Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżka kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł. Tak, ale ten jeden warunek musi zostać spełniony

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podwyżka kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł. Tak, ale ten jeden warunek musi zostać spełniony
Podwyżka kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł. Tak, ale ten jeden warunek musi zostać spełniony
Shutterstock

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Podwyższenie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł było jednym z kluczowych punktów programu wyborczego Koalicji Obywatelskiej w 2023 roku. Deklarowano, że zmiana obejmie pracowników, przedsiębiorców i emerytów. Jednak od objęcia władzy przez rząd Donalda Tuska minęło już 12 miesięcy, a obietnica pozostaje niespełniona. W interpelacji do ministra finansów posłanka Maria Koc domaga się wyjaśnień, wskazując na rozbieżności między przedwyborczymi zapowiedziami a działaniami rządu. W odpowiedzi resort tłumaczy, że realizacja tego postulatu zależy od kondycji budżetu państwa, który obecnie boryka się z deficytem i wyzwaniami geopolitycznymi.

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł: Czy rząd wywiąże się z obietnicy wyborczej?

W sprawie obietnicy podniesienia kwoty wolnej od podatku do wysokości 60 tys. zł poseł na Sejm RP Maria Koc w interpelacji do ministra finansów wskazała, że "w trakcie kampanii wyborczej w wyborach parlamentarnych w 2023 roku wielokrotnie obiecywał Pan Polakom podniesienie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł. Kwota wolna miała być podniesiona do tej wysokości nie tylko dla osób zatrudnionych, ale także dla przedsiębiorców oraz emerytów. Postulat ten został ujęty w programie wyborczym „100 konkretów“ Pańskiej Partii‚ Koalicji Obywatelskiej i miał być zrealizowany w ciągu pierwszych 100 dni Pańskich rządów. Minęło 11 miesięcy, od kiedy rządzicie, a kwota wolna od podatku nie została podniesiona. Jednocześnie do opinii publicznej docierają niepokojące informacje, że rząd Donalda Tuska planuje podnieść kwotę wolną dopiero pod koniec obecnej kadencji, a nawet w jeszcze dalszej perspektywie czasowej".

Wobec powyższego, chcąc precyzyjnie odpowiadać na pytania obywateli w tej kwestii, posłanka poprosiła o udzielenie precyzyjnej informacji:

  • Kiedy dokładnie rząd planuje podnieść kwotę wolną od podatku do 60 tys. zł?
  • Jaki będzie koszt wprowadzenia tej zmiany dla budżetu państwa?
  • Czym jest spowodowana zwłoka w realizacji tego Pańskiego postulatu wyborczego?
  • Czyżby składając taką obietnicę, nie miał Pan w ogóle wiedzy na temat kondycji i możliwości budżetu państwa?
  • Czy też, obiecując podniesienie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł, miał Pan świadomość, że realizacja tej obietnicy nie jest możliwa w najbliższych latach?

Umowa koalicyjna nie przewiduje podwyższenia kwoty wolnej od podatku, ale jest na to szansa

W odpowiedzi na interpelację resort finansów skazał, że "obszary wspólnego działania koalicji tworzącej obecny rząd zostały określone w umowie koalicyjnej, dostępnej na stronie internetowej premiera pod adresem: https://www.gov.pl/web/premier/koalicja-15padziernika-program. Dokument ten zawiera listę priorytetowych zobowiązań rządu.

Odpowiadając na pytania sformułowane w interpelacji, pragnę zauważyć, że umowa koalicyjna nie przewiduje zobowiązania dotyczącego podwyższenia kwoty wolnej od podatku. Nie oznacza to jednak rezygnacji z realizacji tego celu. Aktualna pozostaje bowiem wyrażana wielokrotnie przez różnych przedstawicieli obecnego rządu zapowiedź, że omawianą obietnicę rząd zamierza zrealizować w trwającej kadencji Parlamentu".

„PODATKI 2025”. Komplet 11 publikacji o zmianach w podatkach

Decyzja o podwyższeniu kwoty wolnej od podatku wówczas, gdy pozwoli na to stan budżetu państwa

Jak czytamy dalej w odpowiedzi: "Minister Finansów, odpowiadając za politykę podatkową państwa, musi równoważyć fiskalny charakter podatków z ich funkcją społeczną. W aspekcie fiskalnym, w obecnej sytuacji geopolitycznej i istniejącego deficytu budżetowego szczególnie istotnym zadaniem staje się realizacja zaplanowanych dochodów budżetu państwa. Szacuje się, że koszt wprowadzenia omawianej zmiany dla roku 2025 wyniósłby 52,5 mld zł, co znacząco wpłynęłoby na uszczuplenie dochodów sektora publicznego z podatku PIT.

Decyzja o momencie podwyższenia kwoty wolnej od podatku zostanie podjęta na podstawie dokładnych analiz oraz z uwzględnieniem sytuacji geopolitycznej i budżetowej. Priorytetem pozostaje zachowanie stabilności finansów publicznych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa państwa oraz sprawnego funkcjonowania gospodarki.

Zwracam przy tym uwagę, że Komisja Europejska 26 lipca br. objęła Polskę (i sześć innych państw) procedurą nadmiernego deficytu, co dodatkowo wymaga szczególnej ostrożności w podejmowaniu decyzji fiskalnych. Trudna sytuacja budżetowa to efekt wielu czynników, w tym tych zewnętrznych, na które nie mieliśmy wpływu (np. wojna w Ukrainie). Pomimo tych wyzwań rząd deklaruje pełne zaangażowanie w realizację tego projektu w ramach własnej inicjatywy legislacyjnej wówczas, gdy pozwoli na to stan finansów publicznych".

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.