REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy sprzedaż samochodów osobowych z majątku firmy podlega zwolnieniu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
 Kiedy sprzedaż samochodów osobowych z majątku firmy podlega zwolnieniu z VAT
Kiedy sprzedaż samochodów osobowych z majątku firmy podlega zwolnieniu z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jak mam rozliczyć w VAT sprzedaż samochodu firmowego, który wcześniej był kupiony do mojego majątku prywatnego?

Niestety nie. Sprzedaż samochodów osobowych używanych do prowadzonej działalności krócej niż pół roku podlega opodatkowaniu 22-proc. stawką VAT. Nie spełniają one warunku wymaganego do uznania ich za towar używany korzystający ze zwolnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedaż towarów należących do majątku firmy, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT z zastosowaniem stawki właściwej dla danego towaru. W przypadku samochodów zastosowanie ma stawka VAT w wysokości 22%. Mogą one być również objęte zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, ale tylko wówczas, gdy spełniają przesłanki uznania ich za towary używane w rozumieniu ustawy o VAT. Definicję towaru używanego na potrzeby VAT określa przepis art. 43 ust. 2 ustawy o VAT. W przypadku rzeczy ruchomych można je zaliczyć do towarów używanych, gdy okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Wynika z tego, że przy sprzedaży rzeczy ruchomych stanowiących majątek firmy posiadającej status czynnego podatnika VAT konieczne jest spełnienie warunku używania ich do prowadzonej działalności przez okres co najmniej 6 miesięcy, niezależnie od tego, przez jaki okres czasu towar ten był używany przez poprzednich użytkowników.

REKLAMA

Ponadto sprzedaż rzeczy ruchomych może być objęta zwolnieniem z VAT tylko wówczas, gdy spełnione zostaną jednocześnie dwa warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

towar spełnia kryteria towaru używanego,

przy jego nabyciu nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Zasada ta ma zastosowanie do wszystkich posiadanych przez podatnika rzeczy ruchomych należących do majątku firmy, używanych przez niego do prowadzonej działalności, niezależnie od tego, czy zostały one zaliczone do środków trwałych, czy nie (np. wyposażenie). Przy czym istotne jest, że brak prawa do odliczenia VAT od nabycia tych towarów musi wynikać z mocy prawa (z regulacji ustawy o VAT lub rozporządzenia wykonawczego), a nie dobrowolnej rezygnacji z tego prawa.

Polecamy: Kontrola podatkowa

Wyjątkiem od przedstawionej zasady są samochody osobowe lub inne pojazdy samochodowe nabyte po 1 maja 2004 r. z częściowym prawem do odliczenia VAT na podstawie regulacji art. 86 ust. 3 i 5 ustawy.

Na mocy § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT zwolnienie z VAT ma zastosowanie również do dostawy samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych nabytych po 1 maja 2004 r., przy nabyciu których przysługiwało odliczenie VAT w ograniczonej kwocie, czyli 50% VAT, nie więcej niż 5000 zł, lub 60% VAT, nie więcej niż 6000 zł. W tym przypadku przy sprzedaży samochodu przysługuje również prawo do zastosowania zwolnienia, jeżeli tylko zostanie spełniony warunek uznania go za towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Czyli będzie on faktycznie używany przez dostawcę do prowadzonej działalności nie krócej niż pół roku. Wymagany okres używania jest również spełniony, jeżeli samochód przed jego nabyciem przez dostawcę używany jest na zasadzie umowy leasingu, wynajmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

W przedstawionej w pytaniu sytuacji samochody zakupione zostały na osobę fizyczną, a następnie wprowadzone do majątku prowadzonej działalności. Spełniony został zatem warunek braku prawa do odliczenia VAT przy ich nabyciu przez firmę na cele prowadzonej działalności. Oznacza to, że do zastosowania zwolnienia wystarczające jest spełnienie wyłącznie drugiego z wymaganych warunków, czyli używania samochodów do prowadzonej działalności przez okres nie krótszy niż pół roku. Natomiast sprzedaż samochodów przed upływem tego terminu podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, czyli 22-proc. stawką VAT, ponieważ nie mogą być one uznane za towary używane w rozumieniu ustawy o VAT.

Załóżmy, że firma wprowadziła samochody osobowe do ewidencji środków trwałych prowadzonej działalności 10 lipca 2007 r. Odliczenie VAT nie przysługiwało jej, gdyż zostały one uprzednio nabyte do majątku prywatnego, a ich przekazanie na cele firmy nie podlegało opodatkowaniu VAT. Sposób opodatkowania ich sprzedaży zależny będzie od tego, w jakim okresie ona nastąpi. Jeżeli firma dokona ich sprzedaży:- przed 10 stycznia 2008 r.

- powinna do sprzedaży zastosować opodatkowanie stawką VAT 22%,

- po 10 stycznia 2008 - może do sprzedaży zastosować zwolnienie z VAT, traktując je jako towary używane.

Na zmianę statusu towaru używanego objętego zwolnieniem od sprzedaży na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie ma natomiast wpływu odliczenie VAT od poniesionych kosztów dotyczących ich remontu, modernizacji czy eksploatacji w trakcie użytkowania.

Jeżeli firma jest czynnym podatnikiem VAT, sprzedaż powinna udokumentować fakturą VAT. Przy możliwości zastosowania zwolnienia konieczne jest podanie w niej podstawy prawnej tego zwolnienia, czyli przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Sprzedaż samochodów osobowych przez czynnego podatnika VAT podlega zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli łącznie zostaną spełnione dwa warunki:

- przy ich nabyciu przysługiwało częściowe prawo do odliczenia lub prawo to nie przysługiwało,

- samochód był używany do prowadzonej działalności przez okres nie krótszy niż pół roku.

art. 2 pkt 22, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2, art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

§ 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 249, poz. 1861

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA