REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O jakich obowiązkach musi pamiętać nabywca majątku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nabywca majątku ma pewne obowiązki podatkowe, których musi dopełnić. O czym powinien pamiętać nabywca cudzego majątku?

Joanna Patyk

REKLAMA

Autopromocja

konsultant podatkowy, BDO Numerica

Podstawowym obowiązkiem nabywcy majątku jest obowiązek zapłaty zaległości podatkowej zbywcy majątku. Zaległości te dotyczą podatków związanych z działalnością gospodarczą: dochodowego od osób fizycznych lub prawnych, od towarów i usług, akcyzowego, od nieruchomości, rolnego, od gier, od środków transportu oraz opłat: skarbowej, administracyjnej, targowej, eksploatacyjnej. Na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych odpowiedzialność nabywcy rozciąga się również na należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Przesłanką odpowiedzialności nabywcy jest sam fakt nabycia składników majątku od zbywcy będącego podatnikiem, który posiada zaległości podatkowe.

Zgodnie z Ordynacją podatkową nabywca majątku odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie ze zbywcą za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością zbywcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Obowiązek uregulowania należności podatkowych nabywcy majątku jest ograniczony, po pierwsze, podmiotowo. Za zaległości podatkowe odpowiada jedynie nabywca: przedsiębiorstwa, zorganizowanej części przedsiębiorstwa, składników majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą zbywcy o wartości przekraczającej w dniu zbycia kwotę 15,8 tys. zł. Za składniki majątku związane z prowadzoną działalnością ustawodawca przyjmuje natomiast aktywa trwałe w rozumieniu przepisów o rachunkowości, z wyłączeniem należności długoterminowych, udzielonych pożyczek i długoterminowych rozliczeń międzyokresowych. W sytuacji gdy nabycie dotyczy innego, poza wymienionym majątkiem zbywcy, odpowiedzialność nabywcy nie występuje. Poza tym z omawianej odpowiedzialności są wyłączeni nabywcy będący jednocześnie małżonkiem lub członkiem rodziny ze zbywcą - stosują się do nich odrębne przepisy dotyczące odpowiedzialności członków rodziny. Po drugie, przedmiotowo. Nabywca odpowiada jedynie do wartości nabytego przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub składników majątku. Obowiązek uregulowania należności podatkowych nabywcy majątku jest ograniczony też czasowo. Nabywca majątku odpowiada za zaległości podatkowe zbywcy powstałe do dnia nabycia przedsiębiorstwa, jego części lub składników majątku.

Z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych zbywcy występuje do organu podatkowego nabywca za zgodą zbywcy. Organ podatkowy w zaświadczeniu określa wysokość zaległości podatkowych na dzień wydania zaświadczenia. W przypadku jednak gdy od dnia wydania zaświadczenia do dnia zbycia upłynęło 30 dni (w sytuacji zbycia przedsiębiorstwa lub jego części) lub trzy dni (w sytuacji zbycia składników majątku) nabywca odpowiada także za zaległości podatkowe powstałe po dniu wydania zaświadczenia i przed dniem nabycia przedsiębiorstwa, jego części lub składników majątku. Takie uregulowanie powoduje, że nabywca co do zasady odpowiada za zaległości zbywcy wykazane w zaświadczeniu o wysokości zaległości podatkowych zbywcy i jedynie gdy opóźnieniu ulega podpisanie aktu nabycia majątku odpowiedzialność ta rozszerza się również na zaległości powstałe po dniu wydania zaświadczenia.

(EM)

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 112 oraz art. 306g ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA