REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższe odsetki za zwłokę dotyczą także podatków sprzed 2009 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Regulując zaległy podatek za minione lata, podatnik ma prawo zapłacić odsetki za zwłokę według niższej stawki, również za okres sprzed 2009 r. - wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu.

Interpretacja poznańskiej izby dotyczy rozliczeń podatkowych sprzed trzech lat, ale nadal jest ważna, bo zobowiązania podatkowe przedawniają się dopiero po upływie pięciu lat i to licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Zatem, przykładowo, podatek dochodowy za 2008 r. przedawni się dopiero z końcem 2014 roku, bo dopiero wtedy upłynie pięć lat, licząc od końca 2009 r., kiedy to upłynął termin płatności podatku za 2008 r.

REKLAMA

Interpretacja poznańskiej jest ważna również z innego powodu - dotyczy kwestii, która budziła wątpliwości już w momencie, gdy wchodził w życie przepis ordynacji podatkowej o obniżonych odsetkach za zwłokę.

REKLAMA

Zasadą jest, że za zwłokę w zapłacie podatku trzeba zapłacić fiskusowi odsetki. Wynoszą one tyle, ile suma 2 proc. i dwukrotności stopy oprocentowania kredytu lombardowego, ustalanej przez Radę Polityki Pieniężnej. Gdy tylko Rada zmienia oprocentowanie kredytu lombardowego, zmienia się również stawka odsetek od zaległości podatkowych.

Przykładowo, obecnie stopa kredytu lombardowego wynosi 6 proc. Dwukrotność tej stopy to 12 proc. Po dodaniu 2 proc. otrzymujemy aktualną wysokość odsetek od zaległości podatkowych - 14 proc.

Od 1 stycznia 2009 r. wprowadzono preferencję dla podatników, którzy sami zorientują się, że zapłacili za mało podatku i skorygują deklarację, uzasadnią na piśmie przyczyny korekty oraz zapłacą zaległość w całości w ciągu 7 dni od złożenia korekty. W takiej sytuacji podatnik ma prawo zapłacić odsetki za zwłokę w niższej wysokości, bo wynoszącej 75 proc. stawki podstawowej. Dziś stawka preferencyjna wynosi 10,50 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od początku wprowadzenia przepisu o obniżonych odsetkach eksperci zwracali uwagę na to, że jest on nieprecyzyjny, bo nie wiadomo, czy dotyczy tylko rozliczeń podatkowych po 31 stycznia 2008 r., czy także sprzed 2009 r.

REKLAMA

Wątpliwości te miała również spółka, która chciała skorygować zeznania podatkowe za lata poprzednie i dopłacić podatek wynikający z korekty. Nie wiedziała, według jakiej stawki ma liczyć odsetki za zwłokę korygując zeznania za okres sprzed 1 stycznia 2009 r.: według stawki podstawowej czy obniżonej.

Początkowo Izba Skarbowa w Poznaniu była zdania, że jeżeli skorygowana deklaracja dotyczy zaległości podatkowej powstałej przed 1 stycznia 2009 r., to od 1 stycznia 2009 r. odsetki za zwłokę powinny być naliczane według obniżonej stawki odsetek za zwłokę, natomiast do 31 grudnia 2008 r. według stawki podstawowej.

Poznańska izba musiała jednak zmienić zdanie po tym, gdy przegrała przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym we Wrocławiu, a Naczelny Sąd Administracyjny oddalił jej skargę kasacyjną.

W wyroku z 18 listopada 2009 r. (sygn. I SA/Wr 1521/09) wrocławski WSA stwierdził, że z art. 56 § 1a ordynacji podatkowej nie wynika, by możliwość stosowania obniżonej stawki odsetek za zwłokę miała dotyczyć tylko okresu od 1 stycznia 2009 r., a do zaległości powstałych przed 1 stycznia 2009 r. należało stosować podstawową stawkę odsetek.

"Dzień 1 stycznia 2009 r. jako dzień wejścia w życie art. 56 § 1a odnosi się do złożonych korekt deklaracji podatkowych, a nie do okresu, w jakim możliwe jest stosowanie obniżonej stawki odsetek za zwłokę" - orzekł WSA we Wrocławiu.

W tej sytuacji, w interpretacji z 21 października 2011 r. (nr ILPB3/423-203/09/11-S-4/MM) Izba Skarbowa w Poznaniu musiała zmienić swoją wcześniejszą i przyznać, że korygując zeznania za okres sprzed 2009 r. spółka może zapłacić odsetki za zwłokę według niższej, preferencyjnej stawki.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA