REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczając ulgę na dzieci uważaj na PIT/O - PIT-y 2008

Subskrybuj nas na Youtube
PIT 2008
PIT 2008
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów udzieliło wskazówek jak wypełniać załącznik PIT/O za 2008 r. odliczając ulgę na dzieci. Nie powinno się wypełniać części E ale nawet jeżeli się wypełni, to zdaniem MF podatnik nie będzie wzywany do urzędu, bo nie jest to błąd wymagający korekty.

Jak wiadomo podatnicy, którzy są uprawnieni do skorzystania z ulgi na dzieci i składają wraz z zeznaniem podatkowym za 2008 r. załącznik PIT/O.

REKLAMA

Autopromocja

Ministerstwo Finansów potwierdziło, że ci podatnicy nie mają obowiązku wypełniania części E tego druku. Informacja taka widnieje zarówno na formularzu (treść przypisu czwartego), jak i na stronie siódmej w broszurze informacyjnej do tego załącznika.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach


Zdaniem MF, nawet gdy podatnik nie zwróci uwagi na wyjaśnienia zawarte na druku PIT-O i broszurze i:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wypełni część E formularza (przeznaczoną do rozliczenia ulgi prorodzinnej na nowych obowiązujących począwszy od 2009 r., zasadach) - nie będzie wzywany do urzędu skarbowego, gdyż nie jest to błąd wymagający korekty

- zastosuje do rozliczenia za 2008 r. nowe zasady (tj. zastosuje miesięczną konstrukcję ulgi prorodzinnej) – nie straci prawa do ulgi w wysokości obowiązującej dla rozliczenia za 2008 r. Błąd ten będzie mógł naprawić poprzez złożenie korekty zeznania podatkowego. Czynności tej można dokonać w każdym czasie, aż do chwili przedawnienia zobowiązania podatkowego za dany rok.

REKLAMA


Określając wzory formularzy Minister Finansów bierze pod uwagę przede wszystkim obowiązujące przepisy podatkowe, ale również stara się aby ich konstrukcja miała charakter uniwersalny, tak aby mogły one służyć podatnikom przez kilka lat.


Ministerstwo Finansów przypomniało, że przepisy nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały uchwalone pod koniec 2008 r. i zawierały zmiany zarówno w odniesieniu do dochodów uzyskanych w 2008 r., jak i do kolejnych lat podatkowych.

REKLAMA

Z tych też względów, prace nad określeniem wzorów zeznań podatkowych za 2008 r. (i ich załączników) musiały zostać wstrzymane do czasu ogłoszenia nowych regulacji. W praktyce oznaczało to, że na opublikowanie oraz dystrybucję nowych wzorów zeznań pozostało bardzo niewiele czasu (jeden miesiąc).


Termin ukazania się nowych wzorów zeznań był bardzo ważny dla określonej grupy podatników. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na osobach niemających miejsca zamieszkania w Polsce, ciąży obowiązek złożenia zeznania podatkowego przed opuszczeniem terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, stąd osoba niebędąca rezydentem Polski, która w styczniu lub lutym opuściła terytorium Polski jest zobligowana do złożenia przed tym dniem nie tylko zeznania podatkowego za rok 2008 ale również za rok 2009.


Aby umożliwić prawidłowe rozliczenie dochodów uzyskanych za 2009 r. należało również, w trybie pilnym, opracować kolejne wzory zeznań podatkowych dotyczące rozliczenia dochodów za 2009 r.


Biorąc powyższe pod uwagę zdecydowano się na określenie takiej konstrukcji zeznań podatkowych i ich załączników, które umożliwiałyby prawidłowe obliczenie zobowiązania podatkowego za rok 2008 jak i kolejne (uwzględniające zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy).


Resort finansów ocenił, że tego rodzaju rozwiązanie będzie korzystne, bowiem pozwala na:
- efektywne wykorzystanie nakładu formularzy podatkowych wydrukowanych w ramach akcji rozliczeniowej „PIT 2008” (mogą być wykorzystane do rozliczenia dochodów za 2009, i to zarówno w trakcie tego roku podatkowego jak i po jego zakończeniu),
- wywiązanie się podatników rozliczających swoje dochody w trakcie 2009 r. (i za ten rok) z ciążących na nich obowiązków związanych z podaniem danych identyfikacyjnych dziecka, z tytułu którego korzystają z ulgi, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. ulga na dzieci, której nowy kształt nadała wspomniana wyżej nowelizacja),
- zapoznanie się podatników z nowymi wymogami w zakresie korzystania z ulgi na dzieci z odpowiednio dużym wyprzedzeniem.

Wydaje się jednak, że taka „zapobiegliwość” Ministerstwa Finansów, była przesadna i może sprawić kłopoty sporej grupie podatników rozliczających najpopularniejszą ulgę podatkową – ulgę prorodzinną.


Oprac. Paweł Huczko

Źródło: www.mf.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA