REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać koszty transportu inne niż związane z samochodem?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samochód osobowy nie jest jedynym środkiem transportu, którym przedsiębiorca może poruszać się na stałych trasach oraz rozliczać związane z nim wydatki. Jakie są inne koszty firmowe związane z transportem, które można rozliczyć w ramach działalności gospodarczej?

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 


Koszt uzyskania przychodu musi zostać poniesiony m.in. w celu uzyskania przychodu. To dość ogólne kryterium spełnia wiele wydatków związanych z transportem. Do kosztów firmowych z powodzeniem można zaliczyć m.in. transport zbiorowy, motocykl, skuter i rower.


Środki transportu zbiorowego


Ogólnie, do kosztów firmowych można zaliczyć wydatki na przejazdy transportem zbiorowym, np. autobusem, tramwajem, metrem, koleją. Podróż może być udokumentowana biletem jednorazowym, pod warunkiem, że trasa przekracza 50 km, a na bilecie znajdują się następujące dane:

- NIP i nazwa sprzedawcy,

- numer biletu i data wystawienia,

- opis określający rodzaj usługi i trasę,

- kwota należności wraz z podatkiem,

- kwota podatku.

Warto pamiętać, że powyższych kryteriów nie spełnia bilet miesięczny na środki transportu zbiorowego, zarówno imienny, jak i na okaziciela, m.in. dlatego, że nie widnieje na nim trasa przejazdu.

W przeciwnym razie do rozliczenia kosztu niezbędna jest faktura. Jeśli w trakcie kupna biletu faktura nie została wystawiona, sprzedawca ma obowiązek ją wystawić do 7 dni od daty sprzedaży towaru lub usługi, na podstawie biletu lub paragonu. Koszty biletu miesięcznego również można rozliczyć w ramach firmy. Rozliczając bilet miesięczny należy pamiętać, że urzędnicy mogą zakwestionować rozliczenie całości wydatku na bilet, ponieważ jest wątpliwym, aby przedsiębiorca nie wykorzystywał go do celów prywatnych (warto zajrzeć do interpretacji IA415/28/05). Warto rozważyć zaliczenie do kosztów tylko części wydatku na bilet miesięczny uzasadnioną dojazdami do biura czy klienta.


Rozliczanie kosztów motocykla


Przedsiębiorca może korzystać z motocykla do celów firmowych, a co za tym idzie zaliczyć do kosztów wydatki na kupno jednośladu i jego eksploatację. Analogicznie do innych składników majątku firmy, jeśli motocykl kosztuje więcej niż 3,5 tys. zł należy wprowadzać go do kosztów firmowych poprzez amortyzację. Warto pamiętać, że tzw. mali podatnicy mają możliwość zastosowania amortyzacji jednorazowej w związku z zakupem motocykla.

Jednak pod względem VAT, zakup motocykla jest w przepisach zwykle traktowany analogicznie do zakupu samochodu osobowego, tzn. że pozwala na odliczenie 60% VAT-u (maksymalnie 6 tys. zł) oraz nie pozwala odliczać VAT-u przy zakupie paliwa. Tak określają m.in. interpretacje IPTPP4/443-86/11-4/ALN oraz ILPP2/443-1940/10-2/BA.

Przedsiębiorca może jednak zaliczyć eksploatację motocykla do kosztów firmowych, aby obniżyć podstawę opodatkowania, w tym:

- paliwo,

- części zamienne, oleje, smary, itp.,

- ubezpieczenie.

Pewne wątpliwości budzi zaliczenie do kosztów wymaganego przez prawo kasku oraz odzieży ochronnej do jazdy motocyklem. Zdaniem izb skarbowych (m.in. interpretacja IPTPB1/415-160/12-4/AG), wydatki na kask i odzież ochronną mają charakter osobisty, a zatem nie wiążą się z uzyskaniem przychodu i nie można ich zaliczyć do kosztów firmowych oraz odliczyć VAT-u.

 


Skuter i motorower


Z uwagi na to, że urzędy zwykle interpretują motocykl tak samo jak samochód osobowy, warto rozważyć wykorzystanie w działalności gospodarczej skutera lub motoroweru. Pojazd, który mieści się w definicji motoroweru, tj. dysponuje silnikiem o pojemności do 50 cm3 i nie rozwija prędkości większej nić 45 km/h, pozwala odliczyć 100% VAT-u przy zakupie oraz odliczać VAT każdorazowo w związku z nabyciem paliwa.


Rower służbowy w kosztach firmy


Jeżeli przedsiębiorca uzna, że preferuje przejazdy w celach firmowych za pomocą roweru, to może do kosztów firmowych zaliczyć wydatek na rower oraz obniżyć pełen VAT w związku z takim zakupem. Cel ten może być inny niż dostarczenie klientowi zamówienia, może to być np. dojazd do biura czy gabinetu. Potwierdziły to m.in. interpretacje ITPB1/415-802/08/MM  czy IPPP3/443-271/10-2/KG/SM. Co więcej, zaliczenie roweru do kosztów firmowych nie wyklucza jednocześnie rozliczania wydatków związanych np. z samochodem osobowym. Oczywiście w razie kontroli podatkowej przedsiębiorca może zostać poproszony o wyjaśnienie w jakim celu użytkuje rower.  Ponadto, podobnie jak w przypadku motocykla, przy zakupie roweru dopuszczalna jest jednorazowa amortyzacja.


Pojazdy hybrydowe i elektryczne


Już teraz w Polsce pojawiają się pojazdy o napędzie elektrycznym, zaś pojazdy o napędzie hybrydowym (wyposażone jednocześnie w silnik elektryczny i spalinowy) funkcjonują od wielu lat.  Dla jednoosobowych przedsiębiorców istotna jest informacja, że podczas użytkowania prywatnego lub użyczonego samochodu elektrycznego do celów firmowych można rozliczać wszystkie koszty związane z eksploatacją, czyli nie trzeba korzystać z kilometrówki, gdyż ewidencja przebiegu pojazdu dotyczy wyłącznie pojazdów o napędzie spalinowym (interpretacja IPPB3/423-494/11-2/GJ). Można jednak spodziewać się, że samochód elektryczny lub hybrydowy, podobnie jak motocykl, zostanie uznany przez urzędy za „pojazd samochodowy”, co uniemożliwi odliczenie 100% VAT-u przy jego zakupie oraz rozliczanie VAT-u w związku z zakupem paliwa do pojazdu z napędem hybrydowym.

 

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA