REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak postąpić w przypadku powtórnie wydanej decyzji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MGM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dwa lata temu miałam kontrolę, która skończyła się decyzją. Nie odwoływałam się od niej, tylko zapłaciłam kwotę zaległości. W tym roku otrzymałam ponowną decyzję o tej samej treści. Czy biorąc pod uwagę, że jest to chyba błąd urzędników, mogę ją pominąć?

dr Krzysztof Biernacki

REKLAMA

Autopromocja

Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu

REKLAMA

Decyzja jest jedną z form zakończenia postępowania podatkowego (art. 207 par. 2 Ordynacji). Oznacza to, że przed wydaniem decyzji podatnik powinien być poinformowany o toczącym się postępowaniu, chociażby w formie postanowienia o jego wszczęciu, jeżeli podejmowane jest ono z urzędu (art. 165 par. 2 Ordynacji). Podatnikowi przysługuje bowiem prawo do czynnego udziału w toczącym się postępowaniu podatkowym, którego jest stroną (art. 123 par. 1 Ordynacji). Natomiast jego pominięcie poprzez np. niepoinformowanie o podjętych działaniach i wyłącznie przysłanie decyzji jest przesłanką do zaskarżenia decyzji w drodze odwołania lub wznowienia postępowania (art. 240 par. 1 pkt 4 Ordynacji).

Jeżeli faktycznie otrzymana decyzja w całości powiela treść uprzednio wydanej decyzji sprzed dwóch lat, oznacza to wydanie ponownej decyzji dotyczącej tego samego stanu faktycznego. Niezależnie od tego, czy nastąpiło to w wyniku pomyłki urzędnika, czy też jest celowym działaniem, czytelnik obowiązkowo musi podjąć działania mające na celu uchylenie otrzymanego orzeczenia. Pamiętać należy, iż postępowanie podatkowe jest odmianą procedury administracyjnej, gdzie obowiązuje zasada domniemania prawidłowości wydanej decyzji. W orzeczeniu z 20 lipca 1981r. Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, iż każda decyzja ostateczna korzysta z domniemania prawidłowości, a zatem organ administracji, który wadliwą decyzję wydał, jest tą decyzją związany do czasu jej zmiany w sposób przewidziany prawem (SA 1478/81, ONSA 1981, nr 2, poz. 72). W kontekście pytania oznacza to, że powtórna decyzja wiąże zarówno organ, który ją wydał, jak też podatnika. Tym samym brak jakiegokolwiek działania mającego na celu uchylenie powtórnie otrzymanej decyzji prowadziłby do pozostawienia w obrocie prawnym decyzji wadliwej, jednakże obowiązującej wszystkie jej strony.

W pytaniu nie określono, jaki czas minął od otrzymania decyzji. W rozpatrywanym przypadku możliwe są bowiem dwie formy uchylenia takiego orzeczenia. Najczęściej występującym w praktyce środkiem zaskarżenia jest wniesienie odwołania ze wskazaniem przyczyn zaskarżenia. Podatnik ma na to tylko 14 dni od dnia otrzymania decyzji, a odwołanie wnosi się do organu wyższego stopnia za pośrednictwem organu, który wydał zaskarżoną decyzję. Natomiast jeżeli minął 14-dniowy termin na złożenie odwołania, decyzja staje się ostateczna. Oznacza to, iż brak jest zwykłych środków procesowych do jej wzruszenia i skorzystać trzeba z jednego z tzw. postępowań nadzwyczajnych. W rozpatrywanej sprawie będzie to stwierdzenie nieważności powtórnie otrzymanej decyzji na podstawie art. 247 par. 1 pkt 4 Ordynacji. Wniosek składa się bezpośrednio do organu wyższego stopnia, a zatem jeżeli była to decyzja naczelnika Urzędu Skarbowego, pismo winno się złożyć do dyrektora Izby Skarbowej. Ma on co do zasady miesiąc na rozpatrzenie wniosku. Następnie wydaje decyzję, w której stwierdza nieważność powtórnej decyzji lub odmawia takiego stwierdzenia. Na wydaną przez dyrektora decyzję przysługuje wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy, a następnie skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Należy podkreślić, iż organ podatkowy może odmówić podjęcia postępowania o stwierdzenie nieważności w sytuacji, gdy od wydania decyzji minie więcej niż pięć lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(MGM)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA