REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chcesz być zwolniony z VAT? Nie musisz składać zgłoszenia VAT-R

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej, podlegającej opodatkowaniu VAT wiąże się z koniecznością posiadania statusu podatnika VAT. Gdy przedsiębiorca wybiera opodatkowanie swojej działalności, musi złożyć zgłoszenie rejestracyjne i opłacić 170 złotych. Gdy chce skorzystać ze zwolnienia podmiotowego lub dokonuje sprzedaży, która korzysta ze zwolnienia ze względu na przedmiot nie musi rejestrować się na potrzeby VAT.

Skorzystanie ze zwolnienia podmiotowego zwalnia również z obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R trzeba jednak pilnować limitu sprzedaży, gdyż jego przekroczenie (utrata prawa do zwolnienia) wiąże się z koniecznością rejestracji. A tu niemiła niespodzianka - trzeba to zrobić dzień przed utratą prawa do zwolnienia. Gdy zbliżamy się więc do granicy uprawniającej do zwolnienia trzeba bardzo uważać. Jedna sprzedaż więcej może spowodować, ze nasze zgłoszenie będzie złożone po terminie...

REKLAMA

Autopromocja

Zgłoszenie VAT-R przez prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą  

Podatnikiem VAT jest każdy, kto wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą. O tym, czy czynność jest opodatkowana VAT decyduje więc wykonanie jej w ramach samodzielniej działalności gospodarczej.  Do działalności gospodarczej ustawa o VAT zalicza wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym działalność osób wykonujących wolne zawody. Może to być czynność wykonana jednorazowo, jeżeli okoliczności wskazują na zamiar wykonywania jej często. Istotne jest by osoba, która wykonuje swoją działalność działała jako przedsiębiorca. To na niej więc spoczywa ryzyko ekonomiczne realizowanych czynności.

Podatnik zwolniony i czynny

Rozpoczynając prowadzenie działalności gospodarczej trzeba zastanowić się nad tym, czy chcemy skorzystać ze zwolnienia podmiotowego. Podatnik zwolniony podmiotowo z jednej strony sprzedaje swoje towary lub świadczy usług bez naliczania podatku VAT ale z drugiej strony nie ma prawa do odliczenia VAT, jaki zapłacił dokonując zakupów na potrzeby swojej działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze zwolnienia podmiotowego mogą skorzystać te osoby, które przewidują, że wartość ich sprzedaży nie przekroczy 150 000 zł w ciągu całego roku. Jeśli działalność jest rozpoczynana w trakcie roku, limit ten oblicza się proporcjonalnie do ilości miesięcy, jakie pozostały w trakcie tego roku. Jednocześnie niektóre rodzaje działalności wykluczają możliwość skorzystania ze zwolnienia, np. usługi jubilerskie (art. 113 ust.1, 9 i ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług).


Zamów książkę "Nowe PKWiU stawki VAT w interpretacjach organów podatkowych 2011" >>


Uwaga! Zgłoszenie rejestracyjne muszą złożyć podatnicy VAT czynni (którzy nie chcą skorzystać ze zwolnienia). Natomiast podatnicy VAT zwolnieni oraz wykonujący tylko czynności zwolnione mogą złożyć takie zgłoszenie ale nie muszą. Składając zaznaczają na formularzu, że wybierają status podatnika VAT zwolnionego.

 


Do urzędu skarbowego według miejsca prowadzenia działalności gospodarczej

Zgłoszenie VAT-R należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego. Właściwość miejscową ustala się według miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Oznacza to, że gdy firma zarejestrowana jest na terenie np. urzędu skarbowego Warszawa Mokotów ale działalność jest wykonywana na terenie urzędu Warszawa Ochota, zgłoszenie VAT-R składany do urzędu na Ochocie, chociaż właściwym dla podatku dochodowego pozostanie urząd skarbowy Warszawa Mokotów.

Jeżeli jednak działalność jest wykonywana co najmniej w dwóch miejscach i każde jest położone na terenie właściwym dla innego naczelnika urzędu skarbowego, to w takim przypadku właściwym będzie urząd skarbowy według rejestracji firmy tzn. miejsca zamieszkania lub siedziby.

Opłać 170 złotych i odwiedź 2 urzędy

Jedno okienko działa. Ale nie dla złożenia VAT-R. W tym przypadku trzeba niestety najpierw wybrać się do urzędu dzielnicy (Uwaga! właściwego według siedziby działania urzędu skarbowego) lub dokonać przelewu na konto. Następnie złożyć zgłoszenie VAT-R we właściwym urzędzie skarbowym. W zamian uzyskamy potwierdzenie rejestracji, które określi nasz status podatkowy (czynny lub zwolniony). Na szczęści aktualizacja danych to już tylko wysłanie odpowiedniego formularza.

Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, trzeba zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.


Uwaga! Jeżeli przedsiębiorca, który wybrał zwolnienie a później utracił prawo do dalszego korzystania z niego (przekroczył limit sprzedaży) lub chce z niego zrezygnować albo rozpocznie dokonywanie sprzedaży opodatkowanej (inne towary lub usługi, które nie są zwolnione przedmiotowo z VAT)  musi pamiętać o złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego lub jego aktualizacji (gdy wcześnie zarejestrował się ale jako podatnik VAT zwolniony). Powinien to zrobić:

1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku,

2) przed dniem, w którym utracił prawo do zwolnienia podmiotowego,

3) przed początkiem miesiąca, w którym przedsiębiorca rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1 (zwolnienie przez cały rok),

4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, czyli zwolnienia w trakcie roku.


Elżbieta Węcławik, Tax Care

Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA