REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustanowić pełnomocnika do podpisania PIT za podatnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Jak ustanowić pełnomocnika by mógł podpisać za nas PIT
Jak ustanowić pełnomocnika by mógł podpisać za nas PIT

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli nie możemy sami podpisać zeznania podatkowego wyręczmy się pełnomocnikiem.

Przed 1 stycznia 2007 r. istniały wątpliwości, czy pełnomocnik może podpisać deklarację podatkową (w tym zeznanie roczne). Większa część organów podatkowych uważała, że jest to niemożliwe, gdyż złożenie np. PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-36L to rodzaj oświadczenia wiedzy o stanie rozliczeń podatkowych podatnika zagrożony w przypadku jego wadliwości nawet karą. Oświadczenie o takiej randze powinna więc składać osoba, która zagrożona jest odpowiedzialnością za wszelkie skutki takiego oświadczenia. Tak było w przeszłości.

REKLAMA

REKLAMA


Obecnie nie ma żadnych wątpliwości, że na PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-36L nie muszą figurować podpisy podatnika lub podatników (w przypadku wspólnego rozliczenia małżonków). Może je zastąpić podpis pełnomocnika. Tą możliwość dał art. 80a § 1 Ordynacji podatkowej. Na tej podstawie, jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta.


Niezbędne jest jednak zachowanie odpowiedniej procedury. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy.

Dodatkowo w przypadku podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania tej deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie osoby, które są zobowiązane do podpisania deklaracji. Tak więc małżonkowie planujący wspólne rozliczenie za 2008 r. muszą wspólnie udzielić pełnomocnictwa wybranej osobie. W pozostałym zakresie do pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji stosuje się obowiązujące przed 2007 r. jak i teraz przepisy o pełnomocnictwie w postępowaniu podatkowym.

REKLAMA


Z zastrzeżeniem że jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika z obowiązku podpisania deklaracji. Należy jednak pamiętać, że podatnik poniesie wszystkie konsekwencje wadliwego sporządzenia przez pełnomocnika zeznania np. PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-36L w tym złożenia go po 30 kwietnia 2008 r. .

W przypadku wykrycia przez podatnika wad w deklaracji powinien on jak najszybciej złożyć korektę wadliwej deklaracji. Zazwyczaj popełnienie błędu w rozliczeniach z fiskusem zagrożone jest sankcjami karnymi. Od tego ryzyka uwalnia tzw. czynny żal. Jednak w przypadku prawidłowej i kompletnej korekty deklaracji nie ma potrzeby go składać.

Wynika to wprost z art. 16a Kodeksu karnego skarbowego, zgodnie z którym podatnik nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, jeżeli złożył korektę deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty i w całości uiścił podatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Pełnomocnictwo do podpisania zeznania rocznego będzie prawdopodobnie często udzielane członkom najbliższej rodziny przez Polaków obecnie pracujące za granicą i tam przebywających, które muszą rozliczać swoje podatki w Polsce. Dla tych osób możliwość złożenia zeznania rocznego za pośrednictwem pełnomocnika jest dużym ułatwieniem.

Kraków 15 marca 2009 r.,

Anna Kowalska, zam. Kraków ul. Boczna 1/1

NIP: 111-111-11-11

Jan Kowalski, zam. Kraków ul. Boczna 1/1

NIP: 222-222-22-22

Do:

Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście


Na podstawie art. 80a Ordynacji podatkowej zawiadamiamy niniejszym o udzieleniu przez nas pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji, które jesteśmy zobowiązani składać jako podatnicy. Pełnomocnictwo zostało udzielone Pani Ewelinie Kwiatek zamieszkałej w …….. przy ul. ……….., legitymującej się dowodem osobistym nr ……….. oraz posiadającej NIP …………

Anna Kowalska, Jan Kowalski

Załącznik: Treść pełnomocnictwa:


Kraków 14 marca 2008 r.


Pełnomocnictwo do podpisywania PIT-37


My niżej podpisani udzielamy niniejszym pełnomocnictwa Pani ….. Ewelinie Kwiatek zamieszkałej w …….. przy ul. ……….., legitymującej się dowodem osobistym nr ……….. oraz posiadającej NIP ………… do złożenia i podpisania w naszym imieniu zeznania PIT-37 w odniesieniu do naszych dochodów za rok 2007.

Anna Kowalska, Jan Kowalski


Tomasz Król

ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA