MF: wzrost kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł to koszt 48 mld zł
REKLAMA
REKLAMA
- O ile wzrosła kwota wolna od podatku PIT w latach 2007-2015?
- Jakie były wpływy z PIT w latach 2007-2022? Ile środków w poszczególnych latach trafiło do JST: gmin, powiatów i województw?
- Jaki byłby dla budżetu państwa koszt podwyższenia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł rocznie? Ile z tego tytułu straciłyby JST?
Na stronie Sejmu pojawiła się odpowiedź na interpelację poselską w sprawie podniesienia kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgłaszający zapytanie do MF poseł Marcin Porzucek wskazał, że "podniesienie kwoty wolnej od podatku PIT w danym roku to interesujący postulat wielu środowisk politycznych. W ostatnich kilku latach kwota ta została podniesiona blisko dziesięciokrotnie". Poprosił o odpowiedzi na poniższe pytania:
1. O ile wzrosła kwota wolna od podatku PIT w latach 2007-2015?
2. Jakie były wpływy z PIT w latach 2007-2022? Ile środków w poszczególnych latach trafiło do JST: gmin, powiatów i województw?
3. Jaki byłby dla budżetu państwa koszt podwyższenia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł rocznie? Ile z tego tytułu straciłyby JST?
Odpowiedzi na pytania udzielił Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów. Oto te wyjaśnienia.
REKLAMA
O ile wzrosła kwota wolna od podatku PIT w latach 2007-2015?
Kwota wolna od podatku, czyli roczna wysokość podstawy opodatkowania wynikająca z kwoty zmniejszającej podatek określonej w skali podatkowej, od której nie jest pobierany podatek dochodowy, wynosiła w:
- 2007 r. – 3 013 zł,
- 2008 r. - 2016 r. – 3 089 zł,
- 2017 r. – 6 600 zł, przy czym w odniesieniu do dochodów rocznych przekraczających kwotę 6 600 zł kwota wolna malała, natomiast w przedziale dochodów od 11 000 zł do 85 528 zł była stała i wynosiła 3 089 zł, a dla dochodów powyżej 127 000 zł nie miała ona zastosowania,
- 2018 r. - 2021 r. – 8 000 zł, przy czym w odniesieniu do dochodów rocznych przekraczających kwotę 8 000 zł kwota wolna malała, w przedziale dochodów od 13 000 zł do 85 528 zł była stała i wynosiła 3 089 zł, a dla dochodów powyżej 127 000 zł
nie miała ona zastosowania, - 2022 r. – 30 000 zł.
Jakie były wpływy z PIT w latach 2007-2022? Ile środków w poszczególnych latach trafiło do JST: gmin, powiatów i województw?
Wpływy budżetowe z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego (JST)) wyniosły w:
- 2007 r. – 61,0 mld zł,
- 2008 r. – 67,2 mld zł,
- 2009 r. – 62,7 mld zł,
- 2010 r. – 62,5 mld zł,
- 2011 r. – 67,5 mld zł,
- 2012 r. – 70,6 mld zł,
- 2013 r. – 73,8 mld zł,
- 2014 r. – 78,1 mld zł,
- 2015 r. – 83,1 mld zł,
- 2016 r. – 89,3 mld zł,
- 2017 r. – 97,6 mld zł,
- 2018 r. – 110,8 mld zł,
- 2019 r. – 122,0 mld zł,
- 2020 r. – 119,2 mld zł,
- 2021 r. – 136,1 mld zł,
- 2022 r. – 136,1 mld zł.
Powyższe wielkości dotyczą zarówno podatku ustalanego przy zastosowaniu skali podatkowej, jak i innych form opodatkowania, w tym zryczałtowanego podatku dochodowego. Dochody JST z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych kształtowały się natomiast następująco:
Dochody JST z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych kształtowały się natomiast następująco (dane w mld zł):
Rok | Gminy | Powiaty | Województwa | Razem |
---|---|---|---|---|
2007 | 19,3 | 5,5 | 0,9 | 25,7 |
2008 | 21,5 | 6,1 | 0,9 | 28,5 |
2009 | 20,4 | 5,7 | 0,9 | 27,0 |
2010 | 20,4 | 5,6 | 0,9 | 26,9 |
2011 | 22,3 | 6,2 | 1,0 | 29,5 |
2012 | 23,4 | 6,4 | 1,0 | 30,8 |
2013 | 24,7 | 6,8 | 1,1 | 32,6 |
2014 | 26,7 | 7,3 | 1,1 | 35,1 |
2015 | 29,0 | 7,9 | 1,2 | 38,1 |
2016 | 31,3 | 8,5 | 1,3 | 41,1 |
2017 | 34,2 | 9,2 | 1,4 | 44,8 |
2018 | 38,8 | 10,5 | 1,6 | 50,9 |
2019 | 42,8 | 11,5 | 1,8 | 56,1 |
2020 | 42,0 | 11,3 | 1,8 | 55,1 |
2021 | 47,4 | 12,7 | 2,0 | 62,1 |
2022 | 51,4 | 13,9 | 2,3 | 67,6 |
Jaki byłby dla budżetu państwa koszt podwyższenia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł rocznie? Ile z tego tytułu straciłyby JST?
Szacuje się, że podwyższenie kwoty wolnej od podatku z 30 000 zł do 60 000 zł mogłoby w warunkach 2024 r. spowodować zmniejszenie obciążeń podatkowych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych o ok. 48 mld zł.
Odnosząc się natomiast do pytania dotyczącego wpływu tego rozwiązania na dochody JST to należy mieć na uwadze, zawartą w art. 9b ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, regułę, zgodnie z którą w przypadku gdy łączna kwota rocznych dochodów gmin z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych, prognozowanych na rok budżetowy jest niższa od ustawowo określonej referencyjnej łącznej kwoty rocznych dochodów z tych tytułów oraz różnica między tymi łącznymi kwotami jest większa od wysokości części rozwojowej subwencji ogólnej obliczonej, to wysokość kwoty podstawowej części rozwojowej subwencji ogólnej podlega zwiększeniu.
W związku z powyższym podwyższenie kwoty wolnej od podatku może zmniejszyć dochody własne JST, ale jednocześnie wpłynąć na zwiększenie części rozwojowej subwencji ogólnej (czyli na zwiększenie wydatków z budżetu państwa).
Interpelacja nr 16 w sprawie podniesienia kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat