REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje przekazania sprawozdania do NBP po terminie

Marta Wysocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sporządzam kwartalne sprawozdania do NBP: z obrotów na rachunku bankowym dewizowym w Berlinie, z rozliczeń w formie kompensat, a także o stanie należności i zobowiązań z kontrahentami zagranicznymi. Termin ich sporządzenia to 20. dzień po kwartale. W trakcie kontroli przeprowadzanej przez UKS inspektorzy wystąpili do NBP z zapytaniem o datę otrzymania ww. sprawozdań.

Bank przesłał informację z podaniem dat. I tak, za I kw. sprawozdania wpłynęły 25 kwietnia, za II kwartał 22 lipca, za III kwartał 25 października, za IV kwartał 27 stycznia. W związku z tym pracownik komórki karnoskarbowej UKS oskarża mnie z art. 106l § 2 k.k.s. i chce nałożyć mandat. Najpierw wynosił on 1000 zł. Nie przyjęłam tego mandatu, mimo że został obniżony do kwoty 400 zł jako wykroczenie mniejszej wagi. Oskarżyciel spisał protokół z przesłuchania mnie i wyznaczył trzy dni na przyjęcie mandatu, w przeciwnym razie skieruje oskarżenie na drogę sądową. Moim zdaniem treść art. 106l § 1 k.k.s. jest inna niż treść oskarżenia. Nie rozumiem też § 2 art. 106l. Proszę o radę, jak mam postąpić, gdyż chciałabym uniknąć sprawy w sądzie.

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Treść art. 106l k.k.s. określa odpowiedzialność za niezłożenie sprawozdania do NBP. Należy jednak zauważyć, że wykroczeniem w tym przypadku będzie samo opóźnienie w złożeniu sprawozdania dewizowego do NBP, wymaganego przez przepisy ustaw i rozporządzeń podatkowych. W związku z tym, że sprawozdania były składane, a opóźnienia niewielkie, inspektor kontroli skarbowej uznał, że jest to wykroczenie mniejszej wagi. Obecnie, aby uniknąć procesu sądowego, należy poddać się dobrowolnie karze. Skutkiem tego będzie niższa kara grzywny oraz ugodowe załatwienie sprawy.

UZASADNIENIE

W opisanej w pytaniu sytuacji bezsporny jest fakt, że zgodnie z nałożonym obowiązkiem nie wywiązała się Pani z terminowego złożenia danych o obrocie dewizowym do Narodowego Banku Polskiego. Obowiązek ten wynika z ustawy - Prawo dewizowe oraz rozporządzenia Ministra Finansów z 17 września 2007 r. w sprawie sposobu, zakresu i terminów wykonywania przez rezydentów dokonujących obrotu dewizowego oraz przedsiębiorców wykonujących działalność kantorową obowiązku przekazywania Narodowemu Bankowi Polskiemu danych niezbędnych do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej. Szczegółowo obowiązki wynikające z tych przepisów zostały omówione na str. 93 bieżącego numeru Mk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pani wątpliwość dotyczy prawidłowości nałożenia kary za to opóźnienie na podstawie art. 106l Kodeksu karnego skarbowego. Innymi słowy, czy przepis ten ma zastosowanie do opisanej w pytaniu sytuacji. Dlatego na wstępie należy przywołać treść tego przepisu:

Art. 106I § 1. Kto wbrew obowiązkowi nie zgłasza Narodowemu Bankowi Polskiemu danych o dokonanym obrocie dewizowym lub wykonywanej działalności kantorowej, w zakresie niezbędnym do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej, lub zgłasza dane niezgodne ze stanem faktycznym, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych.

§ 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Prawdopodobnie w art. 106l § 1 k.k.s. budzi Pani wątpliwości to, że w przepisie tym jest tylko mowa o niezgłaszaniu do NBP danych o dokonanym obrocie dewizowym. Nie ma natomiast mowy bezpośrednio o dokonywaniu takiego zgłoszenia po terminie.

Należy jednak zauważyć, że wykroczeniem w tym przypadku będzie samo opóźnienie w złożeniu sprawozdania dewizowego do NBP, wymaganego przez przepisy ustaw i rozporządzeń podatkowych. Rezydenci są bowiem zobowiązani przekazywać do NBP dane niezbędne do sporządzenia bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej terminowo, zgodnie z przepisami prawa dewizowego.

Dlatego ze względu na to, że Pani nieterminowo złożyła sprawozdanie do NBP, inspektor UKS sklasyfikował czyn jako mniejszej wagi i zaproponował niższą karę grzywny.

REKLAMA

Sformułowanie użyte w przepisie „wypadek mniejszej wagi” pozwala organowi kontroli skarbowej na dokonanie oceny wagi popełnionego czynu zabronionego. Kwalifikując przedstawiony w pytaniu przypadek jako mniejszej wagi, inspektor kontroli skarbowej uznał fakt, że sprawozdania były składane, a opóźnienia w ich składaniu były niewielkie. Dlatego popełniony czyn zakwalifikował jako wykroczenie skarbowe (wypadek mniejszej wagi) zagrożone karą grzywny (określaną kwotowo), a nie przestępstwo skarbowe zagrożone karą grzywny do 120 stawek dziennych.

W związku z tym, że przypadek opisany w pytaniu został zakwalifikowany jako wykroczenie wymienione w art. 106l § 2 k.k.s., inspektor kontroli skarbowej określił grzywnę kwotowo (najpierw 1000 zł, a po negocjacjach 400 zł). Przypomnijmy, że kara grzywny za wykroczenie karne skarbowe jest określana kwotowo i może być wymierzona w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, chyba że kodeks stanowi inaczej. Oznacza to, że w 2008 r. kara grzywny może zostać orzeczona w granicach od 113 zł do 22 520 zł (w 2008 r. minimalne wynagrodzenie wynosi bowiem 1126 zł).

W opisanej sytuacji proponowałabym poddać się dobrowolnie karze (rozdział 16 k.k.s.). Skutkiem poddania się tej procedurze będzie niższa kara grzywny oraz ugodowe załatwienie sprawy i ominięcie procesu sądowego.

• art. 48 § 1, art. 106l, rozdział 16 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 766

• rozporządzenie Ministra Finansów z 17 września 2007 r. w sprawie sposobu, zakresu i terminów wykonywania przez rezydentów dokonujących obrotu dewizowego oraz przedsiębiorców wykonujących działalność kantorową obowiązku przekazywania Narodowemu Bankowi Polskiemu danych niezbędnych do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej - Dz.U. Nr 183, poz. 1308

• rozdział 8 ustawy z 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 61, poz. 410; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 61, poz. 410

Marta Wysocka

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA