REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki i opłaty lokalne w 2008 roku - nowości

podatki lokalne 2008
podatki lokalne 2008
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 2008 roku właściciele samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony nie muszą płacić podatku od środków transportowych. Jednocześnie pojawiła się nowa kategoria podatników tego podatku. W 2008 roku za psa zamiast podatku płacimy opłatę w wysokości do 100 zł.

Trzy i pół tony

Począwszy od 2008 roku podatku od środków transportowych nie muszą już płacić właściciele pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Celem zmiany postulowanej od dłuższego czasu przez przedsiębiorców było ujednolicenie zasad opodatkowania samochodów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania tymi pojazdami, wynikającymi z przepisów o ruchu drogowym.

Zmiany były jednocześnie odpowiedzią na praktyki producentów samochodów, którzy coraz częściej zmieniali tonaż pojazdów z 3,5 tony na 3,49 tony w celu zachęcenia klientów do nabywania aut niepodlegających podatkowi od środków transportowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Warto przypomnieć, że już od początku 2007 r. obowiązują nowe zasady rozliczania podatku od środków transportowych. Zrezygnowano wtedy z reguły uiszczania podatku w równych ratach, przyjmując zasadę obliczania rat podatku proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie do 15 lutego i do 15 września każdego roku

Zmiana ta znacznie ułatwiła podatnikom prawidłowe uiszczanie podatku. Podatek należy opłacać w zależności od momentu powstania obowiązku podatkowego.

Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po 1 lutego, a przed 1 września danego roku, podatnik płaci podatek w dwóch równych ratach w terminie: I rata w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, II rata do 15 września danego roku.

W przypadku, gdy obowiązek podatkowy powstał po 1 września - podatek należy wpłacić jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

REKLAMA

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Stawka podatku

Podwyższeniu uległa górna granica stawki podatku na samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie, która wyniesie 676,20 zł. Zgodnie z wyjaśnieniami resortu finansów stawka określona w obwieszczeniu dla samochodów ciężarowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, nie ma zastosowania (stawka ta wynosi 676,87 zł).

Rada gminy określa bowiem stawki podatku w drodze uchwały, jednak roczna stawka od jednego środka transportowego nie może przekroczyć górnych granic stawek określonych w przepisach.


Nowa kategoria podatników


Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych ciąży na właścicielach pojazdów. Dotyczy to zarówno osób fizycznych, jak i osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany. Od 2008 roku katalog podatników uległ rozszerzeniu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w brzmieniu obowiązujących od 1 stycznia 2008 r. obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży również na posiadaczach pojazdów zarejestrowanych na terytorium Polski jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Oznacza to, że od 2008 roku podmioty wykorzystujące środki transportowe zarejestrowane w kraju i stanowiące własność osób, które nie mają w Polsce siedziby albo miejsca zamieszkania, zostali zrównani z właścicielami środków transportowych i muszą płacić podatek. Informację o tym, że środek transportowy jest powierzony, zawiera polski dowód rejestracyjny.

PRZYKŁAD: POJAZD POWIERZONY


Pan Krzysztof prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie wynajmu sprzętu budowlanego. W prowadzonej działalności wykorzystuje samochód ciężarowy stanowiący własność zagranicznego kontrahenta będącego osobą fizyczną, który został zarejestrowany w Polsce jako powierzony. Do 2008 roku pan Krzysztof nie był zobowiązany do zapłaty podatku od środków transportowych.

Począwszy od 1 stycznia 2008 r. posiadacze pojazdów zarejestrowanych w Polsce jako powierzone w świetle ustawy o podatkach i opłatach lokalnych są traktowani tak jak właściciele środków transportowych, co oznacza, że są objęci obowiązkiem zapłaty podatku od środków transportowych. Podatnicy tego podatku wypełniają deklaracje i wpłacają obliczony podatek od środków transportowych bez wezwania na rachunek budżetu właściwej gminy.

Podatnik wypełnia deklarację na podatek od środków transportowych o symbolu DT-1 (oraz załącznik DT-1A). W formularzu należy podać m.in. dane przedmiotu opodatkowania dotyczące parametrów technicznych pojazdu, w tym masy całkowitej, masy własnej i dopuszczalnej ładowności, które podatnik może określić np. na podstawie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, wyciągu ze świadectwa homologacji lub innych dokumentów. W deklaracji należy określić także liczbę pojazdów, od których podatnik zobowiązany jest zapłacić podatek od środków transportowych.

Podatnik samodzielnie oblicza kwotę należnego podatku. Przy określaniu wysokości należnego podatku uwzględnia się dopuszczalną masę całkowitą pojazdu lub zespołu pojazdów, liczbę osi, a także rodzaj zawieszenia pojazdu.

Opłata od posiadania psów


Z dniem 1 stycznia 2008 r. zamiast dotychczas obowiązującego podatku pobieranego obligatoryjnie wprowadzona została opłata od posiadania psów, której pobór jest uzależniony od woli rady gminy.

Nie ma zatem już ustawowego obowiązku pobierania daniny z tytułu posiadania psa. Nowa opłata ma charakter fakultatywny, tzn. jej wprowadzenie na terenie gminy jest uzależnione od podjęcia przez radę gminy odpowiedniej uchwały w tym zakresie.


Rada gminy w drodze uchwały będzie decydować o zasadach ustalania i poboru, terminach płatności oraz wysokości stawek opłaty, a także o ewentualnych zwolnieniach przedmiotowych z tej opłaty. Stawka opłaty od posiadania psów nie będzie mogła przekroczyć 100 zł rocznie od jednego psa. Oznacza to podwyższenie górnej granicy stawki opłaty (obecny próg stawki podatku wynosi 53,69 zł).


Zwolnienia te same

Opłata od posiadania psów jest pobierana wyłącznie od osób fizycznych posiadających psy. Istotne jest to, że ustawodawca zdecydował o pozostawieniu tych samych zwolnień, które obowiązywały wcześniej w podatku od posiadania psów.

Opłata od posiadania psów nie może być zatem pobierana od:

• osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - z tytułu posiadania jednego psa,

• osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe - z tytułu posiadania jednego psa,

• podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych - z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów,

• członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz innych osób zrównanych z nimi na postawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Polski - pod warunkiem wzajemności.


Rada gminy ma również upoważnienie do wprowadzania dodatkowych zwolnień z opłaty od posiadania psów.

PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH


Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają:

• samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i poniżej 12 ton

• samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej 12 ton lub wyższej

• ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton

• ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton

• przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego

• przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego

• autobusy


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA