REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z czym może przyjść do Ciebie inspektor kontroli skarbowej w 2008 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
kontrola skarbowa
kontrola skarbowa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak co roku Minister Finansów określił szczególne obszary zainteresowania urzędników kontroli skarbowej na 2008 r.. Warto wiedzieć co budzi szególną ciekawość UKS-u. Są to np. opodatkowanie handlu elektronicznego, nieujawnione dochody i zwolnienia podatkowe.

Priorytety kontroli skarbowej w 2008 roku:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

• kontrole podatku akcyzowego, szczególnie opodatkowania obrotu paliwami;

• kontrole dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów;

• zwalczanie przestępstw karuzelowych w podatku od towarów i usług zarówno w obrocie krajowym, jak i wewnątrzwspólnotowym;

REKLAMA

• kontrole handlu elektronicznego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• kontrole ewidencji obrotu towarów i usług, w tym przy zastosowaniu kas fiskalnych;

• kontrole w zakresie obrotu towarowego z zagranicą;

• kontrole zwolnień podatkowych;

• kontrole gospodarowania majątkiem Skarbu Państwa, w tym procesów prywatyzacyjnych;

• współpraca z innymi służbami państwowymi zwalczającymi przestępczość podatkową, finansową, a także działalność na szkodę instytucji państwowych i samorządowych;

• skuteczne wykorzystanie Informatycznego Systemu Wspomagania Kontroli Skarbowej „ISKOS”.

Wybrane zagadnienia związane z funkcjonowaniem kontroli skarbowej


Sprawdzanie VAT

Zdaniem Ministra Finansów majpoważniejsze, a jednocześnie najtrudniejsze do wykrycia, są oszustwa typu karuzelowego, w których biorą najczęściej udział podmioty mające siedzibę na terenie kilku państw członkowskich. Szacuje się, że oszustwa karuzelowe powodują w skali poszczególnych państw UE ogromne straty budżetowe, co związane jest zarówno z nieuprawnionym korzystaniem ze stawki 0% (w przypadkach gdy nie było faktycznego przemieszczenia towarów, a krążyły jedynie faktury), jak i nieodprowadzaniem podatku należnego przez podmioty pełniące role tzw. missing traders.

W celu przeciwdziałania oszustwom w podatku VAT typu karuzelowego organy kontroli skarbowych winny:

• podejmować działania mające na celu wykrywanie podmiotów mogących uczestniczyć w tym procederze - analizy własne, analizy raportów z Biura Wymiany Informacji Podatkowej w Koninie, informacje otrzymywane z EUROCANET,

• wymieniać informacje i doświadczenia - wymiana informacji przy użyciu formularzy SCAC oraz współpraca, za pośrednictwem Departamentu Kontroli Skarbowej, z wyspecjalizowanymi jednostkami ds. zwalczania oszustw w VAT innych krajów członkowskich,

• zwalczać oszustwa, tj. podejmować działania kontrolne wobec podatników uczestniczących w transakcjach wewnątrzwspólnotowych, w tym w oparciu o rozporządzenie Rady (WE) nr 1798/2003 z dnia 7 października 2003 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej. Kontrole wielostronne, obecność w urzędach innych państw członkowskich w celu bezpośredniego uzyskania informacji, uczestnictwo w postępowaniu administracyjnym w innych państwach członkowskich dają możliwość prowadzenia działań w sposób sprawniejszy i bardziej efektywny.

Ponadto podejmowane działania wobec podatników dokonujących zwrotów podatku VAT rozliczanego w systemie TAX FREE wskazują na szereg nieprawidłowości, które mogą świadczyć o procederze wyłudzenia podatku VAT na dużą skalę. Kontrole w tym zakresie winny być więc kontynuowane.

W celu minimalizacji szarej strefy niezbędne są działania kontrolne dotyczące ewidencji obrotów towarów i usług, w tym generalnie przy zastosowaniu kas fiskalnych. Natomiast postępowania mandatowe w tym zakresie mają stanowić prewencyjny czynnik, zmniejszający poczucie bezkarności nieuczciwych podatników.


Podatki dochodowe również na cenzurowanym

Do priorytetowych zadań kontroli skarbowej w 2008 r. będzie należeć kontynuacja kontroli podatkowych w zakresie dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów. Modyfikacja założeń programów kontroli i metodologii kontroli skarbowej w tym obszarze powinna wynikać m.in. z doświadczeń zdobytych w 2007 r.

W 2008 r. następuje zwiększenie liczby i skuteczności kontroli w zakresie handlu internetowego (e-handel) oraz włączenie metod gromadzenia informacji stosowanych w tych kontrolach do kontroli tradycyjnych.

Dotychczas przeprowadzone kontrole podmiotów zarówno wystawiających, jak i kupujących fikcyjne faktury wskazują, iż jest to proceder uprawiany na dużą skalę. Proceder ten powoduje duże straty budżetu państwa, głównie z tytułu zaniżenia podatków dochodowych, jak również z tytułu nieuzasadnionego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur. W związku z powyższym celowe, a wręcz konieczne jest kontynuowanie działań analitycznych i kontrolnych w powyższym zakresie.

Ponadto działania kontrolne winny skupić się na podmiotach korzystających ze zwolnień i odliczeń wynikających z ustaw o podatkach dochodowych. W związku z tym, iż podmioty uprawnione do zwolnień prowadzą z reguły również działalność, od której dochody podlegają opodatkowaniu, powstaje ryzyko nieprawidłowego kwalifikowania tych dochodów.

Kontrole obrotu towarowego z zagranicą

Urzędy kontroli skarbowej mają też podejmować działania zapewniające zwiększenie skuteczności kontroli obrotu towarowego z zagranicą poprzez:

• doskonalenie kwalifikacji inspektorów i pracowników zaangażowanych w kontrole obrotu towarowego z zagranicą,

• rozwijanie współpracy z organami celnymi, podatkowymi i innymi instytucjami,

• podejmowanie działań zmierzających do uzyskiwania dodatkowych źródeł informacji niezbędnych przy planowaniu kontroli, w tym analiza i wykorzystywanie komunikatów OLAF dotyczących nieprawidłowości w stosowaniu prawa celnego.

W trakcie prowadzonych kontroli dotyczących obrotu towarowego z zagranicą szczególną uwagę należy zwracać na klasyfikację towarową, wartość celną, która stanowi podstawę naliczania wszystkich należności importowych, pochodzenie towarów oraz stosowane preferencje. Prawidłowość dokonywanego importu należy także badać w kontekście zagadnień podatkowych.

W roku 2008 i w latach następnych niezbędne będzie przemodelowanie i nowe zdefiniowanie zadań komórek kontroli obrotu towarowego z zagranicą w sposób umożliwiający badanie nie tylko importu, ale realizację pełnych kontroli podatkowych i celnych importerów, efektywniejszych z punktu widzenia ekonomiki działalności kontrolnej.


Kontrole związane z transferami dochodów

Przenoszenie dochodów z wykorzystaniem mechanizmu cen transferowych, w celu uniknięcia ich opodatkowania, zmniejsza wpływy budżetowe oraz korzyści z napływu do Polski zagranicznego kapitału. W przypadku ujawnienia istnienia powiązań kapitałowych lub personalnych pomiędzy podmiotami krajowymi i ich zagranicznymi kontrahentami niezbędne jest zbadanie, czy warunki dokonywanych transakcji zostały ustalone na zasadach rynkowych, czy też mają na celu przeniesienie osiągniętego w Polsce dochodu za granicę.

Kontrole gospodarowania środkami publicznymi

Do najważniejszych zadań realizowanych przez kontrolę gospodarowania mieniem Skarbu Państwa i środkami publicznymi należy też kontrola:

• prawidłowości prywatyzacji mienia Skarbu Państwa,

• gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa,

• zgodności z prawem i zasadności przyznania pomocy publicznej,

• prawidłowości otrzymania i wykorzystania pomocy finansowej ze środków publicznych.

Prowadzone będą również kontrole rzetelności wypełniania zobowiązań wynikających z udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i gwarancji oraz kontrole wykorzystania środków, których spłatę poręczył Skarb Państwa. W ramach prowadzonych kontroli ocenie powinny podlegać również działania jednostek kontrolnych w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących zamówień publicznych. Ponadto w 2008 r. kontynuowane będą kontrole koordynowane, rozpoczęte pod koniec 2007 r.


Wywiad skarbowy działa

Urzędy kontroli skarbowej powinny, zdaniem Ministra Finansów wykorzystywać eksploracyjne i prognostyczne modele analityczne typujące podmioty do kontroli. Jednocześnie w toku kontroli trzeba zwiększyć wykorzystanie metod elektronicznej analizy danych pochodzących m.in. z systemów Finansowo-Księgowych (e-kontrole).

Przy doborze podmiotów do kontroli rosnące znaczenie powinny odgrywać wnioski i informacje otrzymywane od komórek wywiadu skarbowego, Generalnego Inspektora Informacji Finansowej oraz od innych organów spoza resortu finansów (np. Prokuratury, Policji, w tym CBS oraz ABW i CBA).

Współpraca z innymi organami i instytucjami


Za granicą też się nie ukryjesz przed fiskusem

Współpraca z zagranicą, szczególnie z organami podatkowymi państw członkowskich UE, ma umożliwiać skuteczne przeciwdziałanie nieprawidłowościom i oszustwom podatkowym o charakterze międzynarodowym. Pomoc administracyjna innych państw powinna być wykorzystywana dla potrzeb prowadzonych kontroli skarbowych.

Wymiana informacji podatkowych realizowana może być na podstawie klauzul o wymianie informacji zawartych w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania lub (tylko w przypadku państw Unii Europejskiej) w oparciu o nowelizowaną Dyrektywę Rady Wspólnot Europejskich 77/799/EWG w sprawie wzajemnej pomocy właściwych władz Państw Członkowskich w obszarze podatków bezpośrednich. Efektywną formą uzyskiwania pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych może być podejmowanie jednoczesnych kontroli podatkowych w zakresie podatku dochodowego oraz finansowanych przez program Komisji Europejskiej FISCALIS kontroli wielostronnych w zakresie podatku VAT.

Realizacja takich kontroli pozwala na przyśpieszenie wymiany informacji i bezpośrednie kontakty z przedstawicielami administracji podatkowych uczestniczących w kontroli.

źródło: www.mf.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA