REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje przekazania sprawozdania do NBP po terminie

Marta Wysocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sporządzam kwartalne sprawozdania do NBP: z obrotów na rachunku bankowym dewizowym w Berlinie, z rozliczeń w formie kompensat, a także o stanie należności i zobowiązań z kontrahentami zagranicznymi. Termin ich sporządzenia to 20. dzień po kwartale. W trakcie kontroli przeprowadzanej przez UKS inspektorzy wystąpili do NBP z zapytaniem o datę otrzymania ww. sprawozdań.

Bank przesłał informację z podaniem dat. I tak, za I kw. sprawozdania wpłynęły 25 kwietnia, za II kwartał 22 lipca, za III kwartał 25 października, za IV kwartał 27 stycznia. W związku z tym pracownik komórki karnoskarbowej UKS oskarża mnie z art. 106l § 2 k.k.s. i chce nałożyć mandat. Najpierw wynosił on 1000 zł. Nie przyjęłam tego mandatu, mimo że został obniżony do kwoty 400 zł jako wykroczenie mniejszej wagi. Oskarżyciel spisał protokół z przesłuchania mnie i wyznaczył trzy dni na przyjęcie mandatu, w przeciwnym razie skieruje oskarżenie na drogę sądową. Moim zdaniem treść art. 106l § 1 k.k.s. jest inna niż treść oskarżenia. Nie rozumiem też § 2 art. 106l. Proszę o radę, jak mam postąpić, gdyż chciałabym uniknąć sprawy w sądzie.

REKLAMA

REKLAMA

RADA

Treść art. 106l k.k.s. określa odpowiedzialność za niezłożenie sprawozdania do NBP. Należy jednak zauważyć, że wykroczeniem w tym przypadku będzie samo opóźnienie w złożeniu sprawozdania dewizowego do NBP, wymaganego przez przepisy ustaw i rozporządzeń podatkowych. W związku z tym, że sprawozdania były składane, a opóźnienia niewielkie, inspektor kontroli skarbowej uznał, że jest to wykroczenie mniejszej wagi. Obecnie, aby uniknąć procesu sądowego, należy poddać się dobrowolnie karze. Skutkiem tego będzie niższa kara grzywny oraz ugodowe załatwienie sprawy.

UZASADNIENIE

REKLAMA

W opisanej w pytaniu sytuacji bezsporny jest fakt, że zgodnie z nałożonym obowiązkiem nie wywiązała się Pani z terminowego złożenia danych o obrocie dewizowym do Narodowego Banku Polskiego. Obowiązek ten wynika z ustawy - Prawo dewizowe oraz rozporządzenia Ministra Finansów z 17 września 2007 r. w sprawie sposobu, zakresu i terminów wykonywania przez rezydentów dokonujących obrotu dewizowego oraz przedsiębiorców wykonujących działalność kantorową obowiązku przekazywania Narodowemu Bankowi Polskiemu danych niezbędnych do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej. Szczegółowo obowiązki wynikające z tych przepisów zostały omówione na str. 93 bieżącego numeru Mk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pani wątpliwość dotyczy prawidłowości nałożenia kary za to opóźnienie na podstawie art. 106l Kodeksu karnego skarbowego. Innymi słowy, czy przepis ten ma zastosowanie do opisanej w pytaniu sytuacji. Dlatego na wstępie należy przywołać treść tego przepisu:

Art. 106I § 1. Kto wbrew obowiązkowi nie zgłasza Narodowemu Bankowi Polskiemu danych o dokonanym obrocie dewizowym lub wykonywanej działalności kantorowej, w zakresie niezbędnym do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej, lub zgłasza dane niezgodne ze stanem faktycznym, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych.

§ 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Prawdopodobnie w art. 106l § 1 k.k.s. budzi Pani wątpliwości to, że w przepisie tym jest tylko mowa o niezgłaszaniu do NBP danych o dokonanym obrocie dewizowym. Nie ma natomiast mowy bezpośrednio o dokonywaniu takiego zgłoszenia po terminie.

Należy jednak zauważyć, że wykroczeniem w tym przypadku będzie samo opóźnienie w złożeniu sprawozdania dewizowego do NBP, wymaganego przez przepisy ustaw i rozporządzeń podatkowych. Rezydenci są bowiem zobowiązani przekazywać do NBP dane niezbędne do sporządzenia bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej terminowo, zgodnie z przepisami prawa dewizowego.

Dlatego ze względu na to, że Pani nieterminowo złożyła sprawozdanie do NBP, inspektor UKS sklasyfikował czyn jako mniejszej wagi i zaproponował niższą karę grzywny.

Sformułowanie użyte w przepisie „wypadek mniejszej wagi” pozwala organowi kontroli skarbowej na dokonanie oceny wagi popełnionego czynu zabronionego. Kwalifikując przedstawiony w pytaniu przypadek jako mniejszej wagi, inspektor kontroli skarbowej uznał fakt, że sprawozdania były składane, a opóźnienia w ich składaniu były niewielkie. Dlatego popełniony czyn zakwalifikował jako wykroczenie skarbowe (wypadek mniejszej wagi) zagrożone karą grzywny (określaną kwotowo), a nie przestępstwo skarbowe zagrożone karą grzywny do 120 stawek dziennych.

W związku z tym, że przypadek opisany w pytaniu został zakwalifikowany jako wykroczenie wymienione w art. 106l § 2 k.k.s., inspektor kontroli skarbowej określił grzywnę kwotowo (najpierw 1000 zł, a po negocjacjach 400 zł). Przypomnijmy, że kara grzywny za wykroczenie karne skarbowe jest określana kwotowo i może być wymierzona w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, chyba że kodeks stanowi inaczej. Oznacza to, że w 2008 r. kara grzywny może zostać orzeczona w granicach od 113 zł do 22 520 zł (w 2008 r. minimalne wynagrodzenie wynosi bowiem 1126 zł).

W opisanej sytuacji proponowałabym poddać się dobrowolnie karze (rozdział 16 k.k.s.). Skutkiem poddania się tej procedurze będzie niższa kara grzywny oraz ugodowe załatwienie sprawy i ominięcie procesu sądowego.

• art. 48 § 1, art. 106l, rozdział 16 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 766

• rozporządzenie Ministra Finansów z 17 września 2007 r. w sprawie sposobu, zakresu i terminów wykonywania przez rezydentów dokonujących obrotu dewizowego oraz przedsiębiorców wykonujących działalność kantorową obowiązku przekazywania Narodowemu Bankowi Polskiemu danych niezbędnych do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej - Dz.U. Nr 183, poz. 1308

• rozdział 8 ustawy z 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 61, poz. 410; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 61, poz. 410

Marta Wysocka

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA