REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak postąpić w przypadku powtórnie wydanej decyzji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MGM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dwa lata temu miałam kontrolę, która skończyła się decyzją. Nie odwoływałam się od niej, tylko zapłaciłam kwotę zaległości. W tym roku otrzymałam ponowną decyzję o tej samej treści. Czy biorąc pod uwagę, że jest to chyba błąd urzędników, mogę ją pominąć?

dr Krzysztof Biernacki

REKLAMA

REKLAMA

Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu

Decyzja jest jedną z form zakończenia postępowania podatkowego (art. 207 par. 2 Ordynacji). Oznacza to, że przed wydaniem decyzji podatnik powinien być poinformowany o toczącym się postępowaniu, chociażby w formie postanowienia o jego wszczęciu, jeżeli podejmowane jest ono z urzędu (art. 165 par. 2 Ordynacji). Podatnikowi przysługuje bowiem prawo do czynnego udziału w toczącym się postępowaniu podatkowym, którego jest stroną (art. 123 par. 1 Ordynacji). Natomiast jego pominięcie poprzez np. niepoinformowanie o podjętych działaniach i wyłącznie przysłanie decyzji jest przesłanką do zaskarżenia decyzji w drodze odwołania lub wznowienia postępowania (art. 240 par. 1 pkt 4 Ordynacji).

Jeżeli faktycznie otrzymana decyzja w całości powiela treść uprzednio wydanej decyzji sprzed dwóch lat, oznacza to wydanie ponownej decyzji dotyczącej tego samego stanu faktycznego. Niezależnie od tego, czy nastąpiło to w wyniku pomyłki urzędnika, czy też jest celowym działaniem, czytelnik obowiązkowo musi podjąć działania mające na celu uchylenie otrzymanego orzeczenia. Pamiętać należy, iż postępowanie podatkowe jest odmianą procedury administracyjnej, gdzie obowiązuje zasada domniemania prawidłowości wydanej decyzji. W orzeczeniu z 20 lipca 1981r. Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, iż każda decyzja ostateczna korzysta z domniemania prawidłowości, a zatem organ administracji, który wadliwą decyzję wydał, jest tą decyzją związany do czasu jej zmiany w sposób przewidziany prawem (SA 1478/81, ONSA 1981, nr 2, poz. 72). W kontekście pytania oznacza to, że powtórna decyzja wiąże zarówno organ, który ją wydał, jak też podatnika. Tym samym brak jakiegokolwiek działania mającego na celu uchylenie powtórnie otrzymanej decyzji prowadziłby do pozostawienia w obrocie prawnym decyzji wadliwej, jednakże obowiązującej wszystkie jej strony.

REKLAMA

W pytaniu nie określono, jaki czas minął od otrzymania decyzji. W rozpatrywanym przypadku możliwe są bowiem dwie formy uchylenia takiego orzeczenia. Najczęściej występującym w praktyce środkiem zaskarżenia jest wniesienie odwołania ze wskazaniem przyczyn zaskarżenia. Podatnik ma na to tylko 14 dni od dnia otrzymania decyzji, a odwołanie wnosi się do organu wyższego stopnia za pośrednictwem organu, który wydał zaskarżoną decyzję. Natomiast jeżeli minął 14-dniowy termin na złożenie odwołania, decyzja staje się ostateczna. Oznacza to, iż brak jest zwykłych środków procesowych do jej wzruszenia i skorzystać trzeba z jednego z tzw. postępowań nadzwyczajnych. W rozpatrywanej sprawie będzie to stwierdzenie nieważności powtórnie otrzymanej decyzji na podstawie art. 247 par. 1 pkt 4 Ordynacji. Wniosek składa się bezpośrednio do organu wyższego stopnia, a zatem jeżeli była to decyzja naczelnika Urzędu Skarbowego, pismo winno się złożyć do dyrektora Izby Skarbowej. Ma on co do zasady miesiąc na rozpatrzenie wniosku. Następnie wydaje decyzję, w której stwierdza nieważność powtórnej decyzji lub odmawia takiego stwierdzenia. Na wydaną przez dyrektora decyzję przysługuje wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy, a następnie skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Należy podkreślić, iż organ podatkowy może odmówić podjęcia postępowania o stwierdzenie nieważności w sytuacji, gdy od wydania decyzji minie więcej niż pięć lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(MGM)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA