REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować dochody Polaka pracującego w Irlandii.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Opodatkowanie dochodów uzyskanych przez Polaka pracującego w Irlandii zależy od tego gdzie znajduje się jego miejsce zamieszkania rozumiane jako centrum interesów życiowych

Interpretacja Ministra Finansów odnośnie opodatkowania obywatela polskiego pracującego w Irlandii:

REKLAMA

"1. Prawidłowe jest stanowisko Podatniczki, zgodnie z którym w okresie pobytu w Irlandii jej miejsce zamieszkania dla celów podatkowych znajdować się będzie w tym państwie

Podatniczka przeniesie bowiem centrum swoich interesów życiowych, gdyż z Irlandią łączyć ją będą ścisłe powiązania osobiste (w Polsce nie pozostawi najbliższej rodziny) oraz gospodarcze (w tym państwie będzie na co dzień mieszkać i osiągać dochód z pracy na rzecz irlandzkiego pracodawcy, który stanowić będzie jej główne źródło utrzymania).

Od dnia wyjazdu do Irlandii, w Polsce Podatniczka będzie podlegać ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium RP na zasadach określonych w art. 3 ust. 2a updof z uwzględnieniem postanowień polsko-irlandzkiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.


2. Dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Irlandii z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Irlandii podlega opodatkowaniu wyłącznie w tym państwie.

3. Dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Irlandii z tytułu najmu nieruchomości położnej na terytorium Polski podlega opodatkowaniu w Polsce na zasadach określonych w polskim prawie podatkowym. Jednakże, dochód ten podlega również opodatkowaniu w państwie rezydencji, tj. w Irlandii, przy czym w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 24 ust. 2 pkt a) umowy (tzw. metoda proporcjonalnego odliczenia).

4. Zyski z tytułu całkowitego przeniesienia praw autorskich podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie miejsca zamieszkania osoby osiągającej dochód (w państwie rezydencji).

5. Dochód z tytułu należności licencyjnych powstających w Polsce wypłacanych na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Irlandii podlega opodatkowaniu w Polsce w wysokości 10 procent kwoty brutto należności licencyjnych. Dochód ten podlega również opodatkowaniu w państwie rezydencji, tj. w Irlandii, przy czym w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 24 ust. 2 pkt a) umowy (tzw. metoda proporcjonalnego odliczenia).

6. Dochód z tytułu odsetek powstających w Polsce (np. wypłacanych w związku z jednostkami uczestnictwa posiadanymi w polskich funduszach inwestycyjnych) wypłacanych na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Irlandii podlega opodatkowaniu w Polsce w wysokości 10 procent kwoty brutto odsetek. Dochód ten podlega również opodatkowaniu w państwie rezydencji, tj. w Irlandii, przy czym w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 24 ust. 2 pkt a) umowy (tzw. metoda proporcjonalnego odliczenia).

7. Dochód z tytułu odsetek wypłacanych w Irlandii w związku z posiadanymi jednostkami uczestnictwa w irlandzkich funduszach inwestycyjnych nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

8. Zyski z tytułu sprzedaży jednostek uczestnictwa w polskich funduszachinwestycyjnych podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie miejsca zamieszkania osoby osiągającej dochód (w państwie rezydencji).

9. Dochód z tytułu sprzedaży jednostek uczestnictwa w irlandzkich funduszach inwestycyjnych nie podlega opodatkowaniu w Polsce."

KOMENTARZ EKSPERTA
Minister Finansów prawidłowo omówił zasady opodatkowania dochodów, uzyskiwanych z różnych źródeł przez obywatela polskiego, mającego miejsce zamieszkania w Irlandii.

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Regulacja ta ma zastosowanie z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Umowa taka została zwarta z Irlandią dnia 13 listopada 1995 r. (Dz.U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129).
Zgodnie z nią określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania. Warto zwrócić uwagę na fakt, że od dnia 1 stycznia 2007 r. ustawodawca definiuje „miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej” w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 3 ust. 1a updof).

Jeżeli podatnik podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, to dochody z pracy (pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia) osiągane w Irlandii oraz dochody z tytułu odsetek wypłacanych w Irlandii w związku z posiadanymi jednostkami uczestnictwa w irlandzkich funduszach inwestycyjnych podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Irlandii.

Inaczej wygląda opodatkowanie dochodów z najmu nieruchomości, należności licencyjnych oraz odsetek z tytułu uczestnictwa w polskich funduszach inwestycyjnych, gdyż są one opodatkowane w Polsce oraz w Irlandii (przy czym w Irlandii w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu stosuje się metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 24 ust. 2 pkt a w/w umowy).

Jest to tak zwana metoda proporcjonalnego odliczenia, która oznacza, że podatek zapłacony w Polsce podlega odliczeniu od podatku irlandzkiego obliczonego od dochodów uzyskanych tam w roku podatkowym. Odliczenie to, możliwe jest tylko do wysokości podatku przypadającego proporcjonalnie na dochód uzyskany w Irlandii.

Analogiczna interpretacja Ministra Finansów, dotycząca opodatkowania dochodów z pracy zawarta jest w postanowieniu (sygnatura DD4-033-01887/ZKK/06/AP8066) z dnia 23 kwietnia 2007 r..

Interpretację skomentował
Leszek Syguła
ekspert podatkowy, prawnik,
doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu




STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatniczka zamierza wyjechać na pobyt czasowy do Irlandii na okres ok. 3-4 lat. W tym czasie Podatniczka będzie mieszkać w Irlandii i pracować w charakterze architekta na podstawie umowy o pracę lub umowy o dzieło zawartej z irlandzkim pracodawcą. Główne źródło dochodów Podatniczki stanowić będzie praca świadczona w Irlandii (ok. 80% całkowitego dochodu). Ponadto, Podatniczka zaznacza, iż w okresie pobytu w Irlandii nie będzie posiadać stałej placówki na terytorium Polski w celu wykonywania w tym państwie działalności.

Podatniczka jest osobą stanu wolnego, przy czym jej narzeczony planuje również wyjazd do Irlandii. W Polsce Podatniczka jest właścicielką mieszkania kupionego w 2004 r. Ponadto, w Polsce Podatniczka podpisała również umowę przedwstępną kupna mieszkania (zakup kredytowany w 90% przez bank) oraz planuje w najbliższym czasie zakup gruntu.

W okresie pobytu w Irlandii, Podatniczka będzie uzyskiwać następujące dochody:
1. z tytułu z pracy na terytorium Irlandii;
2. z tytułu najmu mieszkania pozostawionego w Polsce;
3. z tytułu wykonywania usług projektowych na podstawie umowy o dzieło na rzecz polskich kontrahentów, w wyniku których nastąpi całkowite przeniesienie praw autorskich;
4. z tytułu tantiem wypłacanych z Polski w związku z dziełami wykonanymi w Polsce w latach 90-tych;
5. z tytułu odsetek wypłacanych w związku z posiadanymi jednostkami uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych w Polsce i w Irlandii;
6. z tytułu sprzedaży jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych w Polsce i w Irlandii.

Zdaniem Podatniczki w okresie pobytu w Irlandii, w tym państwie będzie się znajdować jej rezydencja podatkowa. W związku z tym, będzie na Podatniczce spoczywać obowiązek opodatkowania wyłącznie w Polsce tych dochodów, które uzyskuje w Polsce (tj. dochodów z najmu mieszkania, dochodów z tytułu usług na rzecz polskich kontrahentów w związku z którymi nastąpi całkowite przeniesienie praw autorskich, dochodów z tytułu tantiem oraz dochodów z tytułu odsetek wypłacanych w związku z jednostkami uczestnictwa w polskich funduszach inwestycyjnych oraz sprzedaży takich jednostek uczestnictwa). Natomiast dochody uzyskane w Irlandii, tj. dochody z tytułu pracy wykonywanej w Irlandii oraz dochody z tytułu odsetek wypłacanych w związku z jednostkami uczestnictwa w irlandzkich funduszach inwestycyjnych oraz sprzedaży takich jednostek uczestnictwa podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Irlandii.


INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA:
Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 13 listopada 1995 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129 z późn. zm.), Minister Finansów uznał stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w sprawie zasad opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Irlandii oraz dochodów z tytułu posiadania (oraz sprzedaży) jednostek uczestnictwa w irlandzkich funduszach inwestycyjnych oraz za nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

W uzasadnieniu swego postanowienia Minister Finansów stwierdził co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Artykuł 3 ust. 1a updof stanowi, iż za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast, zgodnie z art. 3 ust. 2a updof, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Stosownie do art. 3 ust. 2b updof, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Zgodnie z art. 4a updof, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b updof stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Stosownie do art. 4 ust. 1 umowy z dnia 13 listopada 1995 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, pobytu, siedzibę, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje żadnej osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie z tytułu dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie.

Z powyższego wynika, iż definicja „miejsca zamieszkania” odnosi się bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw będących Stronami umowy i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż prawidłowe jest stanowisko Podatniczki, zgodnie z którym w okresie pobytu w Irlandii jej miejsce zamieszkania dla celów podatkowych znajdować się będzie w tym państwie. Podatniczka przeniesie bowiem centrum swoich interesów życiowych, gdyż z Irlandią łączyć ją będą ścisłe powiązania osobiste (w Polsce nie pozostawi najbliższej rodziny) oraz gospodarcze (w tym państwie będzie na co dzień mieszkać i osiągać dochód z pracy na rzecz irlandzkiego pracodawcy, który stanowić będzie jej główne źródło utrzymania).

Oznacza to, iż od dnia wyjazdu do Irlandii, w Polsce Podatniczka będzie podlegać ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na zasadach określonych w art. 3 ust. 2a updof z uwzględnieniem postanowień polsko-irlandzkiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zasady opodatkowania dochodów z tytułu pracy najemnej zostały zawarte w art. 15 polsko-irlandzkiej umowy. Zgodnie z art. 15 ust. 1 tej umowy, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w umawiającym się państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim umawiającym się państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim państwie.

Oznacza to, iż dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Irlandii z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Irlandii podlega opodatkowaniu wyłącznie w tym państwie. Prawidłowe jest zatem stanowisko Podatniczki, iż dochody z pracy wykonywanej w Irlandii będą podlegały opodatkowaniu wyłącznie w tym państwie.

Opodatkowanie dochodów z tytuł najmu nieruchomości następuje zgodnie z art. 6 polsko-irlandzkiej umowy. Stosownie do art. 6 ust. 1 umowy, dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w umawiającym się państwie z majątku nieruchomego (w tym dochód z gospodarstwa rolnego i leśnego), położonego w drugim umawiającym się państwie, może być opodatkowany w tym drugim państwie. Zgodnie z art. 6 ust. 3 umowy, ww. przepis stosuje się do dochodu osiąganego z bezpośrednio użytkowania, dzierżawy, jak również każdego innego rodzaju użytkowania majątku nieruchomego oraz do dochodu z przeniesienia tytułu własności takiego majątku.

Oznacza to, iż dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Irlandii z tytułu najmu nieruchomości położnej na terytorium Polski podlega opodatkowaniu w Polsce na zasadach określonych w polskim prawie podatkowym. Jednakże, dochód ten podlega również opodatkowaniu w państwie rezydencji, tj. w Irlandii, przy czym w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 24 ust. 2 pkt a) umowy (tzw. metoda proporcjonalnego odliczenia). Nieprawidłowe jest zatem stanowisko Podatniczki, iż dochód ten może opodatkować wyłącznie w Polsce.

Dochody z tytułu całkowitego przeniesienia praw autorskich podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 13 polsko-irlandzkiej umowy. Zgodnie z art. 13 ust. 5 umowy, zyski z przeniesienia tytułu własności majątku innego niż ten, o którym mowa w poprzednich ustępach tego artykułu, podlegają opodatkowaniu tylko w tym umawiającym się państwie, w którym osoba przenosząca tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Oznacza to, iż zyski z tytułu całkowitego przeniesienia praw autorskich podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie miejsca zamieszkania osoby osiągającej dochód (w państwie rezydencji). W związku z powyższym, nieprawidłowe jest stanowisko Podatniczki, iż dochód z tytułu całkowitego przeniesienia praw autorskich do dzieła na rzecz polskiego kontrahenta podlegać będzie opodatkowaniu wyłącznie w Polsce. Zasady opodatkowania dochodów z tytułu praw autorskich (tantiem) reguluje art. 12 polsko-irlandzkiej umowy. Zgodnie z art. 12 ust. 1, należności licencyjne i opłaty za usługi techniczne powstałe w umawiającym się państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże, stosownie do art. 12 ust. 2 umowy, należności licencyjne, o których mowa w ustępie 1 tego artykułu, mogą być również opodatkowane w tym umawiającym się państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego państwa, lecz podatek wymierzony w ten sposób nie może przekroczyć 10 procent kwoty brutto należności licencyjnych.

Z powyższych przepisów wynika, iż dochód z tytułu należności licencyjnych powstających w Polsce wypłacanych na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Irlandii podlega opodatkowaniu w Polsce w wysokości 10 procent kwoty brutto należności licencyjnych. Dochód ten podlega również opodatkowaniu w państwie rezydencji, tj. w Irlandii, przy czym w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 24 ust. 2 pkt a) umowy (tzw. metoda proporcjonalnego odliczenia). Oznacza to, iż nieprawidłowe jest stanowisko Podatniczki, iż powyższy dochód może opodatkować wyłącznie w Polsce.

Zasady opodatkowania dochodów z tytułu odsetek wypłacanych w związku z jednostkami uczestnictwa posiadanymi w polskich funduszach inwestycyjnych reguluje art. 10 polsko-irlandzkiej umowy. Zgodnie z art. 10 ust. 1 umowy, odsetki, które powstają w umawiającym się państwie i wypłacane są osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim państwie.

Jednakże, stosownie do art. 10 ust. 2 umowy, odsetki takie mogą być także opodatkowane w umawiającym się państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego państwa, lecz jeżeli odbiorca jest właścicielem odsetek, podatek w ten sposób wymierzony nie może przekroczyć 10 procent kwoty brutto tych odsetek.

Z powyższych przepisów wynika, iż dochód z tytułu odsetek powstających w Polsce wypłacanych na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Irlandii podlega opodatkowaniu w Polsce w wysokości 10 procent kwoty brutto odsetek. Dochód ten podlega również opodatkowaniu w państwie rezydencji, tj. w Irlandii, przy czym w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 24 ust. 2 pkt a) umowy (tzw. metoda proporcjonalnego odliczenia). Oznacza to, iż nieprawidłowe jest stanowisko Podatniczki, iż powyższy dochód może opodatkować wyłącznie w Polsce.

Natomiast prawidłowo Podatniczka uznaje, iż dochód z tytułu odsetek wypłacanych w Irlandii w związku z posiadanymi jednostkami uczestnictwa w irlandzkich funduszach inwestycyjnych nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Dochody uzyskiwane w związku ze sprzedażą jednostek uczestnictwa podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 13 polsko-irlandzkiej umowy. Zgodnie z art. 13 ust. 5 umowy, zyski z przeniesienia tytułu własności majątku innego niż ten, o którym mowa w poprzednich ustępach tego artykułu, podlegają opodatkowaniu tylko w tym umawiającym się państwie, w którym osoba przenosząca tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Oznacza to, iż zyski z tytułu sprzedaży jednostek uczestnictwa w polskich funduszach inwestycyjnych podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie miejsca zamieszkania osoby osiągającej dochód (w państwie rezydencji). W związku z powyższym, nieprawidłowe jest stanowisko Podatniczki, iż powyższy dochód podlegać będzie opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Natomiast prawidłowo Podatniczka uznaje, iż dochód z tytułu sprzedaży jednostek uczestnictwa w irlandzkich funduszach inwestycyjnych nie podlega opodatkowaniu w Polsce.



Źródło: Interpretacja Ministra Finansów z 30 maja 2007 r., nr DD4/033-054/JG/07/106
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA