REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować sprzedaż akcji pracowniczych - PITy 2007

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.

REKLAMA

REKLAMA

Żona w 1999 r. nabyła akcje pracownicze banku na preferencyjnych zasadach. Od różnicy pomiędzy ceną emisyjną a ceną nabycia zapłaciła podatek w wysokości 19%. W ubiegłym roku akcje zostały sprzedane. Czy osiągnięty przychód podlegał opodatkowaniu? Jeśli tak, to co jest w takim przypadku kosztem? Czy mogą nim być: cena nabycia, opłaty biura maklerskiego, zapłacony poprzednio podatek? Urząd skarbowy twierdzi, że przychód należy opodatkować tak jak w przypadku sprzedaży akcji nabytych po 1 stycznia 2004 r.


REKLAMA

ODPOWIEDŹ

Dochody ze sprzedaży akcji pracowniczych trzeba opodatkować stawką 19% i wykazać w deklaracji PIT-38. Kosztami uzyskania przychodu będzie wartość akcji z dnia zakupu, stanowiąca sumę kwoty dofinansowania i kwoty poniesionej na ich zakup oraz koszty ogólne związane z obsługą transakcji.

REKLAMA


Na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) przepisów ustawy o podatku dochodowym nie stosuje się do opodatkowania dochodów uzyskanych po 31 grudnia 2003 r. m.in. z:

- odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi - pod warunkiem że papiery te zostały nabyte przed 1 stycznia 2004 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak wynika z przytoczonego przepisu, aby sprzedaż akcji korzystała ze zwolnienia, konieczne jest, by akcje były nabyte na podstawie oferty publicznej oraz dopuszczenie ich do obrotu publicznego.

WAŻNE!

Aby sprzedaż akcji korzystała ze zwolnienia, konieczne jest, by akcje były nabyte na podstawie oferty publicznej oraz dopuszczenie ich do obrotu publicznego.


W opisywanym przypadku warunek ten nie jest spełniony, co zdaniem organów podatkowych bezwzględnie wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnienia. Przykładowo w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach z 17 lipca 2007 r., nr PD1-4151-61/07, możemy przeczytać:

(...) prawo nabycia przedmiotowych akcji przysługiwało wyłącznie pracownikom i osobom fizycznym wchodzącym w skład władz spółek należących do Grupy Kapitałowej „P.”.

W związku z powyższym brak jest podstaw do przyjęcia, że akcje sprzedane przez Podatnika nabyte zostały na podstawie oferty publicznej.

REKLAMA

W konsekwencji uznać należy, że dochód ze sprzedaży imiennych pracowniczych akcji, uzyskany przez pana Zdzisława Z. w 2006 r., nie korzysta ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (...).


Tak więc urząd skarbowy ma rację, stwierdzając konieczność opodatkowania przychodu ze sprzedaży akcji. Potwierdzenie takiego stanowiska można znaleźć również w innych interpretacjach organów podatkowych (zob. pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce z 2 sierpnia 2005 r., sygn. SD/415-37/05).


W związku z tym, że Czytelniczka nabyła akcje po preferencyjnej cenie, to uzyskała przychód. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest bowiem różnica pomiędzy wartością tych świadczeń a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (w tym przypadku różnica pomiędzy ceną emisyjną akcji a ceną nabycia).

WAŻNE!

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (w tym przypadku różnica pomiędzy ceną emisyjną akcji a ceną nabycia).


Od tego przychodu (dofinansowania) zakład pracy odprowadził podatek, co oznacza, że w przypadku sprzedaży tych akcji kosztem uzyskania przychodu będzie ich wartość z dnia zakupu, stanowiąca sumę kwoty dofinansowania oraz kwoty poniesionej na ich zakup. Wynika to z art. 22 ust. 1d updof. Na jego podstawie: W przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia jest wartość przychodu powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnie rzeczy lub praw albo innych świadczeń.

PRZYKŁAD

Pracownik spółki akcyjnej X nabył po preferencyjnej cenie akcje spółki. Spółka, pokrywając za pracownika różnicę między ceną rynkową a poniesioną przez niego odpłatnością, potraktowała różnicę jako przychód pracownika ze stosunku pracy. Pracodawca (płatnik) pobrał należną zaliczkę na podatek dochodowy.

Jedna akcja kosztowała 20 zł, pracodawca pokrywał 15 zł.

W przypadku sprzedaży akcji kosztem uzyskania przychodów będzie wartość określonego przychodu, od którego pracodawca pobrał podatek (15 zł), powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych świadczeń (5 zł). W przedmiotowej sprawie będzie to iloczyn kwoty 20 zł (5 zł - wydatek na nabycie akcji poniesiony przez pracowników + 15 zł - wartość przychodu z tytułu dopłaty spółki) i ilości sprzedawanych akcji.


Przypomnijmy, że dochodów uzyskanych ze sprzedaży akcji nie łączy się z innymi dochodami, np. z dochodem z pracy.


Na Pana żonie ciąży również obowiązek złożenia zeznania na formularzu PIT-38. Przychodem będzie kwota należna ze sprzedaży akcji. Należy pamiętać, że przychód powstaje również wtedy, gdy nabywca akcji nie uiściłby ceny. Kosztami uzyskania przychodu będzie wartość akcji z dnia zakupu, stanowiąca sumę kwoty dofinansowania i kwoty poniesionej na ich zakup, oraz koszty ogólne związane z obsługą transakcji.

• art. 17 ust. 1 pkt 6, art. 22 ust. 1d, art. 30b, art. 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA