REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy diety i koszty przejazdu podlegają opodatkowaniu

MGM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca wysłał mnie do pracy do innej miejscowości. Czy diety i zwrot kosztów przejazdu podlegają PIT? Czy muszę się z nich rozliczyć?

Joanna Bobrowska

REKLAMA

REKLAMA

doradca podatkowy z Kancelarii Doradztwa Podatkowego BUK

Pracodawca może wysłać pracownika w podróż służbową, tzw. delegację, poprzez wydanie polecenia podróży służbowej w określone miejsce. Pracownik z tytułu zwiększonych kosztów związanych z wyjazdem otrzymuje zwrot kosztów przejazdów, noclegów i innych wydatków oraz diety na zwiększone koszty wyżywienia. Szczegółowe przepisy dotyczące wysokości tych świadczeń w zależności od miejsca podróży (kraj czy zagranica) regulują rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej.

Należności te na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o PIT zwolnione są z opodatkowania tym podatkiem oraz nie stanowią podstawy do naliczania składek na ubezpieczenia społeczne. Ustawodawca wskazał, że na tych zasadach nie może być traktowany krajowy wyjazd służbowy pracownika do jego czasowego lub stałego miejsca zamieszkania.

REKLAMA

Drugim sposobem skierowania pracownika poza stałe miejsce pracy jest oddelegowanie. Ta forma wymaga wskazania w umowie o pracę nowego, czasowego miejsca pracy. Nie jest więc to omówiona powyżej podróż służbowa. Zwolnieniu z opodatkowania i oskładkowania podlega jedynie część dochodu pracowników, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy, w kwocie odpowiadającej 30 proc. diety, za każdy dzień pobytu za granicą, w którym pracownik pozostawał w stosunku pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W naszych przepisach nie ma jednoznacznie sprecyzowanych okoliczności, w jakich można zastosować wskazane powyżej formy przesunięcia pracownika. Można więc uznać, że wybór formy ustawodawca pozostawił wyłącznie do uzgodnienia pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Pomocne przy oddelegowaniu pracowników na teren jednego z państw Unii Europejskiej mogą być przepisy Dyrektywy nr 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 16 grudnia 1996 r. (Celex 31996L0071), która dotyczy delegowania pracowników w ramach świadczenia usług.

Dokonując wyboru jednej z form przesunięcia pracowników, należy jednak pamiętać o praktyce często stosowanej przez urzędy skarbowe, które mając na uwadze zróżnicowanie zwolnienia od opodatkowania świadczeń, kwestionują zastosowanie korzystniejszej dla pracownika formy przesunięcia służbowego.

Brak jednoznacznych przepisów i duża dowolność przy ich interpretacji powoduje, że nie można mieć pewności, iż zastosowanie się do powyższych wskazówek będzie wystarczające, by uniknąć kłopotów. Jak dalece groźna może być dowolność w interpretacji niech świadczy interpretacja prawa podatkowego sygnatura 1471/DPF /415-69/07/TM z 21 września 2007 r. Urząd przytacza w uzasadnieniu opinię SN zawartą w wyroku z 11 października 2005 r. (sygn. akt IPK 67/05), który przy rozstrzyganiu, co jest krajową podróżą służbową, bierze pod uwagę przepisy ustawy o ewidencji ludności, nakazujące w art. 10 ust. 1, aby każdy obywatel, mieszkający ponad trzy dni poza miejscem zameldowania, meldował się czasowo w nowym miejscu pobytu - nawet w hotelu. Z chwilą zameldowania nowe miejsce wykonywania obowiązków służbowych będzie więc miejscem czasowego zamieszkania pracownika, co eliminuje zwolnienie z podatku otrzymywanych świadczeń.

(MGM)

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA