REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy odliczyć VAT od zakupu kasy fiskalnej

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy można dokonać odliczenia VAT od zakupu kas rejestrujących, czy dopiero w miesiącu fiskalizacji kasy?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie. Odliczenia VAT od zakupu kasy rejestrującej należy dokonać na zasadach ogólnych, tj. w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury albo w rozliczeniu za miesiąc następny, pod warunkiem nabycia prawa do rozporządzania kasą jak właściciel. Inny termin ma natomiast zastosowanie do odliczenia ulgi z tytułu jej nabycia i zastosowania do ewidencjonowania. Szczegóły w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

Ani przepisy ustawy o VAT, ani rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących nie regulują w szczególny sposób terminu odliczenia VAT od nabycia kasy rejestrującej. Oznacza to, że mają do niego zastosowanie ogólne zasady tego odliczenia określone w art. 86 ust. 10 pkt 1, ust. 11 i 12 ustawy o VAT. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturze dokumentującej nabycie kasy rejestrującej powstaje w rozliczeniu za okres, w którym firma otrzymała fakturę (albo dokument celny). Jeżeli w tym okresie firma nie dokona odliczenia, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Warunkiem odliczenia VAT w powyższych terminach jest nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel, czyli faktyczne jego otrzymanie (postawienie do dyspozycji). Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, odliczenie przysługuje dopiero z chwilą jego spełnienia.

REKLAMA

Niezależnie od tego, należy również mieć na uwadze inne zasady uprawniające do odliczenia VAT, a przede wszystkim związek nabytej kasy z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczególne terminy odliczenia mają natomiast zastosowanie do ulgi z tytułu nabycia kas.

Na mocy art. 111 ust. 4 ustawy o VAT podatnikom rozpoczynającym ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących przysługuje prawo odliczenia od tego podatku kwoty wydatkowanej na zakup każdej z nich w wysokości 50% ceny zakupu (bez VAT), nie więcej jednak niż 2500 zł. Odliczenie tej kwoty może być dokonane w rozliczeniu za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za następne miesiące. Przy rozliczaniu VAT za okresy kwartalne odliczenia można dokonać, począwszy od kwartału, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie. Szczegółowy sposób odliczenia określa § 7 rozporządzenia w sprawie kas.

Ponadto należy spełnić również inne warunki uprawniające do dokonania odliczenia ulgi, czyli:

• posiadać dowód zapłaty całej należności za kasę,

• rozpocząć ewidencjonowanie nie później niż w obowiązującym terminie za pomocą kas rejestrujących spełniających wymagania określone rozporządzeniem w sprawie warunków i kryteriów technicznych, którym muszą one odpowiadać,

• przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania złożyć pisemne oświadczenia o liczbie kas i miejscu ich używania do ewidencjonowania,

• dokonać rejestracji kasy we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym,

• w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy dokonać jej zgłoszenia do właściwego urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia w sprawie warunków i kryteriów technicznych.

W styczniu firma zakupiła kasę fiskalną za kwotę 3660 zł, w tym VAT 660 zł. Fakturę i kasę otrzymała w styczniu. Ewidencjonowanie za jej pomocą rozpoczęła dopiero od 1 lutego. Spełniła również wszystkie wymagane warunki do odliczenia ulgi od jej zakupu. W rozliczeniu za styczeń firma może odliczyć VAT w kwocie 660 zł, natomiast kwotę ulgi za jej zakup w wartości 1500 zł może najwcześniej odliczyć, począwszy od rozliczenia za luty (i ewentualnie przez kolejne miesiące).

• art. 86 ust. 10-12, art. 111 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, po. 1382

• § 7 i 8 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 245, poz. 1807


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA