REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści podatkowe przy zakupie firmowego jednośladu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka

REKLAMA

Osoby prowadzące działalność gospodarczą często zaliczają zakup pojazdu do kosztów, które mają na celu uzyskanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Pozwala to na zaliczenie wydatków związanych z zakupem i eksploatacją pojazdu do kosztów firmowych. Mimo iż większość przedsiębiorców decyduje się na kupno samochodu, warto zastanowić się, czy lepszym rozwiązaniem nie byłby rower, skuter lub motocykl.

Twój biznes wymaga częstego przemieszczania się po mieście? Pomyśl o zakupie jednośladu. Szybciej dojedziesz, nie będziesz martwił się o znalezienie miejsca parkingowego, zmniejszysz lub wyeliminujesz wydatki na paliwo, a do tego zakup rozliczysz podatkowo, zmniejszając realne obciążenie finansowe o około 42%. Nie każdy jednak biznes pozwala na to, aby jeździć na firmowych dwóch kółkach.

REKLAMA

Autopromocja

 

 

Zakup jednośladu może zmniejszyć podatek dochodowy

 

Do kosztów podatkowych można zaliczyć wszelkie wydatki, które przedsiębiorca ponosi w celu uzyskania przychodu lub zabezpieczenia czy zachowania jego źródła, z wyjątkiem zakupów ujętych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie znajduje się jednak w nim zakup skutera, roweru czy motocykla. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli więc profil działalności firmy wymaga od przedsiębiorcy  sprawnego przemieszczania się np. na spotkania z kontrahentami albo przejazdu w celu nadzorowania posiadanych punktów handlowych, nic nie stoi na przeszkodzie, by wydane na zakup jednośladu kwoty zaliczyć do kosztów firmowych i tym samym zmniejszyć podatek dochodowy. Do kosztów można zaliczyć także wydatki na paliwo. A jeśli przedsiębiorca sam nie może przemieszczać się na dwóch kółkach, na przykład ze względu na to, że wozi ze sobą narzędzia czy materiały lub po prostu ze względów prestiżowych, może rozważyć taki zakup dla swoich pracowników.

 

 

Odliczenie VAT od samochodów - zmiany w 2014 r.

 

Możliwość jednorazowego rozliczenia w kosztach

 

Motocykl, skuter i rower będą zapewne stanowić środek trwały firmy. Środkiem trwałym są także środki transportu, jeżeli przedsiębiorca zamierza je używać dłużej niż rok.

Jeżeli jednak jednoślad kosztował nie więcej niż 3,5 tys. zł, może być rozliczony w kosztach jednorazowo. Możliwość jednorazowej amortyzacji mają także nowi przedsiębiorcy (w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej) oraz tzw. mali podatnicy (u których przychód w 2012 r. nie przekroczył 4 922 000 zł). Mogą oni skorzystać z amortyzacji jednorazowej do wysokości nieprzekraczającej w roku równowartości 50 tys. euro (205 tys. zł) łącznej wartości tych odpisów. W innym przypadku poniesionych kosztów nabycia nie można zaliczyć do kosztów podatkowych jednorazowo w całości, lecz należy to rozłożyć w czasie. W tym celu zakup po wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych poddaje się stopniowemu rozliczaniu w kosztach, zaliczając do nich systematycznie odpisy amortyzacyjne. Całą czynność rozpoczyna się od następnego miesiąca po wprowadzeniu motocykla, skutera lub roweru do ewidencji i wykonuje się do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub do momentu, w którym np. środek trwały zostanie sprzedany.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samochód i rower w kosztach podatkowych

 

Co ważne, fakt posiadania firmowego samochodu nie wyklucza  możliwości zakupu na potrzeby działalności gospodarczej dodatkowo jednośladu. Ważne jest, by taki zakup miał wskazany powyżej związek z prowadzoną działalnością i wpływ na „powstanie, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów”. Jeżeli potrzeba przemieszczania się firmowym jednośladem jest racjonalnie i gospodarczo uzasadniona (np. możliwością szybszego dojazdu do klienta), nic nie stoi na przeszkodzie, by obok firmowego auta zaliczyć do kosztów podatkowych zakup np. firmowego skutera. Stanowisko to potwierdził fiskus w wydanej interpretacji indywidualnej (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 19.06.2008r., nr ITPB1/415-233/08/PSZ). Fiskus potwierdził także możliwość rozliczania w kosztach zarówno firmowego samochodu, jak też i roweru - przedsiębiorca argumentował, że gdy odległość, jaką ma przejechać w sprawach firmowych nie przekracza 25 km w okresie od wiosny do jesieni, przy sprzyjającej pogodzie korzysta z roweru, w pozostałych przypadkach potrzebuje już samochodu (interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 16 lipca 2008 (IBPB1/415-328/08/WRz).

 

Jak rozliczać koszty transportu inne niż związane z samochodem?

 

Brak ograniczeń w odliczeniu VAT

 

Przedsiębiorcy, którzy rozliczają VAT mogą dokonać dodatkowo odliczenia także na tym gruncie. Jego zakres zależy już jednak od rodzaju pojazdu. Nie ma przeszkód, by odliczyć pełną kwotę VAT z faktury zakupu roweru. Kupując nieduży skuter, który mieści się w definicji motoroweru (pojemność silnika do 50 cm3) przedsiębiorca również nie napotka na ograniczenia w odliczeniu VAT. Możliwość pełnego odliczenia VAT zarówno od nabycia skutera, jak też wykorzystywanego do jego napędu paliwa potwierdził m. in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 23.09.2011 r., nr ILPP2/443-990/11-3/AK. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku motocykli. Zakup samochodu osobowego czy też innego pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony wiąże się z poważnymi ograniczeniami w odliczeniu VAT-u. Z faktury zakupu można odliczyć 60% podatku naliczonego, ale nie więcej niż 6 tys. zł. Natomiast przy zakupie paliwa prawo do odliczenia VAT-u zupełnie nie przysługuje. Co prawda nieodliczony VAT (zarówno od zakupu samego motocykla, jak też i paliwa) stanowi koszt w podatku dochodowym, jednak nie rekompensuje to braku prawa do odliczenia w całości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Katalog pojazdów samochodowych

 

Przedsiębiorca, który chce kupić skuter i zachować pełne prawo do odliczenia musi uważać, by skuter nie znalazł się w katalogu innych pojazdów samochodowych, o których wspomina ustawa o VAT (tych do 3,5 ton). Definicji pojazdu samochodowego ustawa o VAT jednak nie zawiera, dlatego należy skorzystać z definicji tego pojęcia zawartej w Prawie o ruchu drogowym, która ustanawia wyjątek m. in. dla motorowerów.

 

Motorower określony został jako pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

 

Co oznacza, że motorower nie jest pojazdem samochodowym i można korzystać z pełnego odliczenia VAT-u.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rodzaj pojazdu

Prawo do zaliczenia do kosztów

Prawdo do odliczenia VAT-u

Prawo do odliczenia VAT-u od zakupu paliwa

Rower

tak

tak, 100%

nie dotyczy

Skuter

tak

tak, 100%

tak, 100%

Motocykl

tak

Tak, 60% nie więcej niż 6 tys. zł

brak prawa do odliczenia

 

 

Zapraszamy na forum o podatku VAT

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA