REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspólne przejazdy – z podatkiem czy bez?

Wspólne przejazdy pod lupą fiskusa
Wspólne przejazdy pod lupą fiskusa
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów będzie monitorował rynek wspólnych przejazdów, zlecając go urzędowi kontroli skarbowej - tak wynika z odpowiedzi MF na interpelację, złożoną przez posła PiS, Zbigniewa Chmielowca. Sprawdzeniu ma podlegać to, czy kierowca prowadzi działalność w tym zakresie w sposób ciągły czy okazjonalny oraz czy prowadzi ona wyłącznie do dzielenia kosztów podróży.

REKLAMA

Autopromocja

Ideą wspólnych przejazdów jest dzielenie kosztów podróży między kierowców, którzy mogą zaoferować wolne miejsce w swoim aucie, a osoby niezmotoryzowane, które wyrażą chęć wspólnej podróży.

Kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie dzięki wspólnym przejazdom

Poseł Chmielowiec doszukuje się w tego typu praktykach zarobku rzędu nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. W oficjalnym piśmie do Ministerstwa Finansów domagał się kontroli użytkowników tych rozwiązań. Czy słusznie?

Podróże służbowe pracowników - rozliczenie posiłków i noclegów w PIT

– Wspólne przejazdy dają współpasażerom możliwość partycypowania w kosztach. Wydatek na podróż dzielą między siebie, więc kierowca powinien otrzymać nie więcej niż całkowity koszt przejazdu.  W tym przypadku kierowca nie osiąga dochodu, tylko przychód, który nie podlega opodatkowaniu. Wspólne przejazdy pozwalają na oszczędność, a nie zarobek, nie ma więc podstaw do nakładania na użytkowników podatku dochodowego – tłumaczy Adam Tychmanowicz, którego firma tworzy aplikację do wspólnych przejazdów, Yanosik AutoStop.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Użytkownicy na celowniku Ministerstwa

Ministerstwo ustosunkowało się do interpelacji, wskazując, że ocena takiej działalności powinna dotyczyć każdego indywidualnego przypadku. Sprawdzeniu miałby podlegać fakt, czy kierowca prowadzi działalność
w sposób ciągły czy okazjonalny oraz czy prowadzi ona wyłącznie do dzielenia kosztów podróży. Nie wiadomo na razie, jak przeprowadziliby tak szczegółową kontrolę.

Polecamy: 100 pytań o samochód w firmie + CD

Sami użytkownicy nie kryją oburzenia – Państwo robi nam pod górkę. Jeśli carpooling będzie opodatkowany, to po prostu przestanie się opłacać. To chyba Państwu powinno zależeć, żeby ograniczać natężenie ruchu
i chronić środowisko? – powiedział nam jeden z użytkowników Yanosik AutoStop, którego przejazd znaleźliśmy w aplikacji.

Oszczędność czy zarobek?

Adam Tychmanowicz z Yanosik AutoStop podkreśla jednak, że zastrzeżenia posła Chmielowca dotyczą osób, które korzystają z usług elektronicznych z zamiarem zarobku – W swojej interpelacji poseł Chmielowiec nawiązywał do przedstawicieli handlowych, którzy jeżdżą w trasy autami służbowymi i zabierają pasażerów. Pisał również o kierowcach, którzy świadczą usługi przewozowe na podobnej zasadzie jak taksówkarze. Nasi użytkownicy nie mają się czego obawiać, jeśli wykorzystują aplikację zgodnie z jej przeznaczeniem
i zasadami – uspokaja.

PIT od aut służbowych - zmiany korzystne dla najbogatszych

Wspólne przejazdy to działalność, która na Zachodzie Europy oraz w Stanach Zjednoczonych wspierana jest przez rząd. Osoby, które  w zamian za pokrycie części kosztów podróży udostępniają innym miejsce w swoim samochodzie, mogą skorzystać m.in. ze specjalnych miejsc parkingowych czy też wydzielonych pasów ruchu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Creandi.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA