REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy sprzedaż samochodów osobowych z majątku firmy podlega zwolnieniu

Mariusz Darecki
 Kiedy sprzedaż samochodów osobowych z majątku firmy podlega zwolnieniu z VAT
Kiedy sprzedaż samochodów osobowych z majątku firmy podlega zwolnieniu z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jak mam rozliczyć w VAT sprzedaż samochodu firmowego, który wcześniej był kupiony do mojego majątku prywatnego?

Niestety nie. Sprzedaż samochodów osobowych używanych do prowadzonej działalności krócej niż pół roku podlega opodatkowaniu 22-proc. stawką VAT. Nie spełniają one warunku wymaganego do uznania ich za towar używany korzystający ze zwolnienia.

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedaż towarów należących do majątku firmy, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT z zastosowaniem stawki właściwej dla danego towaru. W przypadku samochodów zastosowanie ma stawka VAT w wysokości 22%. Mogą one być również objęte zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, ale tylko wówczas, gdy spełniają przesłanki uznania ich za towary używane w rozumieniu ustawy o VAT. Definicję towaru używanego na potrzeby VAT określa przepis art. 43 ust. 2 ustawy o VAT. W przypadku rzeczy ruchomych można je zaliczyć do towarów używanych, gdy okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Wynika z tego, że przy sprzedaży rzeczy ruchomych stanowiących majątek firmy posiadającej status czynnego podatnika VAT konieczne jest spełnienie warunku używania ich do prowadzonej działalności przez okres co najmniej 6 miesięcy, niezależnie od tego, przez jaki okres czasu towar ten był używany przez poprzednich użytkowników.

Ponadto sprzedaż rzeczy ruchomych może być objęta zwolnieniem z VAT tylko wówczas, gdy spełnione zostaną jednocześnie dwa warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

towar spełnia kryteria towaru używanego,

przy jego nabyciu nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Zasada ta ma zastosowanie do wszystkich posiadanych przez podatnika rzeczy ruchomych należących do majątku firmy, używanych przez niego do prowadzonej działalności, niezależnie od tego, czy zostały one zaliczone do środków trwałych, czy nie (np. wyposażenie). Przy czym istotne jest, że brak prawa do odliczenia VAT od nabycia tych towarów musi wynikać z mocy prawa (z regulacji ustawy o VAT lub rozporządzenia wykonawczego), a nie dobrowolnej rezygnacji z tego prawa.

Polecamy: Kontrola podatkowa

Wyjątkiem od przedstawionej zasady są samochody osobowe lub inne pojazdy samochodowe nabyte po 1 maja 2004 r. z częściowym prawem do odliczenia VAT na podstawie regulacji art. 86 ust. 3 i 5 ustawy.

Na mocy § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT zwolnienie z VAT ma zastosowanie również do dostawy samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych nabytych po 1 maja 2004 r., przy nabyciu których przysługiwało odliczenie VAT w ograniczonej kwocie, czyli 50% VAT, nie więcej niż 5000 zł, lub 60% VAT, nie więcej niż 6000 zł. W tym przypadku przy sprzedaży samochodu przysługuje również prawo do zastosowania zwolnienia, jeżeli tylko zostanie spełniony warunek uznania go za towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Czyli będzie on faktycznie używany przez dostawcę do prowadzonej działalności nie krócej niż pół roku. Wymagany okres używania jest również spełniony, jeżeli samochód przed jego nabyciem przez dostawcę używany jest na zasadzie umowy leasingu, wynajmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

W przedstawionej w pytaniu sytuacji samochody zakupione zostały na osobę fizyczną, a następnie wprowadzone do majątku prowadzonej działalności. Spełniony został zatem warunek braku prawa do odliczenia VAT przy ich nabyciu przez firmę na cele prowadzonej działalności. Oznacza to, że do zastosowania zwolnienia wystarczające jest spełnienie wyłącznie drugiego z wymaganych warunków, czyli używania samochodów do prowadzonej działalności przez okres nie krótszy niż pół roku. Natomiast sprzedaż samochodów przed upływem tego terminu podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, czyli 22-proc. stawką VAT, ponieważ nie mogą być one uznane za towary używane w rozumieniu ustawy o VAT.

Załóżmy, że firma wprowadziła samochody osobowe do ewidencji środków trwałych prowadzonej działalności 10 lipca 2007 r. Odliczenie VAT nie przysługiwało jej, gdyż zostały one uprzednio nabyte do majątku prywatnego, a ich przekazanie na cele firmy nie podlegało opodatkowaniu VAT. Sposób opodatkowania ich sprzedaży zależny będzie od tego, w jakim okresie ona nastąpi. Jeżeli firma dokona ich sprzedaży:- przed 10 stycznia 2008 r.

- powinna do sprzedaży zastosować opodatkowanie stawką VAT 22%,

- po 10 stycznia 2008 - może do sprzedaży zastosować zwolnienie z VAT, traktując je jako towary używane.

REKLAMA

Na zmianę statusu towaru używanego objętego zwolnieniem od sprzedaży na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie ma natomiast wpływu odliczenie VAT od poniesionych kosztów dotyczących ich remontu, modernizacji czy eksploatacji w trakcie użytkowania.

Jeżeli firma jest czynnym podatnikiem VAT, sprzedaż powinna udokumentować fakturą VAT. Przy możliwości zastosowania zwolnienia konieczne jest podanie w niej podstawy prawnej tego zwolnienia, czyli przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Sprzedaż samochodów osobowych przez czynnego podatnika VAT podlega zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli łącznie zostaną spełnione dwa warunki:

- przy ich nabyciu przysługiwało częściowe prawo do odliczenia lub prawo to nie przysługiwało,

- samochód był używany do prowadzonej działalności przez okres nie krótszy niż pół roku.

art. 2 pkt 22, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2, art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

§ 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 249, poz. 1861

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA