REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy sprzedaż samochodów osobowych z majątku firmy podlega zwolnieniu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
 Kiedy sprzedaż samochodów osobowych z majątku firmy podlega zwolnieniu z VAT
Kiedy sprzedaż samochodów osobowych z majątku firmy podlega zwolnieniu z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jak mam rozliczyć w VAT sprzedaż samochodu firmowego, który wcześniej był kupiony do mojego majątku prywatnego?

Niestety nie. Sprzedaż samochodów osobowych używanych do prowadzonej działalności krócej niż pół roku podlega opodatkowaniu 22-proc. stawką VAT. Nie spełniają one warunku wymaganego do uznania ich za towar używany korzystający ze zwolnienia.

REKLAMA

Sprzedaż towarów należących do majątku firmy, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT z zastosowaniem stawki właściwej dla danego towaru. W przypadku samochodów zastosowanie ma stawka VAT w wysokości 22%. Mogą one być również objęte zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, ale tylko wówczas, gdy spełniają przesłanki uznania ich za towary używane w rozumieniu ustawy o VAT. Definicję towaru używanego na potrzeby VAT określa przepis art. 43 ust. 2 ustawy o VAT. W przypadku rzeczy ruchomych można je zaliczyć do towarów używanych, gdy okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Wynika z tego, że przy sprzedaży rzeczy ruchomych stanowiących majątek firmy posiadającej status czynnego podatnika VAT konieczne jest spełnienie warunku używania ich do prowadzonej działalności przez okres co najmniej 6 miesięcy, niezależnie od tego, przez jaki okres czasu towar ten był używany przez poprzednich użytkowników.

Ponadto sprzedaż rzeczy ruchomych może być objęta zwolnieniem z VAT tylko wówczas, gdy spełnione zostaną jednocześnie dwa warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

towar spełnia kryteria towaru używanego,

przy jego nabyciu nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Zasada ta ma zastosowanie do wszystkich posiadanych przez podatnika rzeczy ruchomych należących do majątku firmy, używanych przez niego do prowadzonej działalności, niezależnie od tego, czy zostały one zaliczone do środków trwałych, czy nie (np. wyposażenie). Przy czym istotne jest, że brak prawa do odliczenia VAT od nabycia tych towarów musi wynikać z mocy prawa (z regulacji ustawy o VAT lub rozporządzenia wykonawczego), a nie dobrowolnej rezygnacji z tego prawa.

Polecamy: Kontrola podatkowa

Wyjątkiem od przedstawionej zasady są samochody osobowe lub inne pojazdy samochodowe nabyte po 1 maja 2004 r. z częściowym prawem do odliczenia VAT na podstawie regulacji art. 86 ust. 3 i 5 ustawy.

REKLAMA

Na mocy § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT zwolnienie z VAT ma zastosowanie również do dostawy samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych nabytych po 1 maja 2004 r., przy nabyciu których przysługiwało odliczenie VAT w ograniczonej kwocie, czyli 50% VAT, nie więcej niż 5000 zł, lub 60% VAT, nie więcej niż 6000 zł. W tym przypadku przy sprzedaży samochodu przysługuje również prawo do zastosowania zwolnienia, jeżeli tylko zostanie spełniony warunek uznania go za towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Czyli będzie on faktycznie używany przez dostawcę do prowadzonej działalności nie krócej niż pół roku. Wymagany okres używania jest również spełniony, jeżeli samochód przed jego nabyciem przez dostawcę używany jest na zasadzie umowy leasingu, wynajmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

W przedstawionej w pytaniu sytuacji samochody zakupione zostały na osobę fizyczną, a następnie wprowadzone do majątku prowadzonej działalności. Spełniony został zatem warunek braku prawa do odliczenia VAT przy ich nabyciu przez firmę na cele prowadzonej działalności. Oznacza to, że do zastosowania zwolnienia wystarczające jest spełnienie wyłącznie drugiego z wymaganych warunków, czyli używania samochodów do prowadzonej działalności przez okres nie krótszy niż pół roku. Natomiast sprzedaż samochodów przed upływem tego terminu podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, czyli 22-proc. stawką VAT, ponieważ nie mogą być one uznane za towary używane w rozumieniu ustawy o VAT.

Załóżmy, że firma wprowadziła samochody osobowe do ewidencji środków trwałych prowadzonej działalności 10 lipca 2007 r. Odliczenie VAT nie przysługiwało jej, gdyż zostały one uprzednio nabyte do majątku prywatnego, a ich przekazanie na cele firmy nie podlegało opodatkowaniu VAT. Sposób opodatkowania ich sprzedaży zależny będzie od tego, w jakim okresie ona nastąpi. Jeżeli firma dokona ich sprzedaży:- przed 10 stycznia 2008 r.

- powinna do sprzedaży zastosować opodatkowanie stawką VAT 22%,

- po 10 stycznia 2008 - może do sprzedaży zastosować zwolnienie z VAT, traktując je jako towary używane.

REKLAMA

Na zmianę statusu towaru używanego objętego zwolnieniem od sprzedaży na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie ma natomiast wpływu odliczenie VAT od poniesionych kosztów dotyczących ich remontu, modernizacji czy eksploatacji w trakcie użytkowania.

Jeżeli firma jest czynnym podatnikiem VAT, sprzedaż powinna udokumentować fakturą VAT. Przy możliwości zastosowania zwolnienia konieczne jest podanie w niej podstawy prawnej tego zwolnienia, czyli przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Sprzedaż samochodów osobowych przez czynnego podatnika VAT podlega zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli łącznie zostaną spełnione dwa warunki:

- przy ich nabyciu przysługiwało częściowe prawo do odliczenia lub prawo to nie przysługiwało,

- samochód był używany do prowadzonej działalności przez okres nie krótszy niż pół roku.

art. 2 pkt 22, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2, art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

§ 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 249, poz. 1861

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA