REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać koszty transportu inne niż związane z samochodem?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samochód osobowy nie jest jedynym środkiem transportu, którym przedsiębiorca może poruszać się na stałych trasach oraz rozliczać związane z nim wydatki. Jakie są inne koszty firmowe związane z transportem, które można rozliczyć w ramach działalności gospodarczej?

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 


Koszt uzyskania przychodu musi zostać poniesiony m.in. w celu uzyskania przychodu. To dość ogólne kryterium spełnia wiele wydatków związanych z transportem. Do kosztów firmowych z powodzeniem można zaliczyć m.in. transport zbiorowy, motocykl, skuter i rower.


Środki transportu zbiorowego


Ogólnie, do kosztów firmowych można zaliczyć wydatki na przejazdy transportem zbiorowym, np. autobusem, tramwajem, metrem, koleją. Podróż może być udokumentowana biletem jednorazowym, pod warunkiem, że trasa przekracza 50 km, a na bilecie znajdują się następujące dane:

- NIP i nazwa sprzedawcy,

- numer biletu i data wystawienia,

- opis określający rodzaj usługi i trasę,

- kwota należności wraz z podatkiem,

- kwota podatku.

Warto pamiętać, że powyższych kryteriów nie spełnia bilet miesięczny na środki transportu zbiorowego, zarówno imienny, jak i na okaziciela, m.in. dlatego, że nie widnieje na nim trasa przejazdu.

W przeciwnym razie do rozliczenia kosztu niezbędna jest faktura. Jeśli w trakcie kupna biletu faktura nie została wystawiona, sprzedawca ma obowiązek ją wystawić do 7 dni od daty sprzedaży towaru lub usługi, na podstawie biletu lub paragonu. Koszty biletu miesięcznego również można rozliczyć w ramach firmy. Rozliczając bilet miesięczny należy pamiętać, że urzędnicy mogą zakwestionować rozliczenie całości wydatku na bilet, ponieważ jest wątpliwym, aby przedsiębiorca nie wykorzystywał go do celów prywatnych (warto zajrzeć do interpretacji IA415/28/05). Warto rozważyć zaliczenie do kosztów tylko części wydatku na bilet miesięczny uzasadnioną dojazdami do biura czy klienta.


Rozliczanie kosztów motocykla


Przedsiębiorca może korzystać z motocykla do celów firmowych, a co za tym idzie zaliczyć do kosztów wydatki na kupno jednośladu i jego eksploatację. Analogicznie do innych składników majątku firmy, jeśli motocykl kosztuje więcej niż 3,5 tys. zł należy wprowadzać go do kosztów firmowych poprzez amortyzację. Warto pamiętać, że tzw. mali podatnicy mają możliwość zastosowania amortyzacji jednorazowej w związku z zakupem motocykla.

Jednak pod względem VAT, zakup motocykla jest w przepisach zwykle traktowany analogicznie do zakupu samochodu osobowego, tzn. że pozwala na odliczenie 60% VAT-u (maksymalnie 6 tys. zł) oraz nie pozwala odliczać VAT-u przy zakupie paliwa. Tak określają m.in. interpretacje IPTPP4/443-86/11-4/ALN oraz ILPP2/443-1940/10-2/BA.

Przedsiębiorca może jednak zaliczyć eksploatację motocykla do kosztów firmowych, aby obniżyć podstawę opodatkowania, w tym:

- paliwo,

- części zamienne, oleje, smary, itp.,

- ubezpieczenie.

Pewne wątpliwości budzi zaliczenie do kosztów wymaganego przez prawo kasku oraz odzieży ochronnej do jazdy motocyklem. Zdaniem izb skarbowych (m.in. interpretacja IPTPB1/415-160/12-4/AG), wydatki na kask i odzież ochronną mają charakter osobisty, a zatem nie wiążą się z uzyskaniem przychodu i nie można ich zaliczyć do kosztów firmowych oraz odliczyć VAT-u.

 


Skuter i motorower


Z uwagi na to, że urzędy zwykle interpretują motocykl tak samo jak samochód osobowy, warto rozważyć wykorzystanie w działalności gospodarczej skutera lub motoroweru. Pojazd, który mieści się w definicji motoroweru, tj. dysponuje silnikiem o pojemności do 50 cm3 i nie rozwija prędkości większej nić 45 km/h, pozwala odliczyć 100% VAT-u przy zakupie oraz odliczać VAT każdorazowo w związku z nabyciem paliwa.


Rower służbowy w kosztach firmy


Jeżeli przedsiębiorca uzna, że preferuje przejazdy w celach firmowych za pomocą roweru, to może do kosztów firmowych zaliczyć wydatek na rower oraz obniżyć pełen VAT w związku z takim zakupem. Cel ten może być inny niż dostarczenie klientowi zamówienia, może to być np. dojazd do biura czy gabinetu. Potwierdziły to m.in. interpretacje ITPB1/415-802/08/MM  czy IPPP3/443-271/10-2/KG/SM. Co więcej, zaliczenie roweru do kosztów firmowych nie wyklucza jednocześnie rozliczania wydatków związanych np. z samochodem osobowym. Oczywiście w razie kontroli podatkowej przedsiębiorca może zostać poproszony o wyjaśnienie w jakim celu użytkuje rower.  Ponadto, podobnie jak w przypadku motocykla, przy zakupie roweru dopuszczalna jest jednorazowa amortyzacja.


Pojazdy hybrydowe i elektryczne


Już teraz w Polsce pojawiają się pojazdy o napędzie elektrycznym, zaś pojazdy o napędzie hybrydowym (wyposażone jednocześnie w silnik elektryczny i spalinowy) funkcjonują od wielu lat.  Dla jednoosobowych przedsiębiorców istotna jest informacja, że podczas użytkowania prywatnego lub użyczonego samochodu elektrycznego do celów firmowych można rozliczać wszystkie koszty związane z eksploatacją, czyli nie trzeba korzystać z kilometrówki, gdyż ewidencja przebiegu pojazdu dotyczy wyłącznie pojazdów o napędzie spalinowym (interpretacja IPPB3/423-494/11-2/GJ). Można jednak spodziewać się, że samochód elektryczny lub hybrydowy, podobnie jak motocykl, zostanie uznany przez urzędy za „pojazd samochodowy”, co uniemożliwi odliczenie 100% VAT-u przy jego zakupie oraz rozliczanie VAT-u w związku z zakupem paliwa do pojazdu z napędem hybrydowym.

 

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA