REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie PIT 2024. Jak rozliczyć dochody freelancera?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak rozliczyć dochody freelancera z 2023 roku?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy w tym roku fiskus rozpocznie rozliczanie rocznych zeznań podatkowych? Jak rozliczyć dochody freelancera z 2023 roku?

Kiedy można składać PIT za 2023?

REKLAMA

W 2024 roku nietypowo fiskus rozpocznie rozliczanie rocznych zeznań podatkowych za 2023 rok od 15 lutego, a nie, jak do tej pory, od 1 stycznia. Nie oznacza to jednak, że nie można było złożyć zeznań wcześniej, ale rozpatrywane będą dopiero od tego terminu. Zmianie nie ulega ostateczny termin składania zeznań tj. 30 kwietnia 2024 r., jest to wtorek. 

REKLAMA

- Należy pamiętać, aby dokonać złożenia zeznania podatkowego za każdy rok w ustawowym terminie tj. do 30 kwietnia następnego roku. Niezłożenie zeznania w tym terminie może spowodować nałożenie kary finansowej przez organ podatkowy. Po złożeniu zeznania podatkowego istnieje możliwość dokonania jego korekty - nie wywołuje to sankcji ze strony urzędu skarbowego - tłumaczy Jakub Kania, Prezes Zarządu spółki EDK Consulting Sp. z o.o. biura księgowego specjalizującego się w rozliczaniu podatków firm i osób indywidualnych.

Freelancer - jak się rozlicza? 

Coraz popularniejszy w różnych zawodach freelancing to nie forma opodatkowania, a sposób pracy - wykonywanie zleceń zwykle dla kilku lub wielu klientów. Jak freelancer rozlicza podatki? Różnie. Zazwyczaj ma do dyspozycji 3 możliwości: 

Freelancer z działalnością gospodarczą

Jeśli freelancer prowadzi działalność i wystawiał w 2023 roku faktury dla swoich klientów to rozlicza się jak przedsiębiorca, w zależności od wybranej formy opodatkowania:

  • na zeznaniu PIT-36 w przypadku opodatkowania dochodu skalą podatkową (dochody do 120 tys. zł stawka 12%, a nadwyżka ponad ten limit 32%);
  • na zeznaniu PIT-36L, w przypadku opodatkowania dochodu podatkiem liniowym (stawka 19% niezależnie od kwoty dochodu);
  • na zeznaniu PIT-28, w przypadku opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów.

Ponadto, freelancer prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną w ramach skali podatkowej może skorzystać ze wspólnego rozliczenia z małżonkiem, by uniknąć opodatkowania nadwyżki dochodów powyżej 120 tys. zł stawką 32%. Z rozliczenia z małżonkiem można skorzystać, jeśli pomiędzy małżeństwem istnieje wspólność majątkowa. W takiej sytuacji, dochody małżonków do limitu 240 tys. złotych opodatkowane będą stawką 12%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku podatku liniowego lub zryczałtowanego podatku nie ma możliwości wspólnego rozliczenia z małżonkiem. 

Freelancer bez działalności - zatrudniony na etat lub bez etatu

Freelancer, który w 2023 roku pracował na umowę zlecenie lub umowę o dzieło powinien otrzymać od wszystkich swoich klientów osobno deklarację na druku PIT-11. To ważne, aby przy wypełnianiu własnej deklaracji PIT-37 uwzględnić wszystkich klientów. Dla freelancera realizującego wiele zleceń dla wielu klientów to prawdziwe wyzwanie. 

Ważne

Nawet w przypadku nieotrzymania deklaracji PIT-11 od klienta, pracodawcy, freelancer jest zobowiązany do rozliczenia wszystkich swoich dochodów, nawet bez PIT-11 i nawet w przypadku gdy umowa nie została zgłoszona do urzędu przez pracodawcę. 

Freelancer na platformie pośrednictwa pracy

REKLAMA

Trzecia możliwość rozliczania dla freelancera to oddelegowanie spraw podatkowych do platformy dla freelancerów. Wyspecjalizowane platformy pośredniczą w umowach i transakcjach pomiędzy zleceniodawcami i freelancerami, naliczając odpowiedni podatek i wysyłając zaliczki do Urzędu Skarbowego. W takim przypadku freelancer otrzymuje tylko jeden druk PIT-11 z platformy za wszystkie zlecenia i dzieła jakie wykonał w trakcie roku podatkowego. To bardzo wygodna opcja zwłaszcza dla osób pracujących dla wielu klientów. Dodatkowo platforma wystawia faktury VAT dla zleceniodawców, a następnie rozlicza je z freelancerem, dzięki czemu firma otrzymuje fakturę, nie musi przygotowywać umów o dzieło, czy umów zlecenie, co czasami jest decydującym argumentem przy wyborze oferty. 

- Co ważne platforma rozlicza podatki freelancerów z Polski, przy zleceniach nie tylko dla firm krajowych, ale także zagranicznych z całego świata - mówi Prezes Zarządu Freelancehunt Valentyn Ziuzin. I dodaje: - Freelancerzy z innych krajów mogą korzystać z naszej platformy, ale podatek PIT muszą rozliczyć we własnym kraju.

Każdy freelancer podpisuje umowę z serwisem, pozwalającą na rozliczanie jego płatności i podatków. Korzystając z tego rozwiązania polski freelancer otrzymuje na konto już kwotę netto do swojej dyspozycji. Podatki odprowadzane są na bieżąco do fiskusa w formie zaliczek. 

Freelancer pracujący dla klientów zagranicznych

Zgodnie z danymi portalu Freelancehunt.com ponad 29% freelancerów zarejestrowanych na tej międzynarodowej platformie, wykonuje prace dla klientów z zagranicy. W takim przypadku konieczne jest wypełnienie PIT-36, a dla przychodów z zagranicy również PIT/ZG. Dodatkowo jeśli chcemy skorzystać z ulg podatkowych dołączamy PIT/O. 

Źródło: Freelancehunt.com - europejska platforma dla freelancerów i zleceniodawców działająca od 2005 r.

Zobacz także: Działalność nierejestrowana - wychodzą kolejne pułapki. Te osoby mogą mieć problem
Najwięcej wśród freelancerów zarabiają programiści. Copywriting znacznie niżej wyceniany? [RAPORT]

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA