REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na podstawie wniosku od pracownika można zaprzestać potrącania podatku od wynagrodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy na podstawie wniosku od pracownika można zaprzestać potrącania podatku dochodowego od wynagrodzenia? Moim zdaniem można to zrobić tylko na podstawie decyzji naczelnika urzędu skarbowego. Czy mam rację?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, Czytelnik ma rację. Do zaprzestania potrącania zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia pracownika potrzebna jest decyzja naczelnika urzędu skarbowego. Wniosek o wydanie takiej decyzji musi złożyć zainteresowany podatnik (pracownik).

UZASADNIENIE

Organ podatkowy, na wniosek podatnika, może zwolnić płatnika z obowiązku pobrania podatku. Zwolnienie to może nastąpić, jeżeli:

1) pobranie podatku zagraża ważnym interesom podatnika, a w szczególności jego egzystencji, lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) podatnik uprawdopodobni, że pobrany podatek byłby niewspółmiernie wysoki w stosunku do podatku należnego za rok podatkowy lub inny okres rozliczeniowy.

Z sytuacją, w której można zastosować pkt 1 powyższego przepisu Ordynacji podatkowej, mielibyśmy do czynienia w przypadku wyjątkowym dla podatnika, np. klęski żywiołowej, pożaru lub innego tragicznego wydarzenia, które mu się przydarzyło. Pobranie podatku w takiej sytuacji mogłoby być zagrożeniem ważnego interesu podatnika, a w szczególności jego egzystencji.

REKLAMA

Sytuacja druga wystąpi, jeżeli podatnik uprawdopodobni, że zaliczki obliczone i pobrane według zasad określonych w ustawach podatkowych byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do podatku należnego od dochodu przewidywanego na dany rok podatkowy. Sytuacja taka może mieć miejsce np., gdy jeden z małżonków nie pracuje lub jego dochody mieszczą się dużo poniżej pierwszego progu podatkowego, natomiast drugi z małżonków osiąga dochody znajdujące się w drugim lub trzecim progu podatkowym, a ponadto małżonkowie mają do odliczenia ulgę na kilkoro dzieci. Jeżeli w takiej sytuacji małżonkowie zamierzają skorzystać ze wspólnego rozliczenia swoich dochodów, to małżonek osiągający niższe dochody niejako „ściągnie” do pierwszego progu podatkowego część dochodów drugiego małżonka i jeszcze będzie do odliczenia ulga na dzieci. W takiej sytuacji, jeżeli płatnik pobierałby zaliczki na podatek dochodowy przez cały rok, to na koniec roku po wspólnym rozliczeniu małżonków powstałaby nadpłata w podatku dochodowym. Podobna sytuacja wystąpi w przypadku rozliczenia osoby samotnie wychowującej dziecko.

Należy zauważyć, że inicjatywa wystąpienia z wnioskiem o zwolnienie płatnika z obowiązku pobrania podatku (lub ograniczenie poboru zaliczek) leży zawsze po stronie podatnika. Decyzja wydana przez organ jest decyzją uznaniową. Oznacza to, że organ podatkowy nie musi przychylić się do wniosku podatnika.

REKLAMA

Reasumując, firma Czytelnika, jako płatnik podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników, będzie mogła zaniechać poboru podatku dochodowego od wynagrodzenia danego pracownika dopiero po otrzymaniu decyzji z organu podatkowego. W decyzji tej będzie określona kwota zaniechania oraz pierwszy miesiąc, za który będzie można zaniechać poboru podatku. Na ten temat wypowiedział się również Departament Systemu Podatkowego Ministerstwa Finansów. W piśmie z 16 lipca 2001 r., sygn. SP1/EB-861-754-3240/00, stwierdził:

(...) Urząd skarbowy, wydając decyzję o zwolnieniu płatnika z obowiązku pobrania zaliczek na podatek, winien wskazać okres, na jaki zwalnia się płatnika z obowiązku pobrania i wpłacenia do urzędu skarbowego zaliczki na podatek, bądź też określić kwotę podatku, którą obejmuje się zwolnieniem. Nieprawidłowe jest natomiast wydawanie decyzji zwalniających płatnika z obowiązku pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania określonej kwoty wydatków czy też zwolnienie z poboru zaliczek do określonej kwoty uzyskanych dochodów. Realizacja tego typu decyzji przyczyniłaby się do faktycznego zaniżenia należnej kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Podatnicy, płacący zaliczki za pośrednictwem płatników, mogą rozliczyć przysługujące im ulgi podatkowe, przewidziane w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (...), dopiero w złożonym przez siebie zeznaniu rocznym.

Zgodnie z brzmieniem art. 34 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 2 zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w tym miesiącu przez organ rentowy zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. A zatem otrzymana w ten sposób różnica stanowi zaliczkę na podatek, podlegającą odprowadzeniu do urzędu skarbowego, i ta właśnie kwota może być objęta zwolnieniem z wpłaty na konto organu podatkowego. (...)

Organ podatkowy, wydając decyzję zwalniającą płatnika z poboru części podatku, określi również termin wpłacenia przez podatnika podatku lub zaliczki na podatek.

W przypadku zaniechania poboru zaliczki na podatek dochodowy bez decyzji organu podatkowego to płatnik będzie odpowiadał za niepobrany lub zaniżony podatek (art. 30 Ordynacji podatkowej).

• art. 22, art. 30 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. M.P. z 2007 r. Nr 54, poz. 615

Leszek Porowski

doradca podatkowy

współwłaściciel Biura Rachunkowego

Porowski Consulting

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA