REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki i opłaty lokalne w 2008 roku - nowości

Subskrybuj nas na Youtube
podatki lokalne 2008
podatki lokalne 2008
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 2008 roku właściciele samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony nie muszą płacić podatku od środków transportowych. Jednocześnie pojawiła się nowa kategoria podatników tego podatku. W 2008 roku za psa zamiast podatku płacimy opłatę w wysokości do 100 zł.

Trzy i pół tony

REKLAMA

Począwszy od 2008 roku podatku od środków transportowych nie muszą już płacić właściciele pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Celem zmiany postulowanej od dłuższego czasu przez przedsiębiorców było ujednolicenie zasad opodatkowania samochodów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania tymi pojazdami, wynikającymi z przepisów o ruchu drogowym.

Zmiany były jednocześnie odpowiedzią na praktyki producentów samochodów, którzy coraz częściej zmieniali tonaż pojazdów z 3,5 tony na 3,49 tony w celu zachęcenia klientów do nabywania aut niepodlegających podatkowi od środków transportowych.

REKLAMA

Warto przypomnieć, że już od początku 2007 r. obowiązują nowe zasady rozliczania podatku od środków transportowych. Zrezygnowano wtedy z reguły uiszczania podatku w równych ratach, przyjmując zasadę obliczania rat podatku proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie do 15 lutego i do 15 września każdego roku

Zmiana ta znacznie ułatwiła podatnikom prawidłowe uiszczanie podatku. Podatek należy opłacać w zależności od momentu powstania obowiązku podatkowego.

Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po 1 lutego, a przed 1 września danego roku, podatnik płaci podatek w dwóch równych ratach w terminie: I rata w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, II rata do 15 września danego roku.

W przypadku, gdy obowiązek podatkowy powstał po 1 września - podatek należy wpłacić jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Stawka podatku

Podwyższeniu uległa górna granica stawki podatku na samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie, która wyniesie 676,20 zł. Zgodnie z wyjaśnieniami resortu finansów stawka określona w obwieszczeniu dla samochodów ciężarowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, nie ma zastosowania (stawka ta wynosi 676,87 zł).

Rada gminy określa bowiem stawki podatku w drodze uchwały, jednak roczna stawka od jednego środka transportowego nie może przekroczyć górnych granic stawek określonych w przepisach.


Nowa kategoria podatników

REKLAMA


Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych ciąży na właścicielach pojazdów. Dotyczy to zarówno osób fizycznych, jak i osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany. Od 2008 roku katalog podatników uległ rozszerzeniu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w brzmieniu obowiązujących od 1 stycznia 2008 r. obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży również na posiadaczach pojazdów zarejestrowanych na terytorium Polski jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Oznacza to, że od 2008 roku podmioty wykorzystujące środki transportowe zarejestrowane w kraju i stanowiące własność osób, które nie mają w Polsce siedziby albo miejsca zamieszkania, zostali zrównani z właścicielami środków transportowych i muszą płacić podatek. Informację o tym, że środek transportowy jest powierzony, zawiera polski dowód rejestracyjny.

PRZYKŁAD: POJAZD POWIERZONY


Pan Krzysztof prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie wynajmu sprzętu budowlanego. W prowadzonej działalności wykorzystuje samochód ciężarowy stanowiący własność zagranicznego kontrahenta będącego osobą fizyczną, który został zarejestrowany w Polsce jako powierzony. Do 2008 roku pan Krzysztof nie był zobowiązany do zapłaty podatku od środków transportowych.

Począwszy od 1 stycznia 2008 r. posiadacze pojazdów zarejestrowanych w Polsce jako powierzone w świetle ustawy o podatkach i opłatach lokalnych są traktowani tak jak właściciele środków transportowych, co oznacza, że są objęci obowiązkiem zapłaty podatku od środków transportowych. Podatnicy tego podatku wypełniają deklaracje i wpłacają obliczony podatek od środków transportowych bez wezwania na rachunek budżetu właściwej gminy.

Podatnik wypełnia deklarację na podatek od środków transportowych o symbolu DT-1 (oraz załącznik DT-1A). W formularzu należy podać m.in. dane przedmiotu opodatkowania dotyczące parametrów technicznych pojazdu, w tym masy całkowitej, masy własnej i dopuszczalnej ładowności, które podatnik może określić np. na podstawie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, wyciągu ze świadectwa homologacji lub innych dokumentów. W deklaracji należy określić także liczbę pojazdów, od których podatnik zobowiązany jest zapłacić podatek od środków transportowych.

Podatnik samodzielnie oblicza kwotę należnego podatku. Przy określaniu wysokości należnego podatku uwzględnia się dopuszczalną masę całkowitą pojazdu lub zespołu pojazdów, liczbę osi, a także rodzaj zawieszenia pojazdu.

Opłata od posiadania psów


Z dniem 1 stycznia 2008 r. zamiast dotychczas obowiązującego podatku pobieranego obligatoryjnie wprowadzona została opłata od posiadania psów, której pobór jest uzależniony od woli rady gminy.

Nie ma zatem już ustawowego obowiązku pobierania daniny z tytułu posiadania psa. Nowa opłata ma charakter fakultatywny, tzn. jej wprowadzenie na terenie gminy jest uzależnione od podjęcia przez radę gminy odpowiedniej uchwały w tym zakresie.


Rada gminy w drodze uchwały będzie decydować o zasadach ustalania i poboru, terminach płatności oraz wysokości stawek opłaty, a także o ewentualnych zwolnieniach przedmiotowych z tej opłaty. Stawka opłaty od posiadania psów nie będzie mogła przekroczyć 100 zł rocznie od jednego psa. Oznacza to podwyższenie górnej granicy stawki opłaty (obecny próg stawki podatku wynosi 53,69 zł).


Zwolnienia te same

Opłata od posiadania psów jest pobierana wyłącznie od osób fizycznych posiadających psy. Istotne jest to, że ustawodawca zdecydował o pozostawieniu tych samych zwolnień, które obowiązywały wcześniej w podatku od posiadania psów.

Opłata od posiadania psów nie może być zatem pobierana od:

• osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - z tytułu posiadania jednego psa,

• osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe - z tytułu posiadania jednego psa,

• podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych - z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów,

• członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz innych osób zrównanych z nimi na postawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Polski - pod warunkiem wzajemności.


Rada gminy ma również upoważnienie do wprowadzania dodatkowych zwolnień z opłaty od posiadania psów.

PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH


Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają:

• samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i poniżej 12 ton

• samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej 12 ton lub wyższej

• ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton

• ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton

• przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego

• przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego

• autobusy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA