REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 30 kwietnia możesz skorzystać z ulgi meldunkowej - PITy 2007

pity 2007
pity 2007
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli sprzedałeś w 2007 roku dom lub mieszkanie i nie złożyłeś oświadczenia o posiadanym prawie do ulgi meldunkowej – możesz to jeszcze zrobić do 30 kwietnia 2008 r..

Jak wiadomo, od 1 stycznia 2007 r. obowiązują nowe zasady opodatkowania zysków ze sprzedaży nieruchomości (dotyczy też spółdzielczych praw do domu lub lokalu).

Od dochodu ze sprzedaży nieruchomości płaci się podatek w wysokości 19% dochodu. Zasady te dotyczą wyłącznie sprzedaży nieruchomości nabytych od dnia 1 stycznia 2007 r. oraz sprzedaży nieruchomości wybudowanych (oddanych do użytkowania) od dnia 1 stycznia 2007 r..

Co do zasady podatku nie musimy płacić, gdy sprzedamy wymienione powyżej nieruchomości bądź prawa po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie. Ta zasada dotyczy jednak wyłącznie sprzedaży poza działalnością gospodarczą.

Jeżeli chcemy sprzedać np. mieszkanie lub dom (nabyte po 1 stycznia 2007 r.) wcześniej niż po 5 latach i uniknąć zapłaty podatku, musimy skorzystać z tzw. ulgi meldunkowej

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Już nie ma wątpliwości, że każdy okres 12 miesięcy zameldowania w danym lokalu uprawnia sprzedającego do niezapłacenia podatku. Ta sporna kwestia została w końcu zinterpretowana przez Ministra Finansów zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych.


19 lutego 2008 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie "ulgi meldunkowej" (nr DD2/033/0557/SKT/07/1682).


Minister uznał, że do 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnika na pobyt stały wlicza się okres zameldowania zarówno przed 1 stycznia 2007 r., jak i przed datą nabycia nieruchomości lub prawa.

REKLAMA

Zdaniem organów podatkowych ulga meldunkowa nie dotyczy gruntów ani udziałów w gruntach, które przecież z reguły są sprzedawane łącznie z domem lub mieszkaniem stanowiącymi odrębne nieruchomości (inaczej jest przy lokalach spółdzielczych, bo nie są to nieruchomości a prawa).


Aby skorzystać z ulgi meldunkowej trzeba złożyć do urzędu skarbowego stosowne oświadczenie. Normalnie jest na to 14 dni od daty sprzedaży ale teraz, z uwagi na dotychczasowe rozbieżności interpretacyjne, Minister Finansów przedłużył ten termin do 30 kwietnia 2008 r. (w odniesieniu do dochodów uzyskanych w 2007 r.).

Osoby, które uzyskały lub uzyskają dochody ze sprzedaży nieruchomości w 2008 r., mają czas na złożenie oświadczenia do 30 kwietnia 2009 r.

Warszawa, dnia 21 kwietnia 2008r.

Jan Kowalski

00-001 Warszawa

ul. Alternatywna 111

NIP: 111-111-11-11

Naczelnik Urzędu Skarbowego

Warszawa-Śródmieście

ul. Lindleya

Oświadczenie


Ja niżej podpisany oświadczam, że jestem uprawniony do skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej w podatku dochodowym.


W dniu 11 października 2007 r. sprzedałem mieszkanie położone w Warszawie przy ul. ............. nr .... m. ...., które nabyłem w dniu 5 stycznia 2007 r.. Byłem zameldowany w tym mieszkaniu od 20 stycznia 2005 r. do 10 październka 2007 r.. Do niniejszego oświadczenia załączam zaświadczenie z urzędu gminy o moim zameldowaniu pod ww. adresem w tym okresie.


W związku z powyższym dochód jaki uzyskałem ze sprzedaży tego mieszkania podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 126 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami).


Jan Kowalski ______________________


Oświadczenie należy złożyć w ciągu 14 dni od daty zbycia (daty aktu notarialnego) Naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika. Jednak na podstawie rozporządzenia z 2 kwietnia 2008 r. Minister Finansów przedłużyłdo 30 kwietnia 2008 r. (w odniesieniu do dochodów uzyskanych w 2007 r.) termin do złożenia urzędowi skarbowemu oświadczenia o posiadaniu uprawnień do skorzystaniu z ulgi meldunkowej. Osoby, które uzyskały lub uzyskają dochody ze sprzedaży nieruchomości w 2008 r., mają czas na złożenie oświadczenia do 30 kwietnia 2009 r.

Jeżeli już ktoś pośpieszył się i złożył PITa za 2007 r., w którym wykazał podatek ze sprzedaży nieruchomości i ten podatek zapłacił, powinien zdążyć ze złożeniem korekty PITa i oświadczenia o skorzystaniu z ulgi meldunkowej do 30 kwietnia 2008 r.. Wtedy urząd skarbowy powinien oddać nadpłacony podatek.

Do korekty PITa trzeba dołączyć osobne pismo uzasadniające przyczyny korekty. W przypadku gdy podatek został już urzędowi zapłacony trzeba jeszcze sporządzić wniosek o stwierdzenie i zwrot nadpłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warszawa, dnia 21 kwietnia 2008r.

Jan Kowalski

00-001 Warszawa

ul. Alternatywna 111

NIP: 111-111-11-11

Naczelnik Urzędu Skarbowego

Warszawa-Śródmieście

ul. Lindleya

UZASADNIENIE PRZYCZYN KOREKTY ZEZNANIA ROCZNEGO


W dniu 11 października 2007 r. sprzedałem mieszkanie położone w Warszawie przy ul. ............. nr .... m. ...., które nabyłem w dniu 5 stycznia 2007 r.. Byłem zameldowany w tym mieszkaniu od 20 stycznia 2005 r. do 10 październka 2007 r.. Według aktualnej interpretacji ogólnej Ministra Finansów w sprawie "ulgi meldunkowej" z 19 lutego 2008 r. (nr DD2/033/0557/SKT/07/1682) jestem uprawniony do skorzystania z tej ulgi.

Jednak w październiku 2007 r. interpretacje organów podatkowych, w tym i tutejszego urzędu były odmienne. Urzędnicy US W-wa - Śródmieście twierdzili, że nie liczy mi się okres zameldowania sprzed 1 stycznia 2007 r. - więc z tego względu nie mogłem ich zdaniem skorzystać z ulgi. Tak też twierdziły organy podatkowe w oficjalnych interpretacjach podatkowych.

Zasugerowawszy się tymi wyjaśnieniami i interpretacjami nie złożyłem w październiku 2007 r. oświadczenia o przysługiwaniu mi praw do ulgi meldunkowej w wymaganym 14-dniowym terminie. 10 stycznia 2008 r. złożyłem zeznanie podatkowe (PIT-36), w którym wykazałem podatek od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania w kwocie 15 400,- zł i tego dnia podatek zapłaciłem w kasie urzędu.


Obecnie składam korektę zeznania PIT-36 za 2007 rok złożonego 10 stycznia 2008 r. już bez wykazanego podatku od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania. Dochód ten podlega bowiem zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 126 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami).


Jan Kowalski ______________________

Warszawa, dnia 21 kwietnia 2008r.

Jan Kowalski

00-001 Warszawa

ul. Alternatywna 111

NIP: 111-111-11-11

Naczelnik Urzędu Skarbowego

Warszawa-Śródmieście

ul. Lindleya

WNIOSEK O STWIERDZENIE I ZWROT NADPłATY PODATKU


Wnoszę niniejszym o stwierdzenie i zwrot nadpłaty podatku dochodowego w kwocie 15 400,- zł uiszczonej w kasie tutejszego urzędu w dniu 10 stycznia 2008 r.


Uzasadnienie


W dniu 11 października 2007 r. sprzedałem mieszkanie położone w Warszawie przy ul. ............. nr .... m. ...., które nabyłem w dniu 5 stycznia 2007 r.. Byłem zameldowany w tym mieszkaniu od 20 stycznia 2005 r. do 10 październka 2007 r.. Według aktualnej interpretacji ogólnej Ministra Finansów w sprawie "ulgi meldunkowej" z 19 lutego 2008 r. (nr DD2/033/0557/SKT/07/1682) jestem uprawniony do skorzystania z tej ulgi.

Jednak w październiku 2007 r. interpretacje organów podatkowych, w tym i tutejszego urzędu były odmienne. Urzędnicy US W-wa - Śródmieście twierdzili, że nie liczy mi się okres zameldowania sprzed 1 stycznia 2007 r. - więc z tego względu nie mogłem ich zdaniem skorzystać z ulgi. Tak też twierdziły organy podatkowe w oficjalnych interpretacjach podatkowych.

Zasugerowawszy się tymi wyjaśnieniami i interpretacjami nie złożyłem w październiku 2007 r. oświadczenia o przysługiwaniu mi praw do ulgi meldunkowej w wymaganym 14-dniowym terminie. 10 stycznia 2008 r. złożyłem zeznanie podatkowe (PIT-36), w którym wykazałem podatek od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania w kwocie 15 400,- zł.


Obecnie wraz z niniejszym wnioskiem składam korektę zeznania PIT-36 za 2007 rok złożonego 10 stycznia 2008 r. już bez wykazanego podatku od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania. Dochód ten podlega bowiem zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 126 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami).


Jan Kowalski ______________________

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA