REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy odliczyć VAT od zakupu kasy fiskalnej

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy można dokonać odliczenia VAT od zakupu kas rejestrujących, czy dopiero w miesiącu fiskalizacji kasy?

REKLAMA

Autopromocja

Nie. Odliczenia VAT od zakupu kasy rejestrującej należy dokonać na zasadach ogólnych, tj. w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury albo w rozliczeniu za miesiąc następny, pod warunkiem nabycia prawa do rozporządzania kasą jak właściciel. Inny termin ma natomiast zastosowanie do odliczenia ulgi z tytułu jej nabycia i zastosowania do ewidencjonowania. Szczegóły w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

Ani przepisy ustawy o VAT, ani rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących nie regulują w szczególny sposób terminu odliczenia VAT od nabycia kasy rejestrującej. Oznacza to, że mają do niego zastosowanie ogólne zasady tego odliczenia określone w art. 86 ust. 10 pkt 1, ust. 11 i 12 ustawy o VAT. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturze dokumentującej nabycie kasy rejestrującej powstaje w rozliczeniu za okres, w którym firma otrzymała fakturę (albo dokument celny). Jeżeli w tym okresie firma nie dokona odliczenia, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Warunkiem odliczenia VAT w powyższych terminach jest nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel, czyli faktyczne jego otrzymanie (postawienie do dyspozycji). Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, odliczenie przysługuje dopiero z chwilą jego spełnienia.

Niezależnie od tego, należy również mieć na uwadze inne zasady uprawniające do odliczenia VAT, a przede wszystkim związek nabytej kasy z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczególne terminy odliczenia mają natomiast zastosowanie do ulgi z tytułu nabycia kas.

Na mocy art. 111 ust. 4 ustawy o VAT podatnikom rozpoczynającym ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących przysługuje prawo odliczenia od tego podatku kwoty wydatkowanej na zakup każdej z nich w wysokości 50% ceny zakupu (bez VAT), nie więcej jednak niż 2500 zł. Odliczenie tej kwoty może być dokonane w rozliczeniu za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za następne miesiące. Przy rozliczaniu VAT za okresy kwartalne odliczenia można dokonać, począwszy od kwartału, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie. Szczegółowy sposób odliczenia określa § 7 rozporządzenia w sprawie kas.

Ponadto należy spełnić również inne warunki uprawniające do dokonania odliczenia ulgi, czyli:

• posiadać dowód zapłaty całej należności za kasę,

• rozpocząć ewidencjonowanie nie później niż w obowiązującym terminie za pomocą kas rejestrujących spełniających wymagania określone rozporządzeniem w sprawie warunków i kryteriów technicznych, którym muszą one odpowiadać,

• przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania złożyć pisemne oświadczenia o liczbie kas i miejscu ich używania do ewidencjonowania,

• dokonać rejestracji kasy we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym,

• w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy dokonać jej zgłoszenia do właściwego urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia w sprawie warunków i kryteriów technicznych.

W styczniu firma zakupiła kasę fiskalną za kwotę 3660 zł, w tym VAT 660 zł. Fakturę i kasę otrzymała w styczniu. Ewidencjonowanie za jej pomocą rozpoczęła dopiero od 1 lutego. Spełniła również wszystkie wymagane warunki do odliczenia ulgi od jej zakupu. W rozliczeniu za styczeń firma może odliczyć VAT w kwocie 660 zł, natomiast kwotę ulgi za jej zakup w wartości 1500 zł może najwcześniej odliczyć, począwszy od rozliczenia za luty (i ewentualnie przez kolejne miesiące).

• art. 86 ust. 10-12, art. 111 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, po. 1382

• § 7 i 8 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 245, poz. 1807


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA