REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zagraniczne dochody bez podatku w Polsce - zmiany w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Plany MF wobec umów o unikaniu podwójnego opodatkowania /Fot. Fotolia
Plany MF wobec umów o unikaniu podwójnego opodatkowania /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zagraniczne dochody z pracy, emerytur itp. będą docelowo zwolnione z daniny w Polsce. Wpłyną jedynie na wysokość stawki od polskich dochodów – zapowiada Ministerstwo Finansów. Resort finansów chce osiągnąć swój cel przy okazji negocjacji i renegocjacji umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych z krajami członkowskimi UE i tymi należącymi do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).

REKLAMA

O planach tych poinformował wiceminister finansów Janusz Cichoń w odpowiedzi na interpelację poselską nr 31162.

Co negocjujemy

DGP spytał resort finansów o szczegóły. I tak w 2014 r. zakończyły się już negocjacje w sprawie protokołu do konwencji z Holandią. Celem jest m.in. zmiana podstawowej metody unikania podwójnego opodatkowania – z metody odliczenia proporcjonalnego na wyłączenie z progresją. Teraz potrzebna jest jeszcze zgoda rządu na podpisanie protokołu.

W II kwartale 2015 r. resort będzie negocjować protokoły do umów z Tajlandią oraz z Gruzją. Wtedy też zostanie przeprowadzona druga runda negocjacji w sprawie podpisania umowy z Turkmenistanem.

Dodatkowo jest już zgoda na rozpoczęcie negocjacji w sprawie zmian w umowach z Francją, Rosją i Republiką Południowej Afryki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa dyrektywa UE przeciw unikaniu opodatkowania

REKLAMA

Ministerstwo Finansów pracuje także nad formą zawarcia umowy z Tajwanem – formalnie nieuznawanym przez nasz kraj. Rada Legislacyjna przy kancelarii premiera proponuje zawarcie nieformalnego porozumienia pomiędzy biurami handlowymi obu stron. Będzie ono regulowało kwestie podatkowe i dodatkowo nie podlegałoby ratyfikacji tak jak klasyczne umowy międzynarodowe.

Resort przyznał, że ciągle nie ma co liczyć na podpisanie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Brazylią i to pomimo zgłaszanej przez Polskę chęci rozpoczęcia negocjacji. Kraj ten prowadzi politykę niezawierania takich porozumień – poinformowała rzecznik MF Wiesława Dróżdż.

Z rajami

W najbliższym czasie ministerstwo nie planuje zawierania kolejnych porozumień o wymianie informacji podatkowych z rajami podatkowymi (do tej pory Polska podpisała 14 takich dokumentów).

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania - nowelizacja Ordynacji podatkowej

Powodem jest to, że wiele z tych jurysdykcji albo już przystąpiło, albo planuje przystąpić do Wielostronnej Konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych. Ta zaś przewiduje nawet szerszy zakres wymiany informacji niż takie umowy. Z tego też powodu resort chce wykreślić sześć rajów podatkowych z listy krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie PIT i CIT. Wynika to z opublikowanego w połowie lutego projektu nowelizacji stosownego rozporządzenia.


Wyłączenie z progresją

REKLAMA

W ostatnim czasie rząd renegocjował już m.in. umowy: ze Słowacją, Cyprem, Luksemburgiem, Singapurem, Bośnią i Hercegowiną. Nie zmieniono w nich jednak podstawowej metody unikania podwójnego opodatkowania – zostało wyłączenie z progresją.

W tym kierunku znowelizowano natomiast porozumienia z krajami, w których pracuje wielu naszych rodaków, tzn. z Islandią (nowelizacja obowiązuje od 1 stycznia 2014 r.) i Belgią (protokół z 14 kwietnia 2014 r.).

Zmiany w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania

Jeszcze w 2013 r. podpisano nową umowę z USA, ale nadal nie jest ona ratyfikowana przez tamtejszy rząd. Rada ministrów chce też renegocjować porozumienie z Rosją.

Metoda odliczenia

Przewidziana w umowach z tymi krajami metoda proporcjonalnego odliczenia polega na tym, że podatek zapłacony od zagranicznego dochodu jest zaliczany na poczet daniny należnej w Polsce, obliczonej od całości dochodów w takiej proporcji, w jakiej dochód ze źródeł zagranicznych pozostaje w stosunku do całości dochodu podatnika. W praktyce nie chroni to do końca przed podwójnym opodatkowaniem, bo Polak musi zawsze rozliczyć się z zagranicznego dochodu w naszym kraju, choćby nawet nie zarobił tu ani złotówki.

– Łatwo więc wyobrazić sobie sytuację, w której polski pracownik zarabia w kraju, gdzie np. obowiązuje bardzo wysoka kwota wolna od podatku i w praktyce nie płaci tam daniny. Jednocześnie takie dochody są także opodatkowane w Polsce. Na dodatek podatnik będzie musiał rozliczać się według wyższej stawki (18 lub 32 proc.) – tłumaczy Monika Marta Dziedzic, partner w MDDP. W takiej sytuacji podatnik nie będzie mógł też odliczyć zagranicznej daniny, bo jej w ogóle nie musiał zapłacić.

– W rezultacie, przy metodzie odliczenia proporcjonalnego, może się okazać, że podatnik będzie musiał dopłacić polskiemu fiskusowi duże kwoty podatku – dodaje ekspertka MDDP.

Aby zrekompensować podatnikom tę niedogodność, polski ustawodawca wprowadził ulgę abolicyjną, na podstawie art. 27g ustawy o PIT. Pozwala ona odliczyć od podatku różnicę między daniną obliczoną przy zastosowaniu metody odliczenia proporcjonalnego a tą, która wynikałaby z metody wyłączenia z progresją.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dzięki uldze sytuacja takich podatników zostaje zrównana z sytuacją osób osiągających dochody w państwach, z którymi Polska umówiła się na metodę wyłączenia z progresją.


Tylko za granicą

– Przy metodzie wyłączenia z progresją podatnikowi nie powinna grozić dopłata daniny – wyjaśnia Joanna Narkiewicz-Tarłowska, doradca podatkowy w PwC. Dochody z zagranicy mogą mieć jedynie wpływ na wysokość stawki, która będzie miała zastosowanie do opodatkowania dochodów krajowych. Zdaniem ekspertki taki sposób rozliczeń jest dla podatników korzystniejszy, nawet mimo wprowadzenia ulgi abolicyjnej.

Dodatkowa korzyść to fakt, że przy metodzie wyłączenia z progresją w ogóle nie powstanie obowiązek rozliczenia z polskim fiskusem, jeśli podatnik nie osiągnął w naszym kraju żadnych dochodów.

Docelowo taki sposób rozliczeń większości dochodów obowiązywać ma we wszystkich umowach podpisanych przez Polskę.

Powinno być więcej umów

infoRgrafika

Agata Oktawiec dyrektor w dziale prawno-podatkowym PwC

Polityka resortu finansów w sprawie podpisywania nowych umów może się wydawać niespójna. Priorytetem nie tyle powinny być renegocjacje dzisiejszych porozumień, ile zawieranie nowych – z krajami Afryki oraz Ameryki Płd. Wbrew informacjom MF o tym, że Brazylia nie podpisuje umów o unikaniu opodatkowania, tamtejszy rząd podpisał wiele umów z krajami europejskimi, takimi jak np. Holandia bądź Słowacja. Warto też negocjować porozumienia z innymi większymi krajami tamtego obszaru jak Argentyna czy Urugwaj. Do tej pory niewiele umów podpisano także z krajami Afryki . Takie porozumienia zwiększył y by szansę polskich przedsiębiorców na skuteczną konkurencję na tamtejszych rynkach.

Podróże służbowe pracowników - rozliczenie posiłków i noclegów w PIT

Trzeba pomóc przedsiębiorcom

infoRgrafika

Józef Banach radca prawny w In Corpore Banach Szczepanik Partnerzy

Polityka traktatowa MF powinna być spójna i skuteczna. Nie może się ograniczać do „zaciskania pętli” przez np. rozszerzanie możliwości pozyskiwania danych o dochodach rezydentów. Jednym z głównych celów MF przy negocjowaniu nowych umów powinno być budowanie fundamentów prawnych umożliwiających skuteczne i efektywne działanie polskim przedsiębiorcom. Jednakże Polska przed zawarciem każdego kolejnego porozumienia musi dokonywać szczegółowej analizy jego skutków gospodarczych. Nie zawsze bowiem takie umowy muszą być w interesie państwa polskiego.

infoRgrafika

Mariusz Szulc

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA