REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z czym może przyjść do Ciebie inspektor kontroli skarbowej w 2008 roku

kontrola skarbowa
kontrola skarbowa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak co roku Minister Finansów określił szczególne obszary zainteresowania urzędników kontroli skarbowej na 2008 r.. Warto wiedzieć co budzi szególną ciekawość UKS-u. Są to np. opodatkowanie handlu elektronicznego, nieujawnione dochody i zwolnienia podatkowe.

Priorytety kontroli skarbowej w 2008 roku:

REKLAMA

REKLAMA

• kontrole podatku akcyzowego, szczególnie opodatkowania obrotu paliwami;

• kontrole dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów;

• zwalczanie przestępstw karuzelowych w podatku od towarów i usług zarówno w obrocie krajowym, jak i wewnątrzwspólnotowym;

REKLAMA

• kontrole handlu elektronicznego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• kontrole ewidencji obrotu towarów i usług, w tym przy zastosowaniu kas fiskalnych;

• kontrole w zakresie obrotu towarowego z zagranicą;

• kontrole zwolnień podatkowych;

• kontrole gospodarowania majątkiem Skarbu Państwa, w tym procesów prywatyzacyjnych;

• współpraca z innymi służbami państwowymi zwalczającymi przestępczość podatkową, finansową, a także działalność na szkodę instytucji państwowych i samorządowych;

• skuteczne wykorzystanie Informatycznego Systemu Wspomagania Kontroli Skarbowej „ISKOS”.

Wybrane zagadnienia związane z funkcjonowaniem kontroli skarbowej


Sprawdzanie VAT

Zdaniem Ministra Finansów majpoważniejsze, a jednocześnie najtrudniejsze do wykrycia, są oszustwa typu karuzelowego, w których biorą najczęściej udział podmioty mające siedzibę na terenie kilku państw członkowskich. Szacuje się, że oszustwa karuzelowe powodują w skali poszczególnych państw UE ogromne straty budżetowe, co związane jest zarówno z nieuprawnionym korzystaniem ze stawki 0% (w przypadkach gdy nie było faktycznego przemieszczenia towarów, a krążyły jedynie faktury), jak i nieodprowadzaniem podatku należnego przez podmioty pełniące role tzw. missing traders.

W celu przeciwdziałania oszustwom w podatku VAT typu karuzelowego organy kontroli skarbowych winny:

• podejmować działania mające na celu wykrywanie podmiotów mogących uczestniczyć w tym procederze - analizy własne, analizy raportów z Biura Wymiany Informacji Podatkowej w Koninie, informacje otrzymywane z EUROCANET,

• wymieniać informacje i doświadczenia - wymiana informacji przy użyciu formularzy SCAC oraz współpraca, za pośrednictwem Departamentu Kontroli Skarbowej, z wyspecjalizowanymi jednostkami ds. zwalczania oszustw w VAT innych krajów członkowskich,

• zwalczać oszustwa, tj. podejmować działania kontrolne wobec podatników uczestniczących w transakcjach wewnątrzwspólnotowych, w tym w oparciu o rozporządzenie Rady (WE) nr 1798/2003 z dnia 7 października 2003 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej. Kontrole wielostronne, obecność w urzędach innych państw członkowskich w celu bezpośredniego uzyskania informacji, uczestnictwo w postępowaniu administracyjnym w innych państwach członkowskich dają możliwość prowadzenia działań w sposób sprawniejszy i bardziej efektywny.

Ponadto podejmowane działania wobec podatników dokonujących zwrotów podatku VAT rozliczanego w systemie TAX FREE wskazują na szereg nieprawidłowości, które mogą świadczyć o procederze wyłudzenia podatku VAT na dużą skalę. Kontrole w tym zakresie winny być więc kontynuowane.

W celu minimalizacji szarej strefy niezbędne są działania kontrolne dotyczące ewidencji obrotów towarów i usług, w tym generalnie przy zastosowaniu kas fiskalnych. Natomiast postępowania mandatowe w tym zakresie mają stanowić prewencyjny czynnik, zmniejszający poczucie bezkarności nieuczciwych podatników.


Podatki dochodowe również na cenzurowanym

Do priorytetowych zadań kontroli skarbowej w 2008 r. będzie należeć kontynuacja kontroli podatkowych w zakresie dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów. Modyfikacja założeń programów kontroli i metodologii kontroli skarbowej w tym obszarze powinna wynikać m.in. z doświadczeń zdobytych w 2007 r.

W 2008 r. następuje zwiększenie liczby i skuteczności kontroli w zakresie handlu internetowego (e-handel) oraz włączenie metod gromadzenia informacji stosowanych w tych kontrolach do kontroli tradycyjnych.

Dotychczas przeprowadzone kontrole podmiotów zarówno wystawiających, jak i kupujących fikcyjne faktury wskazują, iż jest to proceder uprawiany na dużą skalę. Proceder ten powoduje duże straty budżetu państwa, głównie z tytułu zaniżenia podatków dochodowych, jak również z tytułu nieuzasadnionego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur. W związku z powyższym celowe, a wręcz konieczne jest kontynuowanie działań analitycznych i kontrolnych w powyższym zakresie.

Ponadto działania kontrolne winny skupić się na podmiotach korzystających ze zwolnień i odliczeń wynikających z ustaw o podatkach dochodowych. W związku z tym, iż podmioty uprawnione do zwolnień prowadzą z reguły również działalność, od której dochody podlegają opodatkowaniu, powstaje ryzyko nieprawidłowego kwalifikowania tych dochodów.

Kontrole obrotu towarowego z zagranicą

Urzędy kontroli skarbowej mają też podejmować działania zapewniające zwiększenie skuteczności kontroli obrotu towarowego z zagranicą poprzez:

• doskonalenie kwalifikacji inspektorów i pracowników zaangażowanych w kontrole obrotu towarowego z zagranicą,

• rozwijanie współpracy z organami celnymi, podatkowymi i innymi instytucjami,

• podejmowanie działań zmierzających do uzyskiwania dodatkowych źródeł informacji niezbędnych przy planowaniu kontroli, w tym analiza i wykorzystywanie komunikatów OLAF dotyczących nieprawidłowości w stosowaniu prawa celnego.

W trakcie prowadzonych kontroli dotyczących obrotu towarowego z zagranicą szczególną uwagę należy zwracać na klasyfikację towarową, wartość celną, która stanowi podstawę naliczania wszystkich należności importowych, pochodzenie towarów oraz stosowane preferencje. Prawidłowość dokonywanego importu należy także badać w kontekście zagadnień podatkowych.

W roku 2008 i w latach następnych niezbędne będzie przemodelowanie i nowe zdefiniowanie zadań komórek kontroli obrotu towarowego z zagranicą w sposób umożliwiający badanie nie tylko importu, ale realizację pełnych kontroli podatkowych i celnych importerów, efektywniejszych z punktu widzenia ekonomiki działalności kontrolnej.


Kontrole związane z transferami dochodów

Przenoszenie dochodów z wykorzystaniem mechanizmu cen transferowych, w celu uniknięcia ich opodatkowania, zmniejsza wpływy budżetowe oraz korzyści z napływu do Polski zagranicznego kapitału. W przypadku ujawnienia istnienia powiązań kapitałowych lub personalnych pomiędzy podmiotami krajowymi i ich zagranicznymi kontrahentami niezbędne jest zbadanie, czy warunki dokonywanych transakcji zostały ustalone na zasadach rynkowych, czy też mają na celu przeniesienie osiągniętego w Polsce dochodu za granicę.

Kontrole gospodarowania środkami publicznymi

Do najważniejszych zadań realizowanych przez kontrolę gospodarowania mieniem Skarbu Państwa i środkami publicznymi należy też kontrola:

• prawidłowości prywatyzacji mienia Skarbu Państwa,

• gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa,

• zgodności z prawem i zasadności przyznania pomocy publicznej,

• prawidłowości otrzymania i wykorzystania pomocy finansowej ze środków publicznych.

Prowadzone będą również kontrole rzetelności wypełniania zobowiązań wynikających z udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i gwarancji oraz kontrole wykorzystania środków, których spłatę poręczył Skarb Państwa. W ramach prowadzonych kontroli ocenie powinny podlegać również działania jednostek kontrolnych w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących zamówień publicznych. Ponadto w 2008 r. kontynuowane będą kontrole koordynowane, rozpoczęte pod koniec 2007 r.


Wywiad skarbowy działa

Urzędy kontroli skarbowej powinny, zdaniem Ministra Finansów wykorzystywać eksploracyjne i prognostyczne modele analityczne typujące podmioty do kontroli. Jednocześnie w toku kontroli trzeba zwiększyć wykorzystanie metod elektronicznej analizy danych pochodzących m.in. z systemów Finansowo-Księgowych (e-kontrole).

Przy doborze podmiotów do kontroli rosnące znaczenie powinny odgrywać wnioski i informacje otrzymywane od komórek wywiadu skarbowego, Generalnego Inspektora Informacji Finansowej oraz od innych organów spoza resortu finansów (np. Prokuratury, Policji, w tym CBS oraz ABW i CBA).

Współpraca z innymi organami i instytucjami


Za granicą też się nie ukryjesz przed fiskusem

Współpraca z zagranicą, szczególnie z organami podatkowymi państw członkowskich UE, ma umożliwiać skuteczne przeciwdziałanie nieprawidłowościom i oszustwom podatkowym o charakterze międzynarodowym. Pomoc administracyjna innych państw powinna być wykorzystywana dla potrzeb prowadzonych kontroli skarbowych.

Wymiana informacji podatkowych realizowana może być na podstawie klauzul o wymianie informacji zawartych w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania lub (tylko w przypadku państw Unii Europejskiej) w oparciu o nowelizowaną Dyrektywę Rady Wspólnot Europejskich 77/799/EWG w sprawie wzajemnej pomocy właściwych władz Państw Członkowskich w obszarze podatków bezpośrednich. Efektywną formą uzyskiwania pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych może być podejmowanie jednoczesnych kontroli podatkowych w zakresie podatku dochodowego oraz finansowanych przez program Komisji Europejskiej FISCALIS kontroli wielostronnych w zakresie podatku VAT.

Realizacja takich kontroli pozwala na przyśpieszenie wymiany informacji i bezpośrednie kontakty z przedstawicielami administracji podatkowych uczestniczących w kontroli.

źródło: www.mf.gov.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA