REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy sprzedaż samochodów osobowych z majątku firmy podlega zwolnieniu

Mariusz Darecki
 Kiedy sprzedaż samochodów osobowych z majątku firmy podlega zwolnieniu z VAT
Kiedy sprzedaż samochodów osobowych z majątku firmy podlega zwolnieniu z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jak mam rozliczyć w VAT sprzedaż samochodu firmowego, który wcześniej był kupiony do mojego majątku prywatnego?

Niestety nie. Sprzedaż samochodów osobowych używanych do prowadzonej działalności krócej niż pół roku podlega opodatkowaniu 22-proc. stawką VAT. Nie spełniają one warunku wymaganego do uznania ich za towar używany korzystający ze zwolnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedaż towarów należących do majątku firmy, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT z zastosowaniem stawki właściwej dla danego towaru. W przypadku samochodów zastosowanie ma stawka VAT w wysokości 22%. Mogą one być również objęte zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, ale tylko wówczas, gdy spełniają przesłanki uznania ich za towary używane w rozumieniu ustawy o VAT. Definicję towaru używanego na potrzeby VAT określa przepis art. 43 ust. 2 ustawy o VAT. W przypadku rzeczy ruchomych można je zaliczyć do towarów używanych, gdy okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Wynika z tego, że przy sprzedaży rzeczy ruchomych stanowiących majątek firmy posiadającej status czynnego podatnika VAT konieczne jest spełnienie warunku używania ich do prowadzonej działalności przez okres co najmniej 6 miesięcy, niezależnie od tego, przez jaki okres czasu towar ten był używany przez poprzednich użytkowników.

REKLAMA

Ponadto sprzedaż rzeczy ruchomych może być objęta zwolnieniem z VAT tylko wówczas, gdy spełnione zostaną jednocześnie dwa warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

towar spełnia kryteria towaru używanego,

przy jego nabyciu nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Zasada ta ma zastosowanie do wszystkich posiadanych przez podatnika rzeczy ruchomych należących do majątku firmy, używanych przez niego do prowadzonej działalności, niezależnie od tego, czy zostały one zaliczone do środków trwałych, czy nie (np. wyposażenie). Przy czym istotne jest, że brak prawa do odliczenia VAT od nabycia tych towarów musi wynikać z mocy prawa (z regulacji ustawy o VAT lub rozporządzenia wykonawczego), a nie dobrowolnej rezygnacji z tego prawa.

Polecamy: Kontrola podatkowa

Wyjątkiem od przedstawionej zasady są samochody osobowe lub inne pojazdy samochodowe nabyte po 1 maja 2004 r. z częściowym prawem do odliczenia VAT na podstawie regulacji art. 86 ust. 3 i 5 ustawy.

Na mocy § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT zwolnienie z VAT ma zastosowanie również do dostawy samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych nabytych po 1 maja 2004 r., przy nabyciu których przysługiwało odliczenie VAT w ograniczonej kwocie, czyli 50% VAT, nie więcej niż 5000 zł, lub 60% VAT, nie więcej niż 6000 zł. W tym przypadku przy sprzedaży samochodu przysługuje również prawo do zastosowania zwolnienia, jeżeli tylko zostanie spełniony warunek uznania go za towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Czyli będzie on faktycznie używany przez dostawcę do prowadzonej działalności nie krócej niż pół roku. Wymagany okres używania jest również spełniony, jeżeli samochód przed jego nabyciem przez dostawcę używany jest na zasadzie umowy leasingu, wynajmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

W przedstawionej w pytaniu sytuacji samochody zakupione zostały na osobę fizyczną, a następnie wprowadzone do majątku prowadzonej działalności. Spełniony został zatem warunek braku prawa do odliczenia VAT przy ich nabyciu przez firmę na cele prowadzonej działalności. Oznacza to, że do zastosowania zwolnienia wystarczające jest spełnienie wyłącznie drugiego z wymaganych warunków, czyli używania samochodów do prowadzonej działalności przez okres nie krótszy niż pół roku. Natomiast sprzedaż samochodów przed upływem tego terminu podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, czyli 22-proc. stawką VAT, ponieważ nie mogą być one uznane za towary używane w rozumieniu ustawy o VAT.

Załóżmy, że firma wprowadziła samochody osobowe do ewidencji środków trwałych prowadzonej działalności 10 lipca 2007 r. Odliczenie VAT nie przysługiwało jej, gdyż zostały one uprzednio nabyte do majątku prywatnego, a ich przekazanie na cele firmy nie podlegało opodatkowaniu VAT. Sposób opodatkowania ich sprzedaży zależny będzie od tego, w jakim okresie ona nastąpi. Jeżeli firma dokona ich sprzedaży:- przed 10 stycznia 2008 r.

- powinna do sprzedaży zastosować opodatkowanie stawką VAT 22%,

- po 10 stycznia 2008 - może do sprzedaży zastosować zwolnienie z VAT, traktując je jako towary używane.

Na zmianę statusu towaru używanego objętego zwolnieniem od sprzedaży na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie ma natomiast wpływu odliczenie VAT od poniesionych kosztów dotyczących ich remontu, modernizacji czy eksploatacji w trakcie użytkowania.

Jeżeli firma jest czynnym podatnikiem VAT, sprzedaż powinna udokumentować fakturą VAT. Przy możliwości zastosowania zwolnienia konieczne jest podanie w niej podstawy prawnej tego zwolnienia, czyli przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Sprzedaż samochodów osobowych przez czynnego podatnika VAT podlega zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli łącznie zostaną spełnione dwa warunki:

- przy ich nabyciu przysługiwało częściowe prawo do odliczenia lub prawo to nie przysługiwało,

- samochód był używany do prowadzonej działalności przez okres nie krótszy niż pół roku.

art. 2 pkt 22, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2, art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

§ 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 249, poz. 1861

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA