Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżka kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł. Tak, ale ten jeden warunek musi zostać spełniony

Podwyżka kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł. Tak, ale ten jeden warunek musi zostać spełniony
Podwyżka kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł. Tak, ale ten jeden warunek musi zostać spełniony
Shutterstock
Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Podwyższenie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł było jednym z kluczowych punktów programu wyborczego Koalicji Obywatelskiej w 2023 roku. Deklarowano, że zmiana obejmie pracowników, przedsiębiorców i emerytów. Jednak od objęcia władzy przez rząd Donalda Tuska minęło już 12 miesięcy, a obietnica pozostaje niespełniona. W interpelacji do ministra finansów posłanka Maria Koc domaga się wyjaśnień, wskazując na rozbieżności między przedwyborczymi zapowiedziami a działaniami rządu. W odpowiedzi resort tłumaczy, że realizacja tego postulatu zależy od kondycji budżetu państwa, który obecnie boryka się z deficytem i wyzwaniami geopolitycznymi.

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł: Czy rząd wywiąże się z obietnicy wyborczej?

W sprawie obietnicy podniesienia kwoty wolnej od podatku do wysokości 60 tys. zł poseł na Sejm RP Maria Koc w interpelacji do ministra finansów wskazała, że "w trakcie kampanii wyborczej w wyborach parlamentarnych w 2023 roku wielokrotnie obiecywał Pan Polakom podniesienie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł. Kwota wolna miała być podniesiona do tej wysokości nie tylko dla osób zatrudnionych, ale także dla przedsiębiorców oraz emerytów. Postulat ten został ujęty w programie wyborczym „100 konkretów“ Pańskiej Partii‚ Koalicji Obywatelskiej i miał być zrealizowany w ciągu pierwszych 100 dni Pańskich rządów. Minęło 11 miesięcy, od kiedy rządzicie, a kwota wolna od podatku nie została podniesiona. Jednocześnie do opinii publicznej docierają niepokojące informacje, że rząd Donalda Tuska planuje podnieść kwotę wolną dopiero pod koniec obecnej kadencji, a nawet w jeszcze dalszej perspektywie czasowej".

Wobec powyższego, chcąc precyzyjnie odpowiadać na pytania obywateli w tej kwestii, posłanka poprosiła o udzielenie precyzyjnej informacji:

  • Kiedy dokładnie rząd planuje podnieść kwotę wolną od podatku do 60 tys. zł?
  • Jaki będzie koszt wprowadzenia tej zmiany dla budżetu państwa?
  • Czym jest spowodowana zwłoka w realizacji tego Pańskiego postulatu wyborczego?
  • Czyżby składając taką obietnicę, nie miał Pan w ogóle wiedzy na temat kondycji i możliwości budżetu państwa?
  • Czy też, obiecując podniesienie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł, miał Pan świadomość, że realizacja tej obietnicy nie jest możliwa w najbliższych latach?

Umowa koalicyjna nie przewiduje podwyższenia kwoty wolnej od podatku, ale jest na to szansa

W odpowiedzi na interpelację resort finansów skazał, że "obszary wspólnego działania koalicji tworzącej obecny rząd zostały określone w umowie koalicyjnej, dostępnej na stronie internetowej premiera pod adresem: https://www.gov.pl/web/premier/koalicja-15padziernika-program. Dokument ten zawiera listę priorytetowych zobowiązań rządu.

Odpowiadając na pytania sformułowane w interpelacji, pragnę zauważyć, że umowa koalicyjna nie przewiduje zobowiązania dotyczącego podwyższenia kwoty wolnej od podatku. Nie oznacza to jednak rezygnacji z realizacji tego celu. Aktualna pozostaje bowiem wyrażana wielokrotnie przez różnych przedstawicieli obecnego rządu zapowiedź, że omawianą obietnicę rząd zamierza zrealizować w trwającej kadencji Parlamentu".

„PODATKI 2025”. Komplet 11 publikacji o zmianach w podatkach

Decyzja o podwyższeniu kwoty wolnej od podatku wówczas, gdy pozwoli na to stan budżetu państwa

Jak czytamy dalej w odpowiedzi: "Minister Finansów, odpowiadając za politykę podatkową państwa, musi równoważyć fiskalny charakter podatków z ich funkcją społeczną. W aspekcie fiskalnym, w obecnej sytuacji geopolitycznej i istniejącego deficytu budżetowego szczególnie istotnym zadaniem staje się realizacja zaplanowanych dochodów budżetu państwa. Szacuje się, że koszt wprowadzenia omawianej zmiany dla roku 2025 wyniósłby 52,5 mld zł, co znacząco wpłynęłoby na uszczuplenie dochodów sektora publicznego z podatku PIT.

Decyzja o momencie podwyższenia kwoty wolnej od podatku zostanie podjęta na podstawie dokładnych analiz oraz z uwzględnieniem sytuacji geopolitycznej i budżetowej. Priorytetem pozostaje zachowanie stabilności finansów publicznych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa państwa oraz sprawnego funkcjonowania gospodarki.

Zwracam przy tym uwagę, że Komisja Europejska 26 lipca br. objęła Polskę (i sześć innych państw) procedurą nadmiernego deficytu, co dodatkowo wymaga szczególnej ostrożności w podejmowaniu decyzji fiskalnych. Trudna sytuacja budżetowa to efekt wielu czynników, w tym tych zewnętrznych, na które nie mieliśmy wpływu (np. wojna w Ukrainie). Pomimo tych wyzwań rząd deklaruje pełne zaangażowanie w realizację tego projektu w ramach własnej inicjatywy legislacyjnej wówczas, gdy pozwoli na to stan finansów publicznych".

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Youtuberzy mogą się cieszyć. Jest pozytywny wyrok NSA w sprawie kosztów podatkowych

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza, że wydatki youtuberów związane z produkcją filmów, takie jak bilety lotnicze, noclegi czy sprzęt filmowy, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Wyrok jest istotny dla twórców internetowych, którzy ponoszą wysokie koszty związane z tworzeniem treści na YouTube.

Nowa era regulacji krypto – CASP zastępuje VASP. Co to oznacza dla firm?

W UE wchodzi w życie nowa era regulacji krypto – licencja CASP stanie się obowiązkowa dla wszystkich firm działających w tym sektorze. Dotychczasowi posiadacze licencji VASP mają czas na dostosowanie się do końca czerwca 2025 r., a z odpowiednim wnioskiem – do września. Jakie zmiany czekają rynek i co to oznacza dla przedsiębiorców?

Outsourcing pojedynczych procesów księgowych, czy zatrudnienie dodatkowej osoby w dziale księgowości - co się bardziej opłaca?

W stale zmieniającym się otoczeniu biznesowym przedsiębiorcy coraz częściej stają przed dylematem: czy zatrudnić dodatkową osobę do działu księgowego, czy może zdecydować się na outsourcing wybranych procesów księgowych? Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że delegowanie pojedynczych zadań księgowych na zewnątrz może być znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem niż rozbudowa wewnętrznego zespołu.

Kto ma prawo odliczyć ulgę na dziecko? Po rozwodzie rodziców dziecko mieszka z matką a ojciec płaci alimenty i widuje się z dzieckiem

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik ma prawo do odliczenia kwoty ulgi prorodzinnej w zależności od tego z kim jego dziecko mieszka i kto faktycznie sprawuje nad nim opiekę. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 stycznia 2025 r. wyjaśnił, kto może odliczyć ulgę na dziecko, gdy rodzice są rozwiedzeni, dziecko mieszka z matką na stałe, a ojciec płaci alimenty i co jakiś czas widuje się z dzieckiem.

Odpowiedzialność członków zarządów spółek – co zmienia wyrok TSUE w sprawie Adjak?

W dniu 27 lutego 2025 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał przełomowy wyrok w sprawie C-277/24 (Adjak), w którym zakwestionował przyjęty w Polsce model solidarnej odpowiedzialności członków zarządu za zaległości podatkowe spółki. W opinii TSUE obecne przepisy naruszają prawo unijne, ponieważ uniemożliwiają kwestionowanie decyzji wymiarowych organów podatkowych, zapadłych w sprawie przeciwko spółce w trakcie postępowania przeciwko członkom zarządu – tym samym godząc w podstawowe zasady ochrony praw jednostki. Orzeczenie to może wymusić istotne zmiany w polskim systemie prawnym oraz wpłynąć na dotychczasową praktykę organów administracji skarbowej wobec członków zarządów spółek.

Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.