REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki i opłaty lokalne w 2008 roku - nowości

Subskrybuj nas na Youtube
podatki lokalne 2008
podatki lokalne 2008
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 2008 roku właściciele samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony nie muszą płacić podatku od środków transportowych. Jednocześnie pojawiła się nowa kategoria podatników tego podatku. W 2008 roku za psa zamiast podatku płacimy opłatę w wysokości do 100 zł.

Trzy i pół tony

Począwszy od 2008 roku podatku od środków transportowych nie muszą już płacić właściciele pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Celem zmiany postulowanej od dłuższego czasu przez przedsiębiorców było ujednolicenie zasad opodatkowania samochodów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania tymi pojazdami, wynikającymi z przepisów o ruchu drogowym.

Zmiany były jednocześnie odpowiedzią na praktyki producentów samochodów, którzy coraz częściej zmieniali tonaż pojazdów z 3,5 tony na 3,49 tony w celu zachęcenia klientów do nabywania aut niepodlegających podatkowi od środków transportowych.

REKLAMA

Warto przypomnieć, że już od początku 2007 r. obowiązują nowe zasady rozliczania podatku od środków transportowych. Zrezygnowano wtedy z reguły uiszczania podatku w równych ratach, przyjmując zasadę obliczania rat podatku proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie do 15 lutego i do 15 września każdego roku

Zmiana ta znacznie ułatwiła podatnikom prawidłowe uiszczanie podatku. Podatek należy opłacać w zależności od momentu powstania obowiązku podatkowego.

Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po 1 lutego, a przed 1 września danego roku, podatnik płaci podatek w dwóch równych ratach w terminie: I rata w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, II rata do 15 września danego roku.

W przypadku, gdy obowiązek podatkowy powstał po 1 września - podatek należy wpłacić jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Stawka podatku

Podwyższeniu uległa górna granica stawki podatku na samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie, która wyniesie 676,20 zł. Zgodnie z wyjaśnieniami resortu finansów stawka określona w obwieszczeniu dla samochodów ciężarowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, nie ma zastosowania (stawka ta wynosi 676,87 zł).

Rada gminy określa bowiem stawki podatku w drodze uchwały, jednak roczna stawka od jednego środka transportowego nie może przekroczyć górnych granic stawek określonych w przepisach.


Nowa kategoria podatników


Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych ciąży na właścicielach pojazdów. Dotyczy to zarówno osób fizycznych, jak i osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany. Od 2008 roku katalog podatników uległ rozszerzeniu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w brzmieniu obowiązujących od 1 stycznia 2008 r. obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży również na posiadaczach pojazdów zarejestrowanych na terytorium Polski jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Oznacza to, że od 2008 roku podmioty wykorzystujące środki transportowe zarejestrowane w kraju i stanowiące własność osób, które nie mają w Polsce siedziby albo miejsca zamieszkania, zostali zrównani z właścicielami środków transportowych i muszą płacić podatek. Informację o tym, że środek transportowy jest powierzony, zawiera polski dowód rejestracyjny.

PRZYKŁAD: POJAZD POWIERZONY


Pan Krzysztof prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie wynajmu sprzętu budowlanego. W prowadzonej działalności wykorzystuje samochód ciężarowy stanowiący własność zagranicznego kontrahenta będącego osobą fizyczną, który został zarejestrowany w Polsce jako powierzony. Do 2008 roku pan Krzysztof nie był zobowiązany do zapłaty podatku od środków transportowych.

Począwszy od 1 stycznia 2008 r. posiadacze pojazdów zarejestrowanych w Polsce jako powierzone w świetle ustawy o podatkach i opłatach lokalnych są traktowani tak jak właściciele środków transportowych, co oznacza, że są objęci obowiązkiem zapłaty podatku od środków transportowych. Podatnicy tego podatku wypełniają deklaracje i wpłacają obliczony podatek od środków transportowych bez wezwania na rachunek budżetu właściwej gminy.

Podatnik wypełnia deklarację na podatek od środków transportowych o symbolu DT-1 (oraz załącznik DT-1A). W formularzu należy podać m.in. dane przedmiotu opodatkowania dotyczące parametrów technicznych pojazdu, w tym masy całkowitej, masy własnej i dopuszczalnej ładowności, które podatnik może określić np. na podstawie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, wyciągu ze świadectwa homologacji lub innych dokumentów. W deklaracji należy określić także liczbę pojazdów, od których podatnik zobowiązany jest zapłacić podatek od środków transportowych.

Podatnik samodzielnie oblicza kwotę należnego podatku. Przy określaniu wysokości należnego podatku uwzględnia się dopuszczalną masę całkowitą pojazdu lub zespołu pojazdów, liczbę osi, a także rodzaj zawieszenia pojazdu.

Opłata od posiadania psów


Z dniem 1 stycznia 2008 r. zamiast dotychczas obowiązującego podatku pobieranego obligatoryjnie wprowadzona została opłata od posiadania psów, której pobór jest uzależniony od woli rady gminy.

Nie ma zatem już ustawowego obowiązku pobierania daniny z tytułu posiadania psa. Nowa opłata ma charakter fakultatywny, tzn. jej wprowadzenie na terenie gminy jest uzależnione od podjęcia przez radę gminy odpowiedniej uchwały w tym zakresie.


Rada gminy w drodze uchwały będzie decydować o zasadach ustalania i poboru, terminach płatności oraz wysokości stawek opłaty, a także o ewentualnych zwolnieniach przedmiotowych z tej opłaty. Stawka opłaty od posiadania psów nie będzie mogła przekroczyć 100 zł rocznie od jednego psa. Oznacza to podwyższenie górnej granicy stawki opłaty (obecny próg stawki podatku wynosi 53,69 zł).


Zwolnienia te same

Opłata od posiadania psów jest pobierana wyłącznie od osób fizycznych posiadających psy. Istotne jest to, że ustawodawca zdecydował o pozostawieniu tych samych zwolnień, które obowiązywały wcześniej w podatku od posiadania psów.

Opłata od posiadania psów nie może być zatem pobierana od:

• osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - z tytułu posiadania jednego psa,

• osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe - z tytułu posiadania jednego psa,

• podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych - z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów,

• członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz innych osób zrównanych z nimi na postawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Polski - pod warunkiem wzajemności.


Rada gminy ma również upoważnienie do wprowadzania dodatkowych zwolnień z opłaty od posiadania psów.

PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH


Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają:

• samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i poniżej 12 ton

• samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej 12 ton lub wyższej

• ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton

• ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton

• przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego

• przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego

• autobusy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA