REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy rozliczyć VAT z faktury zwróconej przez nabywcę

REKLAMA

Co zrobić z VAT w sytuacji, gdy kontrahent odesłał nam oryginał faktury, gdyż nie zgadza się z nią? Czy uwzględnić tę fakturę w deklaracji VAT?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli odesłana faktura dokumentuje czynność, która została dokonana, powinna zostać przez Państwa uwzględniona w deklaracji VAT, a wynikający z niej podatek odprowadzony do urzędu. Jeśli nie doszło do wykonania czynności udokumentowanej odesłaną fakturą, nie powinni Państwo ujmować jej w deklaracji VAT. Mimo to podatek z niej wynikający należy odprowadzić. Szczegóły znajdują się w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Odesłanie oryginału faktury przez kontrahenta nie zwalnia sprzedawcy z obowiązku rozliczenia wynikającego z niej VAT. Niemniej jednak w przedstawionej sytuacji należy rozważyć dwa scenariusze.

REKLAMA

I. Czynność dokumentowana fakturą została dokonana, tj. została wykonana usługa lub został wydany towar

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyczyną zwrotu faktury może być np. to, że nabywca nie zgadza się z jej treścią. W takim przypadku zwróconą fakturę należy uwzględnić w deklaracji VAT oraz w ewidencji VAT. Skorygowanie dokonanego rozliczenia będzie możliwe dopiero na podstawie ewentualnej faktury korygującej wystawionej do zwróconej faktury i po uzyskaniu potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę. W tym miejscu należy dodać, że zgodność przepisów określających wymóg posiadania potwierdzeń odbioru faktur korygujących przez nabywców z przepisami unijnymi jest kwestionowana przez sądy administracyjne (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 5 lutego 2010 r., sygn. I SA/Lu 798/09, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 4 marca 2010 r., sygn. I SA/Sz 959/09).

PRZYKŁAD

Podatnik wystawił fakturę dokumentującą wykonaną usługę budowlaną. Faktura ta została zwrócona podatnikowi przez nabywcę, gdyż miał on zastrzeżenia do wykonanej usługi. Mimo to podatnik ma obowiązek uwzględnić wystawioną fakturę w deklaracji VAT-7 za miesiąc powstania obowiązku podatkowego. Ewentualnych korekt tego rozliczenia będzie mógł dokonywać na podstawie faktury korygującej wystawionej do zwróconej przez nabywcę faktury.

II. Czynność dokumentowana zwróconą fakturą w istocie nie została dokonana

Zwrócona faktura, która nie dokumentuje rzeczywistej sprzedaży, jest tzw. pustą fakturą. W takich przypadkach zastosowanie znajduje art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, stanowiący, że w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Wśród organów podatkowych oraz sądów administracyjnych dominuje bowiem stanowisko, że art. 108 ust. 1 ustawy o VAT ma zastosowanie również do tzw. pustych faktur.

Jako przykład można wskazać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 lipca 2009 r. (sygn. I FSK 1243/08), wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2 grudnia 2009 r. (sygn. I FSK 1212/08) czy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 13 stycznia 2010 r. (sygn. I SA/Bd 901/09). W ostatnim ze wskazanych wyroków sąd stwierdził, że (...) dla zastosowania wskazanego art. 108 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest niezbędne istnienie sprzedaży, wystarczające jest już wystawienie faktury z kwotą podatku. (...) Nie ma znaczenia to, czym kierowała się dana osoba, uwzględniając na wystawionej fakturze kwotę VAT. Art. 108 ust. 1 obejmuje również przypadki, gdy faktura nie dokumentuje żadnej czynności - jest więc fakturą pustą (por. T. Michalik, VAT 2009, Warszawa 2009, s. 876-877).

Obowiązek zapłaty VAT wynikającego z tzw. pustej faktury nie jest równoznaczny z obowiązkiem jej ujęcia w deklaracji VAT. Jak bowiem wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych, puste faktury nie powinny być uwzględniane w deklaracjach VAT.

Jako przykład można wskazać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 30 stycznia 2009 r. (sygn. I FSK 1658/07) czy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 stycznia 2010 r. (sygn. I FSK 1759/08).

W pierwszym wyroku sąd stwierdził: (...) zgodzić się bowiem należy ze stwierdzeniem WSA, że przepis art. 108 ust. 1 dotyczy każdego podmiotu wystawiającego fakturę obejmującą podatek VAT w sytuacji, kiedy czynność nie podlega temu podatkowi, jak w niniejszej sprawie, czy jest od podatku zwolniona, jak również z oceną charakteru tej należności, a więc, że nie jest podatek należny z tytułu dokonania jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu, a wymienionej w art. 5 ustawy o VAT. Wobec tego jako słuszny należy uznać wniosek Sądu, że należność ta nie może być ujmowana w deklaracji, w której podatnik dokonuje rozliczenia podatku należnego w rozumieniu podatku od czynności podlegających opodatkowaniu z uwzględnieniem podatku naliczonego. Tak więc charakter kwoty wykazanej w fakturze jako podatek należny w rozumieniu ustawy o VAT, w istocie nie będącej podatkiem należnym w tym rozumieniu, jest okolicznością nie pozwalającą na objęcie tej kwoty systemem rozliczeń dokonywanym przez podatnika w deklaracji VAT-7 w ramach podstawowego mechanizmu opodatkowania podatkiem od towarów i usług naliczenie podatku należnego - odliczenie podatku naliczonego.

 

W drugim ze wskazanych wyroków sąd stwierdził: (...) przepis art. 108 ust. 1 ustawy z 2004 r. o podatku od towarów i usług dotyczy każdego podmiotu wystawiającego fakturę obejmującą podatek VAT w sytuacji, kiedy czynność nie podlega temu podatkowi, czy jest od podatku zwolniona, jak również z oceną charakteru tej należności, a więc, że nie jest podatek należny z tytułu dokonania jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu, a wymienionej w art. 5 tej ustawy. Wobec tego należność ta nie może być ujmowana w deklaracji, w której podatnik dokonuje rozliczenia podatku należnego w rozumieniu podatku od czynności podlegających opodatkowaniu z uwzględnieniem podatku naliczonego.

A zatem w przypadku drugiego scenariusza VAT wykazany na zwróconej fakturze powinien zostać wpłacony do urzędu skarbowego bez uwzględniania go w składanej deklaracji VAT-7.

W deklaracji tej nie należy również wykazywać ewentualnej faktury korygującej wystawionej do takiej pustej faktury (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 stycznia 2010 r., sygn. I FSK 1759/08). W przypadku jej wystawienia podatnik powinien zwrócić się do organu podatkowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe. Jak wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu w piśmie z 5 października 2007 r. (sygn. PP II 443/742/06/KW/41669): (...) potwierdzenie odbioru faktury korygującej do faktury wystawionej w trybie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT nie stanowi podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, bowiem jak wskazano wyżej przepis art. 108 ust. 1 cytowanej ustawy kreuje obowiązek zapłaty podatku wykazanego w fakturze w oderwaniu od regulacji dotyczących obowiązku podatkowego i zobowiązania podatkowego. Wystawienie przez podatnika faktury korygującej - po skutecznym doręczeniu do odbiorcy uprawnia natomiast wystawcę do zwrócenia się do właściwego miejscowo urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w trybie art. 75 ustawy Ordynacja podatkowa pod warunkiem wcześniejszej zapłaty podatku.

PRZYKŁAD

15 kwietnia podatnik przez pomyłkę wystawił i przesłał kontrahentowi fakturę dokumentującą usługę transportową (usługa dokumentowana tą fakturą w istocie nie została wykonana). Faktura ta została odesłana przez kontrahenta. W tej sytuacji podatnik jest zobowiązany zapłacić podatek wynikający z tej faktury do urzędu skarbowego w terminie do 25 maja (bez uwzględniania faktury w deklaracji VAT-7 za kwiecień). Podatek ten podatnik będzie mógł odzyskać, składając do urzędu skarbowego wniosek o stwierdzenie nadpłaty, po uprzednim skutecznym doręczeniu kontrahentowi faktury korygującej.

••art. 29 ust. 4a i 4c, art. 103 ust. 1 oraz art. 108 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 75, poz. 473

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA