REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnik ogólny podatnika – uprawnienia, powołanie. Czy warto mieć pełnomocnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Monika Wolska-Bryńska
Radca prawny w Departamencie Kontroli Podatkowych, menedżer Zespołu Postępowań w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group
Pełnomocnik ogólny podatnika – uprawnienia, powołanie. Czy warto mieć pełnomocnika?
Pełnomocnik ogólny podatnika – uprawnienia, powołanie. Czy warto mieć pełnomocnika?

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik przed organami podatkowymi nie musi działać sam. Może ustanowić pełnomocnika, np. w osobie pełnomocnika profesjonalnego, tj. doradcy podatkowego, radcy prawnego, czy adwokata. Pełnomocnikiem podatnika może też być księgowy, czy inna osobę fizyczną mającą pełną zdolność do czynności prawnych. Można ustanowić pełnomocnika do konkretnej sprawy lub pełnomocnika ogólnego, który może występować w imieniu podatnika we wszystkich sprawach podatkowych. Jakie uprawnienia ma pełnomocnik ogólny podatnika? Jak ustanowić pełnomocnika ogólnego?

Kontrole fiskusa coraz celniejsze

Na przestrzeni ostatnich lat liczba kontroli przedsiębiorców zmniejszyła się, ale znacznie wzrosła kwota stwierdzonych uszczupleń podatkowych. W praktyce oznacza to, że kontroli ogółem jest mniej, ale celniej trafiają w podmioty, które naruszają przepisy podatkowe.
To z kolei przekłada się na zwiększenie ustaleń podatkowych oraz lepszą efektywność kontroli. Obserwowane jest także zdecydowane zaostrzenie polityki finansowej, w tym zwiększenie skuteczności i dolegliwości prowadzonych kontroli podatkowych, czy celno – skarbowych – nie bez echa pozostają również w tym zakresie rozwiązania wprowadzone przez polski (nie)ład.

REKLAMA

Jakie działania wobec podatnika mogą podejmować organy podatkowe?

Organy mogą podejmować wobec podatnika szereg czynności, tj.:

  • czynności sprawdzające;
  • kontrole:
  • podatkową;
  • celno-skarbową;
  • postępowania podatkowe;
  • postępowania sądowoadministracyjne;
  • postępowanie zabezpieczające;
  • postępowanie egzekucyjne.

Praktyka pokazuje, że organy podatkowe coraz częściej korzystają z procedury dotyczącej czynności sprawdzających, której celem jest sprawdzenie formalnej poprawności wywiązywania się z obowiązków podatkowych. Zazwyczaj ten sposób działania poprzedza późniejsze wszczęcie kontroli podatkowej lub celno-skarbowej.

Na dalszym etapie, tj. po przeprowadzonej kontroli – gdy jej wynik jest niekorzystny dla podatnika, wszczynane jest postępowanie podatkowe, które kończy się wydaniem decyzji ostatecznej. Następnie, Podatnik ma prawo złożenia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego, a dalej – również skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Jednocześnie, już nawet na etapie kontroli, organ może dokonywać zabezpieczeń na majątku podatnika. Z kolei, sama decyzja I instancji wydana przez organ, może stanowić podstawę do wszczęcia egzekucji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełnomocnik ogólny – zakres uprawnień i sposób ustanowienia

Pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we:

  • wszystkich sprawach podatkowych;
  • w innych sprawach  należących  do  właściwości  organów  podatkowych – w  szczególności:  czynności  sprawdzające, kontrole  podatkowe,  kontrole  celno-skarbowe  i  postępowania  podatkowe  przed  organami  podatkowymi pierwszej instancji, ale również  przed organem odwoławczym;
  • pełnomocnictwo obejmuje również tzw. sprawy wpadkowe związane z prowadzonym głównym postępowaniem podatkowym;
  • dotyczy ono spraw z zakresu postępowania zabezpieczającego, nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji, czy kar porządkowych.

Pełnomocnik ogólny jest uprawniony do reprezentowania podatnika w sprawach podatkowych, w szczególności: podczas czynności sprawdzające, kontroli podatkowych, kontroli celno–skarbowych i postępowań podatkowych przed organami podatkowymi pierwszej instancji, ale również przed organem odwoławczym.

Pełnomocnictwo obejmuje również tzw. sprawy wpadkowe związane z prowadzonym głównym postępowaniem podatkowym i dotyczy ono dla przykładu spraw z zakresu postępowania zabezpieczającego, nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji, czy kar porządkowych.

Natomiast, pełnomocnictwo ogólne nie obejmuje podpisywania deklaracji podatkowych, jak i czynności wymagających osobistego udziału pełnomocnika przed organem (np. przesłuchania).

Pełnomocnika ogólnego ustanawia się na druku pełnomocnictwa PPO-1, który należy złożyć elektronicznie do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO) za pośrednictwem Portalu Podatkowego (link do portalu : https://ppuslugi.mf.gov.pl/_/). Za złożenie pełnomocnictwa ogólnego, jego zmianę, odwołanie lub wypowiedzenie – nie pobiera się opłaty skarbowej.

Korzyści, jakie daje ustanowienie profesjonalisty

Zatem nawet jeśli nie została wszczęta względem Ciebie kontrola, warto ustanowić pełnomocnika już teraz, by mieć pewność, że ewentualne postępowanie będzie prowadzone prawidłowo od samego początku.

Podkreślenia wymaga bardzo szeroki zakres pełnomocnictwa ogólnego. Dotyczy ono wszystkich spraw należących do kompetencji organów podatkowych.
Pełnomocnik ogólny reprezentuje podatnika przed każdym organem podatkowym w kraju. Wszelka korespondencja trafia wyłącznie do rąk pełnomocnika ogólnego, a brak jej doręczenia w ten sposób, uznawany jest za nieprawidłowy.

Narzędzia, jakimi dysponują organy podatkowe (urzędy celne i celno – skarbowe) powodują, że kontrole są coraz skuteczniejsze i mają coraz większy wymiar finansowy. Ministerstwo Finansów podaje, że w 2015 r. przeprowadzono 55 tys. kontroli, a w 2018. już o połowę mniej, bo tylko 26 tys. W praktyce oznacza to lepszą efektywność kontroli (stosunek zaangażowanych środków na przeprowadzenie kontroli do kwoty stwierdzonych uszczupleń podatkowych). Według danych Ministerstwa Finansów skuteczność kontroli we wskazanych latach wzrosła z 85% do 91%.

Monika Wolska-Bryńska, radca prawny, menedżer Zespołu Postępowań Mariański Group

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA