REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje przekazania sprawozdania do NBP po terminie

Marta Wysocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sporządzam kwartalne sprawozdania do NBP: z obrotów na rachunku bankowym dewizowym w Berlinie, z rozliczeń w formie kompensat, a także o stanie należności i zobowiązań z kontrahentami zagranicznymi. Termin ich sporządzenia to 20. dzień po kwartale. W trakcie kontroli przeprowadzanej przez UKS inspektorzy wystąpili do NBP z zapytaniem o datę otrzymania ww. sprawozdań.

Bank przesłał informację z podaniem dat. I tak, za I kw. sprawozdania wpłynęły 25 kwietnia, za II kwartał 22 lipca, za III kwartał 25 października, za IV kwartał 27 stycznia. W związku z tym pracownik komórki karnoskarbowej UKS oskarża mnie z art. 106l § 2 k.k.s. i chce nałożyć mandat. Najpierw wynosił on 1000 zł. Nie przyjęłam tego mandatu, mimo że został obniżony do kwoty 400 zł jako wykroczenie mniejszej wagi. Oskarżyciel spisał protokół z przesłuchania mnie i wyznaczył trzy dni na przyjęcie mandatu, w przeciwnym razie skieruje oskarżenie na drogę sądową. Moim zdaniem treść art. 106l § 1 k.k.s. jest inna niż treść oskarżenia. Nie rozumiem też § 2 art. 106l. Proszę o radę, jak mam postąpić, gdyż chciałabym uniknąć sprawy w sądzie.

REKLAMA

REKLAMA

RADA

Treść art. 106l k.k.s. określa odpowiedzialność za niezłożenie sprawozdania do NBP. Należy jednak zauważyć, że wykroczeniem w tym przypadku będzie samo opóźnienie w złożeniu sprawozdania dewizowego do NBP, wymaganego przez przepisy ustaw i rozporządzeń podatkowych. W związku z tym, że sprawozdania były składane, a opóźnienia niewielkie, inspektor kontroli skarbowej uznał, że jest to wykroczenie mniejszej wagi. Obecnie, aby uniknąć procesu sądowego, należy poddać się dobrowolnie karze. Skutkiem tego będzie niższa kara grzywny oraz ugodowe załatwienie sprawy.

UZASADNIENIE

REKLAMA

W opisanej w pytaniu sytuacji bezsporny jest fakt, że zgodnie z nałożonym obowiązkiem nie wywiązała się Pani z terminowego złożenia danych o obrocie dewizowym do Narodowego Banku Polskiego. Obowiązek ten wynika z ustawy - Prawo dewizowe oraz rozporządzenia Ministra Finansów z 17 września 2007 r. w sprawie sposobu, zakresu i terminów wykonywania przez rezydentów dokonujących obrotu dewizowego oraz przedsiębiorców wykonujących działalność kantorową obowiązku przekazywania Narodowemu Bankowi Polskiemu danych niezbędnych do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej. Szczegółowo obowiązki wynikające z tych przepisów zostały omówione na str. 93 bieżącego numeru Mk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pani wątpliwość dotyczy prawidłowości nałożenia kary za to opóźnienie na podstawie art. 106l Kodeksu karnego skarbowego. Innymi słowy, czy przepis ten ma zastosowanie do opisanej w pytaniu sytuacji. Dlatego na wstępie należy przywołać treść tego przepisu:

Art. 106I § 1. Kto wbrew obowiązkowi nie zgłasza Narodowemu Bankowi Polskiemu danych o dokonanym obrocie dewizowym lub wykonywanej działalności kantorowej, w zakresie niezbędnym do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej, lub zgłasza dane niezgodne ze stanem faktycznym, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych.

§ 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Prawdopodobnie w art. 106l § 1 k.k.s. budzi Pani wątpliwości to, że w przepisie tym jest tylko mowa o niezgłaszaniu do NBP danych o dokonanym obrocie dewizowym. Nie ma natomiast mowy bezpośrednio o dokonywaniu takiego zgłoszenia po terminie.

Należy jednak zauważyć, że wykroczeniem w tym przypadku będzie samo opóźnienie w złożeniu sprawozdania dewizowego do NBP, wymaganego przez przepisy ustaw i rozporządzeń podatkowych. Rezydenci są bowiem zobowiązani przekazywać do NBP dane niezbędne do sporządzenia bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej terminowo, zgodnie z przepisami prawa dewizowego.

Dlatego ze względu na to, że Pani nieterminowo złożyła sprawozdanie do NBP, inspektor UKS sklasyfikował czyn jako mniejszej wagi i zaproponował niższą karę grzywny.

Sformułowanie użyte w przepisie „wypadek mniejszej wagi” pozwala organowi kontroli skarbowej na dokonanie oceny wagi popełnionego czynu zabronionego. Kwalifikując przedstawiony w pytaniu przypadek jako mniejszej wagi, inspektor kontroli skarbowej uznał fakt, że sprawozdania były składane, a opóźnienia w ich składaniu były niewielkie. Dlatego popełniony czyn zakwalifikował jako wykroczenie skarbowe (wypadek mniejszej wagi) zagrożone karą grzywny (określaną kwotowo), a nie przestępstwo skarbowe zagrożone karą grzywny do 120 stawek dziennych.

W związku z tym, że przypadek opisany w pytaniu został zakwalifikowany jako wykroczenie wymienione w art. 106l § 2 k.k.s., inspektor kontroli skarbowej określił grzywnę kwotowo (najpierw 1000 zł, a po negocjacjach 400 zł). Przypomnijmy, że kara grzywny za wykroczenie karne skarbowe jest określana kwotowo i może być wymierzona w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, chyba że kodeks stanowi inaczej. Oznacza to, że w 2008 r. kara grzywny może zostać orzeczona w granicach od 113 zł do 22 520 zł (w 2008 r. minimalne wynagrodzenie wynosi bowiem 1126 zł).

W opisanej sytuacji proponowałabym poddać się dobrowolnie karze (rozdział 16 k.k.s.). Skutkiem poddania się tej procedurze będzie niższa kara grzywny oraz ugodowe załatwienie sprawy i ominięcie procesu sądowego.

• art. 48 § 1, art. 106l, rozdział 16 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 766

• rozporządzenie Ministra Finansów z 17 września 2007 r. w sprawie sposobu, zakresu i terminów wykonywania przez rezydentów dokonujących obrotu dewizowego oraz przedsiębiorców wykonujących działalność kantorową obowiązku przekazywania Narodowemu Bankowi Polskiemu danych niezbędnych do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej - Dz.U. Nr 183, poz. 1308

• rozdział 8 ustawy z 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 61, poz. 410; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 61, poz. 410

Marta Wysocka

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA