REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnik ogólny podatnika – uprawnienia, powołanie. Czy warto mieć pełnomocnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Monika Wolska-Bryńska
Radca prawny w Departamencie Kontroli Podatkowych, menedżer Zespołu Postępowań w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group
Pełnomocnik ogólny podatnika – uprawnienia, powołanie. Czy warto mieć pełnomocnika?
Pełnomocnik ogólny podatnika – uprawnienia, powołanie. Czy warto mieć pełnomocnika?

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik przed organami podatkowymi nie musi działać sam. Może ustanowić pełnomocnika, np. w osobie pełnomocnika profesjonalnego, tj. doradcy podatkowego, radcy prawnego, czy adwokata. Pełnomocnikiem podatnika może też być księgowy, czy inna osobę fizyczną mającą pełną zdolność do czynności prawnych. Można ustanowić pełnomocnika do konkretnej sprawy lub pełnomocnika ogólnego, który może występować w imieniu podatnika we wszystkich sprawach podatkowych. Jakie uprawnienia ma pełnomocnik ogólny podatnika? Jak ustanowić pełnomocnika ogólnego?

Kontrole fiskusa coraz celniejsze

Na przestrzeni ostatnich lat liczba kontroli przedsiębiorców zmniejszyła się, ale znacznie wzrosła kwota stwierdzonych uszczupleń podatkowych. W praktyce oznacza to, że kontroli ogółem jest mniej, ale celniej trafiają w podmioty, które naruszają przepisy podatkowe.
To z kolei przekłada się na zwiększenie ustaleń podatkowych oraz lepszą efektywność kontroli. Obserwowane jest także zdecydowane zaostrzenie polityki finansowej, w tym zwiększenie skuteczności i dolegliwości prowadzonych kontroli podatkowych, czy celno – skarbowych – nie bez echa pozostają również w tym zakresie rozwiązania wprowadzone przez polski (nie)ład.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie działania wobec podatnika mogą podejmować organy podatkowe?

Organy mogą podejmować wobec podatnika szereg czynności, tj.:

  • czynności sprawdzające;
  • kontrole:
  • podatkową;
  • celno-skarbową;
  • postępowania podatkowe;
  • postępowania sądowoadministracyjne;
  • postępowanie zabezpieczające;
  • postępowanie egzekucyjne.

Praktyka pokazuje, że organy podatkowe coraz częściej korzystają z procedury dotyczącej czynności sprawdzających, której celem jest sprawdzenie formalnej poprawności wywiązywania się z obowiązków podatkowych. Zazwyczaj ten sposób działania poprzedza późniejsze wszczęcie kontroli podatkowej lub celno-skarbowej.

Na dalszym etapie, tj. po przeprowadzonej kontroli – gdy jej wynik jest niekorzystny dla podatnika, wszczynane jest postępowanie podatkowe, które kończy się wydaniem decyzji ostatecznej. Następnie, Podatnik ma prawo złożenia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego, a dalej – również skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Jednocześnie, już nawet na etapie kontroli, organ może dokonywać zabezpieczeń na majątku podatnika. Z kolei, sama decyzja I instancji wydana przez organ, może stanowić podstawę do wszczęcia egzekucji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełnomocnik ogólny – zakres uprawnień i sposób ustanowienia

Pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we:

  • wszystkich sprawach podatkowych;
  • w innych sprawach  należących  do  właściwości  organów  podatkowych – w  szczególności:  czynności  sprawdzające, kontrole  podatkowe,  kontrole  celno-skarbowe  i  postępowania  podatkowe  przed  organami  podatkowymi pierwszej instancji, ale również  przed organem odwoławczym;
  • pełnomocnictwo obejmuje również tzw. sprawy wpadkowe związane z prowadzonym głównym postępowaniem podatkowym;
  • dotyczy ono spraw z zakresu postępowania zabezpieczającego, nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji, czy kar porządkowych.

Pełnomocnik ogólny jest uprawniony do reprezentowania podatnika w sprawach podatkowych, w szczególności: podczas czynności sprawdzające, kontroli podatkowych, kontroli celno–skarbowych i postępowań podatkowych przed organami podatkowymi pierwszej instancji, ale również przed organem odwoławczym.

Pełnomocnictwo obejmuje również tzw. sprawy wpadkowe związane z prowadzonym głównym postępowaniem podatkowym i dotyczy ono dla przykładu spraw z zakresu postępowania zabezpieczającego, nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji, czy kar porządkowych.

Natomiast, pełnomocnictwo ogólne nie obejmuje podpisywania deklaracji podatkowych, jak i czynności wymagających osobistego udziału pełnomocnika przed organem (np. przesłuchania).

Pełnomocnika ogólnego ustanawia się na druku pełnomocnictwa PPO-1, który należy złożyć elektronicznie do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO) za pośrednictwem Portalu Podatkowego (link do portalu : https://ppuslugi.mf.gov.pl/_/). Za złożenie pełnomocnictwa ogólnego, jego zmianę, odwołanie lub wypowiedzenie – nie pobiera się opłaty skarbowej.

Korzyści, jakie daje ustanowienie profesjonalisty

Zatem nawet jeśli nie została wszczęta względem Ciebie kontrola, warto ustanowić pełnomocnika już teraz, by mieć pewność, że ewentualne postępowanie będzie prowadzone prawidłowo od samego początku.

Podkreślenia wymaga bardzo szeroki zakres pełnomocnictwa ogólnego. Dotyczy ono wszystkich spraw należących do kompetencji organów podatkowych.
Pełnomocnik ogólny reprezentuje podatnika przed każdym organem podatkowym w kraju. Wszelka korespondencja trafia wyłącznie do rąk pełnomocnika ogólnego, a brak jej doręczenia w ten sposób, uznawany jest za nieprawidłowy.

Narzędzia, jakimi dysponują organy podatkowe (urzędy celne i celno – skarbowe) powodują, że kontrole są coraz skuteczniejsze i mają coraz większy wymiar finansowy. Ministerstwo Finansów podaje, że w 2015 r. przeprowadzono 55 tys. kontroli, a w 2018. już o połowę mniej, bo tylko 26 tys. W praktyce oznacza to lepszą efektywność kontroli (stosunek zaangażowanych środków na przeprowadzenie kontroli do kwoty stwierdzonych uszczupleń podatkowych). Według danych Ministerstwa Finansów skuteczność kontroli we wskazanych latach wzrosła z 85% do 91%.

Monika Wolska-Bryńska, radca prawny, menedżer Zespołu Postępowań Mariański Group

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA