REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chcesz być zwolniony z VAT? Nie musisz składać zgłoszenia VAT-R

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej, podlegającej opodatkowaniu VAT wiąże się z koniecznością posiadania statusu podatnika VAT. Gdy przedsiębiorca wybiera opodatkowanie swojej działalności, musi złożyć zgłoszenie rejestracyjne i opłacić 170 złotych. Gdy chce skorzystać ze zwolnienia podmiotowego lub dokonuje sprzedaży, która korzysta ze zwolnienia ze względu na przedmiot nie musi rejestrować się na potrzeby VAT.

Skorzystanie ze zwolnienia podmiotowego zwalnia również z obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R trzeba jednak pilnować limitu sprzedaży, gdyż jego przekroczenie (utrata prawa do zwolnienia) wiąże się z koniecznością rejestracji. A tu niemiła niespodzianka - trzeba to zrobić dzień przed utratą prawa do zwolnienia. Gdy zbliżamy się więc do granicy uprawniającej do zwolnienia trzeba bardzo uważać. Jedna sprzedaż więcej może spowodować, ze nasze zgłoszenie będzie złożone po terminie...

REKLAMA

REKLAMA

Zgłoszenie VAT-R przez prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą  

Podatnikiem VAT jest każdy, kto wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą. O tym, czy czynność jest opodatkowana VAT decyduje więc wykonanie jej w ramach samodzielniej działalności gospodarczej.  Do działalności gospodarczej ustawa o VAT zalicza wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym działalność osób wykonujących wolne zawody. Może to być czynność wykonana jednorazowo, jeżeli okoliczności wskazują na zamiar wykonywania jej często. Istotne jest by osoba, która wykonuje swoją działalność działała jako przedsiębiorca. To na niej więc spoczywa ryzyko ekonomiczne realizowanych czynności.

Podatnik zwolniony i czynny

REKLAMA

Rozpoczynając prowadzenie działalności gospodarczej trzeba zastanowić się nad tym, czy chcemy skorzystać ze zwolnienia podmiotowego. Podatnik zwolniony podmiotowo z jednej strony sprzedaje swoje towary lub świadczy usług bez naliczania podatku VAT ale z drugiej strony nie ma prawa do odliczenia VAT, jaki zapłacił dokonując zakupów na potrzeby swojej działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze zwolnienia podmiotowego mogą skorzystać te osoby, które przewidują, że wartość ich sprzedaży nie przekroczy 150 000 zł w ciągu całego roku. Jeśli działalność jest rozpoczynana w trakcie roku, limit ten oblicza się proporcjonalnie do ilości miesięcy, jakie pozostały w trakcie tego roku. Jednocześnie niektóre rodzaje działalności wykluczają możliwość skorzystania ze zwolnienia, np. usługi jubilerskie (art. 113 ust.1, 9 i ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług).


Zamów książkę "Nowe PKWiU stawki VAT w interpretacjach organów podatkowych 2011" >>


Uwaga! Zgłoszenie rejestracyjne muszą złożyć podatnicy VAT czynni (którzy nie chcą skorzystać ze zwolnienia). Natomiast podatnicy VAT zwolnieni oraz wykonujący tylko czynności zwolnione mogą złożyć takie zgłoszenie ale nie muszą. Składając zaznaczają na formularzu, że wybierają status podatnika VAT zwolnionego.

 


Do urzędu skarbowego według miejsca prowadzenia działalności gospodarczej

Zgłoszenie VAT-R należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego. Właściwość miejscową ustala się według miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Oznacza to, że gdy firma zarejestrowana jest na terenie np. urzędu skarbowego Warszawa Mokotów ale działalność jest wykonywana na terenie urzędu Warszawa Ochota, zgłoszenie VAT-R składany do urzędu na Ochocie, chociaż właściwym dla podatku dochodowego pozostanie urząd skarbowy Warszawa Mokotów.

Jeżeli jednak działalność jest wykonywana co najmniej w dwóch miejscach i każde jest położone na terenie właściwym dla innego naczelnika urzędu skarbowego, to w takim przypadku właściwym będzie urząd skarbowy według rejestracji firmy tzn. miejsca zamieszkania lub siedziby.

Opłać 170 złotych i odwiedź 2 urzędy

Jedno okienko działa. Ale nie dla złożenia VAT-R. W tym przypadku trzeba niestety najpierw wybrać się do urzędu dzielnicy (Uwaga! właściwego według siedziby działania urzędu skarbowego) lub dokonać przelewu na konto. Następnie złożyć zgłoszenie VAT-R we właściwym urzędzie skarbowym. W zamian uzyskamy potwierdzenie rejestracji, które określi nasz status podatkowy (czynny lub zwolniony). Na szczęści aktualizacja danych to już tylko wysłanie odpowiedniego formularza.

Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, trzeba zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.


Uwaga! Jeżeli przedsiębiorca, który wybrał zwolnienie a później utracił prawo do dalszego korzystania z niego (przekroczył limit sprzedaży) lub chce z niego zrezygnować albo rozpocznie dokonywanie sprzedaży opodatkowanej (inne towary lub usługi, które nie są zwolnione przedmiotowo z VAT)  musi pamiętać o złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego lub jego aktualizacji (gdy wcześnie zarejestrował się ale jako podatnik VAT zwolniony). Powinien to zrobić:

1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku,

2) przed dniem, w którym utracił prawo do zwolnienia podmiotowego,

3) przed początkiem miesiąca, w którym przedsiębiorca rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1 (zwolnienie przez cały rok),

4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, czyli zwolnienia w trakcie roku.


Elżbieta Węcławik, Tax Care

Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care

  

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA