REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspólne przejazdy – z podatkiem czy bez?

Wspólne przejazdy pod lupą fiskusa
Wspólne przejazdy pod lupą fiskusa
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów będzie monitorował rynek wspólnych przejazdów, zlecając go urzędowi kontroli skarbowej - tak wynika z odpowiedzi MF na interpelację, złożoną przez posła PiS, Zbigniewa Chmielowca. Sprawdzeniu ma podlegać to, czy kierowca prowadzi działalność w tym zakresie w sposób ciągły czy okazjonalny oraz czy prowadzi ona wyłącznie do dzielenia kosztów podróży.

REKLAMA

REKLAMA

Ideą wspólnych przejazdów jest dzielenie kosztów podróży między kierowców, którzy mogą zaoferować wolne miejsce w swoim aucie, a osoby niezmotoryzowane, które wyrażą chęć wspólnej podróży.

Kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie dzięki wspólnym przejazdom

Poseł Chmielowiec doszukuje się w tego typu praktykach zarobku rzędu nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. W oficjalnym piśmie do Ministerstwa Finansów domagał się kontroli użytkowników tych rozwiązań. Czy słusznie?

Podróże służbowe pracowników - rozliczenie posiłków i noclegów w PIT

REKLAMA

– Wspólne przejazdy dają współpasażerom możliwość partycypowania w kosztach. Wydatek na podróż dzielą między siebie, więc kierowca powinien otrzymać nie więcej niż całkowity koszt przejazdu.  W tym przypadku kierowca nie osiąga dochodu, tylko przychód, który nie podlega opodatkowaniu. Wspólne przejazdy pozwalają na oszczędność, a nie zarobek, nie ma więc podstaw do nakładania na użytkowników podatku dochodowego – tłumaczy Adam Tychmanowicz, którego firma tworzy aplikację do wspólnych przejazdów, Yanosik AutoStop.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Użytkownicy na celowniku Ministerstwa

Ministerstwo ustosunkowało się do interpelacji, wskazując, że ocena takiej działalności powinna dotyczyć każdego indywidualnego przypadku. Sprawdzeniu miałby podlegać fakt, czy kierowca prowadzi działalność
w sposób ciągły czy okazjonalny oraz czy prowadzi ona wyłącznie do dzielenia kosztów podróży. Nie wiadomo na razie, jak przeprowadziliby tak szczegółową kontrolę.

Polecamy: 100 pytań o samochód w firmie + CD

Sami użytkownicy nie kryją oburzenia – Państwo robi nam pod górkę. Jeśli carpooling będzie opodatkowany, to po prostu przestanie się opłacać. To chyba Państwu powinno zależeć, żeby ograniczać natężenie ruchu
i chronić środowisko? – powiedział nam jeden z użytkowników Yanosik AutoStop, którego przejazd znaleźliśmy w aplikacji.

Oszczędność czy zarobek?

Adam Tychmanowicz z Yanosik AutoStop podkreśla jednak, że zastrzeżenia posła Chmielowca dotyczą osób, które korzystają z usług elektronicznych z zamiarem zarobku – W swojej interpelacji poseł Chmielowiec nawiązywał do przedstawicieli handlowych, którzy jeżdżą w trasy autami służbowymi i zabierają pasażerów. Pisał również o kierowcach, którzy świadczą usługi przewozowe na podobnej zasadzie jak taksówkarze. Nasi użytkownicy nie mają się czego obawiać, jeśli wykorzystują aplikację zgodnie z jej przeznaczeniem
i zasadami – uspokaja.

PIT od aut służbowych - zmiany korzystne dla najbogatszych

Wspólne przejazdy to działalność, która na Zachodzie Europy oraz w Stanach Zjednoczonych wspierana jest przez rząd. Osoby, które  w zamian za pokrycie części kosztów podróży udostępniają innym miejsce w swoim samochodzie, mogą skorzystać m.in. ze specjalnych miejsc parkingowych czy też wydzielonych pasów ruchu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: Creandi.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA