REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z czym może przyjść do Ciebie inspektor kontroli skarbowej w 2008 roku

kontrola skarbowa
kontrola skarbowa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak co roku Minister Finansów określił szczególne obszary zainteresowania urzędników kontroli skarbowej na 2008 r.. Warto wiedzieć co budzi szególną ciekawość UKS-u. Są to np. opodatkowanie handlu elektronicznego, nieujawnione dochody i zwolnienia podatkowe.

Priorytety kontroli skarbowej w 2008 roku:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

• kontrole podatku akcyzowego, szczególnie opodatkowania obrotu paliwami;

• kontrole dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów;

• zwalczanie przestępstw karuzelowych w podatku od towarów i usług zarówno w obrocie krajowym, jak i wewnątrzwspólnotowym;

REKLAMA

• kontrole handlu elektronicznego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• kontrole ewidencji obrotu towarów i usług, w tym przy zastosowaniu kas fiskalnych;

• kontrole w zakresie obrotu towarowego z zagranicą;

• kontrole zwolnień podatkowych;

• kontrole gospodarowania majątkiem Skarbu Państwa, w tym procesów prywatyzacyjnych;

• współpraca z innymi służbami państwowymi zwalczającymi przestępczość podatkową, finansową, a także działalność na szkodę instytucji państwowych i samorządowych;

• skuteczne wykorzystanie Informatycznego Systemu Wspomagania Kontroli Skarbowej „ISKOS”.

Wybrane zagadnienia związane z funkcjonowaniem kontroli skarbowej


Sprawdzanie VAT

Zdaniem Ministra Finansów majpoważniejsze, a jednocześnie najtrudniejsze do wykrycia, są oszustwa typu karuzelowego, w których biorą najczęściej udział podmioty mające siedzibę na terenie kilku państw członkowskich. Szacuje się, że oszustwa karuzelowe powodują w skali poszczególnych państw UE ogromne straty budżetowe, co związane jest zarówno z nieuprawnionym korzystaniem ze stawki 0% (w przypadkach gdy nie było faktycznego przemieszczenia towarów, a krążyły jedynie faktury), jak i nieodprowadzaniem podatku należnego przez podmioty pełniące role tzw. missing traders.

W celu przeciwdziałania oszustwom w podatku VAT typu karuzelowego organy kontroli skarbowych winny:

• podejmować działania mające na celu wykrywanie podmiotów mogących uczestniczyć w tym procederze - analizy własne, analizy raportów z Biura Wymiany Informacji Podatkowej w Koninie, informacje otrzymywane z EUROCANET,

• wymieniać informacje i doświadczenia - wymiana informacji przy użyciu formularzy SCAC oraz współpraca, za pośrednictwem Departamentu Kontroli Skarbowej, z wyspecjalizowanymi jednostkami ds. zwalczania oszustw w VAT innych krajów członkowskich,

• zwalczać oszustwa, tj. podejmować działania kontrolne wobec podatników uczestniczących w transakcjach wewnątrzwspólnotowych, w tym w oparciu o rozporządzenie Rady (WE) nr 1798/2003 z dnia 7 października 2003 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej. Kontrole wielostronne, obecność w urzędach innych państw członkowskich w celu bezpośredniego uzyskania informacji, uczestnictwo w postępowaniu administracyjnym w innych państwach członkowskich dają możliwość prowadzenia działań w sposób sprawniejszy i bardziej efektywny.

Ponadto podejmowane działania wobec podatników dokonujących zwrotów podatku VAT rozliczanego w systemie TAX FREE wskazują na szereg nieprawidłowości, które mogą świadczyć o procederze wyłudzenia podatku VAT na dużą skalę. Kontrole w tym zakresie winny być więc kontynuowane.

W celu minimalizacji szarej strefy niezbędne są działania kontrolne dotyczące ewidencji obrotów towarów i usług, w tym generalnie przy zastosowaniu kas fiskalnych. Natomiast postępowania mandatowe w tym zakresie mają stanowić prewencyjny czynnik, zmniejszający poczucie bezkarności nieuczciwych podatników.


Podatki dochodowe również na cenzurowanym

Do priorytetowych zadań kontroli skarbowej w 2008 r. będzie należeć kontynuacja kontroli podatkowych w zakresie dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów. Modyfikacja założeń programów kontroli i metodologii kontroli skarbowej w tym obszarze powinna wynikać m.in. z doświadczeń zdobytych w 2007 r.

W 2008 r. następuje zwiększenie liczby i skuteczności kontroli w zakresie handlu internetowego (e-handel) oraz włączenie metod gromadzenia informacji stosowanych w tych kontrolach do kontroli tradycyjnych.

Dotychczas przeprowadzone kontrole podmiotów zarówno wystawiających, jak i kupujących fikcyjne faktury wskazują, iż jest to proceder uprawiany na dużą skalę. Proceder ten powoduje duże straty budżetu państwa, głównie z tytułu zaniżenia podatków dochodowych, jak również z tytułu nieuzasadnionego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur. W związku z powyższym celowe, a wręcz konieczne jest kontynuowanie działań analitycznych i kontrolnych w powyższym zakresie.

Ponadto działania kontrolne winny skupić się na podmiotach korzystających ze zwolnień i odliczeń wynikających z ustaw o podatkach dochodowych. W związku z tym, iż podmioty uprawnione do zwolnień prowadzą z reguły również działalność, od której dochody podlegają opodatkowaniu, powstaje ryzyko nieprawidłowego kwalifikowania tych dochodów.

Kontrole obrotu towarowego z zagranicą

Urzędy kontroli skarbowej mają też podejmować działania zapewniające zwiększenie skuteczności kontroli obrotu towarowego z zagranicą poprzez:

• doskonalenie kwalifikacji inspektorów i pracowników zaangażowanych w kontrole obrotu towarowego z zagranicą,

• rozwijanie współpracy z organami celnymi, podatkowymi i innymi instytucjami,

• podejmowanie działań zmierzających do uzyskiwania dodatkowych źródeł informacji niezbędnych przy planowaniu kontroli, w tym analiza i wykorzystywanie komunikatów OLAF dotyczących nieprawidłowości w stosowaniu prawa celnego.

W trakcie prowadzonych kontroli dotyczących obrotu towarowego z zagranicą szczególną uwagę należy zwracać na klasyfikację towarową, wartość celną, która stanowi podstawę naliczania wszystkich należności importowych, pochodzenie towarów oraz stosowane preferencje. Prawidłowość dokonywanego importu należy także badać w kontekście zagadnień podatkowych.

W roku 2008 i w latach następnych niezbędne będzie przemodelowanie i nowe zdefiniowanie zadań komórek kontroli obrotu towarowego z zagranicą w sposób umożliwiający badanie nie tylko importu, ale realizację pełnych kontroli podatkowych i celnych importerów, efektywniejszych z punktu widzenia ekonomiki działalności kontrolnej.


Kontrole związane z transferami dochodów

Przenoszenie dochodów z wykorzystaniem mechanizmu cen transferowych, w celu uniknięcia ich opodatkowania, zmniejsza wpływy budżetowe oraz korzyści z napływu do Polski zagranicznego kapitału. W przypadku ujawnienia istnienia powiązań kapitałowych lub personalnych pomiędzy podmiotami krajowymi i ich zagranicznymi kontrahentami niezbędne jest zbadanie, czy warunki dokonywanych transakcji zostały ustalone na zasadach rynkowych, czy też mają na celu przeniesienie osiągniętego w Polsce dochodu za granicę.

Kontrole gospodarowania środkami publicznymi

Do najważniejszych zadań realizowanych przez kontrolę gospodarowania mieniem Skarbu Państwa i środkami publicznymi należy też kontrola:

• prawidłowości prywatyzacji mienia Skarbu Państwa,

• gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa,

• zgodności z prawem i zasadności przyznania pomocy publicznej,

• prawidłowości otrzymania i wykorzystania pomocy finansowej ze środków publicznych.

Prowadzone będą również kontrole rzetelności wypełniania zobowiązań wynikających z udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i gwarancji oraz kontrole wykorzystania środków, których spłatę poręczył Skarb Państwa. W ramach prowadzonych kontroli ocenie powinny podlegać również działania jednostek kontrolnych w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących zamówień publicznych. Ponadto w 2008 r. kontynuowane będą kontrole koordynowane, rozpoczęte pod koniec 2007 r.


Wywiad skarbowy działa

Urzędy kontroli skarbowej powinny, zdaniem Ministra Finansów wykorzystywać eksploracyjne i prognostyczne modele analityczne typujące podmioty do kontroli. Jednocześnie w toku kontroli trzeba zwiększyć wykorzystanie metod elektronicznej analizy danych pochodzących m.in. z systemów Finansowo-Księgowych (e-kontrole).

Przy doborze podmiotów do kontroli rosnące znaczenie powinny odgrywać wnioski i informacje otrzymywane od komórek wywiadu skarbowego, Generalnego Inspektora Informacji Finansowej oraz od innych organów spoza resortu finansów (np. Prokuratury, Policji, w tym CBS oraz ABW i CBA).

Współpraca z innymi organami i instytucjami


Za granicą też się nie ukryjesz przed fiskusem

Współpraca z zagranicą, szczególnie z organami podatkowymi państw członkowskich UE, ma umożliwiać skuteczne przeciwdziałanie nieprawidłowościom i oszustwom podatkowym o charakterze międzynarodowym. Pomoc administracyjna innych państw powinna być wykorzystywana dla potrzeb prowadzonych kontroli skarbowych.

Wymiana informacji podatkowych realizowana może być na podstawie klauzul o wymianie informacji zawartych w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania lub (tylko w przypadku państw Unii Europejskiej) w oparciu o nowelizowaną Dyrektywę Rady Wspólnot Europejskich 77/799/EWG w sprawie wzajemnej pomocy właściwych władz Państw Członkowskich w obszarze podatków bezpośrednich. Efektywną formą uzyskiwania pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych może być podejmowanie jednoczesnych kontroli podatkowych w zakresie podatku dochodowego oraz finansowanych przez program Komisji Europejskiej FISCALIS kontroli wielostronnych w zakresie podatku VAT.

Realizacja takich kontroli pozwala na przyśpieszenie wymiany informacji i bezpośrednie kontakty z przedstawicielami administracji podatkowych uczestniczących w kontroli.

źródło: www.mf.gov.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA