REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki i opłaty lokalne w 2008 roku - nowości

podatki lokalne 2008
podatki lokalne 2008
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 2008 roku właściciele samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony nie muszą płacić podatku od środków transportowych. Jednocześnie pojawiła się nowa kategoria podatników tego podatku. W 2008 roku za psa zamiast podatku płacimy opłatę w wysokości do 100 zł.

Trzy i pół tony

Począwszy od 2008 roku podatku od środków transportowych nie muszą już płacić właściciele pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Celem zmiany postulowanej od dłuższego czasu przez przedsiębiorców było ujednolicenie zasad opodatkowania samochodów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania tymi pojazdami, wynikającymi z przepisów o ruchu drogowym.

Zmiany były jednocześnie odpowiedzią na praktyki producentów samochodów, którzy coraz częściej zmieniali tonaż pojazdów z 3,5 tony na 3,49 tony w celu zachęcenia klientów do nabywania aut niepodlegających podatkowi od środków transportowych.

REKLAMA

Autopromocja

Warto przypomnieć, że już od początku 2007 r. obowiązują nowe zasady rozliczania podatku od środków transportowych. Zrezygnowano wtedy z reguły uiszczania podatku w równych ratach, przyjmując zasadę obliczania rat podatku proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie do 15 lutego i do 15 września każdego roku

Zmiana ta znacznie ułatwiła podatnikom prawidłowe uiszczanie podatku. Podatek należy opłacać w zależności od momentu powstania obowiązku podatkowego.

Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po 1 lutego, a przed 1 września danego roku, podatnik płaci podatek w dwóch równych ratach w terminie: I rata w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, II rata do 15 września danego roku.

W przypadku, gdy obowiązek podatkowy powstał po 1 września - podatek należy wpłacić jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Stawka podatku

Podwyższeniu uległa górna granica stawki podatku na samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie, która wyniesie 676,20 zł. Zgodnie z wyjaśnieniami resortu finansów stawka określona w obwieszczeniu dla samochodów ciężarowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, nie ma zastosowania (stawka ta wynosi 676,87 zł).

Rada gminy określa bowiem stawki podatku w drodze uchwały, jednak roczna stawka od jednego środka transportowego nie może przekroczyć górnych granic stawek określonych w przepisach.


Nowa kategoria podatników


Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych ciąży na właścicielach pojazdów. Dotyczy to zarówno osób fizycznych, jak i osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany. Od 2008 roku katalog podatników uległ rozszerzeniu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w brzmieniu obowiązujących od 1 stycznia 2008 r. obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży również na posiadaczach pojazdów zarejestrowanych na terytorium Polski jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Oznacza to, że od 2008 roku podmioty wykorzystujące środki transportowe zarejestrowane w kraju i stanowiące własność osób, które nie mają w Polsce siedziby albo miejsca zamieszkania, zostali zrównani z właścicielami środków transportowych i muszą płacić podatek. Informację o tym, że środek transportowy jest powierzony, zawiera polski dowód rejestracyjny.

PRZYKŁAD: POJAZD POWIERZONY


Pan Krzysztof prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie wynajmu sprzętu budowlanego. W prowadzonej działalności wykorzystuje samochód ciężarowy stanowiący własność zagranicznego kontrahenta będącego osobą fizyczną, który został zarejestrowany w Polsce jako powierzony. Do 2008 roku pan Krzysztof nie był zobowiązany do zapłaty podatku od środków transportowych.

Począwszy od 1 stycznia 2008 r. posiadacze pojazdów zarejestrowanych w Polsce jako powierzone w świetle ustawy o podatkach i opłatach lokalnych są traktowani tak jak właściciele środków transportowych, co oznacza, że są objęci obowiązkiem zapłaty podatku od środków transportowych. Podatnicy tego podatku wypełniają deklaracje i wpłacają obliczony podatek od środków transportowych bez wezwania na rachunek budżetu właściwej gminy.

Podatnik wypełnia deklarację na podatek od środków transportowych o symbolu DT-1 (oraz załącznik DT-1A). W formularzu należy podać m.in. dane przedmiotu opodatkowania dotyczące parametrów technicznych pojazdu, w tym masy całkowitej, masy własnej i dopuszczalnej ładowności, które podatnik może określić np. na podstawie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, wyciągu ze świadectwa homologacji lub innych dokumentów. W deklaracji należy określić także liczbę pojazdów, od których podatnik zobowiązany jest zapłacić podatek od środków transportowych.

Podatnik samodzielnie oblicza kwotę należnego podatku. Przy określaniu wysokości należnego podatku uwzględnia się dopuszczalną masę całkowitą pojazdu lub zespołu pojazdów, liczbę osi, a także rodzaj zawieszenia pojazdu.

Opłata od posiadania psów

REKLAMA


Z dniem 1 stycznia 2008 r. zamiast dotychczas obowiązującego podatku pobieranego obligatoryjnie wprowadzona została opłata od posiadania psów, której pobór jest uzależniony od woli rady gminy.

Nie ma zatem już ustawowego obowiązku pobierania daniny z tytułu posiadania psa. Nowa opłata ma charakter fakultatywny, tzn. jej wprowadzenie na terenie gminy jest uzależnione od podjęcia przez radę gminy odpowiedniej uchwały w tym zakresie.


Rada gminy w drodze uchwały będzie decydować o zasadach ustalania i poboru, terminach płatności oraz wysokości stawek opłaty, a także o ewentualnych zwolnieniach przedmiotowych z tej opłaty. Stawka opłaty od posiadania psów nie będzie mogła przekroczyć 100 zł rocznie od jednego psa. Oznacza to podwyższenie górnej granicy stawki opłaty (obecny próg stawki podatku wynosi 53,69 zł).


Zwolnienia te same

Opłata od posiadania psów jest pobierana wyłącznie od osób fizycznych posiadających psy. Istotne jest to, że ustawodawca zdecydował o pozostawieniu tych samych zwolnień, które obowiązywały wcześniej w podatku od posiadania psów.

Opłata od posiadania psów nie może być zatem pobierana od:

• osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - z tytułu posiadania jednego psa,

• osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe - z tytułu posiadania jednego psa,

• podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych - z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów,

• członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz innych osób zrównanych z nimi na postawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Polski - pod warunkiem wzajemności.


Rada gminy ma również upoważnienie do wprowadzania dodatkowych zwolnień z opłaty od posiadania psów.

PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH


Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają:

• samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i poniżej 12 ton

• samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej 12 ton lub wyższej

• ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton

• ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton

• przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego

• przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego

• autobusy


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA