REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uważaj z jakiej faktury odliczasz VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Węcławik
Adam Bujalski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktura VAT obok dokumentu celnego, według generalnej zasady stanowi podstawę do odliczenia podatku VAT. Należy jednak pamiętać, że zdarzają się sytuacje, w których pomimo posiadania takiego dokumentu, podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku.


Stanie się tak między innymi gdy kontrahent wystawi więcej niż jedną fakturę do tej samej transakcji albo kwota podatku wykazanego na oryginale faktury i jej i kopii to różne wartości.

REKLAMA


Podstawowym prawem podatnika VAT, wynikającym z konstrukcji tego podatku jest możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.


Podatek należny, to podatek powstały w wyniku dokonania czynności podlegających opodatkowaniu, jak np. dostawa towarów i świadczenie usług. Podatek naliczony, to kwoty podatku związane z zakupem.


W tym celu koniecznym jest posiadanie faktury VAT albo dokumentu celnego. Jednak niekiedy zdarzają się sytuacje, w których takie dokumenty nie dają prawa do odliczenia. Trzeba pamiętać, że niezależnie od ograniczeń związanych z samymi dokumentami są też przewidziane inne ograniczenia, jak na przykład w przypadku usług noclegowych.


Podmiot nieistniejący

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przede wszystkim podatnik powinien pamiętać, że dzieje się tak w przypadku, gdy otrzymana faktura sprzedaży została wystawiona przez podmiot nieistniejący. Warto przy tym zauważyć, że w tym zakresie istotny wpływ miał wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 22 grudnia 2010 r. w sprawie C-438/09. Dotyczył on prawa do odliczenia podatku z faktur wystawionych przez podmiot niezarejestrowany na potrzeby VAT. Po tym wyroku polskie regulacje uległy zmianie i obecnie nie ma już mowy o zakazie odliczenia z faktur wystawionych przez podmiot nieuprawniony do ich wystawiania (takim jest właśnie przedsiębiorca, który nie zarejestruje się w VAT). Oznacza to, że obecnie można odliczyć podatek naliczony nawet z faktury wystawionej przez podmiot niezarejestrowany dla VAT, o ile w ogóle istnieje i jest możliwy do zidentyfikowania.


Transakcja nie powoduje powstania obowiązku podatkowego z tytułu VAT


Drugim ważnym warunkiem pozwalającym na odliczenie podatku VAT naliczonego, wynikającego z nabycia towaru bądź usługi, jest fakt, iż z transakcją tą związane jest powstanie obowiązku podatkowego. Istotnym w tym miejscu jest, aby podkreślić, że zarówno faktury, jak i dokumenty celne w przypadku, gdy udokumentowana nimi transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku nie stanowią podstawy do tego typu odliczeń.


Czynności, które faktycznie nie zaistniały

REKLAMA


Kolejnym przykładem dokumentów sprzedaży, na których podstawie podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia wynikającej z nich kwoty VAT naliczonego, są tzw. puste faktury, to znaczy  wystawione jako potwierdzenie transakcji, które w rzeczywistości nie miały miejsca.

Podatnik powinien również zwrócić uwagę na to, że nawet w przypadku gdy czynność faktycznie się odbyła, musi zostać scharakteryzowana przy pomocy wartości zgodnych ze stanem faktycznym. Zarówno zawyżanie, jak i zaniżanie kwoty należności, czy też zastosowanie złej stawki podatku dyskwalifikują taką fakturę, jako podstawę odliczeń.

 

Analizując powyższy problem nie należy zapominać o dość istotnej kwestii, to znaczy o fakturach potwierdzających czynności sprzeczne z ustawą lub mające na celu obejście prawa, bowiem one również nie dają podatnikowi prawa do odliczenia podatku VAT. Dla uściślenia, o czynności mającej na celu obejście prawa mówi się wówczas, gdy dokonana czynność, choć nie narusza obowiązujących norm prawnych, wywołuje bądź ma na celu wywołanie skutków, które są zakazane w świetle obowiązujących przepisów.


Więcej niż jedna faktura


Koniecznym wydaje się również, aby podkreślić, że możliwość odliczenia podatku VAT, przewidziana jest na daną transakcję i można tego dokonać jedne raz, chociaż wystawia się ją w dwóch egzemplarzach - oryginał trafia do nabywcy, a kopia zostaje u sprzedawcy. Oznacza to, że w razie gdy dokonana sprzedaż zostanie udokumentowana więcej niż jedną fakturą, podatnik również nie powinien odliczyć wynikającej z niej kwoty VAT. Ograniczenie to może być wyjątkowo trudne do weryfikacji. Faktury wystawia w zasadzie sprzedający, co oznacza, że nabywca ma wiedzę tylko o tej fakturze, która do niego trafi, a nie o każdej, która zostanie wystawiona. Podobnie sytuacja wygląda, gdy kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii. Uwzględniając, że fakturę wystawia sprzedawca (u którego zostaje kopia), nabywca może nie mieć wiedzy, czy dane wykazane na obu egzemplarzach są tożsame. Jednak w przypadku nieuczciwości swojego kontrahenta, to on poniesie konsekwencje w postaci utraty prawa do odliczenia.


Sprzedający nie zaakceptował faktury


Niekiedy fakturę wystawia nabywca (potrzebna jest do tego między innymi umowa upoważniająca do wystawiania faktur w imieniu i na rachunek sprzedawcy). Tak wystawiona faktura wymaga jednak pisemnej akceptacji sprzedającego. Jest to ważna czynność, gdyż brak akceptacji również pozbawia prawa do odliczenia.


Elżbieta Węcławik

Adam Bujalski

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

REKLAMA

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Czy będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA