REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy odliczyć VAT od zakupu kasy fiskalnej

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy można dokonać odliczenia VAT od zakupu kas rejestrujących, czy dopiero w miesiącu fiskalizacji kasy?

REKLAMA

Autopromocja

Nie. Odliczenia VAT od zakupu kasy rejestrującej należy dokonać na zasadach ogólnych, tj. w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury albo w rozliczeniu za miesiąc następny, pod warunkiem nabycia prawa do rozporządzania kasą jak właściciel. Inny termin ma natomiast zastosowanie do odliczenia ulgi z tytułu jej nabycia i zastosowania do ewidencjonowania. Szczegóły w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

Ani przepisy ustawy o VAT, ani rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących nie regulują w szczególny sposób terminu odliczenia VAT od nabycia kasy rejestrującej. Oznacza to, że mają do niego zastosowanie ogólne zasady tego odliczenia określone w art. 86 ust. 10 pkt 1, ust. 11 i 12 ustawy o VAT. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturze dokumentującej nabycie kasy rejestrującej powstaje w rozliczeniu za okres, w którym firma otrzymała fakturę (albo dokument celny). Jeżeli w tym okresie firma nie dokona odliczenia, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Warunkiem odliczenia VAT w powyższych terminach jest nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel, czyli faktyczne jego otrzymanie (postawienie do dyspozycji). Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, odliczenie przysługuje dopiero z chwilą jego spełnienia.

Niezależnie od tego, należy również mieć na uwadze inne zasady uprawniające do odliczenia VAT, a przede wszystkim związek nabytej kasy z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczególne terminy odliczenia mają natomiast zastosowanie do ulgi z tytułu nabycia kas.

Na mocy art. 111 ust. 4 ustawy o VAT podatnikom rozpoczynającym ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących przysługuje prawo odliczenia od tego podatku kwoty wydatkowanej na zakup każdej z nich w wysokości 50% ceny zakupu (bez VAT), nie więcej jednak niż 2500 zł. Odliczenie tej kwoty może być dokonane w rozliczeniu za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za następne miesiące. Przy rozliczaniu VAT za okresy kwartalne odliczenia można dokonać, począwszy od kwartału, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie. Szczegółowy sposób odliczenia określa § 7 rozporządzenia w sprawie kas.

Ponadto należy spełnić również inne warunki uprawniające do dokonania odliczenia ulgi, czyli:

• posiadać dowód zapłaty całej należności za kasę,

• rozpocząć ewidencjonowanie nie później niż w obowiązującym terminie za pomocą kas rejestrujących spełniających wymagania określone rozporządzeniem w sprawie warunków i kryteriów technicznych, którym muszą one odpowiadać,

• przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania złożyć pisemne oświadczenia o liczbie kas i miejscu ich używania do ewidencjonowania,

• dokonać rejestracji kasy we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym,

• w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy dokonać jej zgłoszenia do właściwego urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia w sprawie warunków i kryteriów technicznych.

W styczniu firma zakupiła kasę fiskalną za kwotę 3660 zł, w tym VAT 660 zł. Fakturę i kasę otrzymała w styczniu. Ewidencjonowanie za jej pomocą rozpoczęła dopiero od 1 lutego. Spełniła również wszystkie wymagane warunki do odliczenia ulgi od jej zakupu. W rozliczeniu za styczeń firma może odliczyć VAT w kwocie 660 zł, natomiast kwotę ulgi za jej zakup w wartości 1500 zł może najwcześniej odliczyć, począwszy od rozliczenia za luty (i ewentualnie przez kolejne miesiące).

• art. 86 ust. 10-12, art. 111 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, po. 1382

• § 7 i 8 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 245, poz. 1807


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA