REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy odliczyć VAT od zakupu kasy fiskalnej

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy można dokonać odliczenia VAT od zakupu kas rejestrujących, czy dopiero w miesiącu fiskalizacji kasy?

REKLAMA

Nie. Odliczenia VAT od zakupu kasy rejestrującej należy dokonać na zasadach ogólnych, tj. w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury albo w rozliczeniu za miesiąc następny, pod warunkiem nabycia prawa do rozporządzania kasą jak właściciel. Inny termin ma natomiast zastosowanie do odliczenia ulgi z tytułu jej nabycia i zastosowania do ewidencjonowania. Szczegóły w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

Ani przepisy ustawy o VAT, ani rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących nie regulują w szczególny sposób terminu odliczenia VAT od nabycia kasy rejestrującej. Oznacza to, że mają do niego zastosowanie ogólne zasady tego odliczenia określone w art. 86 ust. 10 pkt 1, ust. 11 i 12 ustawy o VAT. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturze dokumentującej nabycie kasy rejestrującej powstaje w rozliczeniu za okres, w którym firma otrzymała fakturę (albo dokument celny). Jeżeli w tym okresie firma nie dokona odliczenia, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Warunkiem odliczenia VAT w powyższych terminach jest nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel, czyli faktyczne jego otrzymanie (postawienie do dyspozycji). Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, odliczenie przysługuje dopiero z chwilą jego spełnienia.

Niezależnie od tego, należy również mieć na uwadze inne zasady uprawniające do odliczenia VAT, a przede wszystkim związek nabytej kasy z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczególne terminy odliczenia mają natomiast zastosowanie do ulgi z tytułu nabycia kas.

Na mocy art. 111 ust. 4 ustawy o VAT podatnikom rozpoczynającym ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących przysługuje prawo odliczenia od tego podatku kwoty wydatkowanej na zakup każdej z nich w wysokości 50% ceny zakupu (bez VAT), nie więcej jednak niż 2500 zł. Odliczenie tej kwoty może być dokonane w rozliczeniu za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za następne miesiące. Przy rozliczaniu VAT za okresy kwartalne odliczenia można dokonać, począwszy od kwartału, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie. Szczegółowy sposób odliczenia określa § 7 rozporządzenia w sprawie kas.

Ponadto należy spełnić również inne warunki uprawniające do dokonania odliczenia ulgi, czyli:

• posiadać dowód zapłaty całej należności za kasę,

• rozpocząć ewidencjonowanie nie później niż w obowiązującym terminie za pomocą kas rejestrujących spełniających wymagania określone rozporządzeniem w sprawie warunków i kryteriów technicznych, którym muszą one odpowiadać,

• przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania złożyć pisemne oświadczenia o liczbie kas i miejscu ich używania do ewidencjonowania,

• dokonać rejestracji kasy we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym,

• w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy dokonać jej zgłoszenia do właściwego urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia w sprawie warunków i kryteriów technicznych.

W styczniu firma zakupiła kasę fiskalną za kwotę 3660 zł, w tym VAT 660 zł. Fakturę i kasę otrzymała w styczniu. Ewidencjonowanie za jej pomocą rozpoczęła dopiero od 1 lutego. Spełniła również wszystkie wymagane warunki do odliczenia ulgi od jej zakupu. W rozliczeniu za styczeń firma może odliczyć VAT w kwocie 660 zł, natomiast kwotę ulgi za jej zakup w wartości 1500 zł może najwcześniej odliczyć, począwszy od rozliczenia za luty (i ewentualnie przez kolejne miesiące).

• art. 86 ust. 10-12, art. 111 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, po. 1382

• § 7 i 8 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 245, poz. 1807


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA