REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zawiadomienie o wystawieniu faktury można potraktować jako otrzymanie jej oryginału

Magdalena Miklewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzimy przedsiębiorstwo usługowe. Przedmiotem działalności są usługi architektoniczne. Siedziba naszej firmy znajduje się w wynajmowanym budynku. Właścicielem budynku jest inna spółka. Dotychczas faktury za najem otrzymywaliśmy pocztą za potwierdzeniem odbioru. W tym miesiącu tak się nie stało. Z informacji udzielonej nam przez telefon dowiedzieliśmy się, że faktura już dawno jest wystawiona i czeka na odbiór. Ponadto pracownik księgowości podał nam wszelkie dane (również telefonicznie) i zasugerował, abyśmy odliczyli VAT, a fakturę odbierzemy przy okazji. Czy samo zawiadomienie o wystawieniu faktury można potraktować jako otrzymanie jej oryginału? Czy rzeczywiście upoważnia nas to do odliczenia VAT? Spółka, od której wynajmujemy budynek, ma siedzibę w innym mieście, oddalonym od Warszawy prawie o 400 km. Trudno nam powiedzieć, kiedy ewentualnie będziemy mogli odebrać fakturę.

rada

Autopromocja

Praktyka, którą zaproponowała Państwu firma wynajmująca budynek, jest niedopuszczalna. Samo zawiadomienie o fakcie wystawienia faktury, która czeka na odbiór, nie uprawnia podatnika do odliczenia VAT naliczonego z tej faktury. Podatnik ma prawo do odliczenia VAT z oryginału faktury, jej duplikatu bądź ewentualnie korekty faktury. Powinni Państwo zażądać od wystawcy faktury przesłania jej pocztą.

uzasadnienie

Z treści pytania wynika, że wynajmujący wystawił Państwu jako najemcy fakturę VAT za najem budynku, ale nie przesłał jej do Państwa. Pozostawił ją w siedzibie swojej firmy, a Was zawiadomił jedynie o możliwości jej osobistego odbioru.

W omawianym przypadku należy rozpatrzyć dwie kwestie, a mianowicie przysługujące prawo do odliczenia z faktury VAT oraz obowiązek wystawienia faktury VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek wystawiania faktury VAT

Zobowiązani do wystawiania faktury VAT są podatnicy VAT. Faktura VAT dokumentuje czynności podlegające opodatkowaniu tym podatkiem, dlatego podatnicy wykonujący tego rodzaju czynności są zobowiązani wystawić fakturę. Nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednak na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Zasadą jest zatem wystawianie faktur VAT dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jedynie w przypadku, gdy tego zażądają.

WAŻNE!

Podatnicy VAT wykonujący czynności opodatkowane tym podatkiem nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednak na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Ponadto w art. 106 ust. 8 ustawodawca zawarł delegację dla Ministra Finansów do określenia zasad wystawiania i przechowywania faktur. Delegację tę regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zgodnie z dyspozycją zawartą w § 19 ust. 1 powołanego rozporządzenia faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach. Oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Oryginał faktury i faktury korygującej powinien zawierać wyraz „ORYGINAŁ”. Kopia faktury i faktury korygującej - wyraz „KOPIA”.

WAŻNE!

Faktury powinny być wystawiane w formie materialnej, w liczbie co najmniej dwóch egzemplarzy - dwie sztuki tego samego dokumentu. Oryginał faktury i faktury korygującej powinien zawierać wyraz „ORYGINAŁ”, a kopia faktury i faktury korygującej - wyraz „KOPIA”. Oryginał otrzymuje nabywca.

Ani ustawa o VAT, ani przepisy wykonawcze nie regulują sposobu dostarczenia faktur do nabywcy towarów czy usług. Zatem sposób przekazania faktur nabywcy może być dowolny. Niemniej jednak z powołanego przepisu § 19 ust. 1 rozporządzenia jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymuje oryginał faktury. Otrzymanie faktury związane jest niewątpliwie z jej doręczeniem. Doręczenie może się odbyć za pośrednictwem poczty, firm przewozowych (kurierskich) bądź osobiście.

 

Zatem samego powiadomienia najemców, że oryginały faktur będą do odbioru w siedzibie spółki, nie można potraktować jak ich doręczenia. Fizycznie bowiem faktury te nie znajdują się w posiadaniu podatnika. Z treści pytania nie wynika też, czy proponowany sposób odbioru faktur w siedzibie spółki jest akceptowany przez najemców.

WAŻNE!

Nie można uznać, że samo powiadomienie przez spółkę najemcy, iż oryginał faktury będzie do odbioru w siedzibie spółki, jest równoznaczne z otrzymaniem tej faktury przez najemcę.

Takie zachowanie spółki (wynajmującego) jest niezgodne z przepisami określonymi w art. 106 ust. 4 ustawy o VAT oraz w § 19 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur.

Odliczenie VAT z faktury

Odliczenie VAT przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto odliczenie przysługuje podatnikowi VAT. Zatem w Państwa przypadku prawo to przysługuje w pełnym zakresie. Usługi architektoniczne należą bowiem do usług opodatkowanych VAT. Wynajmowany budynek jest wykorzystywany na potrzeby prowadzonej działalności, zatem związek usługi najmu z czynnościami opodatkowanymi jest niezaprzeczalny. Jednak odliczeniu podlega podatek wykazany na fakturze VAT. Skoro zatem nie otrzymaliście Państwo faktury, nie możecie dokonać odliczenia VAT.

Nawet jeśli wynajmujący udzielił informacji na temat kwot wykazanych na fakturze, odliczenie podatku oraz zaewidencjonowanie faktury tylko na tej podstawie byłoby nierozsądne. Po pierwsze, nie macie Państwo pewności, że dane na fakturze będą się zgadzać z tymi, które podano Wam telefonicznie. Po drugie, w razie ewentualnej kontroli podatkowej kontrolujący zakwestionują odliczenie VAT, ponieważ nie będziecie w stanie okazać faktury dokumentującej najem. Nie będziecie bowiem fizycznie w jej posiadaniu. W tej sytuacji powinniście zwrócić się do wystawcy faktury z prośbą o jej wysłanie pocztą bądź za pośrednictwem firmy kurierskiej. Nie możecie bowiem dokonać odliczenia z faktury, której nie macie wśród zgromadzonej dokumentacji za dany miesiąc.

WAŻNE!

Aby podatnik mógł skorzystać z odliczenia VAT, podatek do odliczenia musi wynikać z faktury VAT oraz musi istnieć związek z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto prawo do odliczenia VAT przysługuje w miesiącu otrzymania faktury. Jeśli podatnik z niego nie skorzysta, może odliczy VAT w dwóch kolejnych miesiącach.

Przykład

Spółka A wynajmuje spółce B budynek. Spółka B prowadzi w nim opodatkowaną VAT działalność produkcyjno-handlową. Wynajmujący, czyli spółka A, otrzymał zapłatę za czynsz 15 czerwca. Taka data jest także wpisana w umowie najmu. 15 czerwca spółka A wystawiła również fakturę. 23 czerwca spółka B otrzymała fakturę. Podatek naliczony wynikający z faktury odliczyła w deklaracji VAT-7 za czerwiec, którą złoży do 27 lipca (25 lipca przypada w dniu wolnym od pracy).

Podsumowując, w celu odliczenia VAT powinni Państwo dysponować fakturą VAT, z której ten podatek będzie wynikał. Prawa do odliczenia nie daje samo zawiadomienie o wystawieniu faktury i podanie danych z niej wynikających.

Stanowisko takie potwierdził także Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 22 kwietnia 2005 r., sygn. akt FSK 1549/04 (publ. LEX nr 154855). Czytamy w nim, że (...) prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług ustawodawca wiąże z otrzymaniem faktury, przez co należy rozumieć fizyczne znalezienie się faktury w dyspozycji podatnika, a nie jedynie uzyskanie od kontrahenta informacji o danych zamieszczonych w fakturze.

• art. 19 ust. 13 pkt 4, art. 86 ust. 1-2, art. 86 ust. 10 pkt 1, art. 86 ust. 13, art. 106 ust. 1, 4 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• § 19 ust. 1-2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1137

Magdalena Miklewska

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA