REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustanowić pełnomocnika do podpisania PIT za podatnika

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Jak ustanowić pełnomocnika by mógł podpisać za nas PIT
Jak ustanowić pełnomocnika by mógł podpisać za nas PIT

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli nie możemy sami podpisać zeznania podatkowego wyręczmy się pełnomocnikiem.

Przed 1 stycznia 2007 r. istniały wątpliwości, czy pełnomocnik może podpisać deklarację podatkową (w tym zeznanie roczne). Większa część organów podatkowych uważała, że jest to niemożliwe, gdyż złożenie np. PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-36L to rodzaj oświadczenia wiedzy o stanie rozliczeń podatkowych podatnika zagrożony w przypadku jego wadliwości nawet karą. Oświadczenie o takiej randze powinna więc składać osoba, która zagrożona jest odpowiedzialnością za wszelkie skutki takiego oświadczenia. Tak było w przeszłości.

REKLAMA

REKLAMA


Obecnie nie ma żadnych wątpliwości, że na PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-36L nie muszą figurować podpisy podatnika lub podatników (w przypadku wspólnego rozliczenia małżonków). Może je zastąpić podpis pełnomocnika. Tą możliwość dał art. 80a § 1 Ordynacji podatkowej. Na tej podstawie, jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta.


Niezbędne jest jednak zachowanie odpowiedniej procedury. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy.

Dodatkowo w przypadku podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania tej deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie osoby, które są zobowiązane do podpisania deklaracji. Tak więc małżonkowie planujący wspólne rozliczenie za 2008 r. muszą wspólnie udzielić pełnomocnictwa wybranej osobie. W pozostałym zakresie do pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji stosuje się obowiązujące przed 2007 r. jak i teraz przepisy o pełnomocnictwie w postępowaniu podatkowym.

REKLAMA


Z zastrzeżeniem że jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika z obowiązku podpisania deklaracji. Należy jednak pamiętać, że podatnik poniesie wszystkie konsekwencje wadliwego sporządzenia przez pełnomocnika zeznania np. PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-36L w tym złożenia go po 30 kwietnia 2008 r. .

W przypadku wykrycia przez podatnika wad w deklaracji powinien on jak najszybciej złożyć korektę wadliwej deklaracji. Zazwyczaj popełnienie błędu w rozliczeniach z fiskusem zagrożone jest sankcjami karnymi. Od tego ryzyka uwalnia tzw. czynny żal. Jednak w przypadku prawidłowej i kompletnej korekty deklaracji nie ma potrzeby go składać.

Wynika to wprost z art. 16a Kodeksu karnego skarbowego, zgodnie z którym podatnik nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, jeżeli złożył korektę deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty i w całości uiścił podatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Pełnomocnictwo do podpisania zeznania rocznego będzie prawdopodobnie często udzielane członkom najbliższej rodziny przez Polaków obecnie pracujące za granicą i tam przebywających, które muszą rozliczać swoje podatki w Polsce. Dla tych osób możliwość złożenia zeznania rocznego za pośrednictwem pełnomocnika jest dużym ułatwieniem.

Kraków 15 marca 2009 r.,

Anna Kowalska, zam. Kraków ul. Boczna 1/1

NIP: 111-111-11-11

Jan Kowalski, zam. Kraków ul. Boczna 1/1

NIP: 222-222-22-22

Do:

Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście


Na podstawie art. 80a Ordynacji podatkowej zawiadamiamy niniejszym o udzieleniu przez nas pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji, które jesteśmy zobowiązani składać jako podatnicy. Pełnomocnictwo zostało udzielone Pani Ewelinie Kwiatek zamieszkałej w …….. przy ul. ……….., legitymującej się dowodem osobistym nr ……….. oraz posiadającej NIP …………

Anna Kowalska, Jan Kowalski

Załącznik: Treść pełnomocnictwa:


Kraków 14 marca 2008 r.


Pełnomocnictwo do podpisywania PIT-37


My niżej podpisani udzielamy niniejszym pełnomocnictwa Pani ….. Ewelinie Kwiatek zamieszkałej w …….. przy ul. ……….., legitymującej się dowodem osobistym nr ……….. oraz posiadającej NIP ………… do złożenia i podpisania w naszym imieniu zeznania PIT-37 w odniesieniu do naszych dochodów za rok 2007.

Anna Kowalska, Jan Kowalski


Tomasz Król

ekspert podatkowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA