REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot opłaty legalizacyjnej od kontrahenta a podatek VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W dniu 1 marca 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów wydał interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego dotyczącą opodatkowania podatkiem VAT kwoty opłaty legalizacyjnej, otrzymanej w związku z legalizacją samowoli budowlanej (sygn. IPPP1/443-20/12-2/IGo).


Interpretacja została wydana w następującym stanie faktycznym: w dniu 3 marca 2011 r. spółka z o.o. (dalej „Spółka”) zawarła ze spółką P sp. z o.o. jako korzystającym (dalej „Korzystający”) umowę leasingu gruntu oraz umowę leasingu budynków. Na gruncie objętym ww. umową leasingu, strony planowały wybudować kolejne obiekty, które miały zostać oddane w leasing.

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 29 września 2011 r. strony umowy leasingu zawarły warunkową umowę o zastępstwo inwestycyjne i finansowanie inwestycji polegającej na budowie hali magazynowej i budynku biurowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, której przedmiotem było pełnienie przez Korzystającego roli inwestora zastępczego w zakresie zaprojektowania, wybudowania i przygotowania do użytkowania ww. inwestycji. Wejście w życie postanowień warunkowej umowy o zastępstwo zostało uzależnione od uzyskania ostatecznego pozwolenia na budowę zatwierdzającego projekt budowlany na realizację inwestycji.

Korzystający przystąpił do czynności związanych z realizacją Inwestycji i 22 czerwca 2011 r. zawarł ze spółką D. sp. z o.o. (dalej „Wykonawca”) umowę o roboty budowlane. Następnie, w dniu 29 sierpnia 2011 roku w imieniu Spółki został złożony w Starostwie Powiatowym wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę i zatwierdzenia projektu budowlanego dotyczącego inwestycji (obiektu hali magazynowej).

W dniu 10 października 2011 r. Spółka została poinformowana, że w ramach inwestycji na terenie nieruchomości bez wiedzy i zgody Spółki prowadzone były przez Wykonawcę roboty budowlane bez wymaganego pozwolenia na budowę.

REKLAMA

W związku z powyższym, 6 października 2011 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej „PINB”) przeprowadził kontrolę terenu budowy inwestycji, a następnie wydał postanowienie wskazujące, że na terenie nieruchomości, w związku z prowadzoną inwestycją, doszło do wykonywania robót budowlanych bez wymaganych pozwoleń na budowę. tj. samowoli budowlanej. Na mocy postanowienia PINB, Spółka została zobowiązana m.in. do wstrzymania robót budowlanych związanych z inwestycją. Jednocześnie, w postanowieniu PINB wskazano, że możliwa jest legalizacja samowoli budowanej inwestycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decyzja o nałożeniu opłaty legalizacyjnej w związku z ww. samowolą zostanie wydana na Spółkę, jako inwestora bezpośredniego. Jednakże, z uwagi na fakt, że do samowoli budowlanej doszło z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy, zainteresowane strony uzgodniły, że koszt opłaty legalizacyjnej zostanie ekonomicznie poniesiony przez Wykonawcę (zwrócony do Spółki), niezależnie od faktu, iż z formalnego punktu widzenia decyzja legalizacyjna będzie wydana na rzecz Spółki.

W związku z powyższym stanem faktycznym, Spółka zadała organowi podatkowemu następujące pytanie: czy prawidłowe jest traktowanie przez Spółkę kwoty zwracanej opłaty legalizacyjnej jako niestanowiącej wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług, a w konsekwencji czy Spółka nie ma obowiązku wystawienia faktury VAT i ujęcia tej czynności w rejestrze VAT, jak również w rozliczeniu z tytułu podatku VAT za miesiąc, w którym kwotę zwrotu opłaty otrzyma?

Zdaniem Spółki, kwota zwracanej opłaty legalizacyjnej nie stanowi wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług. Kwota ta nie wchodzi w zakres umowy leasingu, a w konsekwencji Spółka nie ma obowiązku wystawienia faktury VAT i ujęcia tej czynności w rejestrze VAT, jak również w rozliczeniu z tytułu podatku VAT za miesiąc.

Powyższe stanowisko Spółki w sprawie opodatkowania podatkiem VAT opłaty legalizacyjnej zostało uznane przez organ podatkowy za prawidłowe.

Organ podatkowy wskazał, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm., dalej „ustawa o podatku VAT”), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski.

W przypadku zwrotu opłaty legalizacyjnej nie następuje dostawa towarów (przedmiotem tej czynności jest pieniądz, a pieniądz nie jest towarem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku VAT). W tym przypadku nie następuje także świadczenie usługi (brak wzajemności świadczeń oraz beneficjenta usługi).

Organ podatkowy stwierdził, że otrzymany przez Spółkę zwrot opłaty legalizacyjnej nie będzie stanowił dla niej wynagrodzenia za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku VAT, ani świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT, ponieważ nie wiąże się ona z żadnym świadczeniem na rzecz wypłacającego (Korzystającego). Tym samym, czynność ta nie może być udokumentowana fakturą VAT, a w konsekwencji Spółka nie musi ujmować w rozliczeniu podatku VAT za miesiąc, w którym zwrot otrzyma.

Podsumowując, w Interpretacji organ podatkowy wskazał, że kwota otrzymana tytułem zwrotu opłaty legalizacyjnej w powyższym stanie faktycznym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższa kwota nie może być bowiem uznana za odpłatną dostawę towarów, jak również za odpłatne świadczenie usług.

Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA