REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnik ogólny podatnika – uprawnienia, powołanie. Czy warto mieć pełnomocnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Monika Wolska-Bryńska
Radca prawny w Departamencie Kontroli Podatkowych, menedżer Zespołu Postępowań w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group
Pełnomocnik ogólny podatnika – uprawnienia, powołanie. Czy warto mieć pełnomocnika?
Pełnomocnik ogólny podatnika – uprawnienia, powołanie. Czy warto mieć pełnomocnika?

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik przed organami podatkowymi nie musi działać sam. Może ustanowić pełnomocnika, np. w osobie pełnomocnika profesjonalnego, tj. doradcy podatkowego, radcy prawnego, czy adwokata. Pełnomocnikiem podatnika może też być księgowy, czy inna osobę fizyczną mającą pełną zdolność do czynności prawnych. Można ustanowić pełnomocnika do konkretnej sprawy lub pełnomocnika ogólnego, który może występować w imieniu podatnika we wszystkich sprawach podatkowych. Jakie uprawnienia ma pełnomocnik ogólny podatnika? Jak ustanowić pełnomocnika ogólnego?

Kontrole fiskusa coraz celniejsze

Na przestrzeni ostatnich lat liczba kontroli przedsiębiorców zmniejszyła się, ale znacznie wzrosła kwota stwierdzonych uszczupleń podatkowych. W praktyce oznacza to, że kontroli ogółem jest mniej, ale celniej trafiają w podmioty, które naruszają przepisy podatkowe.
To z kolei przekłada się na zwiększenie ustaleń podatkowych oraz lepszą efektywność kontroli. Obserwowane jest także zdecydowane zaostrzenie polityki finansowej, w tym zwiększenie skuteczności i dolegliwości prowadzonych kontroli podatkowych, czy celno – skarbowych – nie bez echa pozostają również w tym zakresie rozwiązania wprowadzone przez polski (nie)ład.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie działania wobec podatnika mogą podejmować organy podatkowe?

Organy mogą podejmować wobec podatnika szereg czynności, tj.:

  • czynności sprawdzające;
  • kontrole:
  • podatkową;
  • celno-skarbową;
  • postępowania podatkowe;
  • postępowania sądowoadministracyjne;
  • postępowanie zabezpieczające;
  • postępowanie egzekucyjne.

REKLAMA

Praktyka pokazuje, że organy podatkowe coraz częściej korzystają z procedury dotyczącej czynności sprawdzających, której celem jest sprawdzenie formalnej poprawności wywiązywania się z obowiązków podatkowych. Zazwyczaj ten sposób działania poprzedza późniejsze wszczęcie kontroli podatkowej lub celno-skarbowej.

Na dalszym etapie, tj. po przeprowadzonej kontroli – gdy jej wynik jest niekorzystny dla podatnika, wszczynane jest postępowanie podatkowe, które kończy się wydaniem decyzji ostatecznej. Następnie, Podatnik ma prawo złożenia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego, a dalej – również skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Jednocześnie, już nawet na etapie kontroli, organ może dokonywać zabezpieczeń na majątku podatnika. Z kolei, sama decyzja I instancji wydana przez organ, może stanowić podstawę do wszczęcia egzekucji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełnomocnik ogólny – zakres uprawnień i sposób ustanowienia

Pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we:

  • wszystkich sprawach podatkowych;
  • w innych sprawach  należących  do  właściwości  organów  podatkowych – w  szczególności:  czynności  sprawdzające, kontrole  podatkowe,  kontrole  celno-skarbowe  i  postępowania  podatkowe  przed  organami  podatkowymi pierwszej instancji, ale również  przed organem odwoławczym;
  • pełnomocnictwo obejmuje również tzw. sprawy wpadkowe związane z prowadzonym głównym postępowaniem podatkowym;
  • dotyczy ono spraw z zakresu postępowania zabezpieczającego, nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji, czy kar porządkowych.

Pełnomocnik ogólny jest uprawniony do reprezentowania podatnika w sprawach podatkowych, w szczególności: podczas czynności sprawdzające, kontroli podatkowych, kontroli celno–skarbowych i postępowań podatkowych przed organami podatkowymi pierwszej instancji, ale również przed organem odwoławczym.

Pełnomocnictwo obejmuje również tzw. sprawy wpadkowe związane z prowadzonym głównym postępowaniem podatkowym i dotyczy ono dla przykładu spraw z zakresu postępowania zabezpieczającego, nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji, czy kar porządkowych.

Natomiast, pełnomocnictwo ogólne nie obejmuje podpisywania deklaracji podatkowych, jak i czynności wymagających osobistego udziału pełnomocnika przed organem (np. przesłuchania).

Pełnomocnika ogólnego ustanawia się na druku pełnomocnictwa PPO-1, który należy złożyć elektronicznie do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO) za pośrednictwem Portalu Podatkowego (link do portalu : https://ppuslugi.mf.gov.pl/_/). Za złożenie pełnomocnictwa ogólnego, jego zmianę, odwołanie lub wypowiedzenie – nie pobiera się opłaty skarbowej.

Korzyści, jakie daje ustanowienie profesjonalisty

Zatem nawet jeśli nie została wszczęta względem Ciebie kontrola, warto ustanowić pełnomocnika już teraz, by mieć pewność, że ewentualne postępowanie będzie prowadzone prawidłowo od samego początku.

REKLAMA

Podkreślenia wymaga bardzo szeroki zakres pełnomocnictwa ogólnego. Dotyczy ono wszystkich spraw należących do kompetencji organów podatkowych.
Pełnomocnik ogólny reprezentuje podatnika przed każdym organem podatkowym w kraju. Wszelka korespondencja trafia wyłącznie do rąk pełnomocnika ogólnego, a brak jej doręczenia w ten sposób, uznawany jest za nieprawidłowy.

Narzędzia, jakimi dysponują organy podatkowe (urzędy celne i celno – skarbowe) powodują, że kontrole są coraz skuteczniejsze i mają coraz większy wymiar finansowy. Ministerstwo Finansów podaje, że w 2015 r. przeprowadzono 55 tys. kontroli, a w 2018. już o połowę mniej, bo tylko 26 tys. W praktyce oznacza to lepszą efektywność kontroli (stosunek zaangażowanych środków na przeprowadzenie kontroli do kwoty stwierdzonych uszczupleń podatkowych). Według danych Ministerstwa Finansów skuteczność kontroli we wskazanych latach wzrosła z 85% do 91%.

Monika Wolska-Bryńska, radca prawny, menedżer Zespołu Postępowań Mariański Group

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA