REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnik ogólny podatnika – uprawnienia, powołanie. Czy warto mieć pełnomocnika?

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Monika Wolska-Bryńska
Radca prawny w Departamencie Kontroli Podatkowych, menedżer Zespołu Postępowań w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group
Pełnomocnik ogólny podatnika – uprawnienia, powołanie. Czy warto mieć pełnomocnika?
Pełnomocnik ogólny podatnika – uprawnienia, powołanie. Czy warto mieć pełnomocnika?

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik przed organami podatkowymi nie musi działać sam. Może ustanowić pełnomocnika, np. w osobie pełnomocnika profesjonalnego, tj. doradcy podatkowego, radcy prawnego, czy adwokata. Pełnomocnikiem podatnika może też być księgowy, czy inna osobę fizyczną mającą pełną zdolność do czynności prawnych. Można ustanowić pełnomocnika do konkretnej sprawy lub pełnomocnika ogólnego, który może występować w imieniu podatnika we wszystkich sprawach podatkowych. Jakie uprawnienia ma pełnomocnik ogólny podatnika? Jak ustanowić pełnomocnika ogólnego?

Kontrole fiskusa coraz celniejsze

Na przestrzeni ostatnich lat liczba kontroli przedsiębiorców zmniejszyła się, ale znacznie wzrosła kwota stwierdzonych uszczupleń podatkowych. W praktyce oznacza to, że kontroli ogółem jest mniej, ale celniej trafiają w podmioty, które naruszają przepisy podatkowe.
To z kolei przekłada się na zwiększenie ustaleń podatkowych oraz lepszą efektywność kontroli. Obserwowane jest także zdecydowane zaostrzenie polityki finansowej, w tym zwiększenie skuteczności i dolegliwości prowadzonych kontroli podatkowych, czy celno – skarbowych – nie bez echa pozostają również w tym zakresie rozwiązania wprowadzone przez polski (nie)ład.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie działania wobec podatnika mogą podejmować organy podatkowe?

Organy mogą podejmować wobec podatnika szereg czynności, tj.:

  • czynności sprawdzające;
  • kontrole:
  • podatkową;
  • celno-skarbową;
  • postępowania podatkowe;
  • postępowania sądowoadministracyjne;
  • postępowanie zabezpieczające;
  • postępowanie egzekucyjne.

Praktyka pokazuje, że organy podatkowe coraz częściej korzystają z procedury dotyczącej czynności sprawdzających, której celem jest sprawdzenie formalnej poprawności wywiązywania się z obowiązków podatkowych. Zazwyczaj ten sposób działania poprzedza późniejsze wszczęcie kontroli podatkowej lub celno-skarbowej.

Na dalszym etapie, tj. po przeprowadzonej kontroli – gdy jej wynik jest niekorzystny dla podatnika, wszczynane jest postępowanie podatkowe, które kończy się wydaniem decyzji ostatecznej. Następnie, Podatnik ma prawo złożenia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego, a dalej – również skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

REKLAMA

Jednocześnie, już nawet na etapie kontroli, organ może dokonywać zabezpieczeń na majątku podatnika. Z kolei, sama decyzja I instancji wydana przez organ, może stanowić podstawę do wszczęcia egzekucji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełnomocnik ogólny – zakres uprawnień i sposób ustanowienia

Pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we:

  • wszystkich sprawach podatkowych;
  • w innych sprawach  należących  do  właściwości  organów  podatkowych – w  szczególności:  czynności  sprawdzające, kontrole  podatkowe,  kontrole  celno-skarbowe  i  postępowania  podatkowe  przed  organami  podatkowymi pierwszej instancji, ale również  przed organem odwoławczym;
  • pełnomocnictwo obejmuje również tzw. sprawy wpadkowe związane z prowadzonym głównym postępowaniem podatkowym;
  • dotyczy ono spraw z zakresu postępowania zabezpieczającego, nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji, czy kar porządkowych.

Pełnomocnik ogólny jest uprawniony do reprezentowania podatnika w sprawach podatkowych, w szczególności: podczas czynności sprawdzające, kontroli podatkowych, kontroli celno–skarbowych i postępowań podatkowych przed organami podatkowymi pierwszej instancji, ale również przed organem odwoławczym.

Pełnomocnictwo obejmuje również tzw. sprawy wpadkowe związane z prowadzonym głównym postępowaniem podatkowym i dotyczy ono dla przykładu spraw z zakresu postępowania zabezpieczającego, nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji, czy kar porządkowych.

Natomiast, pełnomocnictwo ogólne nie obejmuje podpisywania deklaracji podatkowych, jak i czynności wymagających osobistego udziału pełnomocnika przed organem (np. przesłuchania).

Pełnomocnika ogólnego ustanawia się na druku pełnomocnictwa PPO-1, który należy złożyć elektronicznie do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO) za pośrednictwem Portalu Podatkowego (link do portalu : https://ppuslugi.mf.gov.pl/_/). Za złożenie pełnomocnictwa ogólnego, jego zmianę, odwołanie lub wypowiedzenie – nie pobiera się opłaty skarbowej.

Korzyści, jakie daje ustanowienie profesjonalisty

Zatem nawet jeśli nie została wszczęta względem Ciebie kontrola, warto ustanowić pełnomocnika już teraz, by mieć pewność, że ewentualne postępowanie będzie prowadzone prawidłowo od samego początku.

Podkreślenia wymaga bardzo szeroki zakres pełnomocnictwa ogólnego. Dotyczy ono wszystkich spraw należących do kompetencji organów podatkowych.
Pełnomocnik ogólny reprezentuje podatnika przed każdym organem podatkowym w kraju. Wszelka korespondencja trafia wyłącznie do rąk pełnomocnika ogólnego, a brak jej doręczenia w ten sposób, uznawany jest za nieprawidłowy.

Narzędzia, jakimi dysponują organy podatkowe (urzędy celne i celno – skarbowe) powodują, że kontrole są coraz skuteczniejsze i mają coraz większy wymiar finansowy. Ministerstwo Finansów podaje, że w 2015 r. przeprowadzono 55 tys. kontroli, a w 2018. już o połowę mniej, bo tylko 26 tys. W praktyce oznacza to lepszą efektywność kontroli (stosunek zaangażowanych środków na przeprowadzenie kontroli do kwoty stwierdzonych uszczupleń podatkowych). Według danych Ministerstwa Finansów skuteczność kontroli we wskazanych latach wzrosła z 85% do 91%.

Monika Wolska-Bryńska, radca prawny, menedżer Zespołu Postępowań Mariański Group

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Encyklopedia KSeF - od A do Z najważniejsze pojęcia dla księgowych i przedsiębiorców

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

REKLAMA

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

W 2026 r. w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA