REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki i opłaty lokalne w 2008 roku - nowości

Subskrybuj nas na Youtube
podatki lokalne 2008
podatki lokalne 2008
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 2008 roku właściciele samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony nie muszą płacić podatku od środków transportowych. Jednocześnie pojawiła się nowa kategoria podatników tego podatku. W 2008 roku za psa zamiast podatku płacimy opłatę w wysokości do 100 zł.

Trzy i pół tony

Począwszy od 2008 roku podatku od środków transportowych nie muszą już płacić właściciele pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Celem zmiany postulowanej od dłuższego czasu przez przedsiębiorców było ujednolicenie zasad opodatkowania samochodów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania tymi pojazdami, wynikającymi z przepisów o ruchu drogowym.

Zmiany były jednocześnie odpowiedzią na praktyki producentów samochodów, którzy coraz częściej zmieniali tonaż pojazdów z 3,5 tony na 3,49 tony w celu zachęcenia klientów do nabywania aut niepodlegających podatkowi od środków transportowych.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Warto przypomnieć, że już od początku 2007 r. obowiązują nowe zasady rozliczania podatku od środków transportowych. Zrezygnowano wtedy z reguły uiszczania podatku w równych ratach, przyjmując zasadę obliczania rat podatku proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie do 15 lutego i do 15 września każdego roku

Zmiana ta znacznie ułatwiła podatnikom prawidłowe uiszczanie podatku. Podatek należy opłacać w zależności od momentu powstania obowiązku podatkowego.

Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po 1 lutego, a przed 1 września danego roku, podatnik płaci podatek w dwóch równych ratach w terminie: I rata w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, II rata do 15 września danego roku.

W przypadku, gdy obowiązek podatkowy powstał po 1 września - podatek należy wpłacić jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Stawka podatku

Podwyższeniu uległa górna granica stawki podatku na samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie, która wyniesie 676,20 zł. Zgodnie z wyjaśnieniami resortu finansów stawka określona w obwieszczeniu dla samochodów ciężarowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, nie ma zastosowania (stawka ta wynosi 676,87 zł).

Rada gminy określa bowiem stawki podatku w drodze uchwały, jednak roczna stawka od jednego środka transportowego nie może przekroczyć górnych granic stawek określonych w przepisach.


Nowa kategoria podatników

REKLAMA


Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych ciąży na właścicielach pojazdów. Dotyczy to zarówno osób fizycznych, jak i osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany. Od 2008 roku katalog podatników uległ rozszerzeniu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w brzmieniu obowiązujących od 1 stycznia 2008 r. obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży również na posiadaczach pojazdów zarejestrowanych na terytorium Polski jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Oznacza to, że od 2008 roku podmioty wykorzystujące środki transportowe zarejestrowane w kraju i stanowiące własność osób, które nie mają w Polsce siedziby albo miejsca zamieszkania, zostali zrównani z właścicielami środków transportowych i muszą płacić podatek. Informację o tym, że środek transportowy jest powierzony, zawiera polski dowód rejestracyjny.

PRZYKŁAD: POJAZD POWIERZONY


Pan Krzysztof prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie wynajmu sprzętu budowlanego. W prowadzonej działalności wykorzystuje samochód ciężarowy stanowiący własność zagranicznego kontrahenta będącego osobą fizyczną, który został zarejestrowany w Polsce jako powierzony. Do 2008 roku pan Krzysztof nie był zobowiązany do zapłaty podatku od środków transportowych.

Począwszy od 1 stycznia 2008 r. posiadacze pojazdów zarejestrowanych w Polsce jako powierzone w świetle ustawy o podatkach i opłatach lokalnych są traktowani tak jak właściciele środków transportowych, co oznacza, że są objęci obowiązkiem zapłaty podatku od środków transportowych. Podatnicy tego podatku wypełniają deklaracje i wpłacają obliczony podatek od środków transportowych bez wezwania na rachunek budżetu właściwej gminy.

Podatnik wypełnia deklarację na podatek od środków transportowych o symbolu DT-1 (oraz załącznik DT-1A). W formularzu należy podać m.in. dane przedmiotu opodatkowania dotyczące parametrów technicznych pojazdu, w tym masy całkowitej, masy własnej i dopuszczalnej ładowności, które podatnik może określić np. na podstawie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, wyciągu ze świadectwa homologacji lub innych dokumentów. W deklaracji należy określić także liczbę pojazdów, od których podatnik zobowiązany jest zapłacić podatek od środków transportowych.

Podatnik samodzielnie oblicza kwotę należnego podatku. Przy określaniu wysokości należnego podatku uwzględnia się dopuszczalną masę całkowitą pojazdu lub zespołu pojazdów, liczbę osi, a także rodzaj zawieszenia pojazdu.

Opłata od posiadania psów


Z dniem 1 stycznia 2008 r. zamiast dotychczas obowiązującego podatku pobieranego obligatoryjnie wprowadzona została opłata od posiadania psów, której pobór jest uzależniony od woli rady gminy.

Nie ma zatem już ustawowego obowiązku pobierania daniny z tytułu posiadania psa. Nowa opłata ma charakter fakultatywny, tzn. jej wprowadzenie na terenie gminy jest uzależnione od podjęcia przez radę gminy odpowiedniej uchwały w tym zakresie.


Rada gminy w drodze uchwały będzie decydować o zasadach ustalania i poboru, terminach płatności oraz wysokości stawek opłaty, a także o ewentualnych zwolnieniach przedmiotowych z tej opłaty. Stawka opłaty od posiadania psów nie będzie mogła przekroczyć 100 zł rocznie od jednego psa. Oznacza to podwyższenie górnej granicy stawki opłaty (obecny próg stawki podatku wynosi 53,69 zł).


Zwolnienia te same

Opłata od posiadania psów jest pobierana wyłącznie od osób fizycznych posiadających psy. Istotne jest to, że ustawodawca zdecydował o pozostawieniu tych samych zwolnień, które obowiązywały wcześniej w podatku od posiadania psów.

Opłata od posiadania psów nie może być zatem pobierana od:

• osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - z tytułu posiadania jednego psa,

• osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe - z tytułu posiadania jednego psa,

• podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych - z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów,

• członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz innych osób zrównanych z nimi na postawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Polski - pod warunkiem wzajemności.


Rada gminy ma również upoważnienie do wprowadzania dodatkowych zwolnień z opłaty od posiadania psów.

PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH


Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają:

• samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i poniżej 12 ton

• samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej 12 ton lub wyższej

• ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton

• ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton

• przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego

• przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego

• autobusy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA