REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy duchowni płacą podatek dochodowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
duchowni podatek dochodowy
duchowni podatek dochodowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Niektórzy uważają, że księża podatków nie płacą. Czy na pewno?

Duchowni – zakres opodatkowania

Analizując opodatkowanie księży, należy rozróżnić kilka aspektów. Po pierwsze, podstawowy zakres czynności kleru. Po drugie, ich funkcjonowanie w obrocie gospodarczym, niekoniecznie w charakterze osoby duchownej.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

W uproszczeniu można stwierdzić, że przede wszystkim księża podlegają opodatkowaniu z tytułu pełnienia funkcji osoby duchownej w danej parafii. Będąc jednak dokładnym, należałoby dookreślić, że opodatkowanie wystąpi, jeśli dana osoba duchowna będzie osiągała przychody z opłat otrzymywanych w związku z pełnionymi funkcjami o charakterze duszpasterskim. W tym przypadku wystąpi opodatkowanie w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych (z drobnym wyjątkiem, o czym będzie mowa dalej).

Po drugie, osoby duchowne mogą pracować jako katecheci w szkołach, czy też jako kapelani wojskowi, szpitalni itd. W takich sytuacjach będziemy mówić (najczęściej) o stosunku pracy, z którego uzyskane dochody będą odrębne od przychodów z opłat za pełnienie funkcji o charakterze duszpasterskim. Będą więc one podlegały innemu opodatkowaniu. Może się też zdarzyć, że ksiądz będzie prowadził działalność gospodarczą (tak, jest to możliwe po uzyskaniu zgody władz kościelnych – biskupa ordynariusza). Te dochody będą także klasyfikowane do odrębnego źródła przychodów i opodatkowane na zasadach przewidzianych dla działalności gospodarczej.

Ryczałt dla księży – co to jest?

Jak wspomniano wyżej, podstawowe przychody uzyskiwane przez osoby duchowne są opodatkowane w formie zryczałtowanej (nazwijmy tę formę opodatkowania ryczałtem dla księży). W pierwszej kolejności przeanalizujmy, kto podlega opodatkowaniu. Ustawa nie wskazuje zbiorczego katalogu takich osób.

Z całokształtu przepisów można wywnioskować jednak, że będą to chociażby:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) proboszczowie (jak i inni duchowni pełniący czasowo funkcję proboszczów – np. wikariusze);

2) wikariusze;

3) rektorzy.

Opodatkowaniu będą podlegać również osoby duchowne kierujące jednostkami kościelnymi posiadającymi samodzielną administrację:

1) w wydzielonej części parafii (np. wikariaty eksponowane);

REKLAMA

2) bez wydzielonej części parafii (np. rektorzy kościoła, a więc kapłani, którym powierzono troskę o jakiś kościół, który nie jest ani parafialny, ani kapitulny, ani złączony z domem wspólnoty zakonnej lub stowarzyszenia życia wspólnego, którzy sprawują w nim święte czynności).

Podatnikami będą też osoby duchowne niepełniące funkcji proboszczów, wikariuszy i rektorów, które osiągają przychody w związku z pełnionymi funkcjami o charakterze duszpasterskim z misji, rekolekcji oraz innych posług religijnych. W tej grupie będą mieścić się więc m.in. misjonarze.

Opodatkowane są przychody z opłat za pełnienie funkcji o charakterze duszpasterskim. Co należy rozumieć pod pojęciem wspomnianych funkcji? Przepisy tego nie definiują. W praktyce przyjęto, że będą to czynności wykonywane przez duchownych działających w tym charakterze. Przykładowo będzie to odprawianie mszy świętych, udzielanie sakramentów, przeprowadzanie corocznej kolędy. Przychodem zaś będą wszelkiego rodzaju ofiary i darowizny przekazane osobie duchownej w związku z opisanymi czynnościami (czyli np. ofiary na tacę, ofiary kolędowe, opłaty za udzielenie sakramentu małżeństwa czy odprawienie mszy pogrzebowej).

Co istotne, opodatkowanie wystąpi tylko wówczas, gdy będą pełnione funkcje duszpasterskie. Oznacza to, że samo posiadanie statusu osoby duchownej nie będzie wystarczające dla opodatkowania danej osoby (więc przykładowo osoba duchowna nie zostanie opodatkowana ryczałtem dla księży jedynie dlatego, że jest proboszczem, a nie pełni jednocześnie żadnych funkcji duszpasterskich).

Dodatkowo podkreślmy, że samo spełnienie przesłanek bycia osobą duchowną i pełnienia funkcji o charakterze duszpasterskim wystarczy dla wystąpienia opodatkowania. W tym zakresie bez znaczenia pozostaje fakt, że osoba duchowna może nie uzyskiwać żadnych przychodów z tego tytułu, niezależnie od tego czy nie otrzyma opłaty za daną czynność, czy np. złoży śluby ubóstwa wiążące się z przekazywaniem całości przychodów na rzecz instytutu życia konsekrowanego (tj. zakonu). Istotne jest, że taki przychód może powstać, a stan faktyczny czy sposób dysponowania przychodem jest bez jakiegokolwiek znaczenia.

Powyższe wydaje się dość niekorzystnym rozwiązaniem – nikt nie chciałby płacić podatku od kwoty, której faktycznie nie uzyskał. Rozwiązaniem na ten problem może być możliwość rezygnacji z ryczałtu na rzecz skali podatkowej. W tym celu podatnik powinien złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem. W przypadku skali podatkowej byłby ustalany rzeczywisty dochód osiągnięty przez podatnika, wobec czego możliwe byłoby uniknięcie płacenia podatku od braku dochodu.

Duchowni – stawki ryczałtu

W przypadku księży przewidziano kwotowe stawki podatku zryczałtowanego. Wysokość podatku do zapłaty jest ustalana przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego w drodze decyzji. Przepisy przewidują wysokość stawek kwartalnych ryczałtu dla wikariuszy i proboszczów – w zależności od liczby mieszkańców parafii, w której posługę pełni dana osoba. W przypadku stawek dla wikariuszy znaczenie ma też liczba mieszkańców miejscowości, w której parafia jest zlokalizowana. Przy czym liczbę mieszkańców przyjmuje się według stanu z dnia 31 grudnia roku poprzedzającego ustalenie wysokości zobowiązania podatkowego. Co ciekawe, wysokość podatku nie jest w żaden sposób uzależniona od wysokości osiąganych przychodów. Na wysokość podatku nie ma wpływu także faktyczna liczba wiernych korzystających z posługi duszpasterza. Stawki podatku są zawarte w załącznikach nr 5 i 6 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Warto zwrócić uwagę, że przy ustalaniu wysokości podatku znaczenie ma stan faktycznie, a nie formalny. Innymi słowy, o wysokości podatku przesądzi rzeczywiście sprawowana rola, a nie przyjęta tytulatura. Doskonale obrazuje to opodatkowanie innych osób duchownych pełniących czasowo funkcję proboszcza – rola ta może przypaść wikariuszowi parafii, w której np. zmarł proboszcz. W takim przypadku wikariusz nie będzie podlegał pod stawki przewidziane dla wikariuszy właśnie, a dla… proboszczów.

Opodatkowanie duchownych – przykłady

Wariant nr 1: załóżmy, że pan X jest wikariuszem w parafii liczącej 1 583 mieszkańców na terenie miasta liczącego 4 999 mieszkańców. W takim przypadku wysokość podatku wyniesie 432 złote kwartalnie, a więc 1 728 złotych w skali roku.

Wariant nr 2: załóżmy, że pan X jest wikariuszem w parafii liczącej 1 583 mieszkańców na terenie miasta liczącego 4 999 mieszkańców. Czasowo pełni funkcję proboszcza parafii. W takim przypadku wysokość podatku wyniesie 543 złote kwartalnie, a więc 2 172 złote w skali roku.

Jak wspomniano wcześniej, osoba duchowna może zrezygnować z opodatkowania ryczałtem na rzecz skali podatkowej. W takim przypadku uzyskane przychody będą klasyfikowane do źródła przychodów z działalności wykonywanej osobiście, a dochody będą opodatkowane stawką 12% lub 32% – w zależności od ich wysokości (oczywiście w tym przypadku może też pojawić się danina solidarnościowa, jednak nie wydaje się by w praktyce takie przypadki miały miejsce).

Inne przychody duchownych

Osoby duchowne mogą uzyskiwać przychody z innych źródeł aniżeli pełnienie funkcji o charakterze duszpasterskim. Przykładowo można wskazać nauczanie religii w szkole, czy też pełnienie funkcji kapelana wojskowego bądź szpitalnego. W Takim przypadku właściwą formą opodatkowania będzie skala podatkowa, a klasyfikacja źródła przychodów będzie zależała od umowy, na podstawie której czynności te będą wykonywane (najczęściej będzie to stosunek pracy). Zastosowanie znajdą stawki podatku przewidziane dla zasad ogólnych.

Osoby duchowne mogą również prowadzić działalność gospodarczą. W tym przypadku zastosowanie będą znajdowały zasady odnoszące się do przedsiębiorców, a więc możliwość wyboru formy opodatkowania. Stawki podatku będą więc uzależnione od wybranej formy opodatkowania.

W każdym z opisanych przypadków osoby duchowne mogą korzystać z przysługujących im zwolnień, odliczeń, obniżek albo zmniejszeń – takiej możliwości przepisy prawa nie zabraniają.

Ryczałt przewidziany dla osób duchownych w związku z wykonywaniem funkcji duszpasterskich jest atrakcyjną formą opodatkowania pod względem wysokości stawek podatku. Nie jest on jednak bez wad – opodatkowaniu mogą podlegać również osoby nieuzyskujące przychodów.

W przypadku uzyskiwania przychodów niezwiązanych z wykonywaniem funkcji duszpasterskich uzyskane przychody (dochody) będą opodatkowane na zasadach przewidzianych dla wszystkich podatników (dla przeciętnego Kowalskiego). Dla wysokości opodatkowania znaczenie będzie miała klasyfikacja uzyskanych przychodów do właściwego źródła.

Natalia Majewska, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA