REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na podstawie wniosku od pracownika można zaprzestać potrącania podatku od wynagrodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy na podstawie wniosku od pracownika można zaprzestać potrącania podatku dochodowego od wynagrodzenia? Moim zdaniem można to zrobić tylko na podstawie decyzji naczelnika urzędu skarbowego. Czy mam rację?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, Czytelnik ma rację. Do zaprzestania potrącania zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia pracownika potrzebna jest decyzja naczelnika urzędu skarbowego. Wniosek o wydanie takiej decyzji musi złożyć zainteresowany podatnik (pracownik).

UZASADNIENIE

Organ podatkowy, na wniosek podatnika, może zwolnić płatnika z obowiązku pobrania podatku. Zwolnienie to może nastąpić, jeżeli:

REKLAMA

1) pobranie podatku zagraża ważnym interesom podatnika, a w szczególności jego egzystencji, lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) podatnik uprawdopodobni, że pobrany podatek byłby niewspółmiernie wysoki w stosunku do podatku należnego za rok podatkowy lub inny okres rozliczeniowy.

Z sytuacją, w której można zastosować pkt 1 powyższego przepisu Ordynacji podatkowej, mielibyśmy do czynienia w przypadku wyjątkowym dla podatnika, np. klęski żywiołowej, pożaru lub innego tragicznego wydarzenia, które mu się przydarzyło. Pobranie podatku w takiej sytuacji mogłoby być zagrożeniem ważnego interesu podatnika, a w szczególności jego egzystencji.

Sytuacja druga wystąpi, jeżeli podatnik uprawdopodobni, że zaliczki obliczone i pobrane według zasad określonych w ustawach podatkowych byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do podatku należnego od dochodu przewidywanego na dany rok podatkowy. Sytuacja taka może mieć miejsce np., gdy jeden z małżonków nie pracuje lub jego dochody mieszczą się dużo poniżej pierwszego progu podatkowego, natomiast drugi z małżonków osiąga dochody znajdujące się w drugim lub trzecim progu podatkowym, a ponadto małżonkowie mają do odliczenia ulgę na kilkoro dzieci. Jeżeli w takiej sytuacji małżonkowie zamierzają skorzystać ze wspólnego rozliczenia swoich dochodów, to małżonek osiągający niższe dochody niejako „ściągnie” do pierwszego progu podatkowego część dochodów drugiego małżonka i jeszcze będzie do odliczenia ulga na dzieci. W takiej sytuacji, jeżeli płatnik pobierałby zaliczki na podatek dochodowy przez cały rok, to na koniec roku po wspólnym rozliczeniu małżonków powstałaby nadpłata w podatku dochodowym. Podobna sytuacja wystąpi w przypadku rozliczenia osoby samotnie wychowującej dziecko.

Należy zauważyć, że inicjatywa wystąpienia z wnioskiem o zwolnienie płatnika z obowiązku pobrania podatku (lub ograniczenie poboru zaliczek) leży zawsze po stronie podatnika. Decyzja wydana przez organ jest decyzją uznaniową. Oznacza to, że organ podatkowy nie musi przychylić się do wniosku podatnika.

Reasumując, firma Czytelnika, jako płatnik podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników, będzie mogła zaniechać poboru podatku dochodowego od wynagrodzenia danego pracownika dopiero po otrzymaniu decyzji z organu podatkowego. W decyzji tej będzie określona kwota zaniechania oraz pierwszy miesiąc, za który będzie można zaniechać poboru podatku. Na ten temat wypowiedział się również Departament Systemu Podatkowego Ministerstwa Finansów. W piśmie z 16 lipca 2001 r., sygn. SP1/EB-861-754-3240/00, stwierdził:

(...) Urząd skarbowy, wydając decyzję o zwolnieniu płatnika z obowiązku pobrania zaliczek na podatek, winien wskazać okres, na jaki zwalnia się płatnika z obowiązku pobrania i wpłacenia do urzędu skarbowego zaliczki na podatek, bądź też określić kwotę podatku, którą obejmuje się zwolnieniem. Nieprawidłowe jest natomiast wydawanie decyzji zwalniających płatnika z obowiązku pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania określonej kwoty wydatków czy też zwolnienie z poboru zaliczek do określonej kwoty uzyskanych dochodów. Realizacja tego typu decyzji przyczyniłaby się do faktycznego zaniżenia należnej kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Podatnicy, płacący zaliczki za pośrednictwem płatników, mogą rozliczyć przysługujące im ulgi podatkowe, przewidziane w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (...), dopiero w złożonym przez siebie zeznaniu rocznym.

Zgodnie z brzmieniem art. 34 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 2 zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w tym miesiącu przez organ rentowy zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. A zatem otrzymana w ten sposób różnica stanowi zaliczkę na podatek, podlegającą odprowadzeniu do urzędu skarbowego, i ta właśnie kwota może być objęta zwolnieniem z wpłaty na konto organu podatkowego. (...)

Organ podatkowy, wydając decyzję zwalniającą płatnika z poboru części podatku, określi również termin wpłacenia przez podatnika podatku lub zaliczki na podatek.

W przypadku zaniechania poboru zaliczki na podatek dochodowy bez decyzji organu podatkowego to płatnik będzie odpowiadał za niepobrany lub zaniżony podatek (art. 30 Ordynacji podatkowej).

• art. 22, art. 30 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. M.P. z 2007 r. Nr 54, poz. 615

Leszek Porowski

doradca podatkowy

współwłaściciel Biura Rachunkowego

Porowski Consulting

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA