REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak postąpić w przypadku powtórnie wydanej decyzji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MGM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dwa lata temu miałam kontrolę, która skończyła się decyzją. Nie odwoływałam się od niej, tylko zapłaciłam kwotę zaległości. W tym roku otrzymałam ponowną decyzję o tej samej treści. Czy biorąc pod uwagę, że jest to chyba błąd urzędników, mogę ją pominąć?

dr Krzysztof Biernacki

REKLAMA

Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu

REKLAMA

Decyzja jest jedną z form zakończenia postępowania podatkowego (art. 207 par. 2 Ordynacji). Oznacza to, że przed wydaniem decyzji podatnik powinien być poinformowany o toczącym się postępowaniu, chociażby w formie postanowienia o jego wszczęciu, jeżeli podejmowane jest ono z urzędu (art. 165 par. 2 Ordynacji). Podatnikowi przysługuje bowiem prawo do czynnego udziału w toczącym się postępowaniu podatkowym, którego jest stroną (art. 123 par. 1 Ordynacji). Natomiast jego pominięcie poprzez np. niepoinformowanie o podjętych działaniach i wyłącznie przysłanie decyzji jest przesłanką do zaskarżenia decyzji w drodze odwołania lub wznowienia postępowania (art. 240 par. 1 pkt 4 Ordynacji).

Jeżeli faktycznie otrzymana decyzja w całości powiela treść uprzednio wydanej decyzji sprzed dwóch lat, oznacza to wydanie ponownej decyzji dotyczącej tego samego stanu faktycznego. Niezależnie od tego, czy nastąpiło to w wyniku pomyłki urzędnika, czy też jest celowym działaniem, czytelnik obowiązkowo musi podjąć działania mające na celu uchylenie otrzymanego orzeczenia. Pamiętać należy, iż postępowanie podatkowe jest odmianą procedury administracyjnej, gdzie obowiązuje zasada domniemania prawidłowości wydanej decyzji. W orzeczeniu z 20 lipca 1981r. Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, iż każda decyzja ostateczna korzysta z domniemania prawidłowości, a zatem organ administracji, który wadliwą decyzję wydał, jest tą decyzją związany do czasu jej zmiany w sposób przewidziany prawem (SA 1478/81, ONSA 1981, nr 2, poz. 72). W kontekście pytania oznacza to, że powtórna decyzja wiąże zarówno organ, który ją wydał, jak też podatnika. Tym samym brak jakiegokolwiek działania mającego na celu uchylenie powtórnie otrzymanej decyzji prowadziłby do pozostawienia w obrocie prawnym decyzji wadliwej, jednakże obowiązującej wszystkie jej strony.

W pytaniu nie określono, jaki czas minął od otrzymania decyzji. W rozpatrywanym przypadku możliwe są bowiem dwie formy uchylenia takiego orzeczenia. Najczęściej występującym w praktyce środkiem zaskarżenia jest wniesienie odwołania ze wskazaniem przyczyn zaskarżenia. Podatnik ma na to tylko 14 dni od dnia otrzymania decyzji, a odwołanie wnosi się do organu wyższego stopnia za pośrednictwem organu, który wydał zaskarżoną decyzję. Natomiast jeżeli minął 14-dniowy termin na złożenie odwołania, decyzja staje się ostateczna. Oznacza to, iż brak jest zwykłych środków procesowych do jej wzruszenia i skorzystać trzeba z jednego z tzw. postępowań nadzwyczajnych. W rozpatrywanej sprawie będzie to stwierdzenie nieważności powtórnie otrzymanej decyzji na podstawie art. 247 par. 1 pkt 4 Ordynacji. Wniosek składa się bezpośrednio do organu wyższego stopnia, a zatem jeżeli była to decyzja naczelnika Urzędu Skarbowego, pismo winno się złożyć do dyrektora Izby Skarbowej. Ma on co do zasady miesiąc na rozpatrzenie wniosku. Następnie wydaje decyzję, w której stwierdza nieważność powtórnej decyzji lub odmawia takiego stwierdzenia. Na wydaną przez dyrektora decyzję przysługuje wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy, a następnie skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Należy podkreślić, iż organ podatkowy może odmówić podjęcia postępowania o stwierdzenie nieważności w sytuacji, gdy od wydania decyzji minie więcej niż pięć lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(MGM)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA