REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać koszty transportu inne niż związane z samochodem?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samochód osobowy nie jest jedynym środkiem transportu, którym przedsiębiorca może poruszać się na stałych trasach oraz rozliczać związane z nim wydatki. Jakie są inne koszty firmowe związane z transportem, które można rozliczyć w ramach działalności gospodarczej?

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 


Koszt uzyskania przychodu musi zostać poniesiony m.in. w celu uzyskania przychodu. To dość ogólne kryterium spełnia wiele wydatków związanych z transportem. Do kosztów firmowych z powodzeniem można zaliczyć m.in. transport zbiorowy, motocykl, skuter i rower.


Środki transportu zbiorowego


Ogólnie, do kosztów firmowych można zaliczyć wydatki na przejazdy transportem zbiorowym, np. autobusem, tramwajem, metrem, koleją. Podróż może być udokumentowana biletem jednorazowym, pod warunkiem, że trasa przekracza 50 km, a na bilecie znajdują się następujące dane:

- NIP i nazwa sprzedawcy,

- numer biletu i data wystawienia,

- opis określający rodzaj usługi i trasę,

- kwota należności wraz z podatkiem,

- kwota podatku.

Warto pamiętać, że powyższych kryteriów nie spełnia bilet miesięczny na środki transportu zbiorowego, zarówno imienny, jak i na okaziciela, m.in. dlatego, że nie widnieje na nim trasa przejazdu.

W przeciwnym razie do rozliczenia kosztu niezbędna jest faktura. Jeśli w trakcie kupna biletu faktura nie została wystawiona, sprzedawca ma obowiązek ją wystawić do 7 dni od daty sprzedaży towaru lub usługi, na podstawie biletu lub paragonu. Koszty biletu miesięcznego również można rozliczyć w ramach firmy. Rozliczając bilet miesięczny należy pamiętać, że urzędnicy mogą zakwestionować rozliczenie całości wydatku na bilet, ponieważ jest wątpliwym, aby przedsiębiorca nie wykorzystywał go do celów prywatnych (warto zajrzeć do interpretacji IA415/28/05). Warto rozważyć zaliczenie do kosztów tylko części wydatku na bilet miesięczny uzasadnioną dojazdami do biura czy klienta.


Rozliczanie kosztów motocykla


Przedsiębiorca może korzystać z motocykla do celów firmowych, a co za tym idzie zaliczyć do kosztów wydatki na kupno jednośladu i jego eksploatację. Analogicznie do innych składników majątku firmy, jeśli motocykl kosztuje więcej niż 3,5 tys. zł należy wprowadzać go do kosztów firmowych poprzez amortyzację. Warto pamiętać, że tzw. mali podatnicy mają możliwość zastosowania amortyzacji jednorazowej w związku z zakupem motocykla.

Jednak pod względem VAT, zakup motocykla jest w przepisach zwykle traktowany analogicznie do zakupu samochodu osobowego, tzn. że pozwala na odliczenie 60% VAT-u (maksymalnie 6 tys. zł) oraz nie pozwala odliczać VAT-u przy zakupie paliwa. Tak określają m.in. interpretacje IPTPP4/443-86/11-4/ALN oraz ILPP2/443-1940/10-2/BA.

Przedsiębiorca może jednak zaliczyć eksploatację motocykla do kosztów firmowych, aby obniżyć podstawę opodatkowania, w tym:

- paliwo,

- części zamienne, oleje, smary, itp.,

- ubezpieczenie.

Pewne wątpliwości budzi zaliczenie do kosztów wymaganego przez prawo kasku oraz odzieży ochronnej do jazdy motocyklem. Zdaniem izb skarbowych (m.in. interpretacja IPTPB1/415-160/12-4/AG), wydatki na kask i odzież ochronną mają charakter osobisty, a zatem nie wiążą się z uzyskaniem przychodu i nie można ich zaliczyć do kosztów firmowych oraz odliczyć VAT-u.

 


Skuter i motorower


Z uwagi na to, że urzędy zwykle interpretują motocykl tak samo jak samochód osobowy, warto rozważyć wykorzystanie w działalności gospodarczej skutera lub motoroweru. Pojazd, który mieści się w definicji motoroweru, tj. dysponuje silnikiem o pojemności do 50 cm3 i nie rozwija prędkości większej nić 45 km/h, pozwala odliczyć 100% VAT-u przy zakupie oraz odliczać VAT każdorazowo w związku z nabyciem paliwa.


Rower służbowy w kosztach firmy


Jeżeli przedsiębiorca uzna, że preferuje przejazdy w celach firmowych za pomocą roweru, to może do kosztów firmowych zaliczyć wydatek na rower oraz obniżyć pełen VAT w związku z takim zakupem. Cel ten może być inny niż dostarczenie klientowi zamówienia, może to być np. dojazd do biura czy gabinetu. Potwierdziły to m.in. interpretacje ITPB1/415-802/08/MM  czy IPPP3/443-271/10-2/KG/SM. Co więcej, zaliczenie roweru do kosztów firmowych nie wyklucza jednocześnie rozliczania wydatków związanych np. z samochodem osobowym. Oczywiście w razie kontroli podatkowej przedsiębiorca może zostać poproszony o wyjaśnienie w jakim celu użytkuje rower.  Ponadto, podobnie jak w przypadku motocykla, przy zakupie roweru dopuszczalna jest jednorazowa amortyzacja.


Pojazdy hybrydowe i elektryczne


Już teraz w Polsce pojawiają się pojazdy o napędzie elektrycznym, zaś pojazdy o napędzie hybrydowym (wyposażone jednocześnie w silnik elektryczny i spalinowy) funkcjonują od wielu lat.  Dla jednoosobowych przedsiębiorców istotna jest informacja, że podczas użytkowania prywatnego lub użyczonego samochodu elektrycznego do celów firmowych można rozliczać wszystkie koszty związane z eksploatacją, czyli nie trzeba korzystać z kilometrówki, gdyż ewidencja przebiegu pojazdu dotyczy wyłącznie pojazdów o napędzie spalinowym (interpretacja IPPB3/423-494/11-2/GJ). Można jednak spodziewać się, że samochód elektryczny lub hybrydowy, podobnie jak motocykl, zostanie uznany przez urzędy za „pojazd samochodowy”, co uniemożliwi odliczenie 100% VAT-u przy jego zakupie oraz rozliczanie VAT-u w związku z zakupem paliwa do pojazdu z napędem hybrydowym.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA