REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co z kwotą wolną od podatku w wysokości 60 000 zł?

Co z kwotą wolną od podatku? Postulat dotyczący podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 000 zł pozostaje aktualny
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

"Postulat dotyczący podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 000 zł pozostaje aktualny" - czytamy w odpowiedzi na pytania posłów zadane premierowi Donaldowi Tuskowi podczas pierwszego posiedzenia Sejmu RP.

Ministerstwo Finansów opublikowało zestawienie odpowiedzi na pytania posłów zadane podczas pierwszego posiedzenia Sejmu RP, czyli po wygłoszeniu exposé przez premiera Donalda Tuska. Część pytań dotyczyła zapowiedzianego podczas kampanii wyborczej podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł. Pojawiły się także inne pytania dotyczące kwestii podatkowych, niektóre z nich podajemy poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

Co z kwotą wolną od podatku?

Pytanie: Co z kwotą wolną od podatku? Miało być 100 dni i 60 tys. kwoty wolnej od podatku. Pytam, co z kwotą wolną od podatku?

Odpowiedź: Postulat dotyczący podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 000 zł pozostaje aktualny. Ze względu na wagę ww. postulatu jego wprowadzenie musi zostać poprzedzone stosownymi analizami, korespondować z wynikami audytu stanu finansów publicznych, uwzględniać wyniki analizy dot. wpływu na systemy IT, w tym czas niezbędny na implementację zmian w systemach informatycznych oraz przetestowanie projektowanych rozwiązań.

Pytanie: Chciałbym zapytać o radę fiskalną: Jeżeli taka rada fiskalna powie, że nie należy wprowadzać chociażby 60 tys. zł kwoty wolnej od podatku, czy Pan mimo to podejmie taką decyzję?

Odpowiedź: Polska jest obecnie jedynym krajem UE, który nie posiada rady fiskalnej, co wynika z braku wymogu prawnego ustanowienia tej instytucji. W ramach trwającej dyskusji nad reformą ram fiskalnych UE jest obecnie dyskutowany wymóg ustanowienia tej instytucji we wszystkich krajach UE, jednak nie jest on jeszcze ostatecznie przesądzony. Rząd deklaruje powołanie Rady niezależnie od wymogów prawa europejskiego. Zgodnie ze standardami międzynarodowymi w przypadku zaleceń rady fiskalnej stosuje się tzw. zasadę comply-or-explain, oznaczającą, że rząd może albo wziąć pod uwagę taką rekomendację, albo - w przypadku niezastosowania się do niej - przedstawić publicznie argumenty przemawiające za danym stanowiskiem.

Co z odliczeniem składki zdrowotnej?

Pytanie: Czy zostaną wprowadzone zmiany w ZUS i odwrócony PIT dla mikroprzedsiębiorców, o których mówił Pan podczas kampanii wyborczej?

Odpowiedź: Decyzja dotycząca przywrócenia możliwości odliczenia składki zdrowotnej od podatku wymaga przeprowadzenia szczegółowych analiz i szeroko zakrojonych konsultacji, które będą podstawą do wypracowania optymalnych rozwiązań w tym niezwykle istotnym obszarze.

Kiedy obniżenie podatku VAT?

Pytanie: Kolejne pytanie dotyczy podatku VAT. Dziś mija 10 lat od wprowadzenia przez Pana rząd podwyżek do 23% na 2 lata. Kiedy Pan to obniży?

Odpowiedź: Podwyższone o 1 p.p. stawki VAT – 23% zamiast 22% oraz 8% zamiast 7% – zostały wprowadzone od 2011 roku w kontekście największego kryzysu gospodarczego od lat 30. XX w. Utrzymanie stawek VAT na poziomie 23% i 8% było dokonywane kilkukrotnie w drodze nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług na przestrzeni lat.

Stawki 23% i 8% zostały utrzymane w następnych latach:

• ustawą z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – do 31 grudnia 2016 r.;

• ustawą z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – do 31 grudnia 2018 r.;

• ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług – wprowadzenie mechanizmu opartego na wskaźnikach odnoszących się do finansów publicznych (dług publiczny oraz PKB) – dodano art. 146aa;

• ustawą z dnia 7 października 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19 – uzupełnienie wprowadzonego mechanizmu o dodatkowy warunek dotyczący stabilizującej reguły wydatkowej – rozbudowano art. 146aa.

W tych przypadkach, utrzymanie podwyższonych stawek VAT było argumentowane warunkami gospodarczymi i kondycją finansów publicznych.

Ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw6 – w związku z aktualnymi uwarunkowaniami, w tym sytuacją geopolityczną i koniecznością zapewnienia finansowania kluczowym obszarom – zastosowano mechanizm utrzymania podwyższonych stawek VAT skorelowany z poziomem wydatków przeznaczanych na finansowanie potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej (dodano art. 146ea – 146ej w ustawie). Mechanizm ten zakłada automatyczny powrót do stawek 22% i 7% w przypadku zaistnienia określonych w przepisach okoliczności, tj. zapewnienia wydatków na obronność kraju na określonym poziomie (nie wyższym niż 3% PKB na warunkach wskazanych w odpowiednich przepisach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co z podatkiem Belki?

Pytanie: Co z likwidacją belkowego?

Odpowiedź: W MF trwają prace dotyczące zmian w tzw. podatku Belki. Wprowadzenie zmian zostanie poprzedzone dialogiem z interesariuszami, szczegółową analizą wpływu zmian na rynek kapitałowy w Polsce oraz analizą skutków budżetowych.

Co z kasowym VAT i składkami dla przedsiębiorców?

Pytanie: Kasowy PIT, ale co z kasowym VAT, o który również dopominają się przedsiębiorcy? Czy zmienicie zasady naliczania składek dla przedsiębiorców?

Odpowiedź: Metodę kasową rozliczeń w VAT w Polsce obecnie może wybrać ok. 93% podatników – rozwiązanie funkcjonuje od wielu lat w formie dobrowolnej (czyli takiej, jaka możliwa jest do wprowadzenia według dyrektywy VAT). Od lipca 2023 r., w ramach tzw. pakietu SLIM VAT 3 roczny limit obrotów uprawniający do stosowania metody kasowej został podwyższony z 1,2 mln euro do 2 mln euro. Jest to maksymalny limit dopuszczony na podstawie dyrektywy VAT. Tym samym możliwość stosowania
metody kasowej zyskało dodatkowo ponad 37 tys. podatników.

W zgodzie z przepisami dyrektywy VAT, metoda kasowa polega na kalkulacji VAT należnego i VAT do odliczenia zasadniczo od zapłaconych faktur (sprzedażowych i zakupowych). Podatek VAT należny ujmowany jest w dacie zapłaty za fakturę przez nabywcę, a podatek VAT naliczony odliczany w dacie dokonania zapłaty za zakup. Efektywnie dochodzi zatem do przesunięcia rozliczenia VAT na moment płatności.

Pomimo możliwości wyboru tej metody (wybór jest dobrowolny), rozwiązanie to nie jest popularne ze względu na jednoczesne przesunięcie odliczenia VAT do momentu zapłaty za fakturę. Podatnicy stosujący rozliczenie kasowe rozliczają się w VAT za okresy kwartalne (rozliczenie kwartalne dostępne jest również dla podatników innych niż tych, którzy wybrali metodę kasową).

Rozliczenie kwartalne przesuwa zapłatę VAT do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale. Podatnik zyskuje zatem czas na otrzymanie zapłaty zanim powstanie obowiązek rozliczenia VAT z urzędem skarbowym. Z rozliczeń kwartalnych korzysta tylko ok. 13% uprawnionych. Jeżeli podatnik nie wybrał metody kasowej bez względu na sposób rozliczeń (miesięczne/kwartalne) brak zapłaty za fakturę w ciągu 90 dni od terminu płatności daje prawo do „ulgi za złe długi” – podatnik skoryguje należny VAT i zapłaci go dopiero po otrzymaniu zapłaty od nabywcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA