REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi transportowe a VAT - co warto wiedzieć?

REKLAMA

Sposób rozliczenia usług transportowych jest istotny zarówno dla przedsiębiorców sprzedających te usługi, jak i dla nabywców. Warto znać stawki VAT-u na usługi transportowe oraz wiedzieć w którym momencie pojawia się obowiązek podatkowy dla tego typu usług.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jaka stawka VAT za usługi transportowe?

REKLAMA


Wedle generalnej zasady dla usług transportowych stosuje się podstawową stawkę VAT, czyli 23%. Ale istnieją takie usługi transportowe, dla których można zastosować niższą stawkę VAT, w tym także stawkę 0%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczególną uwagę na wysokość naliczanego VAT-u powinni zwracać przedsiębiorcy zajmujący się:

- przewozem w ramach taksówek osobowych (kod wedle Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2008: 49.32) - obowiązuje stawka 8%;

- transportem pasażerskim miejskim i podmiejskim (kod PKWiU 2008: 49.31) - obowiązuje stawka 8%;

- transportem sanitarnym - usługa zwolniona z VAT;

- transportem towarów w obrębie kraju, jeżeli ta usługa stanowi cześć transportu międzynarodowego (tzn. wykraczającego poza granicę Unii Europejskiej)  - obowiązuje stawka 0%*;

- wewnątrzwspólnotowym transportem towarów (tzn. ich przemieszczeniem na terenie Unii Europejskiej), jeżeli stanowi on cześć transportu międzynarodowego - obowiązuje stawka 0%*;

- transportem międzynarodowym towarów jeżeli początkowy lub końcowy punkt trasy znajduje się na terytorium kraju albo ma miejsce tranzyt - obowiązuje stawka 0%;

- przewozem międzynarodowym osób (początkowy lub końcowy punkt trasy znajduje się na terytorium kraju albo ma miejsce tranzyt) - obowiązuje stawka 0%.

*- stawka obniżona czasowo na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Biuletyn VAT

Usługi transportowe z VAT-em 0% trzeba udowodnić


Warto zaznaczyć, że przedsiębiorcy świadczący usługi w zakresie transportu międzynarodowego osób lub towarów objęte VAT-em 0% (punkty 4, 5, 6 i 7 z powyższej listy) muszą dysponować dokumentacją potwierdzającą daną usługę. W przypadku transportu towarów chodzi o listy przewozowe lub dokumenty spedycyjne, dokumenty z urzędów celnych lub dowody wywozu towarów, a w przypadku transportu osób - niezbędne są międzynarodowe bilety wystawione przez przewoźnika. Brak takiej dokumentacji sprawia, że nie można zastosować stawki VAT 0%.


Kiedy pojawia się obowiązek podatkowy dotyczący VAT?


Moment pojawienia się obowiązku podatkowego jest bardzo istotny, ponieważ od niego zależy kwota podatku naliczonego i należnego przedsiębiorcy w danym okresie. Ogólne zasady dotyczące naliczania VAT-u przewidują, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą faktycznego spełnienia świadczenia (dostawy towaru czy wykonania usługi). W przypadku usług potwierdzonych fakturą, obowiązek podatkowy pojawia się w momencie wystawienia faktury, czyli nie później niż 7 dni od daty wykonania usługi lub dostarczenia towaru.

Usługi transportowe stanowią wyjątek od tej zasady. Przedsiębiorstwa prowadzące działalność w zakresie transportu i spedycji (m.in. przy pomocy taboru samochodowego) dokonują naliczenia podatku VAT z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty. W sytuacji, gdy uiszczona kwota stanowi część należnej sumy, podatek nalicza się proporcjonalnie. Jeżeli zapłata nie wpłynie do 30 dnia począwszy od daty wykonania usługi, to podatnik mimo wszystko musi zapłacić VAT za sprzedaną usługę.

Niestety, Ustawa o VAT nie precyzuje kiedy następuje „wykonanie usługi” w przypadku transportu - takie usługi bowiem są często rozciągnięte w czasie. W praktyce 30-dniowy okres na zapłatę VAT-u należy liczyć od daty zakończenia transportu lub rozładunku towarów oraz zakończenia podróży w przypadku transportu osób.

Warto jednak zauważyć, że powyższe zasady są interpretacją, która została podważona przez NSA. Wyrok tego sądu z listopada 2011 roku wskazał, że wykonawca usługi transportowej może dowolnie wybierać moment naliczenia podatku (od 1 do 30 dnia po wykonaniu usługi). Mimo tego, urzędnicy mogą podważyć stosowanie takiej dowolności w naliczaniu VAT-u.


Kiedy nabywca może odliczyć VAT za usługi transportowe?


Szczególne zasady w zakresie rozliczania VAT dotyczą również nabywcy usług transportowych. Zgodnie z Ustawą o VAT, podatek może zostać odliczony tylko w przypadku, gdy dane świadczenie zostało faktycznie wykonane. Natomiast opisane powyżej zasady pozwalają obniżyć podatek VAT należny o podatek naliczony z faktury VAT za usługę transportową przed momentem wykonania usługi, pod warunkiem, że część lub całość należnej sumy została opłacona.

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA