się przydarzyło. Pobranie podatku w takiej sytuacji mogłoby być zagrożeniem ważnego interesu podatnika, a w szczególności jego egzystencji.

Sytuacja druga wystąpi, jeżeli podatnik uprawdopodobni, że zaliczki obliczone i pobrane według zasad określonych w ustawach podatkowych byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do podatku należnego od dochodu przewidywanego na dany rok podatkowy. Sytuacja taka może mieć miejsce np., gdy jeden z małżonków nie pracuje lub jego dochody mieszczą się dużo poniżej pierwszego progu podatkowego, natomiast drugi z małżonków osiąga dochody znajdujące się w drugim lub trzecim progu podatkowym, a ponadto małżonkowie mają do odliczenia ulgę na kilkoro dzieci. Jeżeli w takiej sytuacji małżonkowie zamierzają skorzystać ze wspólnego rozliczenia swoich dochodów, to małżonek osiągający niższe dochody niejako „ściągnie” do pierwszego progu podatkowego część dochodów drugiego małżonka i jeszcze będzie do odliczenia ulga na dzieci. W takiej sytuacji, jeżeli płatnik pobierałby zaliczki na podatek dochodowy przez cały rok, to na koniec roku po wspólnym rozliczeniu małżonków powstałaby nadpłata w podatku dochodowym. Podobna sytuacja wystąpi w przypadku rozliczenia osoby samotnie wychowującej dziecko.

Należy zauważyć, że inicjatywa wystąpienia z wnioskiem o zwolnienie płatnika z obowiązku pobrania podatku (lub ograniczenie poboru zaliczek) leży zawsze po stronie podatnika. Decyzja wydana przez organ jest decyzją uznaniową. Oznacza to, że organ podatkowy nie musi przychylić się do wniosku podatnika.

Reasumując, firma Czytelnika, jako płatnik podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników, będzie mogła zaniechać poboru podatku dochodowego od wynagrodzenia danego pracownika dopiero po otrzymaniu decyzji z organu podatkowego. W decyzji tej będzie określona kwota zaniechania oraz pierwszy miesiąc, za który będzie można zaniechać poboru podatku. Na ten temat wypowiedział się również Departament Systemu Podatkowego Ministerstwa Finansów. W piśmie z 16 lipca 2001 r., sygn. SP1/EB-861-754-3240/00, stwierdził:

(...) Urząd skarbowy, wydając decyzję o zwolnieniu płatnika z obowiązku pobrania zaliczek na podatek, winien wskazać okres, na jaki zwalnia się płatnika z obowiązku pobrania i wpłacenia do urzędu skarbowego zaliczki na podatek, bądź też określić kwotę podatku, którą obejmuje się zwolnieniem. Nieprawidłowe jest natomiast wydawanie decyzji zwalniających płatnika z obowiązku pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania określonej kwoty wydatków czy też zwolnienie z poboru zaliczek do określonej kwoty uzyskanych dochodów. Realizacja tego typu decyzji przyczyniłaby się do faktycznego zaniżenia należnej kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Podatnicy, płacący zaliczki za pośrednictwem płatników, mogą rozliczyć przysługujące im ulgi podatkowe, przewidziane w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (...), dopiero w złożonym przez siebie zeznaniu rocznym.

Zgodnie z brzmieniem art. 34 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 2 zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w tym miesiącu przez organ rentowy zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. A zatem otrzymana w ten sposób różnica stanowi zaliczkę na podatek, podlegającą odprowadzeniu do urzędu skarbowego, i ta właśnie kwota może być objęta zwolnieniem z wpłaty na konto organu podatkowego. (...)

Organ podatkowy, wydając decyzję zwalniającą płatnika z poboru części podatku, określi również termin wpłacenia przez podatnika podatku lub zaliczki na podatek.

W przypadku zaniechania poboru zaliczki na podatek dochodowy bez decyzji organu podatkowego to płatnik będzie odpowiadał za niepobrany lub zaniżony podatek (art. 30 Ordynacji podatkowej).

• art. 22, art. 30 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. M.P. z 2007 r. Nr 54, poz. 615

Leszek Porowski

doradca podatkowy

współwłaściciel Biura Rachunkowego

Porowski Consulting

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA