REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści podatkowe przy zakupie firmowego jednośladu

Katarzyna Rola-Stężycka

REKLAMA

Osoby prowadzące działalność gospodarczą często zaliczają zakup pojazdu do kosztów, które mają na celu uzyskanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Pozwala to na zaliczenie wydatków związanych z zakupem i eksploatacją pojazdu do kosztów firmowych. Mimo iż większość przedsiębiorców decyduje się na kupno samochodu, warto zastanowić się, czy lepszym rozwiązaniem nie byłby rower, skuter lub motocykl.

Twój biznes wymaga częstego przemieszczania się po mieście? Pomyśl o zakupie jednośladu. Szybciej dojedziesz, nie będziesz martwił się o znalezienie miejsca parkingowego, zmniejszysz lub wyeliminujesz wydatki na paliwo, a do tego zakup rozliczysz podatkowo, zmniejszając realne obciążenie finansowe o około 42%. Nie każdy jednak biznes pozwala na to, aby jeździć na firmowych dwóch kółkach.

REKLAMA

REKLAMA

 

 

Zakup jednośladu może zmniejszyć podatek dochodowy

 

REKLAMA

Do kosztów podatkowych można zaliczyć wszelkie wydatki, które przedsiębiorca ponosi w celu uzyskania przychodu lub zabezpieczenia czy zachowania jego źródła, z wyjątkiem zakupów ujętych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie znajduje się jednak w nim zakup skutera, roweru czy motocykla. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli więc profil działalności firmy wymaga od przedsiębiorcy  sprawnego przemieszczania się np. na spotkania z kontrahentami albo przejazdu w celu nadzorowania posiadanych punktów handlowych, nic nie stoi na przeszkodzie, by wydane na zakup jednośladu kwoty zaliczyć do kosztów firmowych i tym samym zmniejszyć podatek dochodowy. Do kosztów można zaliczyć także wydatki na paliwo. A jeśli przedsiębiorca sam nie może przemieszczać się na dwóch kółkach, na przykład ze względu na to, że wozi ze sobą narzędzia czy materiały lub po prostu ze względów prestiżowych, może rozważyć taki zakup dla swoich pracowników.

 

 

Odliczenie VAT od samochodów - zmiany w 2014 r.

 

Możliwość jednorazowego rozliczenia w kosztach

 

Motocykl, skuter i rower będą zapewne stanowić środek trwały firmy. Środkiem trwałym są także środki transportu, jeżeli przedsiębiorca zamierza je używać dłużej niż rok.

Jeżeli jednak jednoślad kosztował nie więcej niż 3,5 tys. zł, może być rozliczony w kosztach jednorazowo. Możliwość jednorazowej amortyzacji mają także nowi przedsiębiorcy (w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej) oraz tzw. mali podatnicy (u których przychód w 2012 r. nie przekroczył 4 922 000 zł). Mogą oni skorzystać z amortyzacji jednorazowej do wysokości nieprzekraczającej w roku równowartości 50 tys. euro (205 tys. zł) łącznej wartości tych odpisów. W innym przypadku poniesionych kosztów nabycia nie można zaliczyć do kosztów podatkowych jednorazowo w całości, lecz należy to rozłożyć w czasie. W tym celu zakup po wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych poddaje się stopniowemu rozliczaniu w kosztach, zaliczając do nich systematycznie odpisy amortyzacyjne. Całą czynność rozpoczyna się od następnego miesiąca po wprowadzeniu motocykla, skutera lub roweru do ewidencji i wykonuje się do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub do momentu, w którym np. środek trwały zostanie sprzedany.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samochód i rower w kosztach podatkowych

 

Co ważne, fakt posiadania firmowego samochodu nie wyklucza  możliwości zakupu na potrzeby działalności gospodarczej dodatkowo jednośladu. Ważne jest, by taki zakup miał wskazany powyżej związek z prowadzoną działalnością i wpływ na „powstanie, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów”. Jeżeli potrzeba przemieszczania się firmowym jednośladem jest racjonalnie i gospodarczo uzasadniona (np. możliwością szybszego dojazdu do klienta), nic nie stoi na przeszkodzie, by obok firmowego auta zaliczyć do kosztów podatkowych zakup np. firmowego skutera. Stanowisko to potwierdził fiskus w wydanej interpretacji indywidualnej (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 19.06.2008r., nr ITPB1/415-233/08/PSZ). Fiskus potwierdził także możliwość rozliczania w kosztach zarówno firmowego samochodu, jak też i roweru - przedsiębiorca argumentował, że gdy odległość, jaką ma przejechać w sprawach firmowych nie przekracza 25 km w okresie od wiosny do jesieni, przy sprzyjającej pogodzie korzysta z roweru, w pozostałych przypadkach potrzebuje już samochodu (interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 16 lipca 2008 (IBPB1/415-328/08/WRz).

 

Jak rozliczać koszty transportu inne niż związane z samochodem?

 

Brak ograniczeń w odliczeniu VAT

 

Przedsiębiorcy, którzy rozliczają VAT mogą dokonać dodatkowo odliczenia także na tym gruncie. Jego zakres zależy już jednak od rodzaju pojazdu. Nie ma przeszkód, by odliczyć pełną kwotę VAT z faktury zakupu roweru. Kupując nieduży skuter, który mieści się w definicji motoroweru (pojemność silnika do 50 cm3) przedsiębiorca również nie napotka na ograniczenia w odliczeniu VAT. Możliwość pełnego odliczenia VAT zarówno od nabycia skutera, jak też wykorzystywanego do jego napędu paliwa potwierdził m. in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 23.09.2011 r., nr ILPP2/443-990/11-3/AK. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku motocykli. Zakup samochodu osobowego czy też innego pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony wiąże się z poważnymi ograniczeniami w odliczeniu VAT-u. Z faktury zakupu można odliczyć 60% podatku naliczonego, ale nie więcej niż 6 tys. zł. Natomiast przy zakupie paliwa prawo do odliczenia VAT-u zupełnie nie przysługuje. Co prawda nieodliczony VAT (zarówno od zakupu samego motocykla, jak też i paliwa) stanowi koszt w podatku dochodowym, jednak nie rekompensuje to braku prawa do odliczenia w całości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Katalog pojazdów samochodowych

 

Przedsiębiorca, który chce kupić skuter i zachować pełne prawo do odliczenia musi uważać, by skuter nie znalazł się w katalogu innych pojazdów samochodowych, o których wspomina ustawa o VAT (tych do 3,5 ton). Definicji pojazdu samochodowego ustawa o VAT jednak nie zawiera, dlatego należy skorzystać z definicji tego pojęcia zawartej w Prawie o ruchu drogowym, która ustanawia wyjątek m. in. dla motorowerów.

 

Motorower określony został jako pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

 

Co oznacza, że motorower nie jest pojazdem samochodowym i można korzystać z pełnego odliczenia VAT-u.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rodzaj pojazdu

Prawo do zaliczenia do kosztów

Prawdo do odliczenia VAT-u

Prawo do odliczenia VAT-u od zakupu paliwa

Rower

tak

tak, 100%

nie dotyczy

Skuter

tak

tak, 100%

tak, 100%

Motocykl

tak

Tak, 60% nie więcej niż 6 tys. zł

brak prawa do odliczenia

 

 

Zapraszamy na forum o podatku VAT

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA