REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści podatkowe przy zakupie firmowego jednośladu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka

REKLAMA

Osoby prowadzące działalność gospodarczą często zaliczają zakup pojazdu do kosztów, które mają na celu uzyskanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Pozwala to na zaliczenie wydatków związanych z zakupem i eksploatacją pojazdu do kosztów firmowych. Mimo iż większość przedsiębiorców decyduje się na kupno samochodu, warto zastanowić się, czy lepszym rozwiązaniem nie byłby rower, skuter lub motocykl.

Twój biznes wymaga częstego przemieszczania się po mieście? Pomyśl o zakupie jednośladu. Szybciej dojedziesz, nie będziesz martwił się o znalezienie miejsca parkingowego, zmniejszysz lub wyeliminujesz wydatki na paliwo, a do tego zakup rozliczysz podatkowo, zmniejszając realne obciążenie finansowe o około 42%. Nie każdy jednak biznes pozwala na to, aby jeździć na firmowych dwóch kółkach.

REKLAMA

 

 

Zakup jednośladu może zmniejszyć podatek dochodowy

 

Do kosztów podatkowych można zaliczyć wszelkie wydatki, które przedsiębiorca ponosi w celu uzyskania przychodu lub zabezpieczenia czy zachowania jego źródła, z wyjątkiem zakupów ujętych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie znajduje się jednak w nim zakup skutera, roweru czy motocykla. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli więc profil działalności firmy wymaga od przedsiębiorcy  sprawnego przemieszczania się np. na spotkania z kontrahentami albo przejazdu w celu nadzorowania posiadanych punktów handlowych, nic nie stoi na przeszkodzie, by wydane na zakup jednośladu kwoty zaliczyć do kosztów firmowych i tym samym zmniejszyć podatek dochodowy. Do kosztów można zaliczyć także wydatki na paliwo. A jeśli przedsiębiorca sam nie może przemieszczać się na dwóch kółkach, na przykład ze względu na to, że wozi ze sobą narzędzia czy materiały lub po prostu ze względów prestiżowych, może rozważyć taki zakup dla swoich pracowników.

 

 

Odliczenie VAT od samochodów - zmiany w 2014 r.

 

Możliwość jednorazowego rozliczenia w kosztach

 

Motocykl, skuter i rower będą zapewne stanowić środek trwały firmy. Środkiem trwałym są także środki transportu, jeżeli przedsiębiorca zamierza je używać dłużej niż rok.

Jeżeli jednak jednoślad kosztował nie więcej niż 3,5 tys. zł, może być rozliczony w kosztach jednorazowo. Możliwość jednorazowej amortyzacji mają także nowi przedsiębiorcy (w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej) oraz tzw. mali podatnicy (u których przychód w 2012 r. nie przekroczył 4 922 000 zł). Mogą oni skorzystać z amortyzacji jednorazowej do wysokości nieprzekraczającej w roku równowartości 50 tys. euro (205 tys. zł) łącznej wartości tych odpisów. W innym przypadku poniesionych kosztów nabycia nie można zaliczyć do kosztów podatkowych jednorazowo w całości, lecz należy to rozłożyć w czasie. W tym celu zakup po wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych poddaje się stopniowemu rozliczaniu w kosztach, zaliczając do nich systematycznie odpisy amortyzacyjne. Całą czynność rozpoczyna się od następnego miesiąca po wprowadzeniu motocykla, skutera lub roweru do ewidencji i wykonuje się do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub do momentu, w którym np. środek trwały zostanie sprzedany.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samochód i rower w kosztach podatkowych

 

Co ważne, fakt posiadania firmowego samochodu nie wyklucza  możliwości zakupu na potrzeby działalności gospodarczej dodatkowo jednośladu. Ważne jest, by taki zakup miał wskazany powyżej związek z prowadzoną działalnością i wpływ na „powstanie, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów”. Jeżeli potrzeba przemieszczania się firmowym jednośladem jest racjonalnie i gospodarczo uzasadniona (np. możliwością szybszego dojazdu do klienta), nic nie stoi na przeszkodzie, by obok firmowego auta zaliczyć do kosztów podatkowych zakup np. firmowego skutera. Stanowisko to potwierdził fiskus w wydanej interpretacji indywidualnej (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 19.06.2008r., nr ITPB1/415-233/08/PSZ). Fiskus potwierdził także możliwość rozliczania w kosztach zarówno firmowego samochodu, jak też i roweru - przedsiębiorca argumentował, że gdy odległość, jaką ma przejechać w sprawach firmowych nie przekracza 25 km w okresie od wiosny do jesieni, przy sprzyjającej pogodzie korzysta z roweru, w pozostałych przypadkach potrzebuje już samochodu (interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 16 lipca 2008 (IBPB1/415-328/08/WRz).

 

Jak rozliczać koszty transportu inne niż związane z samochodem?

 

Brak ograniczeń w odliczeniu VAT

 

Przedsiębiorcy, którzy rozliczają VAT mogą dokonać dodatkowo odliczenia także na tym gruncie. Jego zakres zależy już jednak od rodzaju pojazdu. Nie ma przeszkód, by odliczyć pełną kwotę VAT z faktury zakupu roweru. Kupując nieduży skuter, który mieści się w definicji motoroweru (pojemność silnika do 50 cm3) przedsiębiorca również nie napotka na ograniczenia w odliczeniu VAT. Możliwość pełnego odliczenia VAT zarówno od nabycia skutera, jak też wykorzystywanego do jego napędu paliwa potwierdził m. in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 23.09.2011 r., nr ILPP2/443-990/11-3/AK. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku motocykli. Zakup samochodu osobowego czy też innego pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony wiąże się z poważnymi ograniczeniami w odliczeniu VAT-u. Z faktury zakupu można odliczyć 60% podatku naliczonego, ale nie więcej niż 6 tys. zł. Natomiast przy zakupie paliwa prawo do odliczenia VAT-u zupełnie nie przysługuje. Co prawda nieodliczony VAT (zarówno od zakupu samego motocykla, jak też i paliwa) stanowi koszt w podatku dochodowym, jednak nie rekompensuje to braku prawa do odliczenia w całości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Katalog pojazdów samochodowych

 

Przedsiębiorca, który chce kupić skuter i zachować pełne prawo do odliczenia musi uważać, by skuter nie znalazł się w katalogu innych pojazdów samochodowych, o których wspomina ustawa o VAT (tych do 3,5 ton). Definicji pojazdu samochodowego ustawa o VAT jednak nie zawiera, dlatego należy skorzystać z definicji tego pojęcia zawartej w Prawie o ruchu drogowym, która ustanawia wyjątek m. in. dla motorowerów.

 

Motorower określony został jako pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

 

Co oznacza, że motorower nie jest pojazdem samochodowym i można korzystać z pełnego odliczenia VAT-u.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rodzaj pojazdu

Prawo do zaliczenia do kosztów

Prawdo do odliczenia VAT-u

Prawo do odliczenia VAT-u od zakupu paliwa

Rower

tak

tak, 100%

nie dotyczy

Skuter

tak

tak, 100%

tak, 100%

Motocykl

tak

Tak, 60% nie więcej niż 6 tys. zł

brak prawa do odliczenia

 

 

Zapraszamy na forum o podatku VAT

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA