REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy rozliczyć VAT z faktury zwróconej przez nabywcę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Co zrobić z VAT w sytuacji, gdy kontrahent odesłał nam oryginał faktury, gdyż nie zgadza się z nią? Czy uwzględnić tę fakturę w deklaracji VAT?

RADA

REKLAMA

Jeżeli odesłana faktura dokumentuje czynność, która została dokonana, powinna zostać przez Państwa uwzględniona w deklaracji VAT, a wynikający z niej podatek odprowadzony do urzędu. Jeśli nie doszło do wykonania czynności udokumentowanej odesłaną fakturą, nie powinni Państwo ujmować jej w deklaracji VAT. Mimo to podatek z niej wynikający należy odprowadzić. Szczegóły znajdują się w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Odesłanie oryginału faktury przez kontrahenta nie zwalnia sprzedawcy z obowiązku rozliczenia wynikającego z niej VAT. Niemniej jednak w przedstawionej sytuacji należy rozważyć dwa scenariusze.

I. Czynność dokumentowana fakturą została dokonana, tj. została wykonana usługa lub został wydany towar

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyczyną zwrotu faktury może być np. to, że nabywca nie zgadza się z jej treścią. W takim przypadku zwróconą fakturę należy uwzględnić w deklaracji VAT oraz w ewidencji VAT. Skorygowanie dokonanego rozliczenia będzie możliwe dopiero na podstawie ewentualnej faktury korygującej wystawionej do zwróconej faktury i po uzyskaniu potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę. W tym miejscu należy dodać, że zgodność przepisów określających wymóg posiadania potwierdzeń odbioru faktur korygujących przez nabywców z przepisami unijnymi jest kwestionowana przez sądy administracyjne (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 5 lutego 2010 r., sygn. I SA/Lu 798/09, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 4 marca 2010 r., sygn. I SA/Sz 959/09).

PRZYKŁAD

Podatnik wystawił fakturę dokumentującą wykonaną usługę budowlaną. Faktura ta została zwrócona podatnikowi przez nabywcę, gdyż miał on zastrzeżenia do wykonanej usługi. Mimo to podatnik ma obowiązek uwzględnić wystawioną fakturę w deklaracji VAT-7 za miesiąc powstania obowiązku podatkowego. Ewentualnych korekt tego rozliczenia będzie mógł dokonywać na podstawie faktury korygującej wystawionej do zwróconej przez nabywcę faktury.

II. Czynność dokumentowana zwróconą fakturą w istocie nie została dokonana

Zwrócona faktura, która nie dokumentuje rzeczywistej sprzedaży, jest tzw. pustą fakturą. W takich przypadkach zastosowanie znajduje art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, stanowiący, że w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Wśród organów podatkowych oraz sądów administracyjnych dominuje bowiem stanowisko, że art. 108 ust. 1 ustawy o VAT ma zastosowanie również do tzw. pustych faktur.

Jako przykład można wskazać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 lipca 2009 r. (sygn. I FSK 1243/08), wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2 grudnia 2009 r. (sygn. I FSK 1212/08) czy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 13 stycznia 2010 r. (sygn. I SA/Bd 901/09). W ostatnim ze wskazanych wyroków sąd stwierdził, że (...) dla zastosowania wskazanego art. 108 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest niezbędne istnienie sprzedaży, wystarczające jest już wystawienie faktury z kwotą podatku. (...) Nie ma znaczenia to, czym kierowała się dana osoba, uwzględniając na wystawionej fakturze kwotę VAT. Art. 108 ust. 1 obejmuje również przypadki, gdy faktura nie dokumentuje żadnej czynności - jest więc fakturą pustą (por. T. Michalik, VAT 2009, Warszawa 2009, s. 876-877).

Obowiązek zapłaty VAT wynikającego z tzw. pustej faktury nie jest równoznaczny z obowiązkiem jej ujęcia w deklaracji VAT. Jak bowiem wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych, puste faktury nie powinny być uwzględniane w deklaracjach VAT.

Jako przykład można wskazać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 30 stycznia 2009 r. (sygn. I FSK 1658/07) czy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 stycznia 2010 r. (sygn. I FSK 1759/08).

W pierwszym wyroku sąd stwierdził: (...) zgodzić się bowiem należy ze stwierdzeniem WSA, że przepis art. 108 ust. 1 dotyczy każdego podmiotu wystawiającego fakturę obejmującą podatek VAT w sytuacji, kiedy czynność nie podlega temu podatkowi, jak w niniejszej sprawie, czy jest od podatku zwolniona, jak również z oceną charakteru tej należności, a więc, że nie jest podatek należny z tytułu dokonania jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu, a wymienionej w art. 5 ustawy o VAT. Wobec tego jako słuszny należy uznać wniosek Sądu, że należność ta nie może być ujmowana w deklaracji, w której podatnik dokonuje rozliczenia podatku należnego w rozumieniu podatku od czynności podlegających opodatkowaniu z uwzględnieniem podatku naliczonego. Tak więc charakter kwoty wykazanej w fakturze jako podatek należny w rozumieniu ustawy o VAT, w istocie nie będącej podatkiem należnym w tym rozumieniu, jest okolicznością nie pozwalającą na objęcie tej kwoty systemem rozliczeń dokonywanym przez podatnika w deklaracji VAT-7 w ramach podstawowego mechanizmu opodatkowania podatkiem od towarów i usług naliczenie podatku należnego - odliczenie podatku naliczonego.

 

W drugim ze wskazanych wyroków sąd stwierdził: (...) przepis art. 108 ust. 1 ustawy z 2004 r. o podatku od towarów i usług dotyczy każdego podmiotu wystawiającego fakturę obejmującą podatek VAT w sytuacji, kiedy czynność nie podlega temu podatkowi, czy jest od podatku zwolniona, jak również z oceną charakteru tej należności, a więc, że nie jest podatek należny z tytułu dokonania jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu, a wymienionej w art. 5 tej ustawy. Wobec tego należność ta nie może być ujmowana w deklaracji, w której podatnik dokonuje rozliczenia podatku należnego w rozumieniu podatku od czynności podlegających opodatkowaniu z uwzględnieniem podatku naliczonego.

A zatem w przypadku drugiego scenariusza VAT wykazany na zwróconej fakturze powinien zostać wpłacony do urzędu skarbowego bez uwzględniania go w składanej deklaracji VAT-7.

W deklaracji tej nie należy również wykazywać ewentualnej faktury korygującej wystawionej do takiej pustej faktury (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 stycznia 2010 r., sygn. I FSK 1759/08). W przypadku jej wystawienia podatnik powinien zwrócić się do organu podatkowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe. Jak wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu w piśmie z 5 października 2007 r. (sygn. PP II 443/742/06/KW/41669): (...) potwierdzenie odbioru faktury korygującej do faktury wystawionej w trybie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT nie stanowi podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, bowiem jak wskazano wyżej przepis art. 108 ust. 1 cytowanej ustawy kreuje obowiązek zapłaty podatku wykazanego w fakturze w oderwaniu od regulacji dotyczących obowiązku podatkowego i zobowiązania podatkowego. Wystawienie przez podatnika faktury korygującej - po skutecznym doręczeniu do odbiorcy uprawnia natomiast wystawcę do zwrócenia się do właściwego miejscowo urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w trybie art. 75 ustawy Ordynacja podatkowa pod warunkiem wcześniejszej zapłaty podatku.

PRZYKŁAD

15 kwietnia podatnik przez pomyłkę wystawił i przesłał kontrahentowi fakturę dokumentującą usługę transportową (usługa dokumentowana tą fakturą w istocie nie została wykonana). Faktura ta została odesłana przez kontrahenta. W tej sytuacji podatnik jest zobowiązany zapłacić podatek wynikający z tej faktury do urzędu skarbowego w terminie do 25 maja (bez uwzględniania faktury w deklaracji VAT-7 za kwiecień). Podatek ten podatnik będzie mógł odzyskać, składając do urzędu skarbowego wniosek o stwierdzenie nadpłaty, po uprzednim skutecznym doręczeniu kontrahentowi faktury korygującej.

••art. 29 ust. 4a i 4c, art. 103 ust. 1 oraz art. 108 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 75, poz. 473

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA