REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje przekazania sprawozdania do NBP po terminie

Marta Wysocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sporządzam kwartalne sprawozdania do NBP: z obrotów na rachunku bankowym dewizowym w Berlinie, z rozliczeń w formie kompensat, a także o stanie należności i zobowiązań z kontrahentami zagranicznymi. Termin ich sporządzenia to 20. dzień po kwartale. W trakcie kontroli przeprowadzanej przez UKS inspektorzy wystąpili do NBP z zapytaniem o datę otrzymania ww. sprawozdań.

Bank przesłał informację z podaniem dat. I tak, za I kw. sprawozdania wpłynęły 25 kwietnia, za II kwartał 22 lipca, za III kwartał 25 października, za IV kwartał 27 stycznia. W związku z tym pracownik komórki karnoskarbowej UKS oskarża mnie z art. 106l § 2 k.k.s. i chce nałożyć mandat. Najpierw wynosił on 1000 zł. Nie przyjęłam tego mandatu, mimo że został obniżony do kwoty 400 zł jako wykroczenie mniejszej wagi. Oskarżyciel spisał protokół z przesłuchania mnie i wyznaczył trzy dni na przyjęcie mandatu, w przeciwnym razie skieruje oskarżenie na drogę sądową. Moim zdaniem treść art. 106l § 1 k.k.s. jest inna niż treść oskarżenia. Nie rozumiem też § 2 art. 106l. Proszę o radę, jak mam postąpić, gdyż chciałabym uniknąć sprawy w sądzie.

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Treść art. 106l k.k.s. określa odpowiedzialność za niezłożenie sprawozdania do NBP. Należy jednak zauważyć, że wykroczeniem w tym przypadku będzie samo opóźnienie w złożeniu sprawozdania dewizowego do NBP, wymaganego przez przepisy ustaw i rozporządzeń podatkowych. W związku z tym, że sprawozdania były składane, a opóźnienia niewielkie, inspektor kontroli skarbowej uznał, że jest to wykroczenie mniejszej wagi. Obecnie, aby uniknąć procesu sądowego, należy poddać się dobrowolnie karze. Skutkiem tego będzie niższa kara grzywny oraz ugodowe załatwienie sprawy.

UZASADNIENIE

W opisanej w pytaniu sytuacji bezsporny jest fakt, że zgodnie z nałożonym obowiązkiem nie wywiązała się Pani z terminowego złożenia danych o obrocie dewizowym do Narodowego Banku Polskiego. Obowiązek ten wynika z ustawy - Prawo dewizowe oraz rozporządzenia Ministra Finansów z 17 września 2007 r. w sprawie sposobu, zakresu i terminów wykonywania przez rezydentów dokonujących obrotu dewizowego oraz przedsiębiorców wykonujących działalność kantorową obowiązku przekazywania Narodowemu Bankowi Polskiemu danych niezbędnych do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej. Szczegółowo obowiązki wynikające z tych przepisów zostały omówione na str. 93 bieżącego numeru Mk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pani wątpliwość dotyczy prawidłowości nałożenia kary za to opóźnienie na podstawie art. 106l Kodeksu karnego skarbowego. Innymi słowy, czy przepis ten ma zastosowanie do opisanej w pytaniu sytuacji. Dlatego na wstępie należy przywołać treść tego przepisu:

Art. 106I § 1. Kto wbrew obowiązkowi nie zgłasza Narodowemu Bankowi Polskiemu danych o dokonanym obrocie dewizowym lub wykonywanej działalności kantorowej, w zakresie niezbędnym do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej, lub zgłasza dane niezgodne ze stanem faktycznym, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych.

§ 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Prawdopodobnie w art. 106l § 1 k.k.s. budzi Pani wątpliwości to, że w przepisie tym jest tylko mowa o niezgłaszaniu do NBP danych o dokonanym obrocie dewizowym. Nie ma natomiast mowy bezpośrednio o dokonywaniu takiego zgłoszenia po terminie.

Należy jednak zauważyć, że wykroczeniem w tym przypadku będzie samo opóźnienie w złożeniu sprawozdania dewizowego do NBP, wymaganego przez przepisy ustaw i rozporządzeń podatkowych. Rezydenci są bowiem zobowiązani przekazywać do NBP dane niezbędne do sporządzenia bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej terminowo, zgodnie z przepisami prawa dewizowego.

Dlatego ze względu na to, że Pani nieterminowo złożyła sprawozdanie do NBP, inspektor UKS sklasyfikował czyn jako mniejszej wagi i zaproponował niższą karę grzywny.

REKLAMA

Sformułowanie użyte w przepisie „wypadek mniejszej wagi” pozwala organowi kontroli skarbowej na dokonanie oceny wagi popełnionego czynu zabronionego. Kwalifikując przedstawiony w pytaniu przypadek jako mniejszej wagi, inspektor kontroli skarbowej uznał fakt, że sprawozdania były składane, a opóźnienia w ich składaniu były niewielkie. Dlatego popełniony czyn zakwalifikował jako wykroczenie skarbowe (wypadek mniejszej wagi) zagrożone karą grzywny (określaną kwotowo), a nie przestępstwo skarbowe zagrożone karą grzywny do 120 stawek dziennych.

W związku z tym, że przypadek opisany w pytaniu został zakwalifikowany jako wykroczenie wymienione w art. 106l § 2 k.k.s., inspektor kontroli skarbowej określił grzywnę kwotowo (najpierw 1000 zł, a po negocjacjach 400 zł). Przypomnijmy, że kara grzywny za wykroczenie karne skarbowe jest określana kwotowo i może być wymierzona w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, chyba że kodeks stanowi inaczej. Oznacza to, że w 2008 r. kara grzywny może zostać orzeczona w granicach od 113 zł do 22 520 zł (w 2008 r. minimalne wynagrodzenie wynosi bowiem 1126 zł).

W opisanej sytuacji proponowałabym poddać się dobrowolnie karze (rozdział 16 k.k.s.). Skutkiem poddania się tej procedurze będzie niższa kara grzywny oraz ugodowe załatwienie sprawy i ominięcie procesu sądowego.

• art. 48 § 1, art. 106l, rozdział 16 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 766

• rozporządzenie Ministra Finansów z 17 września 2007 r. w sprawie sposobu, zakresu i terminów wykonywania przez rezydentów dokonujących obrotu dewizowego oraz przedsiębiorców wykonujących działalność kantorową obowiązku przekazywania Narodowemu Bankowi Polskiemu danych niezbędnych do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej - Dz.U. Nr 183, poz. 1308

• rozdział 8 ustawy z 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 61, poz. 410; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 61, poz. 410

Marta Wysocka

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA